BibTex RIS Cite

DESTİNASYONDA İMAJ OLUŞTURMA SÜRECİ

Year 2009, Volume: 1 Issue: 1, 1 - 14, 31.01.2009

Abstract

Destinasyon imajı ile ilgili yapılan akademik çalışmalarda ortak bir imaj tanımı ortaya konulamamakla birlikte, destinasyon gelişimi ve pazarlama stratejileri için imajın vazgeçilmez bir faktör olduğu konusunda akademisyenlerin görüş birliği içerisinde olduğu görülmektedir. Destinasyon imajını inceleyen araştırmalarda ifade edilen temel nokta, imajın oluşmasında algıya, bilgiye ve etkinliğe dayalı değerlendirmelerin rol oynadığı yönündedir. Destinasyon imajı, tatil yeri seçimine karar verme aşamasında önemli bir faktör olarak kabul edilmektedir. Derleme niteliğindeki bu çalışmada, öncelikle destinasyon ve destinasyon imajı kavramları üzerinde durulmuş, daha sonra da destinasyon imajı oluşturma süreci ve süreci etkileyen faktörler değerlendirilmiştir.

References

  • AKYURT, Hakan.(2008). “Turizm Bölgesine Yönelik Talebi Etkileyen Faktörlerden İmaj ve Çeşme Örneği”, D.E.Ü.Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayınlanmamış Doktora Tezi, İzmir.
  • ATAY, Lütfi. (2003). “Turistik Destinasyon Pazarlaması ve Bir Alan Uygulaması “ D.E.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayınlanmamış Doktora Tezi, İzmir.
  • BALOĞLU, Şehmuz. (1997). An Empirical Investigation of Determinants of Tourist Destination Image, Virginia Tech., Yayınlanmamış Doktora Tezi, USA.
  • BALOĞLU, Şehmuz ve BRINBERG, D. (1997). “ Affective Images of Tourism Destinations”, Journal of Tourism Research, Vol:35(4).
  • BALOĞLU, Şehmuz. ve McCLEARY, K.W. (1999). “ A Model of Destination Image Formation”, Annals of Tourism Research, Vol: 26(4).
  • BEERLI, A. ve MARTIN, J. D. (2004). “Factors Influencing Destination Image”, Annals of Tourism Research, Vol: 31 (3).
  • ECHTNER, Charlotte. (1991). A Measurement of Tourism Destination Image, National Library of Canada, Ottowa, Canada.
  • EMİR, İsmet Yazıcı, (1996). Kitle İletişiminde İmaj, İm Yayın Tasarım, İstanbul.
  • FU-CHEN, Ching, (2007). “How Destination Image and Evaluate Factors Affect Behavioral Intentions?”, Tourism Management, Article in Pres.
  • GALLARZA, Martina G.; SAURA, I.Gill.; GARCIA, H.Calderon.(2001). Destination Image: Towards a Conceptual Framework, Annals of Tourism Research, Volume:29, No:1.
  • GARTNER, W.C. (1993). Image Formation Process, Journal of Travel and Tourism Marketing, Vol: 2.
  • GROSSPIETSCH, Michael. (2006). Perceived and Projected Images of Rwanda: Visitor and International Tour Operator Perspective, Tourism Management, Vol: 27.
  • GÖKSEL, Ahmet B. ve YURDAKUL, Nilay B.(2002). Temel Halkla İlişkiler Bilgileri, Ege Üniversitesi İletişim Fakültesi Yayınları, İzmir.
  • GUNN, Clare A. (1994). Tourism Planning, Basics Concepts Cases, Third Edition, USA.
  • MURPHY, L. (1999). Australia’s Image as a Holiday Destination-Perceptions of Backpacker Visitors, Journal of Travel and Tourism Marketing, Vol:8/3.
  • ROBINS, Kevin. (1999). İmaj: Görmenin Kültür Politikası, (Çeviren: Nurçay Türkoğlu), Ayrıntı Yayınları, İstanbul.
  • SAFFIR, Leonard. ve TARRANT John. (1992). Power Public Relations:How to Use Get PR to Work for You, NTC Business Books, Lincolnwood, Chiago.
  • TAŞÇI, Aslı D.A. (2003). Determinants of Destination Image, Michigan State
  • University, Yayınlanmamış Doktora Tezi, USA.
  • TOSUN, Cevat. ve JENKINS, C.L.(1996). Regional Planning Approaches to Tourism Development: In Case of Turkey, Tourism Management, Vol:17/7.
  • TOLUNGÜÇ, Ahmet. Turizmde Tanıtım ve Reklam, Mediacat Kitapları, Ankara.
  • UYSAL, M. ve HAGAN, L. (1993). Motivation of Pleasure Travel and Tourism, Encyclopaedia of Hospitality and Tourism, Van Nostrand Reinhold, New York.
  • ÜNÜSAN, Çağatay. ve SEZGİN, M. (2005). Turizmde Strateji Eksenli Pazarlama
Year 2009, Volume: 1 Issue: 1, 1 - 14, 31.01.2009

Abstract

Academics agree that image is necessary factor for destination improvement and marketing strategies although a common image desciption was not made in the academic papers about destination image. The common point shared by papers focusing on image of destination is that evaluations based on perception, knowledge and sufficency play role in the formulation of image. Image of destination is accepted as an important factor at the stage of decision making to choose destination for holiday. This study is a literature review and it focuses firstly on concepts of destination and destination image and then the process of creating destination image and the factors affecting process are evaluated.

