Following industrial revolution, the spread of information and telecommunication (IT) technologies has forced the emergence of
a new social structure. Preferences in production and consumption of this process called information societyreached beyond the
borders of classical industrial age.Furthermore, knowledge has been accepted as a basic factor of production. Along with the increase in debates about “national auto” motto in Turkey, IT sector has been considered as a sphere which coulduse resources
more optimal nowadays. In this study, we discussed first the stages of transformation from industrial society to information society.Then we analyzed Turkey’s economic development processes in its economic history. Second, discussions aboutTurkey’s industrial and technological policies and its directions after IT revolution are argued. Last, we compared auto and IT sectors with
respect to economic efficiency. In this case, we tried to answer the following question:Are search engine or car engine more efficient and visionary in determining Turkey’s industrial and technological policies?
Çelme, Burçin ve A. Semih İşlevi (01.24.2016). “Bilgi Çağında Yeni Hazine: Entellektüel Sermayeyle Rekabeti Yakalamak”,ÜNAK Bildirileri,kaynak.unak.org.tr/bildiri/unak02
Dağdemir, Özcan ve Mesut Küçükkalay (1999). “Türkiye 1960-1980 Müdahale Dönemi Ekonomileri: İktisat Politikaları ve Mikro Ekonomik Göstergeler Açısından Bir Karşılaştırma”, Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Sayı: 3, Kasım.
Dikkaya, Mehmet ve Deniz Özyakışır (2008). Küreselleşmenin Ekonomi-Politiği, Gazi Kitapevi, Ankara.
Dilber, Siraç (2015). İnovas Yok, Türkiye Bilim, Teknoloji ve İnovasyon Politikaları Nereye? Semih Ofset Matbaacılık, Ankara.
Dünya Bankası (2012) Dünya Kalkınma Raporu, Washington.
Eroğlu, Nadir (2007). “Atatürk Dönemi İktisat Politikaları”, Marmara Üniversitesi İİBF Dergisi, Cilt XXIII, sayı 2, ss. 63- 65.
Küçükkalay, A. Mesut (1997). “Endüstri Devrimi ve Ekonomik Sonuçlarının Analizi”, Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Sonbahar 1997, ss. 51-68.
Mckinsey Global Institute (2016), “Manufacturing the Future: The Next Era of Global Growth and Innovation”, Seul, www.oregon4biz.com/assets/e- lib/IE/MfgTheFuture.pdf (08.09.2016).
RangaswamyArvind, C. Lee Gilesa and Silvija Seresb (2009). “A Strategic Perspective on Search Engines: Thought Candies for Practitioners and Researchers”, Journal of Interactive Marketing 23, pp. 49–60.
Saklı, Ali Rıza (2016). “Fordizm’den Esnek Üretim Sistemine Dönüşümün Kamu Yönetimi Üzerindeki Etkileri”, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt 12, Sayı 44, Kış 2013 ss. 109-110. http://www.esosder.org/dergi/44107- 131.pdf (10.01.2016).
Toprak, Düriye (2010). “Türkiye’de Kriz Döneminde Borçların Seyri: 1994 ve 2001 Krizi”, Süleyman Demirel Üniversitesi Vizyoner Dergisi, Cilt 2, Sayı 2, ss. 1-14.
TÜBİTAK (2015). Öncelikli Alanlar Araştırma Teknoloji Geliştirme ve Yenilik Projeleri Destekleme Program, Otomotiv- Yerli ve Özgün Araç Teknolojileri Çağrı Duyurusu, Çağrı Kodu: 1511-OTO-AKUT-2015-2.
TÜBİTAK, Ulusal Yenilik Sistemi 2023 Yılı Hedefleri (2011/101)
www.tubitak.gov.tr/tubitak_content_files//BTYPD/BTYK/b tyk23/BTYK_23_yeni_kararlar_toplu.pdf (24.09.2016).
Ünal, Yenal (2009). “Bilgi Toplumunun Tarihçesi”, Tarih Okulu Dergisi, Sayı: V, Sonbahar, ss. 123-144.
Üzümcü, Âdem (2014). “Türkiye’de Ulusal Ekonominin İnşası: 1923-1945”, Osmanlı’dan İki Binli Yıllara Türkiye’nin Ekonomik Tarihi, (Ed. M. Dikkaya, A. Üzümcü ve D. Özyakışır), Savaş Yayınları, Ankara.
Yalçınkaya, Timuçin (2001). “Sanayi ve Bilgi Toplumlarında Rekabet Ekonomisi” Rekabet Bülteni Dergisi, ESC Consulting, Sayı: 5.
Yaşar, Ercan ve Mesut Alper Gezer (2014). “Türkiye’nin Orta Gelir Tuzağına Yakalanma Riski ve Bu Riskten Kurtulma Önerileri”, Maliye Dergisi, Sayı: 167, ss.126-148.
Arama Motoru mu, Araba Motoru mu? Türkiye’de Sanayi ve Teknoloji Politikalarının Ekonomi Politiği
Sanayi devrimi sonrası bilgi ve iletişim teknolojilerinin yaygınlaşması, yeni bir toplumsal yapının ortaya çıkmasını sağlamıştır.
