BibTex RIS Kaynak Göster

ÖZEL İŞLETMELERDE KRİZ YÖNETİMİ ÜZERİNE GENEL BİR DEĞERLENDİRME

Yıl 2010, Cilt: 2 Sayı: 2, 15 - 33, 31.07.2010

Öz

Kriz olgusu hayatın her alanında ve her zaman diliminde karşılaşabileceğimiz temel olgulardan biridir. Kriz anı, iç içe girmiş bütün yapıyı etkiler. İşletmeler söz konusu olduğunda iki farklı etkiden söz etmek mümkündür. İç örgütsel yapıdan kaynaklı kriz anları ve örgüt dışı yapıdan kaynaklı kriz anları. İster dışardan ister içerden kaynaklansın kriz, kriz yönetimine hazır işletmeler için hem bir fırsat hem de ciddi bir tehdittir. Bu çalışma, özel işletmeler çerçevesinde kriz sürecinin işletmelerce nasıl yönetildiği üzerinden genel bir değerlendirme yapmak amacını taşımaktadır. İşletmelerin krizi fırsata dönüştürebilmelerinin koşulu krizi yönetmeye hazır olmalarından geçmektedir.

Kaynakça

  • AKDAĞ, M. (2005). Halkla İlişkiler ve Kriz Yönetimi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Yıl: 2005, Sayı: 14, (s: 1-20).
  • AKYÜREK, R. (2005). Halkla İlişkiler, Kurumsal İletişim Yönetimi, (Ed. Rüveyde Akyürek), Anadolu Üniversitesi Yayını: Eskişehir.
  • ATAMAN, G. (2001). İşletme Yönetimi, Türkmen Kitabevi, İstanbul.
  • AUGUSTİNE, R.N. (2000). Önlemeye Çalıştığınız Krizi Yönetmek, Kriz Yönetimi, (Çev. Selim Atay), MESS Yayınları, İstanbul.
  • AYMANKUY, Ş.Y. (2001). Turizm Sektöründe Kriz Yönetimi, Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Sayı: 6, (s: 105-118).
  • BALTAŞ, Z. (2002). Krizde Fırsatları Görmek, Yöneticiler İçin Krizde Yönetim El Kitabı, Remzi Kitabevi, İstanbul.
  • BOIN, A. – HART, P. vd. (2005). The Politics of Crisis Management, Cambridge University Press: UK
  • BOZGEYİK, A. (2004). Krizleri Fırsata Dönüştürmek, Hayat Yayınları, İstanbul.
  • BOZGEYİK, A. (2008). Krizlerden Yükselerek Çıkın, Beta Yayıncılık, İstanbul.
  • Cep Yönderi Dizisi (2008). Kriz Yönetimi, Pocket Mentor, Harvard Business School Pres.
  • DEMİR, Ö. – ACAR, M. (2002). Sosyal Bilimler Sözlüğü, Vadi Yayınları, Ankara.
  • DEWLIN, E.S. (2007). Crisis Management Planning and Execution, Auerbach Publications, New York.
  • DİNÇER, Ö. (2004). Stratejik Yönetim ve İşletme Politikası, Beta Yayıncılık, İstanbul.
  • DOEG, C. (2005). Crisis Management in the Food and Drinks Industry: A Practical Approach, Springer Science+Business Media, USA.
  • DRUCKER, P. (1998). Fırtınalı Dönemlerde Yönetim, (Çev. Bülent Toksöz), İnkilap Kitabevi, İstanbul.
  • EKİNCİ, H. – İZCİ, F. (2006). Kriz Yönetiminde İnsan Kaynaklarına Psikolojik Desteğin Önemi ve Kayseri Tekstil Sektöründe Bir Araştırma, Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (12) 2006/2, (s: 39-54).
  • FIRAT, E. (2008), Hesaplar Yeniden Yapılıyor, Capital Aylık İş ve Ekonomi Dergisi, http://www.capital.com.tr/haber.aspx?HBR_KOD=5075, erişim tarihi: 23.04.2009
  • FİLİZ, E. (2007), Türk Kamu Yönetiminde Kriz Yönetimi, Alfa Aktüel, Bursa.
  • GILPIN, D.R. – MURPHY, P. (2008). Crisis Management in a Complex World, Oxford University Pres, UK.
  • GLAESSER, D. (2003). Crisis Management in the Tourism Industry, Butterworth- Heinemann, Oxford-UK.
  • GOTTSCHALK, J. (2002). Crisis Management, Capstone Publishing, Oxford, UK.
  • GÜNEŞ, M. (2005). Yönetim Bilimi Ders Notları, Mustafa Kemal Üniversitesi İİBF, Hatay.
  • HENSLOWE, P. (1999). Public Relations a Practical Guide to the Basics, Kogan Page, London.
  • HURST, D. (2000). Kriz ve Yenilenme, Alfa Basım Yayım Dağıtım, İstanbul. KARAHAN,
  • F. (1999). Kriz Dönemleri ve Reklam, Radikal Online,
  • http://www.radikal.com.tr/1999/04/18/yorum/01kriz.html, Erişim Tarihi: 23.04.2009
