Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Tüketicilerin Online Alışveriş Alışkanlıklarının Demografik Özelikler Bakımından İncelenmesi Doğu Karadeniz Şehirleri Üzerinde Bir Araştırma

Yıl 2021, Cilt: 13 Sayı: 1, 11 - 28, 25.03.2021

Öz

Bu çalışmanın amacı, Doğu Karadeniz Bölgesinde yaşayan tüketicilerin online alışveriş tutumlarını etkileyen faktörleri belirlemektir. Çalışmadaki veriler, Artvin, Rize, Gümüşhane, Trabzon, Giresun ve Ordu illerinde yaşayan bireyler ile yüz yüze yapılan anketlerden elde edilmiştir. Bu veriler ışığında, tüketicilerin demografik özellikleri, internet kullanım alışkanlıkları, internet üzerinden satın aldıkları ürünler, harcama tutarları ve motivasyonları frekans analizi ile belirlenmiştir.
Online alışverişi etkileyen faktörler incelendiğinde en fazla etkili faktörlerin sırasıyla; birçok ürün ve markaya ulaşılabilir olması (3,044), 7/24 ödeme imkânının olması (2,980), Taksitli alışveriş imkânı sağlaması (2,791), Ürün iadesi ve iptal işlemlerinde kolaylık sağlaması (2,716), Güvenilir ödeme sisteminin olması (2,711), internette yapılan alışverişlerde indirimlerin olması (2,303), Yurtdışı alışverişlerinde kolaylık sağlaması (2,019) olduğu anlaşılmıştır. Ayrıca, tüketicilerin online alışveriş tutumlarını etkileyen faktörler ve il bazında bu faktörlerin farklılık gösterip göstermediği varyans analizi ile araştırılmıştır. Buna göre Artvin ve Gümüşhane illerindeki tüketiciler diğer illerdeki tüketicilere göre online alışveriş bakımından anlamlı olarak farklılaşmaktadır. Farklılığın en yüksek olduğu iki il ise Ordu ve Gümüşhane’dir.

Teşekkür

Şimdiden teşekkür eder, sağlıkla iyi çalışmalar dilerim.

Kaynakça

  • Akçi, Y. ve Göv, S. A. (2015). Tüketicilerin E-Ticaret Algılarının İncelenmesi (Gaziantep ve Adıyaman Örneği), Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Aralık,Yıl: 7(13), 413-433.
  • BKM, https://bkm.com.tr/internetten-yapilan-kartli-odeme-islemleri/ (Erişim Tarihi: 01.02.2020).
  • BKM, https://bkm.com.tr/pos-atm-kart-sayilari/ (Erişim Tarihi: 11.01.2020).
  • Civelek, M. E. (2017), İşletmeden Tüketiciye (B2c) Elektronik Ticaret Alanında Faaliyet Gösteren İşletmelerin Web Sitelerini Yönetmelerinin Net Fayda Üzerine Etkisi: Kavramsal Model Önerisi, İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme ABD. Yayımlanmamış Doktora Tezi
  • Demirdöğmez, M. Gültekin, N. ve Taş, H. Y. (2018). Türkiye’de E-Ticaret Sektörünün Yıllara Göre Gelişimi, Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 8 (15), 2216-2237.
  • Friedman, T. L. (2009). Yirmi Birinci Yüzyılın Kısa Tarihi Dünya Düzdür. Çev. L. Cinemre, Boyner Yayınları: İstanbul.
  • Halis, B. (2012), Tüketimin Değisen Yüzü: Elektronik Ticaret Uygulamaları ve Sosyal Paylaşım Ağlarının Rolü, Tarih Kültür ve Sanat Araştırmaları Dergisi 1(4), Özel Sayı, ss. 149-160.
  • İzgi, B. B. ve Şahin İ. (2013) Elektronik Perakende Sektörü Ve İnternet Alışverişi Tüketici Davranışı: Türkiye Örneği, Ekonomi ve Yönetim Araştırmaları Dergisi, 2(1), ss. 9-27.
  • Kılıç, Z. ve Ateş, V. (2018). An Investigation of Online Shopping Habits of University Students: Gaziantep Province Case, 5th International Management Information Systems Conference, October 24-26, Ankara.
  • Köksal, Y. (2015). İnternet Bağımlılığı İle İnternetten Alışveriş İlişkisi Üzerine Bir İncelenme; Üniversite Öğrencileri Uygulaması, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(12), 117-130.
  • Özgüven, N. (2011). Tüketicilerin Online Alışverişe Karşı Tutumları İle Demografik Özellikleri Arasındaki İlişkinin Analizi, KMÜ Sosyal ve Ekonomi̇k Araştırmalar Dergi̇si, 13 (21): 47-54.
  • Özhan Ş. ve Altuğ, N. (2015). Tüketicilerin Demografik Özelliklerinin Online Alışveriş Davranışları Üzerine Etkileri, Ege Akademik Bakış, Ekim, 15(4), 481-493.
  • Porter, C.E. ve Donthu, N. (2006). Using the Tech¬nology Acceptance Model to Explain How Attitudes Deter¬mine Internet Usage: The Role of Perceived Access Barriers and Demographics. Journal of Business Research, 59 (9), 999–1007.
  • Slyke, C.V., Comunale, C.L., Belanger, F. (2002). Gender Differences in Perceptions of Web-Based Shop¬ping. Communications of The Acm, 45 (7), 82-86.
  • Tabachnick, B. G. ve Fidell, L. S. (2007). Using multivariate statistics (5.bs.). Boston: Pearson Education, Inc.
  • Taşlıyan, M., (2006), Elektronik Ticaret, Kavramlar ve Uygulamalar, Sakarya Kitabevi.
  • Tatlı, H. ve Fadime Korkut, F. (2015). Sanal Alışverişte Tüketici Davranışlarını Etkileyen Faktörler: Bingöl Üniversitesi Öğrencileri Üzerinde Bir Uygulama, Erzincan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, VIII - I: 63-78.
  • Ugrin, J.M., Pearson, J.M., Odom, M.D. (2007). Profiling cyber-slackers in the workplace: Demographic, cultural, and workplace factors. Journal of Internet Commerce, 6(3), 75-89.
  • Uğur, U. (2016). İnternet Kullanıcılarının Online Alışveriş İlgilenim Düzeyleri: Sivas İli Örneği, Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler E-Dergisi, Sayı: 58, 392-403.
  • Yağcı, M. İ. , El-Hassan ve Doğrul, M. Ü. (2017), Tüketicilerin Online Alışverişe Karşı Tutumlarını Ve Online Alışveriş Yapma Niyetlerini Etkileyen Faktörler: Türkiye – Slovenya Karşılaştırması, Siyaset, Ekonomi ve Yönetim Araştırmaları Dergisi, 5(5), 111-123.
  • WeAreSocial, (2020). https://wearesocial.com/global-digital-report-2019, (Erişim Tarihi, 15.02.2020).
  • Wenjıe Xu, A (2010). Empirical Study on Influencing Factors to College Students’ Online Shopping, IEEE, 5, 612-615.
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İşletme
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Abdulmuttalip Pilatin 0000-0002-2293-2808

Önder Dilek

Yayımlanma Tarihi 25 Mart 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021Cilt: 13 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Pilatin, A., & Dilek, Ö. (2021). Tüketicilerin Online Alışveriş Alışkanlıklarının Demografik Özelikler Bakımından İncelenmesi Doğu Karadeniz Şehirleri Üzerinde Bir Araştırma. Aksaray Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 13(1), 11-28.