Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

Küreselleşme Sürecinde Dış Ticarette Kültür Farklılıklarının Yönetimi

Yıl 2018, Cilt: 10 Sayı: 2, 37 - 50, 30.06.2018

Öz

Kültür genel anlamda,
bir grup insanın bireysel ve toplumsal yaşamlarını anlamada, düzenlemede ve
yapılandırmada kullandıkları inançlar ve değerler sistemi olarak
tanımlanabilir. Dünyada birçok farklı kültür bir arada varlık göstermektedir.
Küreselleşme sürecinde farklı kültürlerden insanların etkileşimi her geçen gün
artmaktadır. Üretimin ve ticaretin küreselleşmesiyle birlikte bir ürün bir
ülkede tasarlanmakta, birçok ülkede üretilmekte ve yüzlerce ülkede
pazarlanabilmektedir. Bu durumun bir sonucu olarak, sınırsız pazar ağı
olanağına kavuşan firmaların dış ticarette kültür faktörüne özel bir önem
vermesi gerekir. Uluslararası iktisat literatüründe kültürel benzerliklerin dış
ticareti pozitif yönde etkilediği görüşü benimsenmektedir. Ancak bu görüş kültürel
benzerliklere odaklı dış ticaretin pazarı oldukça sınırlandırdığı gerekçesiyle
eleştirilebilir. Bu çalışma kültürel farklılıkların da dış ticareti olumlu
yönde etkileyebileceğini iddia etmektedir. Kültürel farklılıkların yönetimi
firmalara bir ayrıcalık ve uluslararası ticarette bir üstünlük kazandırır.
Pazarın sınırlarını kaldırmak ve küresel ölçekte rekabet göstermek için
firmaların kültürel farklılıklar temelinde stratejiler geliştirmesi
gerekmektedir. Gelişmekte olan ülkelerde iktisadi kalkınmanın temel
dinamiklerinden biri dış ticarettir. Kültürel farklılıkların yönetimi
firmaların dış ticareti hacmini geliştirdiğinden ülkenin iktisadi kalkınma
sürecine de dolaylı olarak katkı sağlaması kaçınılmazdır.  

