Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Destinasyon Tanıtımında Sosyal Medyanın Önemi: Kırgızistan Örneği

Yıl 2021, Cilt: 13 Sayı: 1, 43 - 54, 25.03.2021

Öz

Sosyal medya araçları, turizm faaliyetlerine katılacaklara ihtiyaçlarına en uygun ürünleri online olarak araştırmalarına, rotalarını belirlemelerine ve rezervasyonlarını yapmalarına yardımcı olmaktadır. Bundan dolayı hazırlanan bu araştırmanın temel amacı, destinasyon tanıtımında sosyal medyanın kullanılmasının önemini belirlemektir. Bu genel amaç doğrultusunda Kırgızistan’ın yedi bölgesi ele alınarak, Facebook, Instagram, Blog gibi sosyal medya sayfalarının incelenmesi hedeflenmiştir. Araştırma için gerekli olan veriler Kırgızistan’ın yedi (7) farklı bölgesi, tarih ve turistik varlıkları, sosyal medya sayfaları ile paylaşımlar tespit edilmiştir. Kırgızistan ile ilgili sosyal medya sayfaları tek tek ziyaret edilerek gerekli bilgiler elde edilmiştir. Sosyal medya araçlarında yer alan veriler her an değiştiğinden en son Şubat 2020 tarihindeki veriler değerlendirilmeye alınmıştır. Hazırlanan bu çalışmada Kırgızistan’ın tarihi ve turistik değerlerinin tanıtımı ve pazarlaması ile ilgili resmi ve organize bir sosyal medya kullanımının olmadığı da tespit edilmiştir. Sosyal medya araçlarında yapılan tanıtım çalışmaları çoğunlukla Facebook ve Instagram üzerinden gerçekleşmektedir. Paylaşımların bireysel yapıldığı ve profesyonellikten uzak kaldığı da anlaşılmaktadır. Oldukça zengin turizm potansiyeline sahip Kırgızistan ile ilgili paylaşımlar genel olarak dağ turizmi ile ilgilidir. Kırgız kültürü ve gastronomi ürünlerine pek fazla yer verilmemiştir. Dünyaca ünlü Kırgız yazar Cengiz Aytmatov ve Kırgız halkının milli kahramanı olan Manas hakkında da herhangi bir paylaşım gerçekleşmediği de tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Akgöz, E., ve Turdumambetov, B. (2019). Çoklu kriterlerle karar verme yöntemlerinin tur güzergâhı belirlenmesinde kullanımı. Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8(4), s. 3836-3853. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/826302
  • Asinari, L. (2020). YouTube and tourism industry. www.c4tourism.com: http://www.c4tourism.com/files/noticias/5_pdf_en.pdf E. Tarihi: 23.06. 2020.
  • Cambridge. (2020). A guide to using twitter. (Cambridge University Press) www.cambridge.org: https://www.cambridge.org/authorhub/application/files/7415/1317/4656/35571_Generic_Twitter.pdf, E. Tarihi: 23.06. 2020.
  • Carr, C. T., & Hayes, R. A. (2015). Social media: defining, developing and divining. Atlantic Journal of Communication, 23(1), p. 46-65. doi:10.1080/15456870.2015.972282
  • Colonbekov, T. (2014). Çivisiz camii. Gazete Manas, 12, 49. Kırgızistan-Türkiye Manas Üniversitesi Öğrenci Uygulama Gazetesi. Erişim adresi: http://manas.edu.kg/gazete/SAYi%2049%20son.pdf
  • Copernicus.org. (2020). Twitter introduction for journal editors. www.copernicus.org: https://www.copernicus.org/PDF_introduction-Twitter.pdf E. Tarihi: 23.06. 2020.
  • Dijk J. V. (2016). Ağ Toplumu, Alternatif Medya ve Toplumsal Hareketler . Kafka Yayınevi. İstanbul.
  • Dünya.com. (2013). Bozkırın ortasında bir ipek yolu efsanesi: Süleyman Dağı. www.dunya.com: https://www.dunya.com/gundem/bozkirin-ortasinda-bir-ipek-yolu-efsanesi-suleyman-dagi-haberi-202200 E. Tarihi: 20.05. 2020.
  • Ferah, A. B. (2016). YouTube'un Türkiye kullanıcı profili araştırması. www.webrazzi.com: https://webrazzi.com/2016/10/05/youtubeun-turkiye-kullanici-profili-arastirmasi/ E. Tarihi: 10.04. 2020.
  • Gülçay, H. (2016). Sosyal medyanın iletişim alanlarındaki etkileri, Hukukun gençleri sempozyumları dizisi-7 “Sosyal medya ve gündelik hayata etkisi”, Eskişehir.
