Other
BibTex RIS Cite

Postmodernizmin Türk Kamu Bürokratik Sistemine Yansıması

Year 2018, Volume: 10 Issue: 1, 19 - 28, 30.03.2018

Abstract

Kamu yönetiminde küreselleşme, yerelleşme ve özelleştirme kapsamında
yaşanan değişimin yansıması postmodern yönetim anlayışı çerçevesinde gerçekleşmiştir.
Postmodern yönetim anlayışıyla parçalı, esnek ve çoğulcu örgütsel yapılar 20.
yüzyılın ikinci yarısında, önce özel sektörde daha sonra kamu kurumlarında
görülmeye başlanmıştır. Türk kamu yönetimi ise 1980’lerden itibaren postmodern
yönetim anlayışı çerçevesinde örgütsel ve yapısal olarak değişime uğramıştır. Bu
makalenin amacı, postmodernizmin Türk kamu yönetimi ve bürokratik sistemi
üzerindeki etkilerini incelemektir. Postmodernizmin Türk kamu yönetimine
yansımasının ele alındığı bu çalışmada öncelikli olarak modernizm ve modern
örgüt yapısı genel hatlarıyla ele alınacaktır. İlerleyen başlıkta ise
postmodernizm ve postmodern örgüt yapısı incelendikten sonra postmodern örgüt
özelliklerinin kamu kurumlarına yansıması irdelenecektir. Son olarak Türkiye’de
postmodernizmin kamu örgütlerini değişime uğratması sonucunda nasıl bir örgüt
ve personel yapısının oluşturulduğu ele alınacaktır.