“Bilgi toplumu” olarak adlandırılan bu dönemin üretim ve tüketim tercihleri klasik sanayi çağının dışına taşmış ve bilgi temel
üretim faktörü olarak kabul edilmiştir. Bilişim sektörü, Türkiye’de “yerli oto” söylemlerinin arttığı bu günlerde kaynakların daha
optimal kullanılacağı bir alan olarak görülmektedir. Bu çalışmada, öncelikle sanayi toplumundan bilgi toplumuna dönüşümün
aşamaları ele alınmış ardından Türkiye’nin ekonomik tarihinde gerçekleşen temel ekonomik kalkınma süreçleri incelenmiştir.
İkinci olarak, bilişim devrimi sonrası Türkiye’nin sanayi ve teknoloji politikalarının hangi yönde evirildiği mercek altına
alınmıştır. Son olarak ise otomotiv ve bilişim sektörünün etkinlik açısından karşılaştırılması yapılmıştır. Bu bağlamda
Türkiye’nin sanayi ve teknoloji politikalarının belirlenmesinde “araba motorunun mu yoksa arama motorunun mu daha etkin ve
vizyoner olabileceği” cevaplandırılmaya çalışılmıştır.
Çelme, Burçin ve A. Semih İşlevi (01.24.2016). “Bilgi Çağında Yeni Hazine: Entellektüel Sermayeyle Rekabeti Yakalamak”,ÜNAK Bildirileri,kaynak.unak.org.tr/bildiri/unak02
Dağdemir, Özcan ve Mesut Küçükkalay (1999). “Türkiye 1960-1980 Müdahale Dönemi Ekonomileri: İktisat Politikaları ve Mikro Ekonomik Göstergeler Açısından Bir Karşılaştırma”, Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Sayı: 3, Kasım.
Dikkaya, Mehmet ve Deniz Özyakışır (2008). Küreselleşmenin Ekonomi-Politiği, Gazi Kitapevi, Ankara.
Dilber, Siraç (2015). İnovas Yok, Türkiye Bilim, Teknoloji ve İnovasyon Politikaları Nereye? Semih Ofset Matbaacılık, Ankara.
Dünya Bankası (2012) Dünya Kalkınma Raporu, Washington.
Eroğlu, Nadir (2007). “Atatürk Dönemi İktisat Politikaları”, Marmara Üniversitesi İİBF Dergisi, Cilt XXIII, sayı 2, ss. 63- 65.
Küçükkalay, A. Mesut (1997). “Endüstri Devrimi ve Ekonomik Sonuçlarının Analizi”, Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Sonbahar 1997, ss. 51-68.
Mckinsey Global Institute (2016), “Manufacturing the Future: The Next Era of Global Growth and Innovation”, Seul, www.oregon4biz.com/assets/e- lib/IE/MfgTheFuture.pdf (08.09.2016).
RangaswamyArvind, C. Lee Gilesa and Silvija Seresb (2009). “A Strategic Perspective on Search Engines: Thought Candies for Practitioners and Researchers”, Journal of Interactive Marketing 23, pp. 49–60.
Saklı, Ali Rıza (2016). “Fordizm’den Esnek Üretim Sistemine Dönüşümün Kamu Yönetimi Üzerindeki Etkileri”, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt 12, Sayı 44, Kış 2013 ss. 109-110. http://www.esosder.org/dergi/44107- 131.pdf (10.01.2016).
Toprak, Düriye (2010). “Türkiye’de Kriz Döneminde Borçların Seyri: 1994 ve 2001 Krizi”, Süleyman Demirel Üniversitesi Vizyoner Dergisi, Cilt 2, Sayı 2, ss. 1-14.
TÜBİTAK (2015). Öncelikli Alanlar Araştırma Teknoloji Geliştirme ve Yenilik Projeleri Destekleme Program, Otomotiv- Yerli ve Özgün Araç Teknolojileri Çağrı Duyurusu, Çağrı Kodu: 1511-OTO-AKUT-2015-2.
TÜBİTAK, Ulusal Yenilik Sistemi 2023 Yılı Hedefleri (2011/101)
www.tubitak.gov.tr/tubitak_content_files//BTYPD/BTYK/b tyk23/BTYK_23_yeni_kararlar_toplu.pdf (24.09.2016).
Ünal, Yenal (2009). “Bilgi Toplumunun Tarihçesi”, Tarih Okulu Dergisi, Sayı: V, Sonbahar, ss. 123-144.
Üzümcü, Âdem (2014). “Türkiye’de Ulusal Ekonominin İnşası: 1923-1945”, Osmanlı’dan İki Binli Yıllara Türkiye’nin Ekonomik Tarihi, (Ed. M. Dikkaya, A. Üzümcü ve D. Özyakışır), Savaş Yayınları, Ankara.
Yalçınkaya, Timuçin (2001). “Sanayi ve Bilgi Toplumlarında Rekabet Ekonomisi” Rekabet Bülteni Dergisi, ESC Consulting, Sayı: 5.
Yaşar, Ercan ve Mesut Alper Gezer (2014). “Türkiye’nin Orta Gelir Tuzağına Yakalanma Riski ve Bu Riskten Kurtulma Önerileri”, Maliye Dergisi, Sayı: 167, ss.126-148.
Dikkaya, M., & Kutval, Y. (2016). Arama Motoru mu, Araba Motoru mu? Türkiye’de Sanayi ve Teknoloji Politikalarının Ekonomi Politiği. Aksaray Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 8(4), 153-167.