Learned helplessness is a phenomenon in which constant failures and disappointments in an individuals life result in a strong self belief that they are powerless, impotent and there is nothing can be done about it. Individuals who strongly believe they are, and they will be, the sole reason of their failures are expected to have low self-esteem, low rate of success which result in more despair toward their future. That is why the impact of learned helplessness on our education system is an important subject to be investigated. In the current study, the role and level of learned helplessness of students who are taking a finance class were investigated in details to understand if there is a correlation between success rates and learned helplessness. For this reason, 190 students, who were enrolled in a Finance class in Economy and Political Science Department in Muğla Sıtkı Koçman University during 2018 fall term, were given a survey. Our results show that 48.9% of all students have low levels of learned helplessnes while 51.1% have high levels of learned helplessness in Math during Finance class they were enrolled in. These results reveal a negative correlation between learned helplessness and success rate in Finance class. Typically students with high grades tend to show less signs of learned helplessness whereas students with low grades shows more signs of learned helplessness overall. Additionally, the influence of gender and diferent level of grades on learned helplessness were investigated. Our results show that there is a strong relationship between different grade levels and learned helplessness in which students tend to show stronger signs of learned helplessness on higher grade levels compared to first year students. On the other hand, no significant relationship was found between learned helplesness and gender of Finance students who participated on this survey.
Öğrenilmiş çaresizlik, birden çok kez başarısızlıkla karşılaşılan durumlarda bireyin hep başarısız olacağına inanmasıyla ortaya çıkmaktadır. Sürekli başarısızlıkla karşılaşmış bireyler bunu değiştirme güçlerini yok sayarlar ve başarısızlıklarını değiştirmek için bir çaba göstermezler. Başarısızlıklarının sebeplerini kendine yükleyen ve hep başarısız olacağını düşünen bireylerin benlik saygısının yüksek olması, başarılı olması ve geleceğe güvenle bakması mümkün görülmemektedir. Bu nedenler göz önüne alındığında “öğrenilmiş çaresizlik” eğitim sistemi içinde üzerinde durulması gereken önemli bir konudur.Bu çalışmada finans dersi alan üniversite öğrencilerinin öğrenilmiş çaresizlik düzeylerinin belirlenmesi ve öğrenilmiş çaresizlik düzeylerinin finans dersi başarılarında farklılık yaratıp yaratmadığının belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada zaman ve mekan sınırlaması kapsamıyla Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesinde finans dersi olan 190 öğrenciye anket uygulaması yapılmıştır. Örneklem grubuna katılan öğrencilerin %48,9’unun öğrenilmiş çaresizlik düzeyi düşük, %51,1’inin ise öğrenilmiş çaresizlik düzeyi yüksek olduğu tespit edilmiştir. Finans dersi alan öğrencilerin finans dersi başarıları ile öğrenilmiş çaresizlik düzeyleri arasında negatif bir ilişki olduğu ve sonuç olarak finans dersi alan öğrencilerinin ders başarıları yükseldikçe öğrenilmiş̧ çaresizlik düzeylerinin düştüğü, ders başarıları düştükçe öğrenilmiş̧ çaresizlik düzeylerinin yükseldiği görülmektedir. Bunun yanı sıra finans dersi alan öğrencilerin öğrenilmiş çaresizlik düzeyleri ile cinsiyet değişkeni arasında anlamlı bir farklılığa rastlanmamasına karşın sınıf değişkeniyle öğrenilmiş çaresizlik düzeyi arasında anlamlı bir farklılığa rastlanmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Business Administration |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | March 25, 2021 |
Published in Issue | Year 2021Volume: 13 Issue: 1 |