References

  • Aslan, S. ve Yılmaz, A. (2001). "Modernizme Bir Başkaldırı Projesi Olarak Post-Modernizm" Cumhuriyet Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 2(2), 93-108.
  • Aslan, O. E. (2010). “Fordizmden Post-Fordizme Türkiye’de Memurların Maaş Düzeni”, Amme İdaresi Dergisi, 43(1), 81-122.
  • Aslan, O. E. (2012). Devlet Bürokrasisi ve Kamu Personel Rejimi, 2. Baskı, Ankara: İmge Kitabevi.
  • Ateş, H. (2008). “Postmodern Toplum, Devlet ve Kamu Yönetimi”, A. Balcı, A. Nohutçu, N. K. Öztürk ve B. Coşkun (Ed.), Kamu Yönetiminde Çağdaş Yaklaşımlar, 2. Baskı, (s. 303-331), Ankara: Seçkin Yayınları.
  • Ateş, H. (2008a). “Postbürokratik Kamu Yönetimi”, A. Balcı, A. Nohutçu, N. K. Öztürk ve B. Coşkun (Ed.), Kamu Yönetiminde Çağdaş Yaklaşımlar, 2. Baskı (s. 57-82), Ankara: Seçkin Yayınları.
  • Aydın, A. H. (2008). Yönetim Bilimi, Ankara: Seçkin Yayınları.
  • Bilgiç, V. (2011). “Küreselleşme Sürecinde Kamu Hizmetinde Dönüşüm”, B. Parlak (Ed.), Kamu Yönetiminde Yeni Vizyonlar, 2. Baskı, (s. 91-120), Bursa: Alfa Aktüel Yayınları.
  • Çelik, N. (2015). "Postbürokratik Kamu Yönetimi Ve Demokrasi", İstanbul Gelişim Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2(2), 135-152.
  • Doğan, K. C. (2014). “Postmodern Kamu Yönetimi Anlayışı Çerçevesinde Bir Denetim Paradigması: Ombudsman”, Sayıştay Dergisi, 94, 73-96.
  • Eraslan, M. T. ve Tozlu, A. (2011). “Kamu Yönetiminde Performansa Dayalı Ücret Sistemi”, Sayıştay Dergisi, 81, 33-64.
  • Ergun, T. (1997). "Postmodernizm ve Kamu Yönetimi", Amme İdaresi Dergisi, 30(4), 3-15.
  • Erinç, S. M. (1994). Postmodernizm’in Tanımı, 8 Haziran 1994 günü Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi’nde Verilen Konferans Metni, https://earsiv.anadolu.edu.tr/xmlui/bitstream/handle/ 11421/1059/103412.pdf?sequence=1&isAllowed=y/E.T. 15.03.2016, s. 31-45.
  • Eryılmaz, B. (2013) Bürokrasi ve Siyaset: Bürokratik Devletten Etkin Yönetime, 5. Baskı, İstanbul: Alfa Yayınları.
  • Eryılmaz, B. (2015). Kamu Yönetimi, 8. Baskı, Kocaeli: Umuttepe Yayınları.
  • Evre, B. (2007). "Bir Düşünüş Biçimi Olarak Postmodernizm ve Temel Parametreleri", Akdeniz Üniversitesi İİBF Dergisi, 13, 1-23.
  • Güler, B. A. (2005). Yeni Sağ ve Devletin Değişimi, 2. Baskı, Ankara: İmge Kitabevi.
  • Güran, S. (1981). “Cumhuriyet Kurulurken Memurin Kanununun Dikkat Çekici Bir Hükmü”, İstanbul Üniversitesi İdare Hukuku ve İlimleri Dergisi, 2(3), 65-77.
  • Harvey, D. (1989). The Condition of Postmodernity an Enquiry into the Origins of Cultural Change, Cambridge, Massachusetts: Blackwell Publishers.
  • Harvey, D. (2010). Postmodernliğin Durumu, (çev. S. Savran), İstanbul: Metis Yayınları.
  • Heper, M. (2012). Türkiye’de Devlet Geleneği, Ankara: Doğu Batı Yayınları.
  • Heywood, A. (2011). Siyasi İdeolojiler, 4. Baskı, Ankara: Adres Yayınları.
  • Höpfl, H. M. (2006). "Post-bureaucracy and Weber's “modern” bureaucrat", Journal of Organizational Change Management, 19(1), 8-21.
  • Işık, M. ve Öztürk Y. E. (2009). "Postmodern Açıdan Kamu Yönetiminde Küçülme (Downsizing) Olgusu", Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler MYO Dergisi, 12(1-2), 431-454.
