Acil servisler, hastane organizasyonu içerisinde çok önemli bir yer tutmaktadır. 24 saat esasına göre çalışılması, hasta gelişlerinin ve hasta tiplerinin belirsiz olması, birçok alt birime (laboratuar, görüntüleme vs.) sahip olması, hastalara en kısa sürede cevap verilmesi gerekliliği acil hizmet kalitesini doğrudan etkilemektedir. Bu çalışmada, bir kamu hastanesi acil servisinin mevcut durumunu değerlendirmek amacıyla bir kesikli olay simülasyon modeli oluşturulmuştur. Mevcut durum ile ilgili elde edilen simülasyon sonuçları analiz edilmiştir ve daha sonra hastaların sistemde kalma sürelerini azaltan, birim zamanda hizmet verilen hasta sayısını arttıran ve eldeki kaynakları etkin şekilde kullanmayı sağlayan alternatif senaryolar geliştirilmiştir. Senaryolarda acil servis personelinin düşüncesi, hastanenin mali, personel, yer ve diğer kaynak kısıtları da göz önünde bulundurulmuştur. Mevcut durum ile alternatif 10 senaryonun her biri etkinlik analizi için karar verme birimi olarak kabul edilmiştir. Her bir senaryonun etkinlik skoru veri zarflama analizi ile karşılaştırılmıştır.
Hospital emergency rooms have very important role in the hospital organization. The uncertainty of patient’s arrivals and patient’s types, having different subunits (laboratory, X-Ray et al.) and finally the necessity to respond to patients as soon as possible affect the quality of emergency rooms directly. In this study, a discrete event simulation model has been developed for the purpose to evaluate the current situation of a public hospital emergency room. The simulation model results were analyzed and then alternative scenarios that reduce patient average length of stay in the system, increase number of patients served in unit time (improve patient throughput) and finally provide to use resources effectively were developed. In the scenarios, the opinions of emergency staff were taken and at the same time the constraints of hospital which are financial, staff, location and other resources were taken into consideration. Current situation of the system and each of the alternative 10 scenarios were accepted as Decision Making Unit for efficiency analysis. Data Envelopment Analysis (DEA) was used as method to obtain the efficiency scores.
Other ID | JA43YP87FZ |
---|---|
Journal Section | Review Article |
Authors | |
Publication Date | July 31, 2014 |
Published in Issue | Year 2014Volume: 6 Issue: 2 |