Research Article
BibTex RIS Cite

Covid-19 Sürecinde Hemşirelik Öğrencilerinin Mesleki Güdülenme Düzeyleri

Year 2022, Volume: 14 Issue: 3, 319 - 326, 30.09.2022
https://doi.org/10.52791/aksarayiibd.1128177

Abstract

Araştırma hemşirelik alanında eğitim alan öğrencilerin mesleki güdülenme düzeylerinin ve mesleki güdülenme profillerinin tespit edilmesi amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın örneklemi İstanbul ilindeki iki vakıf yükseköğretim kurumundaki 361 öğrencidir. Öğrencilerin mesleki güdülenme profillerinin belirlenmesi için K-ortalamalar analizi kullanılmıştır. Analizler sonucunda öğrencilerin yüksek düzeyde içsel ve dışsal güdülenmeye sahip oldukları tespit edilmiştir. Bunun yanında öğrencilerin olumsuz güdülenme düzeyleri düşük seviyededir. Öğrencilerin mesleki güdülenmeleri açısından üç farklı profile sahip oldukları tespit edilmiştir. Araştırma sonucunda öğrencilerin büyük bir kısmının olumlu mesleki güdülenme profiline sahip olduğu tespit edilmiştir. Öğrencilerin çok küçük bir kısmı düşük mesleki güdülenme düzeyine ait profilde yer almıştır. Son olarak olumsuz güdülenme düzeyi içsel ve dışsal güdülenmeleri ile olumsuz ve düşük düzeyde ilişkilidir. Araştırma sonucunda elde edilen bulgular öğrencilerin gelecek planlamaları açısından ve mesleki eğitimin geliştirilmesi açısından önemlidir.

