It is generally acknowledged that using technology significantly influence the organizational outputs and improves
theorganizational performance. However, using technology and internet also leads the users to act in
accordance with their own personal drives, and to veer away from organizational goals. University students
also exhibit cyberloafing behavior by using technology for various reasons in their class times and out of school
studying times. In this context, this study attempts to ascertain if such in class and out of school cyberloafing
behavior differs or not in terms of their gender, age, department, class and social media usage time. The data
collected from 808 university students has been analyzed through SPSS statistical program. The findings indicated
that the students sway toward cyberloafing behavior both in their class times and out of school studying
times. Additionally, it has been found that students make searches about their course subjects over internet.
Teknoloji kullanımının örgütsel çıktıları önemli oranda etkilediği ve örgüt performansını artırdığı genel kabul
görmektedir. Ancak, teknoloji ve internet kullanımı, kullanıcılarını kendi amaçları doğrultusunda hareket etmeye
de sevk etmektedir. Bu da, örgütsel amaçlardan sapmalara neden olmaktadır. Üniversite öğrencileri de
ders içi ve okul dışı ders çalışma saatlerinde çeşitli nedenlerle teknolojiyi kullanarak sanal kaytarma davranışı
göstermektedirler. Bu bağlamda, araştırmada ders içi ve okul dışı ders çalışma saatlerinde sergilenen sanal
kaytarma davranışlarının cinsiyet, yaş, bölüm, sınıf ve sosyal medya kullanım süresi açısından farklılaşıp farklılaşmadığı
belirlenmeye çalışılmıştır. 808 üniversite öğrencisinden anket tekniğiyle toplanan veriler, SPSS 18’de
analiz edilmiştir. Elde edilen bulgulara göre, öğrencilerin ders içi ve okul dışında ders çalışma saatlerinde sanal
kaytarma davranışlarına yöneldikleri tespit edilmiştir. Ayrıca, öğrencilerin derslerde işlenen konu hakkında da
internet üzerinden araştırma yaptıkları sonucuna ulaşılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Business Administration |
Journal Section | Review Article |
Authors | |
Publication Date | January 31, 2017 |
Published in Issue | Year 2017Volume: 9 Issue: 1 |