The aim of the study is to introduce the degree of adaptation of the departments of public administration in Turkey and with an institutionalist approach to identify the possible factors that affects this ability to reflect the New Public Governance approach dominance in the field. For this end, the article asserts that indicators such as governance and actor pluralism serve as potent manifestations of the significant shifts occurring within the field of public administration. It then proceeds to evaluate the extent of the reflection of these terms in the curricula of Political Science and Public Administration and Public Administration departments in Turkish universities. Subsequently, it examines the levels of institutionalization within these departments and scrutinizes the power and willingness of academic staff as factors influencing the degree of curriculum adaptation. Based on data collected from the websites of the Department of Political Science and Public Administration and Public Administration in universities, the study constructs two sets of independent variables to test hypotheses and employs independent sample t-tests to assess the magnitude and significance of the impact of each independent variable on the curriculum. Consequently, the findings suggest that institutional power within universities and the power and willingness of actors emerge as fundamental determinants in shaping curriculum alterations within departmental contexts.
Public administration education Governance Actor pluralism Historical institutionalism Public administration curriculum
Bu çalışmanın amacı, Türkiye'deki kamu yönetimi bölümlerinin uyum derecesini tanıtmak ve kurumsal bir yaklaşım ile bu yeteneği etkileyen olası faktörleri belirleyerek Yeni Kamu Yönetişimi yaklaşımının alandaki hakimiyetini yansıtma yeteneğini incelemektir. Bu amaçla, makale yönetişim ve aktör çoğulculuğu gibi göstergelerin kamu yönetimi alanında meydana gelen önemli değişimlerin güçlü tezahürleri olarak hizmet ettiğini iddia etmektedir. Daha sonra, bu terimlerin Türk üniversitelerindeki Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi ile Kamu Yönetimi bölümlerinin müfredatlarına yansıma derecesini değerlendirmektedir. Daha sonra, bu bölümlerdeki kurumsallaşma düzeylerini incelemekte ve akademik personelin güç ve isteklerini müfredat uyumunun derecesini etkileyen faktörler olarak titizlikle değerlendirmektedir. Üniversitelerdeki Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi ile Kamu Yönetimi bölümlerinin web sitelerinden toplanan verilere dayanarak, çalışma hipotezleri test etmek için iki set bağımsız değişken oluşturmakta ve her bağımsız değişkenin müfredat üzerindeki etkisinin büyüklüğünü ve önemini değerlendirmek için bağımsız örneklem t-testleri kullanmaktadır. Sonuç olarak, bulgular, üniversitelerdeki kurumsal gücün ve aktörlerin güç ve istekliliğinin, bölüm bağlamlarında müfredat değişikliklerini şekillendirmede temel belirleyiciler olarak ortaya çıktığını önermektedir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Public Administration |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2024 |
Submission Date | December 5, 2024 |
Acceptance Date | December 19, 2024 |
Published in Issue | Year 2024Volume: 16 Issue: 4 |