Word of mouth communications refer to the transfer of knowledge occurs between an individual who does not have commercial interest and has certain experiences regarding a a product, service, brand or mall and other one who wants to learn about theproduct, service, brand or mall. In this process, the case which triggers buying behavior in a positive or negative sense, so to speak promotes it, increases the efficiency and the credibility significantly as compared to the usual promotional activities carried out by the company because of being taken information from a source which has non-trade concerns. However, it is controversial that if the word of mouth communication can be generalized or objective.Therefore, the motivation of this study is if there is a difference between the effectiveness of demographics such as gender, age, education or income level and the properties of word of mouth both about shopping centers and in the general sense.In this respect, word of mouth communication in mentioned aspects (about shopping centers and in the general sense) and in terms of demographics is examined and it was found the phenomenon not differentiated under these characteristics.In addition, it is found that the thoughts of consumers affect word of mouth communication and word of mouth communication is also affected by the level of consumer loyalty.
Word of Mouth Communications Consumer Behaviour Shopping Center
Ağızdan ağıza iletişim bir ürün, hizmet, alışveriş merkezi ya da markaya ilişkin belirli deneyimleri olan ve ticari bir beklentiye sahip olmayan biriyle söz konusu ürün, hizmet, alışveriş merkezi ya da markayla ilgili bilgi edinmek isteyen kişi arasında meydana gelen bilgi transferini ifade eder. Bu süreçte satın alma davranışını olumlu ya da olumsuz manada tetikleyen, tabiri caizse tutunduran olgunun ticari kaygısı olmayan bir bilgi kaynağından alınıyor olması, firma tarafından yapılan olağan tutundurma faaliyetlerine göre etkinliğini ve inandırıcılığını ciddi ölçüde arttırmaktadır. Ancak söz konusu iletişimin nesnel ve genellenebilir bir yapısının olup olmadığı tartışmalıdır. Dolayısıyla bu iletişim esnasında cinsiyet, yaş, eğitim ya da gelir durumu gibi demografik özelliklerin etkinliği ile alışveriş merkezleri hakkında ağızdan ağıza iletişim ve genel manada ağızdan ağıza iletişimin söz konusu özellikler itibariyle ne ölçüde farklılaştığı bu çalışmanın motivasyonunu oluşturmaktadır. Bu doğrultuda ağızdan ağıza iletişim genel manada ve alışveriş merkezi bağlamında demografik özellikler açısından incelenmiş ve söz konusu olgunun bu özellikler kapsamında farklılaşmadığı anlaşılmıştır. Diğer taraftan ise tüketicilerin düşüncelerinin ağızdan ağıza iletişimi etkilediği ve ağızdan ağza iletişimin de tüketicilerin bağlılık düzeyini etkilediği sonucuna ulaşılmıştır.
Ağızdan Ağıza İletişim Tüketici Davranışları Alışveriş Merkezi
Diğer ID | JA43TE44DF |
---|---|
Bölüm | Derleme Makale |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 14 Temmuz 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016Cilt: 8 Sayı: 1 |