Recruiting a research assistant became indispensably as present recruitment in such an environment of non-central
assignment after Academician Trainee Program (OYP) has been abolished. In our country who is the candidate
to be information society of a globalized era to gain strategic importance, universities need to pay more
attention on recruiting research assistants who are the basics of academic world. Research assistants who have
the lowest rank of this profession would determine the basic of knowledge of a university in micro level; of a
country in macro level. Candidates, who pass an elimination process after a sorting consists of exams as Academic
Personnel and Postgraduate Application Examination (ALES) and Foreign Language Examination (YDS)
and transcript note, are invited for interview. At this point, there are some criteria those universities should
consider on recruiting them. In our country, research assistants are not only engaged in academic operations, but
also have administrative responsibilities from first to top superiors. In this concept, in recruiting a research assistant,
the criteria are considered mainly as academic, administrative and personal; and sub criteria are developed
per each. These criteria are compared pairwise by academicians who have significant administrative duties and
academic personnel ones of authors; and analyzed by Analytic Hierarchy Process (AHP); finally ordered hierarchically.
This research would serve as a model for universities in recruiting research assistants.
Recruiting research assistant Analytic Hierarchy Process Academic Administrative Personal
Öğretim üyesi yetiştirme programı (ÖYP) nin kaldırılmasının ardından merkezi atamanın olmadığı bir ortamda
araştırma görevlisi alımı cari olarak zaruri kılınmıştır. Üniversiteler; küresel çağda stratejik önem kazanabilmek
adına bilgi toplumu olma adayı olan ülkemizde, genel anlamda akademik personelin bel kemiği ve temelini
oluşturan araştırma görevlilerini istihdam ederken titiz davranmak durumundadır. Mikro düzeyde bir üniversitenin,
makro düzeyde ise bir ülkenin bilgi temelini bu mesleğin en alt kadrosu olan araştırma görevlileri
belirlemektedir. Genel ölçütler olan ALES ve YDS sınavları ile transkript notu ile belirli bir sıralamadan sonra
eleme sürecinden geçen adaylar mülakata alınmaktadır. İşte tam bu noktada üniversitelerin, ilgili pozisyon için
başvuran araştırma görevlileri alımında dikkat etmesi gereken bazı kriterler bulunmaktadır. Ülkemizde araştırma
görevlileri salt akademik faaliyetlerde bulunmamakta, bununla birlikte bağlı oldukları birincil amirden en
üst amirlerine kadar kendilerine verilen idari işlerde de sorumluluk almaktadır. Bu bağlamda bir araştırma görevlisini
istihdam ederken, önemli olan ölçütler akademik, idari ve kişisel olarak üç ana başlık altında toplanmış
ve bu ana kriterlere ait bazı alt kriterler geliştirilmiştir. Bu faktörler önemli idari görevleri olan akademisyenlere
ve yazarlardan akademisyen olanlar vasıtasıyla ikili karşılaştırma yolunun benimsendiği Analitik Hiyerarşi
Süreci (AHS) yöntemiyle analiz edilmiş ve önem sıralarına göre hiyerarşik olarak sıralanmıştır. Bu çalışma
üniversitelere araştırma görevlisi istihdam ederken ışık tutacaktır.
Araştırma Görevlisi Alımı Analitik Hiyerarşi Süreci (AHS) Akademik İdari Kişisel
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İşletme |
Bölüm | Derleme Makale |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ocak 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017Cilt: 9 Sayı: 1 |