BibTex RIS Kaynak Göster

YÜKSEKÖĞRETİM DÜZEYİNDE TURİST REHBERLİĞİ EĞİTİMİ VEREN ÖĞRETİM KURUMLARINDA UYGULANAN EĞİTİME YÖNELİK ÖĞRENCİ ALGILAMALARI

Yıl 2010, Cilt: 2 Sayı: 1, 63 - 78, 31.01.2010

Öz

Bu araştırmanın amacı, Yükseköğretim seviyesinde turist rehberliği eğitimi gören öğrencilerin hizmet kalitesi ile algılamalarını belirlemektir. Bu amaç için,SERVQUAL hizmet kalitesi ölçeğinin algılama kısmı ile ilgili olan SERVPERF ölçeği kullanılmıştır. Araştırma kapsamında n=960 olarak gerçekleşmiştir. Araştırma turist rehberliği eğitimi veren lisans ve önlisans derecesi veren toplam 15 fakülte, yüksekokul ve meslek yüksekokulu kapsamaktadır. “Öğrenim süresine göre hizmet kalitesi ölçeği boyutları ortalama puanları arasında fark vardır” hipotezine ait tüm alt hipotezler kabul edilmiştir. Bu anlamda ortaya çıkan en önemli bulgulardan biri, iki yıllık öğretim veren meslek yüksekokulları ve dört yıllık öğretim veren yüksek okullar ve fakülteler arasında ortaya çıkmıştır. Hizmet kalitesi alt boyutlarının hepsinde iki yıllık öğretim veren meslek yüksekokulları aleyhine göreceli bir algılama saptanmıştır. Araştırmada gerçekleştirilen analizlerin sonucu, ilgili kurum yöneticileri tarafından karar verme, planlama ve süreç iyileştirme çabalarında kullanılabilir.

