İnternet Psikografiği: Türkiye’den Tüketiciler Üzerine Bir Araştırma
Year 2020,
Volume: 12 Issue: 2, 55 - 66, 15.06.2020
Doğan Mert Akdemir
,
Burak Yavuz
Ejder Ayçin
,
Onur Doğan
Abstract
Her geçen gün fiziksel mağazacılık yerini internet mağazacılığına bırakırken, dijital ortamdaki tüketici davranışlarının anlaşılması önem kazanmaktadır. Tüketicilerin psikografik verileri ile demografik verileri arasında var olan ilişkilerin ortaya konulması bu açıdan önemlidir.
Bu çalışma Türkiye’de internet üzerinden alışveriş yapan kişilerin psikografik verileri ile demografik verileri arasında bir ilişki olup olmadığının ortaya konulması amacını taşımaktadır. Çalışmada, internet psikografiğinde yer alan boyutlara (internet alışverişinin kolay ve eğlenceli olması, internet alışverişindeki zorluklar, nasıl yapacağını bilmeme, finansal hırsızlık korkusu, bilgilerin çalınma korkusu, fiziksel mağazalardan alma isteği ve internetin uygun fiyatlı ve kaliteli alışveriş sağlama olanağı) yönelik cevaplar ile demografik özellikler temel alınarak, hipotezler kurulmuş ve test edilmiştir. Analiz sonuçlarına göre tüketicilerin yaş, bilgisayar kullanma becerisi ve internetten alışveriş yapma sıklığına göre internet psikografiği ifadelerinde farklılıklar tespit edilmiştir.
References
- Aksoy, R. (2006). Bir Pazarlama Değeri Olarak Güven ve Tüketicilerin Elektronik Pazarlara Yönelik Güven Tutumları. ZKÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 2(4), 79-96.
- Algür, S., ve Cengiz, F. (2011). Türk Tüketicilere Göre Online (Çevrimiçi) Alışverişin Riskleri Ve Yararları. Journal of Yaşar University, 22(6), 3666 - 3680.
- Armağan, E. A., ve Turan, A. H. (2014). İnternet Üzerinden Alışveriş: Demografik Faktörlerin, Bireysel İhtiyaçların Etkisi Üzerine Ampirik Bir Değerlendirme. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 28(3), 1-22.
- Bilişim Sanayicileri Derneği. (2018). Türkiye'de e-Ticaret 2017 Pazar Büyüklüğü. İstanbul: TÜBİSAD.
- Canpolat, Ö., (2001). E-Ticaret ve Türkiye’deki Gelişmeler, Ankara: T.C. Sanayi ve Ticaret Bakanlığı Hukuk Müşavirliği.
- Chaffey, D. (2008). Internet Marketing: Strategy, Implementation and Practice. Financial Times/ Prentice Hall.
- Chatterjee, C. (2002). E-Commerce Law For Business Managers. London: Antony Rowe Ltd.
- Chen, S.-C. (2012). The customer satisfaction–loyalty relation in an interactive e-service setting: The mediators. Journal of Retailing and Consumer Services, 19(2), 202-210.
- Cheung, C., ve Lee, M. (2006). Understanding Consumer Trust In Internet Shopping: A multidisciplinary Approach. Journal of the American Society for Information Science and Technology, 57(4), 479-492.
- Dai, B., Forsythe, S., & Kwon, W.-S. (2013). The Impact of Online Shopping Experience on Risk Perceptions and Online Purchase Intentions: Does Product Category Matter? Journal of Electronic Commerce Research, 15(1), 13-24.
- Dennis, C., Merrilees, B., Jayawardhena, C., & Wright, T. L. (2009). E-consumer Behaviour. European Journal of Marketing. 43(9/10), 1121-1139.
- Elibol, H., ve Kesici, B. (2004). Çağdaş İşletmecilik Açisindan Elektronik Ticaret. Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (11), 303-329.
- Enginkaya, E. (2006). Elektronik Perakendecilik ve Elektronik Alışveriş. Ege Akademik Bakış, 6(1), 11-16.
- Ha, S., ve Stoel, L. (2009). Consumer e-shopping acceptance: Antecedents in a technology acceptance model. Journal of Business Research, 62(5), 565-571.
- İçli, G. (2003). Tüketicilerin İnternetten Alış Verişte WEB Sitesi İle İlgili Karşılaştığı Sorunlar. Marmara Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 18(1), 193-203.
- İzgi, B. B., ve Şahin, İ. (2013). Elektronik Perakende Sektörü ve İnternet Alışverişi Tüketici Davranışı: Türkiye Örneği. Muğla Sıtkı Koçman Üni. İİBF, Ekonomi ve Yönetim Araştırmaları Dergisi, 2(1), 9-27.
