With an income over 3.2 trillion dollars and its share of 6% within the total GDP, tourism is a large industry. Tourism is
important particularly in terms of providing the foreign currency required by the developing countries in order to accelerate
their progress, increasing the production variety in the country and creating employment. Therefore, many developing
countries with natural and historical wealth have started to pay more attention to products and services in this area, in order to
increase their market shares in the tourism sector. Aim of this study is to investigate the effects on tourism revenues of the
export revenues, the number of tourists, tourism spending, countries bordering the Mediterranean Sea, the number of internet
users variables using panel regression models during 2005-2011 periods in the 27 EU member countries and Turkey. The
findings from this study, the effect on related variables on tourism revenue is statistically significant and positive.
Tourism revenue panel data analysis random effects model feasible generalized least square method Turkey EU27
Turizm, yarattığı 3.2 trilyon doların üzerindeki gelir ve dünya GSMH toplamı içindeki %6’lık payıyla büyük bir endüstridir.
Turizm, özellikle gelişmekte olan ülkelerin kalkınmalarını hızlandırmaları için ihtiyaç duyulan dövizi sağlaması, ülkede üretim
çeşitliliğini artırması ve istihdam oluşturması bakımından çok önemlidir. Bu nedenle, doğal ve tarihi zenginliklere sahip olan
birçok gelişmekte olan ülke, turizm sektöründeki pazar paylarını arttırabilmek için bu alandaki ürün ve hizmetlere çok daha
fazla önem vermeye başlamıştır. Bu çalışmada amaç, 2005-2011 yılları arasında 27 AB üye ülkesi ve Türkiye’ye ait ihracat geliri,
turist sayısı, turizm harcaması, ülkenin Akdeniz’e kıyısının olup olmaması ve internet kullanıcıları sayısı değişkenlerinin
turizm gelirlerine olan etkisinin panel regresyon modeli kullanılarak incelenmesidir. Bu çalışmadan elde edilen bulgular, ilgili
değişkenlerin turizm geliri üzerindeki etkisinin istatistiki olarak anlamlı ve pozitif olduğunu göstermiştir.
Turizm gelirleri panel veri analizi tesadüfi etkiler modeli esnek genelleştirilmiş en küçük kareler yöntemi Türkiye AB27
Journal Section | Review Article |
---|---|
Authors | |
Publication Date | April 1, 2016 |
Published in Issue | Year 2016Volume: 8 Issue: 2 |