References

  • Acat, M. B. ve Köşgeroğlu, N. (2007). Güdülenme kaynakları ve sorunları ölçeği. Anatolian Journal of Psychiatry, 7, 204-210
  • Bilgin, Z. ve Efe, M. (2021). Ebelik öğrencilerinin güdülenme düzeylerinin mesleki kariyer planlarına etkisi. Online Türk Sağlık Bilimleri Dergisi, 6(1), 44-52. doi: 10.26453/otjhs.689406
  • Bilgin, Z. ve Oçakçı, A. F. (2011). Ebelik öğrencilerinde mesleki güdülenme. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 14(3), 40-46.
  • Bircan, M. N. ve Ünal, H. (2021). Akademik güdülenmenin kişilik tiplerine göre incelenmesi (Spor bilimleri fakültesi örneği). Sportif Bakış: Spor ve Eğitim Bilimleri Dergisi, 8(2), 164-180. doi: 10.33468/sbsebd.160
  • Cengiz, Z., Gürdap, Z., Karaca, E. ve Acun, M. (2021). Hemşirelik öğrencilerinin öz yeterlilikleri ile mesleki güdülenmeleri arasındaki ilişki. Sağlık ve Hemşirelik Yönetim Dergisi. 8(1), 12-20.
  • Cerit, B. ve Coşkun, S. (2018). Hemşirelik bölümü öğrencilerinin mesleki güdülenme düzeyi ile meslek algısı arasındaki ilişki. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 11(4), 283-289.
  • Civci, H. ve Şener, E. (2012). Hemşire adaylarının mesleki güdülenme düzeyleri ve etkileyen faktörlerin belirlenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Elektronik Dergisi, 5(4), 142-149.
  • Çelik, S., Şahin, E., Dadak, F., Sıdal, S. G. ve Akyüz, F. (2014). Hemşirelik öğrencilerinin mesleki güdülenme düzeyleri ve etkileyen faktörler. Sağlık Bilimleri ve Meslekleri Dergisi, 1 (2) , 43-56. DOI: 10.17681/hsp.16373
  • Dilekmen, M. ve Ada, Ş. (2005). Öğrenmede Güdülenme. Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 11, 113-123.
  • Duruk, N., Kalaycı, F. ve Aydın, E. C. (2021). Hemşirelik ve ebelik son sınıf öğrencilerinde mesleki güdülenme. Hemşirelik Bilimi Dergisi, 4 (1), 26-33.
  • Evli, M. (2022). Hemşirelik öğrencilerinde psikolojik iyi oluş, empati, mesleki güdülenme: Bir path analizi. Sağlık Bilimleri Dergisi, 31 (1), 60-65. DOI: 10.34108/eujhs.953485
  • Gayef, A. ve Sarıkaya, Ö. (2013). Sağlık hizmetleri meslek yüksekokulu öğrencilerinde mesleki güdülenme. Tıp Eğitimi Dünyası. 33(33), 9-18.
  • Gençay, Ö. A. ve Gençay, S. (2007). Beden eğitimi ve spor yüksekokulu öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine ilişkin motivasyon düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (17), 241-253.
  • Gün, T. (2018). Hemşirelik öğrencilerinin güdülenme ve öğrenme stratejileri. Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Hemşirelik Anabilimdalı, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Aydın.
  • Hair, J. F., Anderson R. E., Anderson R. ve Black W. (2014). Multivariate data analysis, New York, Macmillan.
  • Kelecioğlu, H. (1992). Güdülenme. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7, 175-181.
  • Korkmaz, A. Ç. ve İpekçi, N. N. (2015). Hemşirelik eğitiminde güdülenme: Öğrencilerin içsel ve dışsal güdülenme kaynakları. Sağlık ve Hemşirelik Yönetimi Dergisi, 3(2), 121-131. doi:10.5222/SHYD.2015.121
  • Köksal, L. G. ve Yurttaş, A. (2015). Hemşirelik öğrencilerinin mesleki güdülenme düzeyleri. Balıkesir Sağlık Bilimleri Dergisi, 4 (1), 10-15.
  • Onaran, O. (1991). Çalışma yaşamında güdülenme kuramları. Ankara, A.Ü. Siyasal Bilgiler Fakültesi Yayınları.
  • Özlü Kahraman, Z., Gümüş, K., Güngörmüş, K., Avşar, G. ve Özer, N. (2014). Sağlık bilimleri fakültesi’nde öğrenim gören öğrencilerin mesleklerine ilişkin güdülenme kaynakları ve sorunlarının incelenmesi. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi, 11(1), 47-53.
  • Sarımehmet, D., Altınbaş, B. C. Gümrükçüoğlu, N. ve Uzun Duran, S. (2021). Students’ professional motivation levels, factors affecting their motivation, and their views regarding their professions: A vocational school of health services example. Journal of Education and Future, (19), 75-84. DOI: 10.30786/jef.605861
  • Taş, A. S. ve Köktürk Dalcalı, B. (2021). Covid-19 pandemisi döneminde hemşirelik öğrencilerinde mesleki güdülenme. Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 12(2), 418 – 424.
  • Tatlı, H. S. (2020). Dokunma ihtiyacı açısından showrooming ve webrooming davranışlarının araştırılması. Beykoz Akademi Dergisi, 8(2), 20-40.

Nursing Students’ Professional Motivation During The Covid-19 Process

Year 2022, Volume: 14 Issue: 3, 319 - 326, 30.09.2022
https://doi.org/10.52791/aksarayiibd.1128177

Abstract

The research was carried out to determine the vocational motivation levels and professional motivation profiles of the students studying in nursing students. The research sample is 361 students in two foundation higher education institution in Istanbul. K-means analysis was used to determine the professional motivation profiles of the students. As a result of the analyses, it was determined that the students had a high intrinsic and extrinsic motivation level. In addition, students' negative motivation levels are low. It has been determined that the students have three different profiles regarding their professional motivation. As a result of the research, it was determined that most of the students had a positive professional motivation profile. A very small proportion of the students took part in a low professional motivation profile. Negative motivation level is negatively and at low level correlated with intrinsic and extrinsic motivation. The findings obtained as a result of the research are important in terms of the future planning of the students and the development of vocational education.