Kaynakça

  • Altan, Ş. , Atan, M. ve Ediz, A. (2003,). Servqual Analizi İle Toplam Hizmet Kalitesinin Ölçümü ve Yüksek Eğitimde Bir Uygulama. 12. Ulusal Kalite Kongresi, 13-15 Ekim, İstanbul.
  • Altan, Ş., ve Atan, M. (2004). Bankacılık Sektöründe Toplam Hizmet Kalitesinin SERVQUAL Analizi ile Ölçümü. Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. (1). 17-32.
  • Assante, M. L., Huffman, L., and Harp, S.S. (2007). Conceptualization of Quality Indicators for U.S. Based Four-Year Undergraduate Hospitality Management Programs. Journal of Teaching in Travel & Tourism. Vol:7(2), 51-71.
  • Brookes, M. (2003). Evaluating the „Students Experience‟: An Approach to Managing and Enhancing Quality in Higher Education. Journal of Hospitality, Leisure, Sport & Tourism Education. Vol. 2, No.1, 17-26.
  • Bülbül, H. ve Demirer, Ö. (2008). Hizmet Kalitesi Ölçüm Modelleri Servqual ve Servperf‟in Karşılaştırmalı Analizi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Sayı: 20, (181-198).
  • Cronin, J.J., and Taylor S.A. (1994,). SERVPERF versus SERVQUAL: Reconciling Performance-Based and Perceptions-minus-Expectations Measurement of Service Quality. Journal of Marketing. January, Vol. 58, (125-131).
  • Güzel, N.G. (2006). Yüksek Öğretimde Turizm Eğitimi ve Hizmet Kalitesi, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Horng, J., Teng, C., and Baum, T. (2009). Evaluating the Quality of Undergraduate Hospitality Tourism and Leisure Programmes. Journal of Hospitality, Leisure, Sport & Tourism Education. Vol.8, No.1, (37-53).
  • Horng, J., Teng, C., and Baum, T. (2009). Evaluating the Quality of Undergraduate Hospitality Tourism and Leisure Programmes. Journal of Hospitality, Leisure, Sport & Tourism Education. Vol.8, No.1, (37-53).
  • Kocapınar, E. (2002). Service Quality Measurement in Higher Education: An Application, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Kurtuluş, K. (1996). Pazarlama Araştırmaları, İ.Ü. İşletme Fak. Yayını, No 28., 5. baskı, İstanbul.
  • Markovic, S. (2006). Expected Service Quality Measurement in Tourism Higher Education. Our Economy. 1-2, (86-95).
  • Okumuş, A., ve Duygun, A. (2008). Eğitim Hizmetlerinin Pazarlanmasında Hizmet Kalitesinin Ölçümü ve Algılanan Hizmet Kalitesi ile Öğrenci Memnuniyeti Arasındaki İlişki. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. Cilt 8, Sayı 2, (17-38).
  • Özdamar, K. (1999). Paket Programlar İle İstatistiksel Veri Analizi: Çok Değişkenli Analizler, Kaan Kitapevi, Eskişehir.
  • Özgeldi, M. ve Yamamoto, G.T. (2008). Eğitim Hizmetlerinde Müşteri Memnuniyetini Etkileyen Faktörlerin Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma. İktisat İşletme ve Finans Dergisi. Cilt. 23. Sayı: 266. (21-50).
  • Parasuraman, A., Berry L.L., and Zeıthaml, V. (1990). Delivering Quality Service: Balancing Customer Perceptions of Service Quality. New York: The Free Press.
  • Parasuraman, A., ZeIthaml, V., and Berry L.L. (1985). A Conceptual Model of Service Quality and Its Implications for Future Research. Journal of Marketing, Fall, Vol.49, 41-50.
  • Parasuraman, A., ZeIthaml, V., and Berry L.L. (1988, Spring). SERVQUAL: A Multiple-Item Scale for Measuring Customer Perceptions of Service Quality. Journal of Retailing, Spring, 64(1), (12-43).
  • Pereda, M., AIrey, D. and Bennett, M. (2007). Service Quality in Higher Education: The Experience of Overseas Students. Journal of Hospitality, Leisure, Sport & Tourism Education. Vol. 6, No.2, (55-67).
  • Tan.C. K., and Kek, W.S. (2004, April). Service Quality in Higher Education Using an Enhanced SERVQUAL Approach. Quality in Higher Education, April, Vol. 10, No. 1, (17-24).
  • TrIbe, J. (2003). Delivering Higher Quality: A Comparative Study of Lecturers‟ Perceptions and QAA Subject Review in Tourism. Journal of Hospitality, Leisure, Sport & Tourism Education. Vol.2, No.1, (27-47).
  • Ünlüönen K. ve Boylu Y. (2009). Türkiye‟deki örgün turizm eğitimine ilişkin rakamsal gelişmelerin değerlendirilmesi, Mersin Üniversitesi Turizm İşletmeciliği ve Otelcilik Yüksekokulu, 10.Ulusal Turizm Kongresi, 21–24 Ekim 2009, Mersin, (955-975). Vurgun, L.(2008).
  • “Bilgi Toplumu Açısından Türkiye’deki Meslek
  • Yüksekokullarının Örgütlenme Problemleri Ve Çözüm Önerileri.
  • Yayınlanmamış Doktora tezi, Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kocaeli.
  • Yılmaz, V., Filiz, Z. ve Yaprak, B. (2007). SERVQUAL Yöntemiyle Yükseköğretimde Hizmet Kalitesinin Ölçülmesi. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. Cilt 7, Sayı 1, (299-316).

STUDENTS’ PERCEPTIONS TOWARDS THE EDUCATION IMPLEMENTED AT HIGHER SCHOOLS ON TOURISM GUIDANCE

Yıl 2010, Cilt: 2 Sayı: 1, 63 - 78, 31.01.2010

Öz

The objective of this study is to determine the perception level of the students at higher schools offering tourism guidance programs. To serve this purpose, SERVPERF scale, also known as the perception part of the SERVQUAL scale, was implemented. The number of the participants (n) was found out to be 960. The study covered in total 15 faculties, higher schools and vocational higher schools offering programs on tourism guidance. In terms of the duration of education, all the sub-hypotheses that there is a relation between duration of education and average scores of service quality dimensions were accepted. In this regard, one of the striking findings of the study is that there is a huge gap in terms of the quality dimensions between vocational higher schools and faculties and higher schools. The perception level for those at vocational higher schools is relatively lower than those at schools offering four years of education. The result of the analyses performed might suggest some insights for the administrators in terms of planning, decision making and process improvement.