  • KIRCIOVA, İ. (2008). Aile Şirketleri ve Krizler, Krizlerden Yükselerek Çıkın, (Ed. Abdullah Bozgeyik), Beta Yayıncılık, İstanbul.
  • KORKMAZYÜREK, H. – BASIM, N.H. (2009). İş Modeli ve Kriz Yönetimi, Siyasal Kitabevi, İstanbul.
  • LAGADEC, P. (1997). Learning Processes for Crisis Management in Complex Organizations, Journal of Contingencies and Crisis Management, Cilt: 5, Sayı: 1, March, (s: 24-31).
  • LAWS, E. – PRIDEAUX, B. vd. (2007). Crisis Management in Tourism, CABI, UK.
  • LEWIS, G. (2006). Organizational Crisis Management-The Human Factor, Auerbach Publications, New York.
  • LUECKE, R. (2009). Kriz Yönetimi, (Çev. Önder Sarıkaya), Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, İstanbul.
  • MURAT, M. – MISIRLI, K. (2005). Küçük ve Orta Ölçekli İşletmelerde Kriz Yönetimi: Çaycuma Örneği, ZKÜ Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt: 1, Sayı:1, (s: 1-19).
  • NARDALI, S. – ÇİVİ, E. (2004). Kriz Yönetimi ve TOFAŞ, CBÜ Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt: 2, Sayı: 2.
  • REGESTER, M. – LARKIN, J. (2005). Risk Issues and Crisis Management, CIPR: London-Sterling.
  • REIMANN, C. (2002). Kriz Dönüşümüne Doğru: Kriz Yönetiminde En Son Durum, http://www.berghofhandbook.net/uploads/download/turkish_reimann_han dbook.pdf, Erişim Tarihi: 01.03.2009
  • ROBERT, B. ve LAJTHA, C. (2002). A New Approach to Crisis Management, Journal of Contingencies and Crisis Management, Cilt: 10, Sayı: 4, March, (s: 181-191).
  • ROBERTS, A.R. (Ed) (2005). Crisis Intervention Handbook: Assesment, Treatment and Research, Third Edition, Oxford University Pres, UK.
  • ROSENTHAL, U. ve KOUZMIN, A. (1997). Crises and Crisis Management: Toward Comprehensive Government Decision Making, J-PART 7, April, (s: 277-304).
  • SWEETSER, K. ve METZGER, E. (2007). Communicating During Crisis: Use of Blogs as a Relationship Management Tool, Public Relations Review, 33(2007), (s: 340- 342).
  • TAĞRAF, H. ve ARSLAN, N.T. (2003). Kriz Oluşum Süreci ve Kriz Yönetiminde Proaktif Yaklaşım, CÜ İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, Cilt: 4, Sayı: 1.
  • TEKİN, M. ve ZERENLER, M. (2005). Krizi Yönetebilmenin Sırları, Çizgi Kitabevi, Konya.
  • THOMPSON, R.A. (2004). Crisis Intervention and Crisis Management, Brunner- Routledge, New York.
  • TUTAR, H. (2000). Kriz ve Stres Ortamında Yönetim, Hayat Yayınları, İstanbul.
  • Türk Dil Kurumu (2009a), Güncel Türkçe Sözlük, http://www.tdk.gov.tr/TR/SozBul.aspx?F6E10F8892433CFFAAF6AA84 9816B2EF4376734BED947CDE&Kelime=kriz, erişim tarihi: 01.03.2009
  • Türk Dil Kurumu (2009b), Güncel Türkçe Sözlük, http://www.tdk.gov.tr/TR/SozBul.aspx?F6E10F8892433CFFAAF6AA849816B2 EF05A79F75456518CA&Kelime=kriz%20yönetimi&EskiSoz=kriz&GeriDon=2, erişim tarihi: 01.03.2009
  • TÜZ, M.V. (2004). Kriz Yönetimi, Alfa Basım Yayım Dağıtım, İstanbul.
  • UZTUĞ, F. (2005). Kurumsal Reklamcılık, Kurumsal İletişim Yönetimi, (Ed.Rüveyde Akyürek), Anadolu Üniversitesi Yayını, Eskişehir.
Yıl 2010, Cilt: 2 Sayı: 2, 15 - 33, 31.07.2010

Öz

The crisis phenomenon is one of the main cases that we can come across at every time and every place in our lives. The moment of crisis affects the whole nested structure. When it comes to organisations, two different effects can be possible: Internal organisation structure welded crisis moment and external organisation structure welded crisis moment. Whether internal or external welded case, crisis is both an advange and a serious threat for organisations that are ready for crisis management. This study, aims to evaluate how private organisations administer the crisis process. The condition of transforming the crisis to advantage is being ready to manage the crisis for organisations.