- Jadhav, V., ve Khanna, M. (2016). College Students’ Online Buying Behavior: A Focus Group Study. Journal of Business and Management, 18(6), 21-24.
- Kim, D., Ferrin, D., & Rao, R. (2008). A Trust-Based Consumer Decision-Making Model in Electronic Commerce: The Role of Trust, Perceived Risk, and Their Antecedents. Decision Support Systems, 44(2), 544-564.
- Küçükyılmazlar, A. (2006). Elektronik Ticaret Rehberi, İstanbul Ticaret Odası, Yayın No: 2006-3.
- Lee, E.-J., ve Overby, J. (2006). The Effects of Utilitarian and Hedonic Online Shopping Value on Consumer Preference and Intentions. Journal of Business Research, 59(10/11), 1160-1166.
- Levy, M., ve Weitz, B. A. (2001). Retailing Management. New York: McGraw-Hill.
- Lian, J.-W., ve Lin, T.-M. (2008). Effects of consumer characteristics on their acceptance of online shopping: Comparisons among different product types. Computers in Human Behavior, 24(1), 48-65. doi:10.1016/j.chb.2007.01.002
- Modahl, M. (2001). Now or Never: How Companies Must Change Today to Win the Battle for Internet Consumers. New York: Harper Collions, 1st Edition.
- Özhan, Ş., ve Altuğ, N. (2015). Tüketicilerin Demografik Özelliklerinin Online Alışveriş Davranışları Üzerine Etkileri. Ege Akademik Bakış, 15(4), 481-493.
- Pandey, S., Venkatesh, U., & Chawla, D. (2015). Online Shopper Segmentation Based on Lifestyles: An Exploratory Study in India. Journal of Internet Commerce, 14(1), 21-41.
- Rohm, A., ve Swaminathan, V. (2004). A Typology of Online Shoppers Based On Shopping Motivations. Journal of Business Research, 57(7), 748-757.
- Smith, S., ve Swinyard, W. (2003). Why people (don't) Shop Online: A Lifestyle Study of the Internet Consumer. Psychology and Marketing, 20(7), 567-597.
- Suh, B., ve Han, I. (2003). The Impact of Customer Trust and Perception of Security Control on the Acceptance of Electronic Commerce. International Journal of Electronic Commerce, 7(3), 135-161.
- Swinyard, W. R., & Smith, S. M. (2003). Why people (don't) shop online: A lifestyle study of the internet consumer. Psychology and Marketing, 20(7), 567-597.
- Syed, H., ve Sudhakar, K. F. (2017). Exploring How Gender and Age Influences Online Shopping behavior making a Comparison Between two Online Sellers in India. International Journal of Engineering Technology Science and Research, 4(10), 612-618.
- Turan, A. H. (2011). İnternet Alışverişi Tüketici Davranışını Belirleyen Etmenler: Planlı Davranış Teorisi (TPB) ile Ampirik Bir Test. Doğuş Üniversitesi Dergisi, 12(1), 128-143.
- Turan, G. (2008). Elektronik Sözleşmeler ve Elektronik Sözleşmelere Uygulanacak Hukukun Tespiti. Türkiye Barolar Birliği Dergisi, 21(77), 87-119.
- Türk Sanayicileri ve İş İnsanları Derneği. (2017). Dijitalleşen Dünyanın İtici Gücü: e-Ticaret. İstanbul: TUSİAD.
- Udo, G. (2001). Privacy and Security Concerns as Major Barriers for E‐commerce: A Survey Study. Information Management & Computer Security, 9(4), 165-174.
- Udo, G., Bagchi, K. K., & Kirs, P. (2010). An Assessment of Customers’ E-service Quality Perception, Satisfaction and Intention. International Journal of Information Management, 30(6), 481-492.
- Uzel, E., ve Aydoğdu, F. C. (2010). Çalışanların Elekronik Alışverişe Bakış Açıları Hakkında Kalitatif Çalışma. Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 2(1), 19-25.
- Venkatesh, V. (1998). User Acceptance of Information Technology: Toward a Unified View. MIS Quarterly, 27(3), 425-428.
- Wu, S.‐I. (2002). Internet marketing involvement and consumer behavior. Asia Pacific Journal of Marketing and Logistics, 14(4), 36-53.
- Yayar, R., ve Sadaklıoğlu, H. (2012). Kamu Çalışanlarının İnternetten Ürün Satın Alma Davranışları Üzerine Bir Araştırma. Business and Economics Research Journal, 3(3), 145-157.
