BibTex RIS Cite

Otel İşletmelerinde Çalışan Muhasebe Personelinin Demografik Özellikleri ile İş Tatmin Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi: Trabzon Otelleri Üzerine Bir Araştırma

Year 2015, Volume: 7 Issue: 1, 75 - 86, 31.01.2015

Abstract

Otel işletmelerinde, personelin iş tatmininin sağlanması ve sürdürülmesi zor bir süreçtir. Oteller sürekli ve yirmi dört saat çalışan bir yapıya sahiptir. Bu nedenle, otellerde çalışan personelin iş tatmini önemlidir. Turizm sektörünün diğer sektörlere göre çok daha fazla sektörle işbirliği içinde olmasından dolayı, muhasebe departmanında çalışan personelin işi yoğun olmaktadır. Personel, farklı birçok muhasebe işlemi ile sürekli çalışmaktadır. Bu nedenle, personelin iş tatmininin sağlanması, işe olan sadakati arttıracağı gibi, işten ayrılmaları da azaltacaktır. Ayrıca, muhasebe personelinin işini etkileyen faktörlerin tespit edilmesi, diğer departmanlarda çalışan personelinde iş tatminine yönelik bilgiler sunacaktır. Bu araştırma ile Trabzon ilinde faaliyet gösteren konaklama işletmelerinde görev yapan muhasebe personelinin demografik özellikleri ile iş tatmin düzeyleri hakkında bilgiler edinilmeye çalışılmıştır. İstatistiksel metotlarla, demografik faktörler ile iş tatminini etkileyen ifadeler arasındaki ilişkiler incelenmiştir.

References

  • Akıncı, Zeki (2002). Turizm Sektöründe Personelin İş Tatminini Etkileyen Faktörler: Beş Yıldızlı Konaklama İşletmelerinde Bir Uygulama”, Akdeniz İ.İ.B.F. Dergisi, (4) 2002, 20.
  • Akoğlan, M.; Kozak, N. (1995). “Otel İşletmelerinde Personel Kullanım Alanları Üzerine Bazı Gözlemler”, Anatolia Turizm Araştırmaları Dergisi. Sayı: 2. İstanbul, 36.
  • Aksu, Nedim (2012). ‘’İş Tatmininin Bazı Demografik Değişkenler Açısından İncelenmesi’’, Polis Bilimleri Dergisi, PBD, 14 (1); 59-79.
  • Arnett, Dennis B., Laverie D. A., Mclane C., (2002). “Using Job Satisfaction and Pride as Internal Marketing Tools, Cornell Hotel and Restaurant Administration Quarterly, April, 88.
  • Azaltun M. ve Kaya E. (2006). “Konaklama İşletmelerinde Muhasebe Uygulamaları”, Detay Yayıncılık, Ankara, 2.Baskı, 29-31.
  • Bolat, T. (2003). “Personeli Güçlendirme: Davranışsal ve Bilişsel Boyutta İncelenmesi ve Yönetim Kavramlarıyla Karşılaştırılması”, Atatürk Üniversitesi İ.İ.B.F. Dergisi, 17 (3- 4), 110.
  • Çekmecelioğlu, H. (2006). İş Tatmini ve Örgütsel Bağlılık Tutumlarının İşten Ayrılma Niyeti ve Verimlilik Üzerindeki Etkilerinin Değerlendirilmesi: Bir Araştırma” İş, Güç Endüstri İlişkileri ve İnsan Kaynakları Dergisi, Cilt 8, 2.
  • Davis, Keith (1998). İşletmelerde Örgütsel Davranış”, Çeviren: Kemal Tosun, İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi Yayınları, İstanbul, 45.
  • Erdem, B. (2003). “Otel İşletmelerinde İnsan Kaynakları Yönetiminin Yeri ve Önemi”, Endüstri İlişkileri ve İnsan Kaynakları Dergisi, Cilt: 5. Sayı: 2. İstanbul, 29.
  • Ghazzawi, Issam (2008). “Job Satisfaction Antecedents and Consequences: A New Conceptual Framework and Research Agenda”, The Business Review, Vol: 11, 3.
  • Hellriegel, Don, John W. Slocum, (2007). “Organizational Behaviour”, USA: Thomson South Western, 58.
  • Işıkhan, V. (1996). “Sosyal Hizmet Örgütlerinin İşlevsellik Ölçütü: İş Doyumu”. [The Function Aspects of Social Work Institions: Job Satisfaction], Verimlilik Dergisi, MPM Yayını, 1.
  • Iverson, D. Reed ve Maguire, Chiristin (2000). “The relationship between job and life satisfaction”. Human Relations, 53(6), USA, 810.
  • Jones, Gareth R., George J. M., (2003). “Contemporary Management”, Third Edition, McGraw-Hill: USA, 83.
  • Kalaycı, Şeref (2010). “SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri”, Ankara, Asil Yayın Dağıtım Ltd. Şti. 405. Lam, T., Zhang H., Baum T., (2001). “An Investigation of Employees’ Job Satisfaction:The Case of Hotels in Hong Kong”, Tourism Management, Vol:22, 157.
  • Oral, Saime (2005). “Otel İşletmeciliği ve Verimlilik Analizleri”, Detay Yayıncılık, Ankara, 269.
  • Örücü E., Yumuşak S., Bozkır Y., (2006). “Kalite Yönetimi Çerçevesinde Bankalarda Çalışan Personelin İş Tatmini ve İş Tatminini Etkileyen Faktörlerin İncelenmesine Yönelik Bir Araştırma”, Yönetim ve Ekonomi Dergisi, Celal Bayar Üniversitesi İ.İ.B.F., Manisa, 13 (1), 50.
  • Öztürk, Y., Seyhan, K. (2005). “Konaklama İşletmelerinde Sunulan Hizmet Kalitesinin Artırılmasında İşgören Eğitiminin Yeri ve Önemi”, Ticaret ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı:1, 129.
  • Sarker, S. J., Crossman A., Chinmeteepituck P., (2003). “The relationships of age and length of service with job satisfaction: an examination of hotel employees in Thailand”, Journal of Managerial Psychology, 18 (7), 745.
  • Silva, P. (2006). “Effects Of Disposition On Hospitality Employee Job Satisfaction And Commitment”, International Journal of Contemporary Hospitality Management, 18 (4), 324. Tavmergen, İge Pırnar (2002), “Turizm Sektöründe Kalite Yönetimi”, Seçkin Yayıncılık, Ankara, 89.
  • Trabzon İl Kültür ve turizm Müdürlüğü, (2014). “Konaklama Tesisleri”
  • http://www.trabzonkulturturizm.gov.tr/TR,57706/konaklama -tesisleri.html, (Erişim Tarihi:01.07.2014).
  • Tütüncü, Ö. (2001). “Yiyecek İçecek İşletmelerinde Müşteri Tatmininin Ölçülmesi”, Turhan Kitabevi, Ankara, 78.
  • Weiss, David J. Rene. V. Davis, Georg W. England ve Llyold H. Lofquist, (1967), “Manuel For Minnesota Satisfaction Questionnaire”, USA: Universty of Minnesota.
  • http://www.doguc.com/spssmenu.pdf tarihi:10.07.2014)
  • (Erişim http://www.trabzonkulturturizm.gov.tr Tarihi:22.07.2014) (Erişim
Year 2015, Volume: 7 Issue: 1, 75 - 86, 31.01.2015