Kaynakça

  • AKDAĞ, M. (2005). Halkla İlişkiler ve Kriz Yönetimi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Yıl: 2005, Sayı: 14, (s: 1-20).
  • AKYÜREK, R. (2005). Halkla İlişkiler, Kurumsal İletişim Yönetimi, (Ed. Rüveyde Akyürek), Anadolu Üniversitesi Yayını: Eskişehir.
  • ATAMAN, G. (2001). İşletme Yönetimi, Türkmen Kitabevi, İstanbul.
  • AUGUSTİNE, R.N. (2000). Önlemeye Çalıştığınız Krizi Yönetmek, Kriz Yönetimi, (Çev. Selim Atay), MESS Yayınları, İstanbul.
  • AYMANKUY, Ş.Y. (2001). Turizm Sektöründe Kriz Yönetimi, Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Sayı: 6, (s: 105-118).
  • BALTAŞ, Z. (2002). Krizde Fırsatları Görmek, Yöneticiler İçin Krizde Yönetim El Kitabı, Remzi Kitabevi, İstanbul.
  • BOIN, A. – HART, P. vd. (2005). The Politics of Crisis Management, Cambridge University Press: UK
  • BOZGEYİK, A. (2004). Krizleri Fırsata Dönüştürmek, Hayat Yayınları, İstanbul.
  • BOZGEYİK, A. (2008). Krizlerden Yükselerek Çıkın, Beta Yayıncılık, İstanbul.
  • Cep Yönderi Dizisi (2008). Kriz Yönetimi, Pocket Mentor, Harvard Business School Pres.
  • DEMİR, Ö. – ACAR, M. (2002). Sosyal Bilimler Sözlüğü, Vadi Yayınları, Ankara.
  • DEWLIN, E.S. (2007). Crisis Management Planning and Execution, Auerbach Publications, New York.
  • DİNÇER, Ö. (2004). Stratejik Yönetim ve İşletme Politikası, Beta Yayıncılık, İstanbul.
  • DOEG, C. (2005). Crisis Management in the Food and Drinks Industry: A Practical Approach, Springer Science+Business Media, USA.
  • DRUCKER, P. (1998). Fırtınalı Dönemlerde Yönetim, (Çev. Bülent Toksöz), İnkilap Kitabevi, İstanbul.
  • EKİNCİ, H. – İZCİ, F. (2006). Kriz Yönetiminde İnsan Kaynaklarına Psikolojik Desteğin Önemi ve Kayseri Tekstil Sektöründe Bir Araştırma, Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (12) 2006/2, (s: 39-54).
  • FIRAT, E. (2008), Hesaplar Yeniden Yapılıyor, Capital Aylık İş ve Ekonomi Dergisi, http://www.capital.com.tr/haber.aspx?HBR_KOD=5075, erişim tarihi: 23.04.2009
  • FİLİZ, E. (2007), Türk Kamu Yönetiminde Kriz Yönetimi, Alfa Aktüel, Bursa.
  • GILPIN, D.R. – MURPHY, P. (2008). Crisis Management in a Complex World, Oxford University Pres, UK.
  • GLAESSER, D. (2003). Crisis Management in the Tourism Industry, Butterworth- Heinemann, Oxford-UK.
  • GOTTSCHALK, J. (2002). Crisis Management, Capstone Publishing, Oxford, UK.
  • GÜNEŞ, M. (2005). Yönetim Bilimi Ders Notları, Mustafa Kemal Üniversitesi İİBF, Hatay.
  • HENSLOWE, P. (1999). Public Relations a Practical Guide to the Basics, Kogan Page, London.
  • HURST, D. (2000). Kriz ve Yenilenme, Alfa Basım Yayım Dağıtım, İstanbul. KARAHAN,
  • F. (1999). Kriz Dönemleri ve Reklam, Radikal Online,
  • http://www.radikal.com.tr/1999/04/18/yorum/01kriz.html, Erişim Tarihi: 23.04.2009
  • KIRCIOVA, İ. (2008). Aile Şirketleri ve Krizler, Krizlerden Yükselerek Çıkın, (Ed. Abdullah Bozgeyik), Beta Yayıncılık, İstanbul.
  • KORKMAZYÜREK, H. – BASIM, N.H. (2009). İş Modeli ve Kriz Yönetimi, Siyasal Kitabevi, İstanbul.
