Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

A Study In Aksaray Province On Assessment Of Scoring And Online Comments On Hotels

Yıl 2017, Cilt: 9 Sayı: 3, 27 - 36, 31.08.2017

Öz

Online purchasing is going up with widespread of internet usage. Besides, consumers make comments about

product, service and business they purchased on related websites or they read and pay attention to scoring and

comments before purchasing. Aim of this study is to assess of comments and scoring on 2-3-4 and 5-stared hotels

in Akasaray taking part in a booking website. When analysing 2015 and 2016 comments and scoring of hotels,

it has been confirmed that there are ten hotels, one with 2 stars, four with three and four stars and one with

five stars. As a result of scoring, while the most satisfied criteria of guests staying and scoring hotels in Aksaray

respectively: cleanliness, comfort, staff, value for money, facilities, location, guests’ less satisfied criteria is free

wifi. As a result of comments analysis, guests’ the most satisfied comments is about “hotel’s and rooms’ being

clean and well-kept” with “staff attitude and behavior”; and the most unsatisfied comment is about “room facilities

and (noise) comfort”. In general, it can be concluded that Aksaray hotels’ satisfaction level is very good

and proper and guests mostly leave the province elatedly.

Kaynakça

  • Kaynakça: Alrawadieh, Z. ve Demirkol, Ş. (2015). Konaklama İşletmelerinde E-Şikâyet Yönetimi: İstanbul’daki Beş Yıldızlı Oteller Üzerinde Bir Çalışma. Nişantaşı Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 3(1), 132-151.
  • Aymankuy, Ş. (2011). Yerli turistlerin internet ortamındaki şikâyetlerinin satın alma kararlarına etkileri. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14(25), 218-238.
  • Bayram, M., Bertan, S., & Ertaş, M. (2014). Sosyal Medya Kullanıcılarının Konaklama Tesislerine Yönelik Algılamaları: Pamukkale ve Karahayıt Örneği, Uluslararası Hakemli Beşeri ve Akademik Bilimler Dergisi, Kış Dönemi Cilt: 3 Sayı: 10. 139-150.
  • Bone, P. F. (1995). Word-of-mouth effects on shortterm and long-term product judgments. Journal of business research, 32(3), 213-223.
  • Booking (2016). Aksaray, 2, 3, 4 ve 5 Yıldızlı Oteller, Web: http://www.booking.com/searchresults.tr.html?aid=397610&label=gog235jc-index-tr-XX-XX- … adresinden 01.09 ile 16.10.2016 tarihinde alınmıştır.
  • Buttle, F. (1998), “Word of mouth: understanding and managing referral marketing”, Journal of Strategic Marketing, Vol. 6 No. 3, pp. 241-254.
  • Chatterjee, P. (2001). “Online Reviews – Do Consumers Use Them?”, İç. Mary C. Gılly Ve Joan Meyers- Levy, Advances İn Consumer Research, Association Consumer Research, 129-134.
  • Cheung, C.M. and Thadani, D.R. (2012), “The impact of electronic word-of-mouth communication: a literature analysis and integrative model”, Decision Support Systems, Vol. 54 No. 1, 461-470.
  • Cole, Frank. L., (1988). “Content Analysis: Process And Application”. Clinical Nurse Specialist 2 (1), 53–57.
  • Dickinger, A., Basu, K., (1994). Customer loyalty: toward an integrated conceptual framework. Acad. Mark. Sci. 22 (2), 99–113
  • File, K. M., Cermak, D. S. and Prince, R. A. (1994). Word-of-mouth effects in professional services buyer behavior. The Service Industries Journal, 14(3), 301.
  • Google ve Nielsen (2009). Türkiye’nin tatil alışkanlıkları, Web: http://www.turkiyeturizm.com/ news_print.php?id=24126 adresinden 17.10.2016 tarihinde alınmıştır.
  • Gretzel, U. and Yoo, K. H., & Purifoy, M. (2007). Online travel review study: Role and impact of online travel reviews.
  • Hawkins, D. I., Best, R. and Coney, K. A. (2004). Consumer behavior: Building marketing strategy (9th ed). Boston: McGraw-Hill.
  • Herr, P. M., Kardes, F. R. and Kim, J. (1991). Effects of word-of-mouth and product-attribute information on persuasion: An accessibility-diagnosticity perspective. Journal of consumer research, 17(4), 454-462.