References

  • Acat, M. B. ve Köşgeroğlu, N. (2007). Güdülenme kaynakları ve sorunları ölçeği. Anatolian Journal of Psychiatry, 7, 204-210
  • Bilgin, Z. ve Efe, M. (2021). Ebelik öğrencilerinin güdülenme düzeylerinin mesleki kariyer planlarına etkisi. Online Türk Sağlık Bilimleri Dergisi, 6(1), 44-52. doi: 10.26453/otjhs.689406
  • Bilgin, Z. ve Oçakçı, A. F. (2011). Ebelik öğrencilerinde mesleki güdülenme. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 14(3), 40-46.
  • Bircan, M. N. ve Ünal, H. (2021). Akademik güdülenmenin kişilik tiplerine göre incelenmesi (Spor bilimleri fakültesi örneği). Sportif Bakış: Spor ve Eğitim Bilimleri Dergisi, 8(2), 164-180. doi: 10.33468/sbsebd.160
  • Cengiz, Z., Gürdap, Z., Karaca, E. ve Acun, M. (2021). Hemşirelik öğrencilerinin öz yeterlilikleri ile mesleki güdülenmeleri arasındaki ilişki. Sağlık ve Hemşirelik Yönetim Dergisi. 8(1), 12-20.
  • Cerit, B. ve Coşkun, S. (2018). Hemşirelik bölümü öğrencilerinin mesleki güdülenme düzeyi ile meslek algısı arasındaki ilişki. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 11(4), 283-289.
  • Civci, H. ve Şener, E. (2012). Hemşire adaylarının mesleki güdülenme düzeyleri ve etkileyen faktörlerin belirlenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Elektronik Dergisi, 5(4), 142-149.
  • Çelik, S., Şahin, E., Dadak, F., Sıdal, S. G. ve Akyüz, F. (2014). Hemşirelik öğrencilerinin mesleki güdülenme düzeyleri ve etkileyen faktörler. Sağlık Bilimleri ve Meslekleri Dergisi, 1 (2) , 43-56. DOI: 10.17681/hsp.16373
  • Dilekmen, M. ve Ada, Ş. (2005). Öğrenmede Güdülenme. Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 11, 113-123.
  • Duruk, N., Kalaycı, F. ve Aydın, E. C. (2021). Hemşirelik ve ebelik son sınıf öğrencilerinde mesleki güdülenme. Hemşirelik Bilimi Dergisi, 4 (1), 26-33.
  • Evli, M. (2022). Hemşirelik öğrencilerinde psikolojik iyi oluş, empati, mesleki güdülenme: Bir path analizi. Sağlık Bilimleri Dergisi, 31 (1), 60-65. DOI: 10.34108/eujhs.953485
  • Gayef, A. ve Sarıkaya, Ö. (2013). Sağlık hizmetleri meslek yüksekokulu öğrencilerinde mesleki güdülenme. Tıp Eğitimi Dünyası. 33(33), 9-18.
  • Gençay, Ö. A. ve Gençay, S. (2007). Beden eğitimi ve spor yüksekokulu öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine ilişkin motivasyon düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (17), 241-253.
  • Gün, T. (2018). Hemşirelik öğrencilerinin güdülenme ve öğrenme stratejileri. Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Hemşirelik Anabilimdalı, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Aydın.
  • Hair, J. F., Anderson R. E., Anderson R. ve Black W. (2014). Multivariate data analysis, New York, Macmillan.
  • Kelecioğlu, H. (1992). Güdülenme. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7, 175-181.
  • Korkmaz, A. Ç. ve İpekçi, N. N. (2015). Hemşirelik eğitiminde güdülenme: Öğrencilerin içsel ve dışsal güdülenme kaynakları. Sağlık ve Hemşirelik Yönetimi Dergisi, 3(2), 121-131. doi:10.5222/SHYD.2015.121
  • Köksal, L. G. ve Yurttaş, A. (2015). Hemşirelik öğrencilerinin mesleki güdülenme düzeyleri. Balıkesir Sağlık Bilimleri Dergisi, 4 (1), 10-15.
  • Onaran, O. (1991). Çalışma yaşamında güdülenme kuramları. Ankara, A.Ü. Siyasal Bilgiler Fakültesi Yayınları.
  • Özlü Kahraman, Z., Gümüş, K., Güngörmüş, K., Avşar, G. ve Özer, N. (2014). Sağlık bilimleri fakültesi’nde öğrenim gören öğrencilerin mesleklerine ilişkin güdülenme kaynakları ve sorunlarının incelenmesi. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi, 11(1), 47-53.
  • Sarımehmet, D., Altınbaş, B. C. Gümrükçüoğlu, N. ve Uzun Duran, S. (2021). Students’ professional motivation levels, factors affecting their motivation, and their views regarding their professions: A vocational school of health services example. Journal of Education and Future, (19), 75-84. DOI: 10.30786/jef.605861
  • Taş, A. S. ve Köktürk Dalcalı, B. (2021). Covid-19 pandemisi döneminde hemşirelik öğrencilerinde mesleki güdülenme. Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 12(2), 418 – 424.
  • Tatlı, H. S. (2020). Dokunma ihtiyacı açısından showrooming ve webrooming davranışlarının araştırılması. Beykoz Akademi Dergisi, 8(2), 20-40.
There are 23 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Business Administration
Journal Section Research Article
Authors

