BibTex RIS Kaynak Göster

Bankalarda Müşteri Kârlılık Analizi: Bir Alan Araştırması

Yıl 2016, Cilt: 8 Sayı: 1, 21 - 36, 14.07.2016

Öz

Geçmişten itibaren insanoğlu elindeki kıt kaynaklarla yaşamda kalmayı başarmıştır. Kısıtlı kaynak ve tecrübe ile mühendislik çözümleri üreten işletme yöneticileri, sosyal bilimler konusunda biraz daha pasif davranmaktadırlar. Fakat insanlar günümüzde iş çevresinde elinde maksimum düzeyde bulunan kaynakları nasıl değerlendireceğini henüz tam anlamıyla çözememişlerdir. Aynı zamanda işletmeler, müşteri memnuniyeti sağlayacak çeşitli programlar geliştirerek kârlılıklarını arttırmayı hedeflemektedirler. Öte yandan, müşterilerin memnuniyeti düşünülürken, müşterilerinin işletmeyi ne kadar memnun ettiği de üzerinde durulması gereken bir konudur. Bu sebeple müşterilerin işletmeye olan katkısını belirlemeye yarayan kârlılık analizi kullanılmaya başlanmıştır. Müşteri kârlılık analizinin yapılabilmesi için gerekli olan gelirlere ait bilgiler kolay şekilde elde edilirken işin zor kısmı müşteri/ürün/hizmet maliyetlerinin belirlenmesinde ortaya çıkmaktadır. İşletme yöneticileri bu aşamada daha cesur davranarak ellerindeki imkanları daha iyi değerlendirerek kârlarını, gerçekleştirdikleri her faaliyet için maksimum düzeye çıkarabilirler. Bu çalışma ile bankalarda faaliyet tabanlı maliyet sisteminin, müşteri kârlılık analizinde kullanılmasına yönelik bir uygulama amaçlanmıştır. Böylece işletmelerin dönem sonunda müşteri kârlılık analizinde elde ettikleri kâr yada zararın hangi faaliyetten kaynaklandığı görülmekte aynı zamanda, hangi ürün/hizmetin katma değer ortaya çıkarıp çıkarmadığı sonucuna ulaşılmaktadır.

Kaynakça

  • Akgün, M. (2004). Bağımsız Denetim Firmalarında Faaliyet
  • Tabanlı Müşteri Karlılık Analizi. Muhasebe Ve Denetime Bakış Dergisi , 29-45. Altuğ, İSTANBUL:Türkmen Yay. İşlemleri Muhasebesi. Atağan, G. (2013). Müşteri Karlılığının Hesaplanmasında
  • Müşteri Karlılık Matrisi. Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11 (1), 250-270. Basık, F. (2012). Rekabet Stratejisinde Maliyet Yönetimi. İstanbul: Türkmen.
  • Bedük, A. (2010). Karşılaştırmalı İşletme-Yönetim Terimleri
  • Sözlüğü. Konya: Selçuk Üniversitesi Basımevi. Büyükşalvarcı, A. (2006). Faaliyet Tabanlı Maliyetleme Ve Bankalarda Bir Uygulama. Selçuk Üniversitesi Karaman İ.İ.B.F. Dergisi (10), 160-180.
  • Ceylan, A. K. (2001). Sermaye Piyasası Ve Menkul Değer
  • Analizi. Bursa : Ekin Yay. Coşkun, A. (2002-2003). Stratejik Maliyet Yönetimi Aracı
  • Olarak Hedef Maliyetleme.Akademik Araştırmalar Dergisi. 34. Çakır, G. (2007). Müşteri Karlılık Analizi Ve Bir Uygulama.
  • Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Demir, İ. (2009). Sürece Dayalı Faaliyet Tabanlı Müşteri
  • Karlılık Analizi: Bir Eğitim Kurumunda Uygulama. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Diril, M. (2006). Yönetim Muhasebesi Alanında Yeni Bir
  • Yükseliş: Müşteri Karlılık Analizi.Taşıt Araçları Yan Sanayicileri HYPERLINK HYPERLINK "http://www.egegorus.com/"comadresinden tarihinde alınmıştır. Dergisi, 68.www. "http://www.egegorus.com/". HYPERLINK 2013
  • Doğan, Z. (1997). Faaliyet Esasına Dayalı Maliyetleme
  • Sisteminin İşletmeler Açısından Önemi. Yaklaşım Dergisi , 232. Dumanoğlu, S. (2005). Müşteri Kârlılık Analizi. İstanbul: Türkmen Kitabevi.
  • Eker, M. (2002). Genel Üretim Giderlerinin Faaliyete Dayalı
  • Maliyet Yönetimine Göre Dağıtımı ve Muhasebelestirilmesinde 8 nolu Ana Hesap Grubunun Kullanımı. Uludağ Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. 243-292. Erdoğan, N. (1995). Faaliyete Dayalı Maliyetleme. Eskişehir:
  • Anadolu Üniversitesi Gündüz, H. (2002). Müşteri Karlılık Analizi. Muhasebe Bilim
  • Dünyası Dergisi, 4 (3), 65-77. Horngren, C., Foster, T., Datar, G., & ve Srikant, M. (2000). Cost
  • Accounting A Managerial Emphasis. USA: Prentice Hall İnternational. http://www.tbb.org.tr. İşleyen, A. (1999). Faaliyete Dayalı Maliyet Sistemi ve Bir
  • Hizmet İşletmesinde Uygulanması. İstanbul Üniversitesi Sosyal Yayımlanmamış Doktora Tezi. İşletme Anabilim Dalı. Kaplan, R., ve Narayanan, V. (2001). Measuring And Managing Management , 5-15. Journal Of Cost