  • İnternetworldstats (2017). Web: http://www.internetworldstats. com/stats.htm ve http://www.internetworldstats.com/stats4.htm adresinden10.05.2017 tarihinde alınmıştır.
  • Kalpaklıoğlu, N.Ü. (2015). Bir Pazarlama İletişimi Unsuru Olarak E-Wom’un Turizm Ürünleri Tercihine Etkisi. Maltepe Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 2(1), 66-90.
  • Keskin, H. ve Çilingir, Z. (2010). Web Sitelerinin Globalizasyonu Üzerine Büyük Global Amerikan Markalarına Yönelik Bir İçerik Analizi Uygulaması. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İİBF Dergisi, 5(2), 51-66.
  • KİTAPÇI, O., Taştan, S., Dörtyol, İ. T. and Akdoğan,C. (2012). Ağızdan ağıza çevrimiçi iletişimin otellerdeki oda satışlarına etkisi üzerine bir araştırma. Doğuş Üniversitesi Dergisi, 13(2), 266-274.
  • Litvin, S. W., Goldsmith, R. E. and Pan, B. (2008). Electronic word-of-mouth in hospitality and tourism management. Tourism management, 29(3), 458-468.
  • Liu, Y. (2006), “Word-of-mouth for movies: its dynamicsand impact on box office receipts”, Journal of Marketing, Vol. 70 No. 3, pp. 74-89.
  • Neelamegham, R. and Chintagunta, P. (1999). A Bayesian model to forecast new product performance in domestic and international markets. Marketing Science, 18(2), 115-136.
  • Öğüt, H. ve Taş, B.K.O. (2012), “The influence of internet customer reviews on the online sales and prices in hotel industry”, The Service Industries Journal, Vol. 32 No. 2, pp. 197-214.
  • Özata, F., Z. (2011). Tüketiciyi Yönlendiren Güç: Öteki Tüketici, 2. EuroMed Academy of Business, Web: http://www.journalagent.com/iuyd/pdfs/IUYD_2_2_7_34.pdf adresinden, 4 Eylül 2016 tarihinde alınmıştır.
  • Park, Hyung Do, et.al., “The Effect of On-Line Consumer Reviews on Consumer Purchasing Intention: The Moderating Role of Involvement”, International Journal of Electronic Commerce, Summer 2007,Vol. 11, No. 4, pp. 125–148.
  • Sarıışık, M. ve Özbay, G. (2012). Elektronik ağızdan ağıza iletişim ve turizm endüstrisindeki uygulamalara ilişkin bir yazın incelemesi. Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, 8(16), 1-22.
  • Tripadvisor, (2016). “24 insights to shape your TripAdvisor strategy”, Web: https://redforts.com/en/2016/03/17/24-insights-to-establish-your-tripadvisor-strategy/ adresinden 11.09.2016 tarihinde alınmıştır.
  • UNWTO, (2016). World Tourism Barometer, World Tourism Oragnization, Volume:14 May, Web:http://cf.cdn.unwto.org/sites/all/files/pdf/ unwto_barom16_03_may_excerpt_.pdf adresinden 24.10.2016 tarihinde alınmıştır.
  • Ünlüönen, K., Tayfun, A. ve Kılıçlar, A. (2015). Turizm Ekonomisi, 5. Basım, Ankara:Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Viglia, G., Minazzi, R., and Buhalis, D. (2016). The influence of e-word-of-mouth on hotel occupancy rate. International Journal of Contemporary HospitalityManagement, 28(9).
  • Ye, Q., Law, R. and Gu, B. (2009). The impact of online user reviews on hotel room sales. International Journal of Hospitality Management, 28(1), 180-182.
  • Yoo, Kyung-Hyan and Ulrike Gretzel, (2009). Comparison Of Deceptive And Truthful Travel Reviews. İç. Wolfram Höpken, Ulrike Gretzel Ve Rob Law (Ed.), Information And Communication Technologies in Tourism, Springer-Verlag, Wien, The Netherlands, 37–47.
  • Zeithaml, V.A., Berry, L.L. and Parasuraman, A. (1993), “The nature and determinants of customer expectations of service”, Journal of the Academy of Marketing Science, Vol. 21 No. 1, pp. 1-12.
  • Webster, C. (1991), “Influences upon consumer expectations of services”, Journal of Services Marketing, Vol. 5 No. 1, pp. 516-533.
  • Westbrook, R. A. (1987). Product/consumption-based affective responses and postpurchase processes. Journal of Marketing Research, 24(3), 258–270.
  • Xie, K. L., Zhang, Z., Zhang, Z., Singh, A., and Lee,S. K. (2016). Effects of managerial response on consumer eWOM and hotel performance: evidence from TripAdvisor. International Journal of Contemporary Hospitality Managem

