Online purchasing is going up with widespread of internet usage. Besides, consumers make comments about
product, service and business they purchased on related websites or they read and pay attention to scoring and
comments before purchasing. Aim of this study is to assess of comments and scoring on 2-3-4 and 5-stared hotels
in Akasaray taking part in a booking website. When analysing 2015 and 2016 comments and scoring of hotels,
it has been confirmed that there are ten hotels, one with 2 stars, four with three and four stars and one with
five stars. As a result of scoring, while the most satisfied criteria of guests staying and scoring hotels in Aksaray
respectively: cleanliness, comfort, staff, value for money, facilities, location, guests’ less satisfied criteria is free
wifi. As a result of comments analysis, guests’ the most satisfied comments is about “hotel’s and rooms’ being
clean and well-kept” with “staff attitude and behavior”; and the most unsatisfied comment is about “room facilities
and (noise) comfort”. In general, it can be concluded that Aksaray hotels’ satisfaction level is very good
and proper and guests mostly leave the province elatedly.
İnternet kullanımının yaygınlaşması ile birlikte çevrimiçi satın alımlarda artış yaşanmaktadır. Bu artış ile birlikte
tüketiciler satın aldıkları ürün, hizmet ve işletme ile ilgili internet sitelerine yorum yapmakta veya yapılan
puanlama ve yorumları satın alma öncesinde okumakta ve dikkate almaktadır. Bu çalışmanın amacı, Aksaray
ilinde yer alan 2-3-4 ve 5 yıldıza sahip otellerle ilgili booking internet sitesinde yer alan yorum ve puanlamaları
incelemektir. Otellere ait 2015 ve 2016 yılı puanlamaları ve değerlendirmeleri analiz edildiğinde, booking internet
sitesinde 1’i 2 yıldızlı, 4’ü 3 ve 4 yıldızlı, 1’i de 5 yıldızlı olmak üzere toplam 10 otel olduğu tespit edilmiştir.
Yapılan puanlama analizi sonucunda Aksaray ilinde konaklayan ve puanlamada bulunan misafirlerin en mutlu
olduğu kriterler sırasıyla: temizlik, rahatlık, çalışanlar, fiyat/fayda dengesi, olanaklar, konum iken; misafirlerin
daha az tatmin olduğu kriter ise ücretsiz wifi konusu olmuştur. Yorumlara yönelik yapılan analizler sonucunda
ise, misafirlerce en fazla olumlu yorumun “otelin ve odaların temiz, bakımlı olması” ile “personel tutum ve davranışları”
hususlarında yapıldığı; en fazla ifade edilen olumsuz yorumun ise “oda imkanları ve (gürültü) konfor”
problemi üzerine yapıldığı gözlenmiştir. Genel olarak bakıldığında ise Aksaray otellerinden memnuniyet düzeyinin
gayet iyi ve yerinde olduğu ve misafirlerin şehirden çoğunlukla mutlu bir şekilde ayrıldığı söylenebilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Review Article |
Authors | |
Publication Date | August 31, 2017 |
Published in Issue | Year 2017Volume: 9 Issue: 3 |