Kaynakça

  • Altan, Ş. , Atan, M. ve Ediz, A. (2003,). Servqual Analizi İle Toplam Hizmet Kalitesinin Ölçümü ve Yüksek Eğitimde Bir Uygulama. 12. Ulusal Kalite Kongresi, 13-15 Ekim, İstanbul.
  • Altan, Ş., ve Atan, M. (2004). Bankacılık Sektöründe Toplam Hizmet Kalitesinin SERVQUAL Analizi ile Ölçümü. Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. (1). 17-32.
  • Assante, M. L., Huffman, L., and Harp, S.S. (2007). Conceptualization of Quality Indicators for U.S. Based Four-Year Undergraduate Hospitality Management Programs. Journal of Teaching in Travel & Tourism. Vol:7(2), 51-71.
  • Brookes, M. (2003). Evaluating the „Students Experience‟: An Approach to Managing and Enhancing Quality in Higher Education. Journal of Hospitality, Leisure, Sport & Tourism Education. Vol. 2, No.1, 17-26.
  • Bülbül, H. ve Demirer, Ö. (2008). Hizmet Kalitesi Ölçüm Modelleri Servqual ve Servperf‟in Karşılaştırmalı Analizi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Sayı: 20, (181-198).
  • Cronin, J.J., and Taylor S.A. (1994,). SERVPERF versus SERVQUAL: Reconciling Performance-Based and Perceptions-minus-Expectations Measurement of Service Quality. Journal of Marketing. January, Vol. 58, (125-131).
  • Güzel, N.G. (2006). Yüksek Öğretimde Turizm Eğitimi ve Hizmet Kalitesi, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Horng, J., Teng, C., and Baum, T. (2009). Evaluating the Quality of Undergraduate Hospitality Tourism and Leisure Programmes. Journal of Hospitality, Leisure, Sport & Tourism Education. Vol.8, No.1, (37-53).
  • Horng, J., Teng, C., and Baum, T. (2009). Evaluating the Quality of Undergraduate Hospitality Tourism and Leisure Programmes. Journal of Hospitality, Leisure, Sport & Tourism Education. Vol.8, No.1, (37-53).
  • Kocapınar, E. (2002). Service Quality Measurement in Higher Education: An Application, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Kurtuluş, K. (1996). Pazarlama Araştırmaları, İ.Ü. İşletme Fak. Yayını, No 28., 5. baskı, İstanbul.
  • Markovic, S. (2006). Expected Service Quality Measurement in Tourism Higher Education. Our Economy. 1-2, (86-95).
  • Okumuş, A., ve Duygun, A. (2008). Eğitim Hizmetlerinin Pazarlanmasında Hizmet Kalitesinin Ölçümü ve Algılanan Hizmet Kalitesi ile Öğrenci Memnuniyeti Arasındaki İlişki. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. Cilt 8, Sayı 2, (17-38).
  • Özdamar, K. (1999). Paket Programlar İle İstatistiksel Veri Analizi: Çok Değişkenli Analizler, Kaan Kitapevi, Eskişehir.
  • Özgeldi, M. ve Yamamoto, G.T. (2008). Eğitim Hizmetlerinde Müşteri Memnuniyetini Etkileyen Faktörlerin Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma. İktisat İşletme ve Finans Dergisi. Cilt. 23. Sayı: 266. (21-50).
  • Parasuraman, A., Berry L.L., and Zeıthaml, V. (1990). Delivering Quality Service: Balancing Customer Perceptions of Service Quality. New York: The Free Press.
  • Parasuraman, A., ZeIthaml, V., and Berry L.L. (1985). A Conceptual Model of Service Quality and Its Implications for Future Research. Journal of Marketing, Fall, Vol.49, 41-50.
  • Parasuraman, A., ZeIthaml, V., and Berry L.L. (1988, Spring). SERVQUAL: A Multiple-Item Scale for Measuring Customer Perceptions of Service Quality. Journal of Retailing, Spring, 64(1), (12-43).
  • Pereda, M., AIrey, D. and Bennett, M. (2007). Service Quality in Higher Education: The Experience of Overseas Students. Journal of Hospitality, Leisure, Sport & Tourism Education. Vol. 6, No.2, (55-67).
  • Tan.C. K., and Kek, W.S. (2004, April). Service Quality in Higher Education Using an Enhanced SERVQUAL Approach. Quality in Higher Education, April, Vol. 10, No. 1, (17-24).
  • TrIbe, J. (2003). Delivering Higher Quality: A Comparative Study of Lecturers‟ Perceptions and QAA Subject Review in Tourism. Journal of Hospitality, Leisure, Sport & Tourism Education. Vol.2, No.1, (27-47).
  • Ünlüönen K. ve Boylu Y. (2009). Türkiye‟deki örgün turizm eğitimine ilişkin rakamsal gelişmelerin değerlendirilmesi, Mersin Üniversitesi Turizm İşletmeciliği ve Otelcilik Yüksekokulu, 10.Ulusal Turizm Kongresi, 21–24 Ekim 2009, Mersin, (955-975). Vurgun, L.(2008).
  • “Bilgi Toplumu Açısından Türkiye’deki Meslek
  • Yüksekokullarının Örgütlenme Problemleri Ve Çözüm Önerileri.
  • Yayınlanmamış Doktora tezi, Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kocaeli.
  • Yılmaz, V., Filiz, Z. ve Yaprak, B. (2007). SERVQUAL Yöntemiyle Yükseköğretimde Hizmet Kalitesinin Ölçülmesi. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. Cilt 7, Sayı 1, (299-316).
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA44BR39FK
Bölüm Derleme Makale
Yazarlar