Otellere Yönelik Yapılan Puanlama ve Çevrimiçi Yorumların Değerlendirilmesine İlişkin Aksaray İlinde Bir Araştırma

Yıl 2017, Cilt: 9 Sayı: 3, 27 - 36, 31.08.2017

Öz

İnternet kullanımının yaygınlaşması ile birlikte çevrimiçi satın alımlarda artış yaşanmaktadır. Bu artış ile birlikte

tüketiciler satın aldıkları ürün, hizmet ve işletme ile ilgili internet sitelerine yorum yapmakta veya yapılan

puanlama ve yorumları satın alma öncesinde okumakta ve dikkate almaktadır. Bu çalışmanın amacı, Aksaray

ilinde yer alan 2-3-4 ve 5 yıldıza sahip otellerle ilgili booking internet sitesinde yer alan yorum ve puanlamaları

incelemektir. Otellere ait 2015 ve 2016 yılı puanlamaları ve değerlendirmeleri analiz edildiğinde, booking internet

sitesinde 1’i 2 yıldızlı, 4’ü 3 ve 4 yıldızlı, 1’i de 5 yıldızlı olmak üzere toplam 10 otel olduğu tespit edilmiştir.

Yapılan puanlama analizi sonucunda Aksaray ilinde konaklayan ve puanlamada bulunan misafirlerin en mutlu

olduğu kriterler sırasıyla: temizlik, rahatlık, çalışanlar, fiyat/fayda dengesi, olanaklar, konum iken; misafirlerin

daha az tatmin olduğu kriter ise ücretsiz wifi konusu olmuştur. Yorumlara yönelik yapılan analizler sonucunda

ise, misafirlerce en fazla olumlu yorumun “otelin ve odaların temiz, bakımlı olması” ile “personel tutum ve davranışları”

hususlarında yapıldığı; en fazla ifade edilen olumsuz yorumun ise “oda imkanları ve (gürültü) konfor”

problemi üzerine yapıldığı gözlenmiştir. Genel olarak bakıldığında ise Aksaray otellerinden memnuniyet düzeyinin

gayet iyi ve yerinde olduğu ve misafirlerin şehirden çoğunlukla mutlu bir şekilde ayrıldığı söylenebilir.