Kaynakça

  • Altınbaşak Farina, İ. (2008). Küresel Pazarlamaya Giriş. F. A. Yalçın ve G. Yolaç (Ed.), Küresel Pazarlama Yönetimi içinde. İstanbul: Beta Yayınları.
  • Arslan, Ü. (2014). Uluslararası Ticaret ve Kültürel Yakınlık: Asya Örneği, Marmara Üniversitesi İ.İ.B. Dergisi, Cilt: 36, Sayı:1, 89-101.
  • Barış, G. (2012). Tüketici Davranışı ve Kültür. R. Karalar (Ed.), Tüketici Davranışları içinde. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayını No: 1688, 6. bs.
  • Deneçli, C. (2013). Küresel Markalar, Yerellik ve Kültürel Göstergeler, The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication – TOJDAC, Vol. 3, Issue: 1.
  • Gegez, E. (2008). Kültür ve Çevre, F. A. Yalçın ve G. Yolaç (Ed.), Küresel Pazarlama Yönetimi içinde, İstanbul: Beta Yayınları.
  • Gegez, E. (2013). Kültürel, Politik ve Teknolojik Çevrenin Küresel Pazarlamaya Etkileri. S. A. Öztürk ve N. F. Ersoy (Ed). Küresel Pazarlama içinde, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları, No: 2821, 2. bs.
  • Gegez, E. (2015). Kültürel, Politik ve Teknolojik Çevrenin Küresel Pazarlamaya Etkileri. S. A. Öztürk ve N. F. Ersoy (Ed). Küresel Pazarlama içinde, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları, No: 2821, 3. bs.
  • Gökalp, E. (2014). Kültür ve Toplum. N. Suğur (Ed.), Sosyolojiye Giriş içinde, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayını No: 2551, 3.bs. Göktuna Yaylacı, F. (2014). Kültür, Toplumsal Değişme ve Tabakalaşma, B. Kartal (Ed.), Davranış Bilimlerine Giriş içinde, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayını No: 2535, 3.bs.
  • Güllüpınar, F. (2014). Uluslararası İşletmelerde Örgüt Kültürü, İ. Özalp (Ed.), Uluslararası İşletmecilik içinde, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayını No: 2591, 4. bs.
  • Han, E. ve Kaya, A.A. (2013). Kalkınma Ekonomisi: Teori ve Politika, Ankara: Nobel Yayınları, 8.bs.
  • Hofstede, G. (1980). Culture's Consequences: International Differences in Work - Related Values, Abridged Edition, Sage Publications, USA.
  • Hofstede, G. (2009). Dimensionalizing Cultures: The Hofstede Model in Context, Online Readings in Psychology and Culture, 2 (1).
  • Keegan, W. J. and Green, M. C. (2015). Küresel Pazarlama (Çeviri ed: R. Tatlıdil), Ankara: Nobel Yayınları, 7. Bs.’dan çeviri.
  • Mead, R. (1998). International Management. Second Edition, Blackwell, Oxford.
  • Özkalp, E. (2009). Sosyolojiye Giriş, Ekin Yayınevi, 17. bs. Bursa.
  • Ronen, S. and Shenkar, O. (1985). Clustering Countries on Attitudinal Dimensions: A Review and Synthesis, The Academy of Management Review, Vol. 10, No. 3, 435-454.
  • Ronen, S. and Shenkar, O. (2013). Mapping World Cultures: Cluster Formation, Sources and Implications, Journal of International Business Studies, 44, 867–897
  • Sofyalıoğlu, Ç. ve Aktaş, R. (2001). Kültürel Farklılıkların Uluslararası İşletmelere Etkisi, Yönetim ve Ekonomi, Sayı: 1, 75- 92.
  • Uğur, T. ve Uğur, M. S. (2014). Kültürel Farklılıkların Ülkeler Arası Mal Akımına Etkisi Üzerine Bir Literatür İncelemesi, International Conference on Eurasian Economies 2014.
  • Yeşil, S. (2009). Kültürel Farklılıkların Yönetimi ve Alternatif Bir Strateji: Kültürel Zekâ, KMU İİBF Dergisi, Yıl:11, Sayı:16, 100-131.
  • Yeşil, S. (2013). Kültür ve Kültürel Farklılıklar: Liderlik Açısından Teorik Bir Değerlendirme, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt:12, Sayı:44, 52-81.
Yıl 2018, Cilt: 10 Sayı: 2, 37 - 50, 30.06.2018