Yalçın Arslantürk

Yayımlanma Tarihi 31 Ocak 2010
Yayımlandığı Sayı Yıl 2010Cilt: 2 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Arslantürk, Y. (2010). YÜKSEKÖĞRETİM DÜZEYİNDE TURİST REHBERLİĞİ EĞİTİMİ VEREN ÖĞRETİM KURUMLARINDA UYGULANAN EĞİTİME YÖNELİK ÖĞRENCİ ALGILAMALARI. Aksaray Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 2(1), 63-78.
AMA Arslantürk Y. YÜKSEKÖĞRETİM DÜZEYİNDE TURİST REHBERLİĞİ EĞİTİMİ VEREN ÖĞRETİM KURUMLARINDA UYGULANAN EĞİTİME YÖNELİK ÖĞRENCİ ALGILAMALARI. ASÜ İİBF Dergisi. Ocak 2010;2(1):63-78.
Chicago Arslantürk, Yalçın. “YÜKSEKÖĞRETİM DÜZEYİNDE TURİST REHBERLİĞİ EĞİTİMİ VEREN ÖĞRETİM KURUMLARINDA UYGULANAN EĞİTİME YÖNELİK ÖĞRENCİ ALGILAMALARI”. Aksaray Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 2, sy. 1 (Ocak 2010): 63-78.
EndNote Arslantürk Y (01 Ocak 2010) YÜKSEKÖĞRETİM DÜZEYİNDE TURİST REHBERLİĞİ EĞİTİMİ VEREN ÖĞRETİM KURUMLARINDA UYGULANAN EĞİTİME YÖNELİK ÖĞRENCİ ALGILAMALARI. Aksaray Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 2 1 63–78.
IEEE Y. Arslantürk, “YÜKSEKÖĞRETİM DÜZEYİNDE TURİST REHBERLİĞİ EĞİTİMİ VEREN ÖĞRETİM KURUMLARINDA UYGULANAN EĞİTİME YÖNELİK ÖĞRENCİ ALGILAMALARI”, ASÜ İİBF Dergisi, c. 2, sy. 1, ss. 63–78, 2010.
ISNAD Arslantürk, Yalçın. “YÜKSEKÖĞRETİM DÜZEYİNDE TURİST REHBERLİĞİ EĞİTİMİ VEREN ÖĞRETİM KURUMLARINDA UYGULANAN EĞİTİME YÖNELİK ÖĞRENCİ ALGILAMALARI”. Aksaray Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 2/1 (Ocak 2010), 63-78.
JAMA Arslantürk Y. YÜKSEKÖĞRETİM DÜZEYİNDE TURİST REHBERLİĞİ EĞİTİMİ VEREN ÖĞRETİM KURUMLARINDA UYGULANAN EĞİTİME YÖNELİK ÖĞRENCİ ALGILAMALARI. ASÜ İİBF Dergisi. 2010;2:63–78.
MLA Arslantürk, Yalçın. “YÜKSEKÖĞRETİM DÜZEYİNDE TURİST REHBERLİĞİ EĞİTİMİ VEREN ÖĞRETİM KURUMLARINDA UYGULANAN EĞİTİME YÖNELİK ÖĞRENCİ ALGILAMALARI”. Aksaray Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, c. 2, sy. 1, 2010, ss. 63-78.
Vancouver Arslantürk Y. YÜKSEKÖĞRETİM DÜZEYİNDE TURİST REHBERLİĞİ EĞİTİMİ VEREN ÖĞRETİM KURUMLARINDA UYGULANAN EĞİTİME YÖNELİK ÖĞRENCİ ALGILAMALARI. ASÜ İİBF Dergisi. 2010;2(1):63-78.