  • Jeanniere, A. (1993). Modernite Nedir?, (çev. N. T. Küçük), Der. M. Küçük, Modernite Versus Postmodernite, Ankara: Vadi Yayınları.
  • Kale, N. (1997). "Postmodernizm-hermeneutik ve Eğitim", AÜ Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 28(2), 281-292.
  • Kayar, N. (2015). Kamu Personel Yönetimi, 6. Baskı, Bursa: Ekin Yayınları.
  • Okçu, M. (2003). "Postmodernizm ve Kamu Yönetimi", M. Acar ve H. Özgür, (Ed.), Çağdaş Kamu Yönetimi I, (s. 97-123), Ankara, Nobel Yayınları.
  • Ökmen, M. ve Parlak, B. (2010). Kuramdan Uygulamaya Yerel Yönetimler: İlkeler, Yaklaşımlar Ve Mevzuat, 2. Baskı, Bursa: Alfa Aktüel Yayınları.
  • Önder, Ö. ve Akıncı, M. (2011). "Postmodernizm ve Türk Bürokratik Elitleri: Değişimin Epistemolojisi Üzerine Bir Not", Gazi Üniversitesi İİBF Dergisi, 13(3), 57-77.
  • Özalp, A. (2010). "Küreselleşme, Postmodern Görelilik ve Kamu Yönetimi", A. H. Aydın, İ. E. Taş, M. Kılıç ve Z. Gül (Ed.), Küreselleşme Karşısında Kamu Yönetimi ve Hizmeti, (s. 144-158), Kahramanmaraş: Sakınmaz Ofset.
  • Özcan, K. ve Ağca, V. (2010). "Yeni Kamu Yönetimi Anlayışında Postmodernizmin İzleri", Amme İdaresi Dergisi, 43(3), 1-32.
  • Saklı, A. R. (2013a). "Fordizm'den Esnek Üretim Rejimine Dönüşümün Kamu Yönetimi Üzerindeki Etkileri", Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 44, 107-131.
  • Saklı, A. R. (2013b). "Kamu Yönetimi Disiplininde Bunalım ve Çıkış Yolu Arayışları", Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15(1), 145-171.
  • Sallan, S. ve Boybeyi, S. (1994). “Postmodernizm-Modernizm İkilemi”, Ankara Üniversitesi Dil Ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Felsefe Bölümü Dergisi, 15, 313-323.
  • Saran, U. (2004). Kamu Yönetiminde Yeniden Yapılanma Kalite Odaklı Bir Yaklaşım, Ankara: Atlas Yayıncılık.
  • Sevil, M. (2005). Türkiye'de Modernleşme ve Modernleştiriciler, Ankara: Vadi Yayınları.
  • Sezer, B. U. (1993). "Post-Modernizm ve 2. Cumhuriyet", Amme İdaresi Dergisi, 26(1), 27-42.
  • Sobacı, M. Z. (2009). İdari Reform ve Politika Transferi: Yeni Kamu İşletmeciliğinin Yayılışı, Ankara: Turhan Kitabevi.
  • Şaylan, G. (2002). Postmodernizm, 2. Baskı, Ankara: İmge Kitabevi.
  • Şener, H. E. ve Özcan, K. (2015) “Post-yapısalcılıktan Post-modernizme: Kamu Yönetiminde Yeni Perspektifler”, Ö. Köseoğlu ve M. Z. Sobacı (Ed.), Kamu Yönetiminde Paradigma Arayışları: Yeni Kamu İşletmeciliği ve Ötesi, (s. 11-46), Bursa: Dora Yayınları.
  • Şeyhanlıoğlu, H. (2007). "Postmodern Kamu Yönetiminde E-Devlet", Türk İdare Dergisi, 456, 81-106.
  • Tarhan, A. B. (2012). "Türkiye'de Postmodernizm ve Siyasal Değişim", Sosyal ve Beşeri Bilimler Dergisi, 4(2), 11-20.Yayman, H. (2008). Türkiye’nin İdari Reformu, Ankara: Turhan Kitabevi.
  • Yıldırım, M. (2009). "Modernizm, Postmodernizm ve Kamu Yönetimi", Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 6(2), 380-397.
  • Yüksel, M. (2002). Modernite Portmodernite ve Hukuk, Ankara: Siyasal Kitabevi.
Year 2018, Volume: 10 Issue: 1, 19 - 28, 30.03.2018