  • Hospitalitytech. (2016). www.hospitatitytech.com. 5 ways social media has transformed tourism marketing: https://hospitalitytech.com/5-ways-social-media-has-transformed-tourism-marketing E. Tarihi: 17.06. 2020.
  • Hudson, M. (2020). What is social media? Definition and examples of social media. www.thebalancesmb.com: https://www.thebalancesmb.com/what-is-social-media-2890301#types-of-social-media E. Tarihi: 17.06. 2020.
  • İyiler, Z. (2009). Elektronik ticaret ve pazarlama ihracatta internet zamanı. Ankara: İhracatı Geliştirme Etüd Merkezi.
  • Kirtiş, K., ve Karahan, F. (2011). To be or not to be in social media arena as the most cost-efficient marketing strategy after the global recession. Procedia Social and Behavioral Sciences, p. 260-268. Erişim adresi: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1877042811016119.
  • Kocaalan, M. L., ve Özcan, H. (2016). Uluslararası Türk Kültürü Teşkilatı (Türksoy) Ülke Halklarının Kaynaşması için Ülkeler Arasında Sosyo-Külterel Entegresyon Sürecinin Sağlanması. Alatoo Academic Studies(3), s. 378-384. Erişim adresi: http://doczz.biz.tr/doc/143061/alatoo-academic-studies.-2016.-N-3-378-politologiya-udk.
  • Kular, N. K. (2017). Social media and engaging with consumers in the hospitality sector. M. A. Khan içinde, Hospitality Marketing and Consumer Behavior: Creating Memorable Experiences, s. 293-324. Waretown, NJ/USA: Apple Academic Press.
  • Kutlu, Ö. (2018). Facebook'un aylık kullanıcı sayısı 2,23 milyara ulaştı. www.aa.com.tr: https://www.aa.com.tr/tr/dunya/facebookun-aylik-kullanici-sayisi-2-23-milyara-ulasti/1214036 E. Tarihi: 22.06. 2020.
  • Lerman, K. (2007). Social information processing in social news aggregation. IEEE internet computing, 11(6), p. 16-28. doi:10.1109/MIC.2007.136
  • Leung, D., Law, R., Hoof, H. v., & Buhalis, D. (2012). Social media in tourism and hospitality: a literature review. Journal of Travel and Tourism Marketing(30), p. 3-22. doi:10.1080/10548408.2013.750919
  • Lewis, M., Brown, K. A., & Billings, A. C. (2017). Social media becomes traditional: sport media consumption and the blending of modern information pathways. Journal of Global Sport Management, 2(2), p. 111-127. doi:10.1080/24704067.2017.1314764
  • Liu, R., & Suh, A. (2017). Self-branding on social media: an analysis of style bloggers on instagram. Procedia Computer Science(124), p. 12-20. doi:10.1016/j.procs.2017.12.124 Manas.edu. (2020). Manas. www.manas.edu.kg: http://manas.edu.kg/index.php/de%C4%9Ferlerimiz/manas E. Tarihi: 20.05. 2020.
  • Mariani, M., Felice, M. D., & Mura, M. (2016). Facebook as a destination marketing tool: Evidence from Italian regional Destination Management Organizations. Tourism Management, 54, p. 321-343. doi:10.1016/j.tourman.2015.12.008
  • Mayfield, A. (2010). What is social media. http://www.icrossing.com/uk/sites/default/files_uk/insight_pdf_files/What%20is%20Social%20Media_iCrossing_ebook.pdf E. Tarihi: 15.06. 2020.
  • Miller, A. (2020). 12 Social media tools you need to use in 2020. www.blog.hubspot.com: https://blog.hubspot.com/marketing/social-media-tools E. Tarihi: 22.06. 2020.
  • Minazzi, R. (2015). Social media marketing in tourism and hospitality. Como, Italy: Springer. doi:10.1007/978-3-319-05182-6
  • Öztürk, E., Şener, G., ve Süher, H. K. (2016). Sosyal medya çağında ürün yerleştirme: Instagram ve instabloggerlar üzerine bir içerik analizi. Global Media Journal TR Edition, 6(12), s. 355-386. Erişim adresi: https://globalmediajournaltr.yeditepe.edu.tr/sites/default/files/Eda%20%C3%96ZT%C3%9CRK%20%26%20G%C3%BCl%20%C5%9EENER%20%26%20H.%20Kemal%20S%C3%9CHER.pdf