- Yeniçeri, T., Yaraş, E., ve Akın, E. (2012). Tüketicilerin Riskten Kaçınma Düzeylerine Göre Sanal Alışveriş Risk Algısı ve Sanal Plansız Tüketim Eğilimlerinin Belirlenmesi. Uluslararası İktisadi ve İdari İncelemeler Dergisi, 5(9), 145-163.
INTERNET PSYCHOGRAPHICS: A RESEARCH ON TURKISH CONSUMERS
Year 2020,
Volume: 12 Issue: 2, 55 - 66, 15.06.2020
Doğan Mert Akdemir
,
Burak Yavuz
Ejder Ayçin
,
Onur Doğan
Abstract
While physical stores leave its place to online stores day by day, understanding the consumer behavior in digital platforms is gaining importance. It is important in this respect to reveal the relationships between consumers' psychographic data and demographic data.
In this study, the relationships –if exists- between demographic data and psychographic data of shoppers on the internet in Turkey is intended to reveal. In the study, the demographic features and responds regarding the dimensions in the scale of internet psychography (internet shopping is easy&fun, internet shopping is a hassle, I don't know how, fear of financial theft, like the energy of physical stores and internet has good prices&quality) used as base and hypotheses were established and tested. According to the results of the analysis, differences were found in the internet psychography expressions according to the age, computer skills and frequency of shopping online.
References
- Aksoy, R. (2006). Bir Pazarlama Değeri Olarak Güven ve Tüketicilerin Elektronik Pazarlara Yönelik Güven Tutumları. ZKÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 2(4), 79-96.
- Algür, S., ve Cengiz, F. (2011). Türk Tüketicilere Göre Online (Çevrimiçi) Alışverişin Riskleri Ve Yararları. Journal of Yaşar University, 22(6), 3666 - 3680.
- Armağan, E. A., ve Turan, A. H. (2014). İnternet Üzerinden Alışveriş: Demografik Faktörlerin, Bireysel İhtiyaçların Etkisi Üzerine Ampirik Bir Değerlendirme. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 28(3), 1-22.
- Bilişim Sanayicileri Derneği. (2018). Türkiye'de e-Ticaret 2017 Pazar Büyüklüğü. İstanbul: TÜBİSAD.
- Canpolat, Ö., (2001). E-Ticaret ve Türkiye’deki Gelişmeler, Ankara: T.C. Sanayi ve Ticaret Bakanlığı Hukuk Müşavirliği.
- Chaffey, D. (2008). Internet Marketing: Strategy, Implementation and Practice. Financial Times/ Prentice Hall.
- Chatterjee, C. (2002). E-Commerce Law For Business Managers. London: Antony Rowe Ltd.
- Chen, S.-C. (2012). The customer satisfaction–loyalty relation in an interactive e-service setting: The mediators. Journal of Retailing and Consumer Services, 19(2), 202-210.
- Cheung, C., ve Lee, M. (2006). Understanding Consumer Trust In Internet Shopping: A multidisciplinary Approach. Journal of the American Society for Information Science and Technology, 57(4), 479-492.
- Dai, B., Forsythe, S., & Kwon, W.-S. (2013). The Impact of Online Shopping Experience on Risk Perceptions and Online Purchase Intentions: Does Product Category Matter? Journal of Electronic Commerce Research, 15(1), 13-24.
- Dennis, C., Merrilees, B., Jayawardhena, C., & Wright, T. L. (2009). E-consumer Behaviour. European Journal of Marketing. 43(9/10), 1121-1139.
- Elibol, H., ve Kesici, B. (2004). Çağdaş İşletmecilik Açisindan Elektronik Ticaret. Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (11), 303-329.
- Enginkaya, E. (2006). Elektronik Perakendecilik ve Elektronik Alışveriş. Ege Akademik Bakış, 6(1), 11-16.
- Ha, S., ve Stoel, L. (2009). Consumer e-shopping acceptance: Antecedents in a technology acceptance model. Journal of Business Research, 62(5), 565-571.
- İçli, G. (2003). Tüketicilerin İnternetten Alış Verişte WEB Sitesi İle İlgili Karşılaştığı Sorunlar. Marmara Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 18(1), 193-203.
- İzgi, B. B., ve Şahin, İ. (2013). Elektronik Perakende Sektörü ve İnternet Alışverişi Tüketici Davranışı: Türkiye Örneği. Muğla Sıtkı Koçman Üni. İİBF, Ekonomi ve Yönetim Araştırmaları Dergisi, 2(1), 9-27.
- Jadhav, V., ve Khanna, M. (2016). College Students’ Online Buying Behavior: A Focus Group Study. Journal of Business and Management, 18(6), 21-24.