Öz

Kaynakça

  • Altınbaşak Farina, İ. (2008). Küresel Pazarlamaya Giriş. F. A. Yalçın ve G. Yolaç (Ed.), Küresel Pazarlama Yönetimi içinde. İstanbul: Beta Yayınları.
  • Arslan, Ü. (2014). Uluslararası Ticaret ve Kültürel Yakınlık: Asya Örneği, Marmara Üniversitesi İ.İ.B. Dergisi, Cilt: 36, Sayı:1, 89-101.
  • Barış, G. (2012). Tüketici Davranışı ve Kültür. R. Karalar (Ed.), Tüketici Davranışları içinde. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayını No: 1688, 6. bs.
  • Deneçli, C. (2013). Küresel Markalar, Yerellik ve Kültürel Göstergeler, The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication – TOJDAC, Vol. 3, Issue: 1.
  • Gegez, E. (2008). Kültür ve Çevre, F. A. Yalçın ve G. Yolaç (Ed.), Küresel Pazarlama Yönetimi içinde, İstanbul: Beta Yayınları.
  • Gegez, E. (2013). Kültürel, Politik ve Teknolojik Çevrenin Küresel Pazarlamaya Etkileri. S. A. Öztürk ve N. F. Ersoy (Ed). Küresel Pazarlama içinde, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları, No: 2821, 2. bs.
  • Gegez, E. (2015). Kültürel, Politik ve Teknolojik Çevrenin Küresel Pazarlamaya Etkileri. S. A. Öztürk ve N. F. Ersoy (Ed). Küresel Pazarlama içinde, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları, No: 2821, 3. bs.
  • Gökalp, E. (2014). Kültür ve Toplum. N. Suğur (Ed.), Sosyolojiye Giriş içinde, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayını No: 2551, 3.bs. Göktuna Yaylacı, F. (2014). Kültür, Toplumsal Değişme ve Tabakalaşma, B. Kartal (Ed.), Davranış Bilimlerine Giriş içinde, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayını No: 2535, 3.bs.
  • Güllüpınar, F. (2014). Uluslararası İşletmelerde Örgüt Kültürü, İ. Özalp (Ed.), Uluslararası İşletmecilik içinde, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayını No: 2591, 4. bs.
  • Han, E. ve Kaya, A.A. (2013). Kalkınma Ekonomisi: Teori ve Politika, Ankara: Nobel Yayınları, 8.bs.
  • Hofstede, G. (1980). Culture's Consequences: International Differences in Work - Related Values, Abridged Edition, Sage Publications, USA.
  • Hofstede, G. (2009). Dimensionalizing Cultures: The Hofstede Model in Context, Online Readings in Psychology and Culture, 2 (1).
  • Keegan, W. J. and Green, M. C. (2015). Küresel Pazarlama (Çeviri ed: R. Tatlıdil), Ankara: Nobel Yayınları, 7. Bs.’dan çeviri.
  • Mead, R. (1998). International Management. Second Edition, Blackwell, Oxford.
  • Özkalp, E. (2009). Sosyolojiye Giriş, Ekin Yayınevi, 17. bs. Bursa.
  • Ronen, S. and Shenkar, O. (1985). Clustering Countries on Attitudinal Dimensions: A Review and Synthesis, The Academy of Management Review, Vol. 10, No. 3, 435-454.
  • Ronen, S. and Shenkar, O. (2013). Mapping World Cultures: Cluster Formation, Sources and Implications, Journal of International Business Studies, 44, 867–897
  • Sofyalıoğlu, Ç. ve Aktaş, R. (2001). Kültürel Farklılıkların Uluslararası İşletmelere Etkisi, Yönetim ve Ekonomi, Sayı: 1, 75- 92.
  • Uğur, T. ve Uğur, M. S. (2014). Kültürel Farklılıkların Ülkeler Arası Mal Akımına Etkisi Üzerine Bir Literatür İncelemesi, International Conference on Eurasian Economies 2014.
  • Yeşil, S. (2009). Kültürel Farklılıkların Yönetimi ve Alternatif Bir Strateji: Kültürel Zekâ, KMU İİBF Dergisi, Yıl:11, Sayı:16, 100-131.
  • Yeşil, S. (2013). Kültür ve Kültürel Farklılıklar: Liderlik Açısından Teorik Bir Değerlendirme, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt:12, Sayı:44, 52-81.
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İşletme
Bölüm Derleme Makale
Yazarlar

Ceyda Erden Özsoy

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018Cilt: 10 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Erden Özsoy, C. (2018). Küreselleşme Sürecinde Dış Ticarette Kültür Farklılıklarının Yönetimi. Aksaray Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 10(2), 37-50.
AMA Erden Özsoy C. Küreselleşme Sürecinde Dış Ticarette Kültür Farklılıklarının Yönetimi. ASÜ İİBF Dergisi. Haziran 2018;10(2):37-50.
Chicago Erden Özsoy, Ceyda. “Küreselleşme Sürecinde Dış Ticarette Kültür Farklılıklarının Yönetimi”. Aksaray Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 10, sy. 2 (Haziran 2018): 37-50.
EndNote Erden Özsoy C (01 Haziran 2018) Küreselleşme Sürecinde Dış Ticarette Kültür Farklılıklarının Yönetimi. Aksaray Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 10 2 37–50.
IEEE C. Erden Özsoy, “Küreselleşme Sürecinde Dış Ticarette Kültür Farklılıklarının Yönetimi”, ASÜ İİBF Dergisi, c. 10, sy. 2, ss. 37–50, 2018.
ISNAD Erden Özsoy, Ceyda. “Küreselleşme Sürecinde Dış Ticarette Kültür Farklılıklarının Yönetimi”. Aksaray Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 10/2 (Haziran 2018), 37-50.
JAMA Erden Özsoy C. Küreselleşme Sürecinde Dış Ticarette Kültür Farklılıklarının Yönetimi. ASÜ İİBF Dergisi. 2018;10:37–50.
MLA Erden Özsoy, Ceyda. “Küreselleşme Sürecinde Dış Ticarette Kültür Farklılıklarının Yönetimi”. Aksaray Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, c. 10, sy. 2, 2018, ss. 37-50.
Vancouver Erden Özsoy C. Küreselleşme Sürecinde Dış Ticarette Kültür Farklılıklarının Yönetimi. ASÜ İİBF Dergisi. 2018;10(2):37-50.