  • Sayımer, İ. (2009). Sanal ortamda stratejik halkla ilişkiler yönetimi. İstanbul: Beta Yayınevi.
  • Scott, D. (2010). Real-time: how marketing & PR at speed drive measurable success. Hoboken: John Wiley & Sons, Inc.
  • Semiz, T., ve Bora, B. (2014). Sosyal medya. https://www.stb.org.tr adresinden alındı
  • Solis, B. (2017). The 2017 Social media universe in one infographic: Introducing the conversation prism 5.0. www. Linkedin.com: https://www.linkedin.com/pulse/2017-social-media-universe-one-infographic-prism-50-brian-solis E. Tarihi: 23.06. 2020.
  • Solmaz, B., Tekin, G., Herzem, Z., ve Demir, M. (2013). İnternet ve sosyal medya kullanımı üzerine bir uygulama. Selçuk İletişim, 7(4), s. 23-32. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/pub/josc/issue/19027/200546
  • Sugar, C. (2017). YouTube as a destination marketing tool: A Canadian Content analysis. Toronto, Canada: Ryerson University, Master of Digital Media. Erişim adresi: https://digital.library.ryerson.ca/islandora/object/RULA%3A7110
  • Tafveez, M. (2017). Role of social media in tourism: A literature review. International Journal for Research in Applied Science & Engineering Technology (IJRASET), 5(XI), p. 633-635. doi: 10.22214/ijraset.2017.11099.
  • Tuncer, S., Özata, Z., Akar, E., ve Öztürk, C. (2013). Sosyal Medya. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi.
  • UKDiss. (2018). www.ukdiss.com. Effect of social media on destination choice: https://ukdiss.com/examples/effect-social-media-destination-choice-7893.php#citethis E. Tarihi: 15.06. 2020.
  • Unmetric. (2020). What you need to know about social media tools. www.unmetric.com: https://unmetric.com/resources/social-media-tools E. Tarihi: 22.06. 2020. Weinberg, T. (2009). The new community rules: Marketing on the social web. Sebastopol: O’Reilly Media.
  • Wikipedia. (2020). Facebook. www.wikipedia.org: https://tr.wikipedia.org/wiki/Facebook E. Tarihi: 22.06. 2020.
  • Wm.edu. (2020). Instagram what is it? www.wm.edu: https://www.wm.edu/offices/webanddesign/documents/smug-presentations/SMUG-Instagram-Sarah-Juliano.pdf, E. Tarihi: 23.06. 2020.
  • Xiang, Z., & Gretzel, U. (2010). Role of social media in online travel information search. Tourism Management, 31, p. 179–188. Erişim adresi: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0261517709000387.
  • Zarezadeh, Z. Z., Rastegar, H. R., & Gretzel, U. (2018). Reviewing the Past to Inform the Future: A Literature Review of Social Media in Tourism. Czech Journal of Tourism, 7(2), p. 115-131. doi:10.1515/cjot-2018-0006
  • Жениш, Н. (2017). Туристическая отрасль в Кыргызстане: тенденции и вызовы (Kırgızistan'da Turizm Endüstrisi: Trendler ve Zorluklar). Бишкек: УНИВЕРСИТЕТ ЦЕНТРАЛЬНОЙ АЗИИ, Институт государственного управления и политики. Erişim adresi: https://ucentralasia.org/Content/downloads/UCA-IPPA-WP42_RUS.pdf.
  • Жестков, Н. (2019). Хэштег в Инстаграм: инструкция как выйти в топ (Instağram'da Hashtag: Zirveye Nasıl Ulaşacağınıza Dair Talimatlar). https://in-scale.ru/: https://in-scale.ru/blog/xeshteg-v-instagram E. Tarihi: 02.06. 2020.
Toplam 42 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İşletme
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Erkan Akgöz 0000-0001-6723-0271

Ayzirek Ismanova 0000-0002-2697-1791

Salima Mamezova

Yayımlanma Tarihi 25 Mart 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021Cilt: 13 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Akgöz, E., Ismanova, A., & Mamezova, S. (2021). Destinasyon Tanıtımında Sosyal Medyanın Önemi: Kırgızistan Örneği. Aksaray Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 13(1), 43-54.