Kaynakça

  • Kaynakça: Alrawadieh, Z. ve Demirkol, Ş. (2015). Konaklama İşletmelerinde E-Şikâyet Yönetimi: İstanbul’daki Beş Yıldızlı Oteller Üzerinde Bir Çalışma. Nişantaşı Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 3(1), 132-151.
  • Aymankuy, Ş. (2011). Yerli turistlerin internet ortamındaki şikâyetlerinin satın alma kararlarına etkileri. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14(25), 218-238.
  • Bayram, M., Bertan, S., & Ertaş, M. (2014). Sosyal Medya Kullanıcılarının Konaklama Tesislerine Yönelik Algılamaları: Pamukkale ve Karahayıt Örneği, Uluslararası Hakemli Beşeri ve Akademik Bilimler Dergisi, Kış Dönemi Cilt: 3 Sayı: 10. 139-150.
  • Bone, P. F. (1995). Word-of-mouth effects on shortterm and long-term product judgments. Journal of business research, 32(3), 213-223.
  • Booking (2016). Aksaray, 2, 3, 4 ve 5 Yıldızlı Oteller, Web: http://www.booking.com/searchresults.tr.html?aid=397610&label=gog235jc-index-tr-XX-XX- … adresinden 01.09 ile 16.10.2016 tarihinde alınmıştır.
  • Buttle, F. (1998), “Word of mouth: understanding and managing referral marketing”, Journal of Strategic Marketing, Vol. 6 No. 3, pp. 241-254.
  • Chatterjee, P. (2001). “Online Reviews – Do Consumers Use Them?”, İç. Mary C. Gılly Ve Joan Meyers- Levy, Advances İn Consumer Research, Association Consumer Research, 129-134.
  • Cheung, C.M. and Thadani, D.R. (2012), “The impact of electronic word-of-mouth communication: a literature analysis and integrative model”, Decision Support Systems, Vol. 54 No. 1, 461-470.
  • Cole, Frank. L., (1988). “Content Analysis: Process And Application”. Clinical Nurse Specialist 2 (1), 53–57.
  • Dickinger, A., Basu, K., (1994). Customer loyalty: toward an integrated conceptual framework. Acad. Mark. Sci. 22 (2), 99–113
  • File, K. M., Cermak, D. S. and Prince, R. A. (1994). Word-of-mouth effects in professional services buyer behavior. The Service Industries Journal, 14(3), 301.
  • Google ve Nielsen (2009). Türkiye’nin tatil alışkanlıkları, Web: http://www.turkiyeturizm.com/ news_print.php?id=24126 adresinden 17.10.2016 tarihinde alınmıştır.
  • Gretzel, U. and Yoo, K. H., & Purifoy, M. (2007). Online travel review study: Role and impact of online travel reviews.
  • Hawkins, D. I., Best, R. and Coney, K. A. (2004). Consumer behavior: Building marketing strategy (9th ed). Boston: McGraw-Hill.
  • Herr, P. M., Kardes, F. R. and Kim, J. (1991). Effects of word-of-mouth and product-attribute information on persuasion: An accessibility-diagnosticity perspective. Journal of consumer research, 17(4), 454-462.
  • İnternetworldstats (2017). Web: http://www.internetworldstats. com/stats.htm ve http://www.internetworldstats.com/stats4.htm adresinden10.05.2017 tarihinde alınmıştır.
  • Kalpaklıoğlu, N.Ü. (2015). Bir Pazarlama İletişimi Unsuru Olarak E-Wom’un Turizm Ürünleri Tercihine Etkisi. Maltepe Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 2(1), 66-90.
  • Keskin, H. ve Çilingir, Z. (2010). Web Sitelerinin Globalizasyonu Üzerine Büyük Global Amerikan Markalarına Yönelik Bir İçerik Analizi Uygulaması. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İİBF Dergisi, 5(2), 51-66.
  • KİTAPÇI, O., Taştan, S., Dörtyol, İ. T. and Akdoğan,C. (2012). Ağızdan ağıza çevrimiçi iletişimin otellerdeki oda satışlarına etkisi üzerine bir araştırma. Doğuş Üniversitesi Dergisi, 13(2), 266-274.
  • Litvin, S. W., Goldsmith, R. E. and Pan, B. (2008). Electronic word-of-mouth in hospitality and tourism management. Tourism management, 29(3), 458-468.
  • Liu, Y. (2006), “Word-of-mouth for movies: its dynamicsand impact on box office receipts”, Journal of Marketing, Vol. 70 No. 3, pp. 74-89.
  • Neelamegham, R. and Chintagunta, P. (1999). A Bayesian model to forecast new product performance in domestic and international markets. Marketing Science, 18(2), 115-136.
  • Öğüt, H. ve Taş, B.K.O. (2012), “The influence of internet customer reviews on the online sales and prices in hotel industry”, The Service Industries Journal, Vol. 32 No. 2, pp. 197-214.
  • Özata, F., Z. (2011). Tüketiciyi Yönlendiren Güç: Öteki Tüketici, 2. EuroMed Academy of Business, Web: http://www.journalagent.com/iuyd/pdfs/IUYD_2_2_7_34.pdf adresinden, 4 Eylül 2016 tarihinde alınmıştır.
  • Park, Hyung Do, et.al., “The Effect of On-Line Consumer Reviews on Consumer Purchasing Intention: The Moderating Role of Involvement”, International Journal of Electronic Commerce, Summer 2007,Vol. 11, No. 4, pp. 125–148.
  • Sarıışık, M. ve Özbay, G. (2012). Elektronik ağızdan ağıza iletişim ve turizm endüstrisindeki uygulamalara ilişkin bir yazın incelemesi. Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, 8(16), 1-22.
  • Tripadvisor, (2016). “24 insights to shape your TripAdvisor strategy”, Web: https://redforts.com/en/2016/03/17/24-insights-to-establish-your-tripadvisor-strategy/ adresinden 11.09.2016 tarihinde alınmıştır.
  • UNWTO, (2016). World Tourism Barometer, World Tourism Oragnization, Volume:14 May, Web:http://cf.cdn.unwto.org/sites/all/files/pdf/ unwto_barom16_03_may_excerpt_.pdf adresinden 24.10.2016 tarihinde alınmıştır.
  • Ünlüönen, K., Tayfun, A. ve Kılıçlar, A. (2015). Turizm Ekonomisi, 5. Basım, Ankara:Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Viglia, G., Minazzi, R., and Buhalis, D. (2016). The influence of e-word-of-mouth on hotel occupancy rate. International Journal of Contemporary HospitalityManagement, 28(9).
  • Ye, Q., Law, R. and Gu, B. (2009). The impact of online user reviews on hotel room sales. International Journal of Hospitality Management, 28(1), 180-182.
  • Yoo, Kyung-Hyan and Ulrike Gretzel, (2009). Comparison Of Deceptive And Truthful Travel Reviews. İç. Wolfram Höpken, Ulrike Gretzel Ve Rob Law (Ed.), Information And Communication Technologies in Tourism, Springer-Verlag, Wien, The Netherlands, 37–47.
  • Zeithaml, V.A., Berry, L.L. and Parasuraman, A. (1993), “The nature and determinants of customer expectations of service”, Journal of the Academy of Marketing Science, Vol. 21 No. 1, pp. 1-12.
  • Webster, C. (1991), “Influences upon consumer expectations of services”, Journal of Services Marketing, Vol. 5 No. 1, pp. 516-533.
  • Westbrook, R. A. (1987). Product/consumption-based affective responses and postpurchase processes. Journal of Marketing Research, 24(3), 258–270.
  • Xie, K. L., Zhang, Z., Zhang, Z., Singh, A., and Lee,S. K. (2016). Effects of managerial response on consumer eWOM and hotel performance: evidence from TripAdvisor. International Journal of Contemporary Hospitality Managem
Toplam 36 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Derleme Makale
Yazarlar

