Turizm, Türkiye’de hem örgün, hem de yaygın eğitim şeklinde eğitimi verilen, oldukça popüler bir alandır. Sektörün ihtiyacı olan nitelikli iş gücünü yetiştirmeyi amaç edinen kamu ve özel eğitim kurumlarının sayısı oldukça fazladır. Sayının çok olması ise verilen turizm eğitiminin kalitesini sorgulamayı kaçınılmaz hale getirmektedir. Yiyecek içecek hizmetleri, turizm sektörünün olmazsa olmazı, yiyecek içecek eğitimi ise turizm eğitiminin üzerinde hassasiyetle durulması gereken bir kısmıdır. Öğrencilere kazandırılacak yetkinlikleri belirlemeye yönelik literatür taramasına dayalı yapılan bu çalışma; öncelikle Türkiye’deki turizm eğitim sistemini ve kalite konularını, sonrasında ise müşterilerin kalite beklentilerini karşılaması düşünülen öğrencilere, kazandırılması gereken yetkinlikler hakkında önerileri içermektedir. Çalışmanın literatüre katkı sağlaması ve konuya ilgi duyan diğer araştırmacılara yol gösterici olması amaçlanmaktadır.
Tourism is a very popular industry in Turkey and there are both formal and informal institutions for tourism education. There are numerous public and private training institutions which aim to meet tourism industry’s dire need: training qualified and skilled personnel. As the number of these institutions is indeed high, it is necessary to assess the quality of education they offer. Food & Beverage services are essential for the tourism industry while food and beverage training is a key part of tourism education, a part which all trainees should focus on. This research is based on literature review of resources that helps determining necessary competencies for tourism students to gain. This research primarily focuses on the tourism education in Turkey and provides insight about necessary skills that tourism students should gain in order to meet quality expectations of customers. This study intends to contribute to scientific literature and provide guidance to other researchers who may be interested in the subject matter.
Other ID | JA43VZ99MP |
---|---|
Journal Section | Review Article |
Authors | |
Publication Date | July 31, 2014 |
Published in Issue | Year 2014Volume: 6 Issue: 2 |