Abstract

References

  • Aslan, S. ve Yılmaz, A. (2001). "Modernizme Bir Başkaldırı Projesi Olarak Post-Modernizm" Cumhuriyet Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 2(2), 93-108.
  • Aslan, O. E. (2010). “Fordizmden Post-Fordizme Türkiye’de Memurların Maaş Düzeni”, Amme İdaresi Dergisi, 43(1), 81-122.
  • Aslan, O. E. (2012). Devlet Bürokrasisi ve Kamu Personel Rejimi, 2. Baskı, Ankara: İmge Kitabevi.
  • Ateş, H. (2008). “Postmodern Toplum, Devlet ve Kamu Yönetimi”, A. Balcı, A. Nohutçu, N. K. Öztürk ve B. Coşkun (Ed.), Kamu Yönetiminde Çağdaş Yaklaşımlar, 2. Baskı, (s. 303-331), Ankara: Seçkin Yayınları.
  • Ateş, H. (2008a). “Postbürokratik Kamu Yönetimi”, A. Balcı, A. Nohutçu, N. K. Öztürk ve B. Coşkun (Ed.), Kamu Yönetiminde Çağdaş Yaklaşımlar, 2. Baskı (s. 57-82), Ankara: Seçkin Yayınları.
  • Aydın, A. H. (2008). Yönetim Bilimi, Ankara: Seçkin Yayınları.
  • Bilgiç, V. (2011). “Küreselleşme Sürecinde Kamu Hizmetinde Dönüşüm”, B. Parlak (Ed.), Kamu Yönetiminde Yeni Vizyonlar, 2. Baskı, (s. 91-120), Bursa: Alfa Aktüel Yayınları.
  • Çelik, N. (2015). "Postbürokratik Kamu Yönetimi Ve Demokrasi", İstanbul Gelişim Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2(2), 135-152.
  • Doğan, K. C. (2014). “Postmodern Kamu Yönetimi Anlayışı Çerçevesinde Bir Denetim Paradigması: Ombudsman”, Sayıştay Dergisi, 94, 73-96.
  • Eraslan, M. T. ve Tozlu, A. (2011). “Kamu Yönetiminde Performansa Dayalı Ücret Sistemi”, Sayıştay Dergisi, 81, 33-64.
  • Ergun, T. (1997). "Postmodernizm ve Kamu Yönetimi", Amme İdaresi Dergisi, 30(4), 3-15.
  • Erinç, S. M. (1994). Postmodernizm’in Tanımı, 8 Haziran 1994 günü Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi’nde Verilen Konferans Metni, https://earsiv.anadolu.edu.tr/xmlui/bitstream/handle/ 11421/1059/103412.pdf?sequence=1&isAllowed=y/E.T. 15.03.2016, s. 31-45.
  • Eryılmaz, B. (2013) Bürokrasi ve Siyaset: Bürokratik Devletten Etkin Yönetime, 5. Baskı, İstanbul: Alfa Yayınları.
  • Eryılmaz, B. (2015). Kamu Yönetimi, 8. Baskı, Kocaeli: Umuttepe Yayınları.
  • Evre, B. (2007). "Bir Düşünüş Biçimi Olarak Postmodernizm ve Temel Parametreleri", Akdeniz Üniversitesi İİBF Dergisi, 13, 1-23.
  • Güler, B. A. (2005). Yeni Sağ ve Devletin Değişimi, 2. Baskı, Ankara: İmge Kitabevi.
  • Güran, S. (1981). “Cumhuriyet Kurulurken Memurin Kanununun Dikkat Çekici Bir Hükmü”, İstanbul Üniversitesi İdare Hukuku ve İlimleri Dergisi, 2(3), 65-77.
  • Harvey, D. (1989). The Condition of Postmodernity an Enquiry into the Origins of Cultural Change, Cambridge, Massachusetts: Blackwell Publishers.
  • Harvey, D. (2010). Postmodernliğin Durumu, (çev. S. Savran), İstanbul: Metis Yayınları.
  • Heper, M. (2012). Türkiye’de Devlet Geleneği, Ankara: Doğu Batı Yayınları.
  • Heywood, A. (2011). Siyasi İdeolojiler, 4. Baskı, Ankara: Adres Yayınları.
  • Höpfl, H. M. (2006). "Post-bureaucracy and Weber's “modern” bureaucrat", Journal of Organizational Change Management, 19(1), 8-21.
  • Işık, M. ve Öztürk Y. E. (2009). "Postmodern Açıdan Kamu Yönetiminde Küçülme (Downsizing) Olgusu", Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler MYO Dergisi, 12(1-2), 431-454.
  • Jeanniere, A. (1993). Modernite Nedir?, (çev. N. T. Küçük), Der. M. Küçük, Modernite Versus Postmodernite, Ankara: Vadi Yayınları.