Gökten Öngel 0000-0002-4165-3601

Gülşah Gençer Çelik 0000-0001-8610-3673

Publication Date September 30, 2022
Published in Issue Year 2022Volume: 14 Issue: 3

Cite

APA Öngel, G., & Gençer Çelik, G. (2022). Covid-19 Sürecinde Hemşirelik Öğrencilerinin Mesleki Güdülenme Düzeyleri. Aksaray Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 14(3), 319-326. https://doi.org/10.52791/aksarayiibd.1128177
AMA Öngel G, Gençer Çelik G. Covid-19 Sürecinde Hemşirelik Öğrencilerinin Mesleki Güdülenme Düzeyleri. Journal of ASU FEAS. September 2022;14(3):319-326. doi:10.52791/aksarayiibd.1128177
Chicago Öngel, Gökten, and Gülşah Gençer Çelik. “Covid-19 Sürecinde Hemşirelik Öğrencilerinin Mesleki Güdülenme Düzeyleri”. Aksaray Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 14, no. 3 (September 2022): 319-26. https://doi.org/10.52791/aksarayiibd.1128177.
EndNote Öngel G, Gençer Çelik G (September 1, 2022) Covid-19 Sürecinde Hemşirelik Öğrencilerinin Mesleki Güdülenme Düzeyleri. Aksaray Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 14 3 319–326.
IEEE G. Öngel and G. Gençer Çelik, “Covid-19 Sürecinde Hemşirelik Öğrencilerinin Mesleki Güdülenme Düzeyleri”, Journal of ASU FEAS, vol. 14, no. 3, pp. 319–326, 2022, doi: 10.52791/aksarayiibd.1128177.
ISNAD Öngel, Gökten - Gençer Çelik, Gülşah. “Covid-19 Sürecinde Hemşirelik Öğrencilerinin Mesleki Güdülenme Düzeyleri”. Aksaray Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 14/3 (September 2022), 319-326. https://doi.org/10.52791/aksarayiibd.1128177.
JAMA Öngel G, Gençer Çelik G. Covid-19 Sürecinde Hemşirelik Öğrencilerinin Mesleki Güdülenme Düzeyleri. Journal of ASU FEAS. 2022;14:319–326.
MLA Öngel, Gökten and Gülşah Gençer Çelik. “Covid-19 Sürecinde Hemşirelik Öğrencilerinin Mesleki Güdülenme Düzeyleri”. Aksaray Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, vol. 14, no. 3, 2022, pp. 319-26, doi:10.52791/aksarayiibd.1128177.
Vancouver Öngel G, Gençer Çelik G. Covid-19 Sürecinde Hemşirelik Öğrencilerinin Mesleki Güdülenme Düzeyleri. Journal of ASU FEAS. 2022;14(3):319-26.