References

  • AKYURT, Hakan.(2008). “Turizm Bölgesine Yönelik Talebi Etkileyen Faktörlerden İmaj ve Çeşme Örneği”, D.E.Ü.Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayınlanmamış Doktora Tezi, İzmir.
  • ATAY, Lütfi. (2003). “Turistik Destinasyon Pazarlaması ve Bir Alan Uygulaması “ D.E.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayınlanmamış Doktora Tezi, İzmir.
  • BALOĞLU, Şehmuz. (1997). An Empirical Investigation of Determinants of Tourist Destination Image, Virginia Tech., Yayınlanmamış Doktora Tezi, USA.
  • BALOĞLU, Şehmuz ve BRINBERG, D. (1997). “ Affective Images of Tourism Destinations”, Journal of Tourism Research, Vol:35(4).
  • BALOĞLU, Şehmuz. ve McCLEARY, K.W. (1999). “ A Model of Destination Image Formation”, Annals of Tourism Research, Vol: 26(4).
  • BEERLI, A. ve MARTIN, J. D. (2004). “Factors Influencing Destination Image”, Annals of Tourism Research, Vol: 31 (3).
  • ECHTNER, Charlotte. (1991). A Measurement of Tourism Destination Image, National Library of Canada, Ottowa, Canada.
  • EMİR, İsmet Yazıcı, (1996). Kitle İletişiminde İmaj, İm Yayın Tasarım, İstanbul.
  • FU-CHEN, Ching, (2007). “How Destination Image and Evaluate Factors Affect Behavioral Intentions?”, Tourism Management, Article in Pres.
  • GALLARZA, Martina G.; SAURA, I.Gill.; GARCIA, H.Calderon.(2001). Destination Image: Towards a Conceptual Framework, Annals of Tourism Research, Volume:29, No:1.
  • GARTNER, W.C. (1993). Image Formation Process, Journal of Travel and Tourism Marketing, Vol: 2.
  • GROSSPIETSCH, Michael. (2006). Perceived and Projected Images of Rwanda: Visitor and International Tour Operator Perspective, Tourism Management, Vol: 27.
  • GÖKSEL, Ahmet B. ve YURDAKUL, Nilay B.(2002). Temel Halkla İlişkiler Bilgileri, Ege Üniversitesi İletişim Fakültesi Yayınları, İzmir.
  • GUNN, Clare A. (1994). Tourism Planning, Basics Concepts Cases, Third Edition, USA.
  • MURPHY, L. (1999). Australia’s Image as a Holiday Destination-Perceptions of Backpacker Visitors, Journal of Travel and Tourism Marketing, Vol:8/3.
  • ROBINS, Kevin. (1999). İmaj: Görmenin Kültür Politikası, (Çeviren: Nurçay Türkoğlu), Ayrıntı Yayınları, İstanbul.
  • SAFFIR, Leonard. ve TARRANT John. (1992). Power Public Relations:How to Use Get PR to Work for You, NTC Business Books, Lincolnwood, Chiago.
  • TAŞÇI, Aslı D.A. (2003). Determinants of Destination Image, Michigan State
  • University, Yayınlanmamış Doktora Tezi, USA.
  • TOSUN, Cevat. ve JENKINS, C.L.(1996). Regional Planning Approaches to Tourism Development: In Case of Turkey, Tourism Management, Vol:17/7.
  • TOLUNGÜÇ, Ahmet. Turizmde Tanıtım ve Reklam, Mediacat Kitapları, Ankara.
  • UYSAL, M. ve HAGAN, L. (1993). Motivation of Pleasure Travel and Tourism, Encyclopaedia of Hospitality and Tourism, Van Nostrand Reinhold, New York.
  • ÜNÜSAN, Çağatay. ve SEZGİN, M. (2005). Turizmde Strateji Eksenli Pazarlama
There are 23 citations in total.

Details

Other ID JA44CF37HF
Journal Section Review Article
Authors

Hakan Akyurt

Lütfi Atay

Publication Date January 31, 2009
Published in Issue Year 2009Volume: 1 Issue: 1

Cite

APA Akyurt, H., & Atay, L. (2009). DESTİNASYONDA İMAJ OLUŞTURMA SÜRECİ. Aksaray Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 1(1), 1-14.