  • Kale, N. (1997). "Postmodernizm-hermeneutik ve Eğitim", AÜ Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 28(2), 281-292.
  • Kayar, N. (2015). Kamu Personel Yönetimi, 6. Baskı, Bursa: Ekin Yayınları.
  • Okçu, M. (2003). "Postmodernizm ve Kamu Yönetimi", M. Acar ve H. Özgür, (Ed.), Çağdaş Kamu Yönetimi I, (s. 97-123), Ankara, Nobel Yayınları.
  • Ökmen, M. ve Parlak, B. (2010). Kuramdan Uygulamaya Yerel Yönetimler: İlkeler, Yaklaşımlar Ve Mevzuat, 2. Baskı, Bursa: Alfa Aktüel Yayınları.
  • Önder, Ö. ve Akıncı, M. (2011). "Postmodernizm ve Türk Bürokratik Elitleri: Değişimin Epistemolojisi Üzerine Bir Not", Gazi Üniversitesi İİBF Dergisi, 13(3), 57-77.
  • Özalp, A. (2010). "Küreselleşme, Postmodern Görelilik ve Kamu Yönetimi", A. H. Aydın, İ. E. Taş, M. Kılıç ve Z. Gül (Ed.), Küreselleşme Karşısında Kamu Yönetimi ve Hizmeti, (s. 144-158), Kahramanmaraş: Sakınmaz Ofset.
  • Özcan, K. ve Ağca, V. (2010). "Yeni Kamu Yönetimi Anlayışında Postmodernizmin İzleri", Amme İdaresi Dergisi, 43(3), 1-32.
  • Saklı, A. R. (2013a). "Fordizm'den Esnek Üretim Rejimine Dönüşümün Kamu Yönetimi Üzerindeki Etkileri", Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 44, 107-131.
  • Saklı, A. R. (2013b). "Kamu Yönetimi Disiplininde Bunalım ve Çıkış Yolu Arayışları", Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15(1), 145-171.
  • Sallan, S. ve Boybeyi, S. (1994). “Postmodernizm-Modernizm İkilemi”, Ankara Üniversitesi Dil Ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Felsefe Bölümü Dergisi, 15, 313-323.
  • Saran, U. (2004). Kamu Yönetiminde Yeniden Yapılanma Kalite Odaklı Bir Yaklaşım, Ankara: Atlas Yayıncılık.
  • Sevil, M. (2005). Türkiye'de Modernleşme ve Modernleştiriciler, Ankara: Vadi Yayınları.
  • Sezer, B. U. (1993). "Post-Modernizm ve 2. Cumhuriyet", Amme İdaresi Dergisi, 26(1), 27-42.
  • Sobacı, M. Z. (2009). İdari Reform ve Politika Transferi: Yeni Kamu İşletmeciliğinin Yayılışı, Ankara: Turhan Kitabevi.
  • Şaylan, G. (2002). Postmodernizm, 2. Baskı, Ankara: İmge Kitabevi.
  • Şener, H. E. ve Özcan, K. (2015) “Post-yapısalcılıktan Post-modernizme: Kamu Yönetiminde Yeni Perspektifler”, Ö. Köseoğlu ve M. Z. Sobacı (Ed.), Kamu Yönetiminde Paradigma Arayışları: Yeni Kamu İşletmeciliği ve Ötesi, (s. 11-46), Bursa: Dora Yayınları.
  • Şeyhanlıoğlu, H. (2007). "Postmodern Kamu Yönetiminde E-Devlet", Türk İdare Dergisi, 456, 81-106.
  • Tarhan, A. B. (2012). "Türkiye'de Postmodernizm ve Siyasal Değişim", Sosyal ve Beşeri Bilimler Dergisi, 4(2), 11-20.Yayman, H. (2008). Türkiye’nin İdari Reformu, Ankara: Turhan Kitabevi.
  • Yıldırım, M. (2009). "Modernizm, Postmodernizm ve Kamu Yönetimi", Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 6(2), 380-397.
  • Yüksel, M. (2002). Modernite Portmodernite ve Hukuk, Ankara: Siyasal Kitabevi.
There are 44 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Political Science
Journal Section Review Article
Authors

Havva Tahtalıoğlu

Publication Date March 30, 2018
Published in Issue Year 2018Volume: 10 Issue: 1

Cite

APA Tahtalıoğlu, H. (2018). Postmodernizmin Türk Kamu Bürokratik Sistemine Yansıması. Aksaray Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 10(1), 19-28.