Customer Profitability Analysis In Banks: A Field Study

Yıl 2016, Cilt: 8 Sayı: 1, 21 - 36, 14.07.2016

Öz

Human being has succeeded to survive with limited resources hence from the past. Enterprise managers who produce engineering solutions with constricted resource and experience behave passively about social sciences. Nowadays people have not completely solved how to evaluate the resources which they have at maximum level in business environment. At the same time enterprises target to raise their profits by improving such programs providing customer pleasure. On the other hand while thinking about customer pleasure; another issue to think about is that how good costumers provide pleasure for the enterprises. So profitability analysis has begun to use to determine the contribution of customers on enterprises. It is easy to collect information about incomes but hard to arrange costs of customer, product and service. In this context; enterprise managers may gain maximum profit on every businesses by using the possibilities wisely and behaving more bravely. In this study it is aimed to make an application directed to using the activity based cost system on customer profitability analysis. Thus it is possible to see the businesses that cause profits or losses enterprises gain on customer profitability analysis and it is also possible to examine which product or service creates added value or not.

Kaynakça

  • Akgün, M. (2004). Bağımsız Denetim Firmalarında Faaliyet
  • Tabanlı Müşteri Karlılık Analizi. Muhasebe Ve Denetime Bakış Dergisi , 29-45. Altuğ, İSTANBUL:Türkmen Yay. İşlemleri Muhasebesi. Atağan, G. (2013). Müşteri Karlılığının Hesaplanmasında
  • Müşteri Karlılık Matrisi. Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11 (1), 250-270. Basık, F. (2012). Rekabet Stratejisinde Maliyet Yönetimi. İstanbul: Türkmen.
  • Bedük, A. (2010). Karşılaştırmalı İşletme-Yönetim Terimleri
  • Sözlüğü. Konya: Selçuk Üniversitesi Basımevi. Büyükşalvarcı, A. (2006). Faaliyet Tabanlı Maliyetleme Ve Bankalarda Bir Uygulama. Selçuk Üniversitesi Karaman İ.İ.B.F. Dergisi (10), 160-180.
  • Ceylan, A. K. (2001). Sermaye Piyasası Ve Menkul Değer
  • Analizi. Bursa : Ekin Yay. Coşkun, A. (2002-2003). Stratejik Maliyet Yönetimi Aracı
  • Olarak Hedef Maliyetleme.Akademik Araştırmalar Dergisi. 34. Çakır, G. (2007). Müşteri Karlılık Analizi Ve Bir Uygulama.
  • Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Demir, İ. (2009). Sürece Dayalı Faaliyet Tabanlı Müşteri
  • Karlılık Analizi: Bir Eğitim Kurumunda Uygulama. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Diril, M. (2006). Yönetim Muhasebesi Alanında Yeni Bir
  • Yükseliş: Müşteri Karlılık Analizi.Taşıt Araçları Yan Sanayicileri HYPERLINK HYPERLINK "http://www.egegorus.com/"comadresinden tarihinde alınmıştır. Dergisi, 68.www. "http://www.egegorus.com/". HYPERLINK 2013