  • LAGADEC, P. (1997). Learning Processes for Crisis Management in Complex Organizations, Journal of Contingencies and Crisis Management, Cilt: 5, Sayı: 1, March, (s: 24-31).
  • LAWS, E. – PRIDEAUX, B. vd. (2007). Crisis Management in Tourism, CABI, UK.
  • LEWIS, G. (2006). Organizational Crisis Management-The Human Factor, Auerbach Publications, New York.
  • LUECKE, R. (2009). Kriz Yönetimi, (Çev. Önder Sarıkaya), Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, İstanbul.
  • MURAT, M. – MISIRLI, K. (2005). Küçük ve Orta Ölçekli İşletmelerde Kriz Yönetimi: Çaycuma Örneği, ZKÜ Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt: 1, Sayı:1, (s: 1-19).
  • NARDALI, S. – ÇİVİ, E. (2004). Kriz Yönetimi ve TOFAŞ, CBÜ Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt: 2, Sayı: 2.
  • REGESTER, M. – LARKIN, J. (2005). Risk Issues and Crisis Management, CIPR: London-Sterling.
  • REIMANN, C. (2002). Kriz Dönüşümüne Doğru: Kriz Yönetiminde En Son Durum, http://www.berghofhandbook.net/uploads/download/turkish_reimann_han dbook.pdf, Erişim Tarihi: 01.03.2009
  • ROBERT, B. ve LAJTHA, C. (2002). A New Approach to Crisis Management, Journal of Contingencies and Crisis Management, Cilt: 10, Sayı: 4, March, (s: 181-191).
  • ROBERTS, A.R. (Ed) (2005). Crisis Intervention Handbook: Assesment, Treatment and Research, Third Edition, Oxford University Pres, UK.
  • ROSENTHAL, U. ve KOUZMIN, A. (1997). Crises and Crisis Management: Toward Comprehensive Government Decision Making, J-PART 7, April, (s: 277-304).
  • SWEETSER, K. ve METZGER, E. (2007). Communicating During Crisis: Use of Blogs as a Relationship Management Tool, Public Relations Review, 33(2007), (s: 340- 342).
  • TAĞRAF, H. ve ARSLAN, N.T. (2003). Kriz Oluşum Süreci ve Kriz Yönetiminde Proaktif Yaklaşım, CÜ İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, Cilt: 4, Sayı: 1.
  • TEKİN, M. ve ZERENLER, M. (2005). Krizi Yönetebilmenin Sırları, Çizgi Kitabevi, Konya.
  • THOMPSON, R.A. (2004). Crisis Intervention and Crisis Management, Brunner- Routledge, New York.
  • TUTAR, H. (2000). Kriz ve Stres Ortamında Yönetim, Hayat Yayınları, İstanbul.
  • Türk Dil Kurumu (2009a), Güncel Türkçe Sözlük, http://www.tdk.gov.tr/TR/SozBul.aspx?F6E10F8892433CFFAAF6AA84 9816B2EF4376734BED947CDE&Kelime=kriz, erişim tarihi: 01.03.2009
  • Türk Dil Kurumu (2009b), Güncel Türkçe Sözlük, http://www.tdk.gov.tr/TR/SozBul.aspx?F6E10F8892433CFFAAF6AA849816B2 EF05A79F75456518CA&Kelime=kriz%20yönetimi&EskiSoz=kriz&GeriDon=2, erişim tarihi: 01.03.2009
  • TÜZ, M.V. (2004). Kriz Yönetimi, Alfa Basım Yayım Dağıtım, İstanbul.
  • UZTUĞ, F. (2005). Kurumsal Reklamcılık, Kurumsal İletişim Yönetimi, (Ed.Rüveyde Akyürek), Anadolu Üniversitesi Yayını, Eskişehir.
Toplam 48 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA44BB52RU
Bölüm Derleme Makale
Yazarlar

Muharrem Güneş

Eylem Beyazıt

Yayımlanma Tarihi 31 Temmuz 2010
Yayımlandığı Sayı Yıl 2010Cilt: 2 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Güneş, M., & Beyazıt, E. (2010). ÖZEL İŞLETMELERDE KRİZ YÖNETİMİ ÜZERİNE GENEL BİR DEĞERLENDİRME. Aksaray Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 2(2), 15-33.