Mevcut çalışmada, Türkiye’de, tüketim harcamalarına göre benzer bölgelerin belirlenmesi amaçlanmıştır. Bu bağlamda, Türkiye İstatistik Kurumu’nun (TÜİK) yayınlamış olduğu Hanehalkı Tüketim Harcamasının verileri kullanılmıştır. İlgili veride gıda ve alkolsüz içecekler, alkollü içecekler, sigara ve tütün, giyim ve ayakkabı, konut ve kira, mobilya, ev aletleri ve bakım hizmetleri, sağlık, ulaştırma, haberleşme, eğlence ve kültür, eğitim hizmetleri, lokanta ve oteller, çeşitli mal ve hizmetler olmak üzere toplamda 12 harcama mevcuttur. Ayrıca veride, TÜİK’in belirlediği Türkiye İstatistiki Bölge Birimleri Sınıflandırması Düzey 2 bölgeleri yer almaktadır. Benzer bölgelerin belirlenmesi için kümeleme yöntemlerinden k-ortalamalar, küme sayısının belirlenmesi için ise Silhouette İndeksinden yararlanılmıştır. Analiz sonucunda 3 küme olduğu tespit edilmiş ve sırasıyla kümelerde 4, 4 ve 18 bölge yer almıştır.
This paper attempts to determine similar regions in Turkey according to consumption expenditures. For this reason, the data used in the analysis was gathered from Turkish Statistical Instıtute, Household Consumption Expenditures research. In the data, there were 12 variables: food and non-alcoholic beverages, alcoholic beverages, cigarettes, clothing and foot wear, housing and rent, furniture, house appliances, health, transportation, communication, entertainment and culture, educational services, restaurants, food services and hotels, various goods and services. Moreover, NUTS Level 2 regions was analyzed. K-was used to determine similar regions, and Silhouette Index was used to determine the number of clusters. As a result of the analysis, it was determined that there are 3 clusters and there were 4, 4 and 18 regions in the clusters.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Aralık 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022Cilt: 14 Sayı: 4 |