- Kim, D., Ferrin, D., & Rao, R. (2008). A Trust-Based Consumer Decision-Making Model in Electronic Commerce: The Role of Trust, Perceived Risk, and Their Antecedents. Decision Support Systems, 44(2), 544-564.
- Küçükyılmazlar, A. (2006). Elektronik Ticaret Rehberi, İstanbul Ticaret Odası, Yayın No: 2006-3.
- Lee, E.-J., ve Overby, J. (2006). The Effects of Utilitarian and Hedonic Online Shopping Value on Consumer Preference and Intentions. Journal of Business Research, 59(10/11), 1160-1166.
- Levy, M., ve Weitz, B. A. (2001). Retailing Management. New York: McGraw-Hill.
- Lian, J.-W., ve Lin, T.-M. (2008). Effects of consumer characteristics on their acceptance of online shopping: Comparisons among different product types. Computers in Human Behavior, 24(1), 48-65. doi:10.1016/j.chb.2007.01.002
- Modahl, M. (2001). Now or Never: How Companies Must Change Today to Win the Battle for Internet Consumers. New York: Harper Collions, 1st Edition.
- Özhan, Ş., ve Altuğ, N. (2015). Tüketicilerin Demografik Özelliklerinin Online Alışveriş Davranışları Üzerine Etkileri. Ege Akademik Bakış, 15(4), 481-493.
- Pandey, S., Venkatesh, U., & Chawla, D. (2015). Online Shopper Segmentation Based on Lifestyles: An Exploratory Study in India. Journal of Internet Commerce, 14(1), 21-41.
- Rohm, A., ve Swaminathan, V. (2004). A Typology of Online Shoppers Based On Shopping Motivations. Journal of Business Research, 57(7), 748-757.
- Smith, S., ve Swinyard, W. (2003). Why people (don't) Shop Online: A Lifestyle Study of the Internet Consumer. Psychology and Marketing, 20(7), 567-597.
- Suh, B., ve Han, I. (2003). The Impact of Customer Trust and Perception of Security Control on the Acceptance of Electronic Commerce. International Journal of Electronic Commerce, 7(3), 135-161.
- Swinyard, W. R., & Smith, S. M. (2003). Why people (don't) shop online: A lifestyle study of the internet consumer. Psychology and Marketing, 20(7), 567-597.
- Syed, H., ve Sudhakar, K. F. (2017). Exploring How Gender and Age Influences Online Shopping behavior making a Comparison Between two Online Sellers in India. International Journal of Engineering Technology Science and Research, 4(10), 612-618.
- Turan, A. H. (2011). İnternet Alışverişi Tüketici Davranışını Belirleyen Etmenler: Planlı Davranış Teorisi (TPB) ile Ampirik Bir Test. Doğuş Üniversitesi Dergisi, 12(1), 128-143.
- Turan, G. (2008). Elektronik Sözleşmeler ve Elektronik Sözleşmelere Uygulanacak Hukukun Tespiti. Türkiye Barolar Birliği Dergisi, 21(77), 87-119.
- Türk Sanayicileri ve İş İnsanları Derneği. (2017). Dijitalleşen Dünyanın İtici Gücü: e-Ticaret. İstanbul: TUSİAD.
- Udo, G. (2001). Privacy and Security Concerns as Major Barriers for E‐commerce: A Survey Study. Information Management & Computer Security, 9(4), 165-174.
- Udo, G., Bagchi, K. K., & Kirs, P. (2010). An Assessment of Customers’ E-service Quality Perception, Satisfaction and Intention. International Journal of Information Management, 30(6), 481-492.
- Uzel, E., ve Aydoğdu, F. C. (2010). Çalışanların Elekronik Alışverişe Bakış Açıları Hakkında Kalitatif Çalışma. Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 2(1), 19-25.
- Venkatesh, V. (1998). User Acceptance of Information Technology: Toward a Unified View. MIS Quarterly, 27(3), 425-428.
- Wu, S.‐I. (2002). Internet marketing involvement and consumer behavior. Asia Pacific Journal of Marketing and Logistics, 14(4), 36-53.
- Yayar, R., ve Sadaklıoğlu, H. (2012). Kamu Çalışanlarının İnternetten Ürün Satın Alma Davranışları Üzerine Bir Araştırma. Business and Economics Research Journal, 3(3), 145-157.
- Yeniçeri, T., Yaraş, E., ve Akın, E. (2012). Tüketicilerin Riskten Kaçınma Düzeylerine Göre Sanal Alışveriş Risk Algısı ve Sanal Plansız Tüketim Eğilimlerinin Belirlenmesi. Uluslararası İktisadi ve İdari İncelemeler Dergisi, 5(9), 145-163.