Review
BibTex RIS Cite

Metaverse Evrenine Giriş Yapan Markalar Üzerine Bir İnceleme

Year 2023, Volume: 15 Issue: 1, 111 - 124, 28.03.2023
https://doi.org/10.52791/aksarayiibd.1131341

Abstract

Teknoloji, dünyamızı her geçen gün hızla yenilemekte ve değiştirmektedir. Bu yeniliğe ve gelişime uyum sağlamak, çağa da uyum sağlamanın koşullarından biri haline gelmiştir. Covid-19 salgını ile birlikte giderek dijitalleşen dünyada, uzaktan eğitim, çevrimiçi ortamlar, sanal gerçeklik gibi kavramlar belli bir süreçten geçerek hayatımıza girmiştir. Fiziksel ve dijital dünyaların birleşimi olarak adlandırılan Metaverse, son zamanların en popüler konularından biridir. İnternet ötesi ile ilgili bir fikir olan Metaverse kavramı, fiziksel olarak yer ve zaman kısıtları nedeniyle insanların gerçekleştiremediği deneyimleri, sınırsız gerçeklikle sunan uçsuz bir platformdur. Metaverse, birçok kullanıcı için biraz yeni bir kavram olabilir, ancak şimdiden çok çeşitli markalar ve şirketler tarafından benimsenmeye başladığı görülmektedir. Son zamanlarda Dünyaca ünlü markalar bu sanal evrendeki yatırımlarını hızla artırarak, her geçen gün yeni Metaverse planlarını tüm dünya ile paylaşmaya başlamışlardır. Bu çalışmada, son günlerde adı daha da sık duyulmaya başlanan Metaverse kavramı ile ilgili bilgilere yer verilerek, medyada yer alan Metaverse evrenine geçiş yapan markalar literatür temelli incelenerek, dünyaca ünlü markaların bu sanal ortama giriş adımlarına ve geleceklerine ilişkin çıkarımlara odaklanılmaktadır.

References

  • Oh, J. H. (2021). “A Study on Factors Affecting the Intention to Use the Metaverse by Applying the Extended Technology Acceptance Model(ETAM) : Focused on the Virtual World Metaverse ”Journal of the Korean Contents Association '21, 21(10), 204-216, doi: https://doi.org/10.5392/JKCA.2021.21.10.204.
  • Lee, J. Y. (2021). “A Study on Metaverse Hype for Sustainable Growth”. International Journal of Advanced Smart Convergence, 10(3), 72-80, doi: http://dx.doi.org/10.7236/IJASC.2021.10.3.72

A Review on Brands Entering the Metaverse Universe

Year 2023, Volume: 15 Issue: 1, 111 - 124, 28.03.2023
https://doi.org/10.52791/aksarayiibd.1131341

Abstract

Technology is rapidly renewing and changing our world day by day. Adapting to this innovation and development has become one of the conditions of adapting to the era. In the increasingly digitalized world with the Covid-19 epidemic, concepts such as distance education, online environments, virtual reality have entered our lives through a certain process. Metaverse, which is called the combination of physical and digital worlds, is one of the most popular topics of recent times. The concept of Metaverse, which is an idea about the internet, is an endless platform that offers experiences that people cannot physically achieve due to space and time constraints, with unlimited reality. Metaverse may be a bit of a new concept to many users, but it's already starting to be embraced by a wide variety of brands and companies. Recently, world-famous brands have rapidly increased their investments in this virtual universe and have started to share their new Metaverse plans with the whole world day by day. In this study, by giving information about the concept of Metaverse, which has been heard more frequently in recent days, the brands that transitioned to the Metaverse universe in the media are examined in terms of literature, and the steps of the world-famous brands to enter this virtual environment and the inferences about their future are focused.

References

  • Oh, J. H. (2021). “A Study on Factors Affecting the Intention to Use the Metaverse by Applying the Extended Technology Acceptance Model(ETAM) : Focused on the Virtual World Metaverse ”Journal of the Korean Contents Association '21, 21(10), 204-216, doi: https://doi.org/10.5392/JKCA.2021.21.10.204.
  • Lee, J. Y. (2021). “A Study on Metaverse Hype for Sustainable Growth”. International Journal of Advanced Smart Convergence, 10(3), 72-80, doi: http://dx.doi.org/10.7236/IJASC.2021.10.3.72
There are 2 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Business Administration
Journal Section Review Article
Authors

Yeşim Tuba Ülger 0000-0001-5675-0917

Hülya Tuğçe Ülger 0000-0002-6406-8659

Publication Date March 28, 2023
Published in Issue Year 2023Volume: 15 Issue: 1

Cite

APA Ülger, Y. T., & Ülger, H. T. (2023). Metaverse Evrenine Giriş Yapan Markalar Üzerine Bir İnceleme. Aksaray Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 15(1), 111-124. https://doi.org/10.52791/aksarayiibd.1131341
AMA Ülger YT, Ülger HT. Metaverse Evrenine Giriş Yapan Markalar Üzerine Bir İnceleme. Journal of ASU FEAS. March 2023;15(1):111-124. doi:10.52791/aksarayiibd.1131341
Chicago Ülger, Yeşim Tuba, and Hülya Tuğçe Ülger. “Metaverse Evrenine Giriş Yapan Markalar Üzerine Bir İnceleme”. Aksaray Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 15, no. 1 (March 2023): 111-24. https://doi.org/10.52791/aksarayiibd.1131341.
EndNote Ülger YT, Ülger HT (March 1, 2023) Metaverse Evrenine Giriş Yapan Markalar Üzerine Bir İnceleme. Aksaray Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 15 1 111–124.
IEEE Y. T. Ülger and H. T. Ülger, “Metaverse Evrenine Giriş Yapan Markalar Üzerine Bir İnceleme”, Journal of ASU FEAS, vol. 15, no. 1, pp. 111–124, 2023, doi: 10.52791/aksarayiibd.1131341.
ISNAD Ülger, Yeşim Tuba - Ülger, Hülya Tuğçe. “Metaverse Evrenine Giriş Yapan Markalar Üzerine Bir İnceleme”. Aksaray Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 15/1 (March 2023), 111-124. https://doi.org/10.52791/aksarayiibd.1131341.
JAMA Ülger YT, Ülger HT. Metaverse Evrenine Giriş Yapan Markalar Üzerine Bir İnceleme. Journal of ASU FEAS. 2023;15:111–124.
MLA Ülger, Yeşim Tuba and Hülya Tuğçe Ülger. “Metaverse Evrenine Giriş Yapan Markalar Üzerine Bir İnceleme”. Aksaray Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, vol. 15, no. 1, 2023, pp. 111-24, doi:10.52791/aksarayiibd.1131341.
Vancouver Ülger YT, Ülger HT. Metaverse Evrenine Giriş Yapan Markalar Üzerine Bir İnceleme. Journal of ASU FEAS. 2023;15(1):111-24.