The main purpose of this study is to examine social experiences of young people in a shopping mall, contextual details of these
experiences and whether the shopping mall carries a third place feature conceptualized by Oldenburg aspect of these
experiences. For this purpose, a qualitative research is caonducted using together photography-based narrative and semistructured
interviews techniques. A shopping mall in Konya has created field to this research conducted with the participation
of university students. The obtained data were analyzed by the induction method (content analysis). The findings show that the
social experiences which are experienced by young people and coinciding with the third place features classified in five basic
categories including "social relationship or social interaction, symbolic, escape, social comfort and freedom" experiences. Also it
was determined the majority of the social experience of the participants in the shopping mall context place on the basis of
"consumer-to-consumer" interaction.
Shopping Mall Experiences Third Place Third Place Experiences Social Experiences
Bu araştırmanın temel amacı, gençlerin bir Alışveriş Merkezinde (AVM) yaşadıkları sosyal deneyimleri, bu deneyimlerin
bağlamsal ayrıntılarını ve yaşanan bu deneyimler yönüyle AVM’nin Oldenburg tarafından kavramsallaştırılan bir üçüncü
mekân özelliği taşıyıp taşımadığını incelemektir. Bu amaçla, fotoğrafa dayalı öyküleme ve yarı yapılandırılmış görüşme
tekniklerinin bir arada kullanıldığı nitel bir araştırma yürütülmüştür. Üniversite öğrencilerinden oluşan katılımcılarla
yürütülen araştırmaya, Konya ilindeki bir AVM alan oluşturmuştur. Elde edilen veriler tümevarım yöntemiyle analiz
edilmiştir. Bulgular, AVM’de gençler tarafından yaşanan ve üçüncü mekân özellikleri ile örtüşen sosyal deneyimlerin, “sosyal
ilişki ya da sosyal etkileşim, sembolik, kaçış, sosyal konfor ve özgürlük” deneyimi olmak üzere beş temel kategoride
toplandığını göstermektedir. Ayrıca, katılımcıların AVM bağlamındaki sosyal deneyimlerinin büyük çoğunluğunun “tüketicitüketici”
etkileşimi temelinde gerçekleştiği de belirlenmiştir.
Alışveriş Merkezi Deneyimleri Üçüncü Mekân Üçüncü Mekân Deneyimleri Sosyal Deneyimler
Bölüm | Derleme Makale |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Nisan 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016Cilt: 8 Sayı: 2 |