Sait Doğan

Yayımlanma Tarihi 31 Ağustos 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017Cilt: 9 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Doğan, S. (2017). Otellere Yönelik Yapılan Puanlama ve Çevrimiçi Yorumların Değerlendirilmesine İlişkin Aksaray İlinde Bir Araştırma. Aksaray Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 9(3), 27-36.
AMA Doğan S. Otellere Yönelik Yapılan Puanlama ve Çevrimiçi Yorumların Değerlendirilmesine İlişkin Aksaray İlinde Bir Araştırma. ASÜ İİBF Dergisi. Ağustos 2017;9(3):27-36.
Chicago Doğan, Sait. “Otellere Yönelik Yapılan Puanlama Ve Çevrimiçi Yorumların Değerlendirilmesine İlişkin Aksaray İlinde Bir Araştırma”. Aksaray Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 9, sy. 3 (Ağustos 2017): 27-36.
EndNote Doğan S (01 Ağustos 2017) Otellere Yönelik Yapılan Puanlama ve Çevrimiçi Yorumların Değerlendirilmesine İlişkin Aksaray İlinde Bir Araştırma. Aksaray Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 9 3 27–36.
IEEE S. Doğan, “Otellere Yönelik Yapılan Puanlama ve Çevrimiçi Yorumların Değerlendirilmesine İlişkin Aksaray İlinde Bir Araştırma”, ASÜ İİBF Dergisi, c. 9, sy. 3, ss. 27–36, 2017.
ISNAD Doğan, Sait. “Otellere Yönelik Yapılan Puanlama Ve Çevrimiçi Yorumların Değerlendirilmesine İlişkin Aksaray İlinde Bir Araştırma”. Aksaray Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 9/3 (Ağustos 2017), 27-36.
JAMA Doğan S. Otellere Yönelik Yapılan Puanlama ve Çevrimiçi Yorumların Değerlendirilmesine İlişkin Aksaray İlinde Bir Araştırma. ASÜ İİBF Dergisi. 2017;9:27–36.
MLA Doğan, Sait. “Otellere Yönelik Yapılan Puanlama Ve Çevrimiçi Yorumların Değerlendirilmesine İlişkin Aksaray İlinde Bir Araştırma”. Aksaray Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, c. 9, sy. 3, 2017, ss. 27-36.
Vancouver Doğan S. Otellere Yönelik Yapılan Puanlama ve Çevrimiçi Yorumların Değerlendirilmesine İlişkin Aksaray İlinde Bir Araştırma. ASÜ İİBF Dergisi. 2017;9(3):27-36.