  • Doğan, Z. (1997). Faaliyet Esasına Dayalı Maliyetleme
  • Sisteminin İşletmeler Açısından Önemi. Yaklaşım Dergisi , 232. Dumanoğlu, S. (2005). Müşteri Kârlılık Analizi. İstanbul: Türkmen Kitabevi.
  • Eker, M. (2002). Genel Üretim Giderlerinin Faaliyete Dayalı
  • Maliyet Yönetimine Göre Dağıtımı ve Muhasebelestirilmesinde 8 nolu Ana Hesap Grubunun Kullanımı. Uludağ Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. 243-292. Erdoğan, N. (1995). Faaliyete Dayalı Maliyetleme. Eskişehir:
  • Anadolu Üniversitesi Gündüz, H. (2002). Müşteri Karlılık Analizi. Muhasebe Bilim
  • Dünyası Dergisi, 4 (3), 65-77. Horngren, C., Foster, T., Datar, G., & ve Srikant, M. (2000). Cost
  • Accounting A Managerial Emphasis. USA: Prentice Hall İnternational. http://www.tbb.org.tr. İşleyen, A. (1999). Faaliyete Dayalı Maliyet Sistemi ve Bir
  • Hizmet İşletmesinde Uygulanması. İstanbul Üniversitesi Sosyal Yayımlanmamış Doktora Tezi. İşletme Anabilim Dalı. Kaplan, R., ve Narayanan, V. (2001). Measuring And Managing Management , 5-15. Journal Of Cost
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA43SV37JS
Bölüm Derleme Makale
Yazarlar

Rabia Özpeynirci

Emine Kalaycı

Yayımlanma Tarihi 14 Temmuz 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016Cilt: 8 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Özpeynirci, R., & Kalaycı, E. (2016). Bankalarda Müşteri Kârlılık Analizi: Bir Alan Araştırması. Aksaray Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 8(1), 21-36.
AMA Özpeynirci R, Kalaycı E. Bankalarda Müşteri Kârlılık Analizi: Bir Alan Araştırması. ASÜ İİBF Dergisi. Ocak 2016;8(1):21-36.
Chicago Özpeynirci, Rabia, ve Emine Kalaycı. “Bankalarda Müşteri Kârlılık Analizi: Bir Alan Araştırması”. Aksaray Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 8, sy. 1 (Ocak 2016): 21-36.
EndNote Özpeynirci R, Kalaycı E (01 Ocak 2016) Bankalarda Müşteri Kârlılık Analizi: Bir Alan Araştırması. Aksaray Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 8 1 21–36.
IEEE R. Özpeynirci ve E. Kalaycı, “Bankalarda Müşteri Kârlılık Analizi: Bir Alan Araştırması”, ASÜ İİBF Dergisi, c. 8, sy. 1, ss. 21–36, 2016.
ISNAD Özpeynirci, Rabia - Kalaycı, Emine. “Bankalarda Müşteri Kârlılık Analizi: Bir Alan Araştırması”. Aksaray Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 8/1 (Ocak 2016), 21-36.
JAMA Özpeynirci R, Kalaycı E. Bankalarda Müşteri Kârlılık Analizi: Bir Alan Araştırması. ASÜ İİBF Dergisi. 2016;8:21–36.
MLA Özpeynirci, Rabia ve Emine Kalaycı. “Bankalarda Müşteri Kârlılık Analizi: Bir Alan Araştırması”. Aksaray Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, c. 8, sy. 1, 2016, ss. 21-36.
Vancouver Özpeynirci R, Kalaycı E. Bankalarda Müşteri Kârlılık Analizi: Bir Alan Araştırması. ASÜ İİBF Dergisi. 2016;8(1):21-36.