Abstract

In hotel enterprises, providing and sustaining staff's job satisfaction is a difficult process. Hotels have a structure which continuously works for twenty four hours. For this reason, staff’s job satisfaction in hotel enterprises is important. Due to the fact that the tourism sector is in collaboration with many more sectors than other sectors, working staff‘s job in accounting department is intense. The staff constantly works with many different accounting procedures. Therefore, ensuring the staff job satisfaction, will increase loyalty of work, and will reduce redundancies. from work. Besides, detecting the factors that have impacts on the business of accounting staff will provide information regarding job satisfaction of the staff in other departments. With this research, about demographic characteristics and job satisfaction levels of accounting staff working in accommodation enterprises that operate in Trabzon has been tried to obtain information. With statistical methods, the relationship between demographic factors and affecting job satisfaction statements were examined.

References

  • Akıncı, Zeki (2002). Turizm Sektöründe Personelin İş Tatminini Etkileyen Faktörler: Beş Yıldızlı Konaklama İşletmelerinde Bir Uygulama”, Akdeniz İ.İ.B.F. Dergisi, (4) 2002, 20.
  • Akoğlan, M.; Kozak, N. (1995). “Otel İşletmelerinde Personel Kullanım Alanları Üzerine Bazı Gözlemler”, Anatolia Turizm Araştırmaları Dergisi. Sayı: 2. İstanbul, 36.
  • Aksu, Nedim (2012). ‘’İş Tatmininin Bazı Demografik Değişkenler Açısından İncelenmesi’’, Polis Bilimleri Dergisi, PBD, 14 (1); 59-79.
  • Arnett, Dennis B., Laverie D. A., Mclane C., (2002). “Using Job Satisfaction and Pride as Internal Marketing Tools, Cornell Hotel and Restaurant Administration Quarterly, April, 88.
  • Azaltun M. ve Kaya E. (2006). “Konaklama İşletmelerinde Muhasebe Uygulamaları”, Detay Yayıncılık, Ankara, 2.Baskı, 29-31.
  • Bolat, T. (2003). “Personeli Güçlendirme: Davranışsal ve Bilişsel Boyutta İncelenmesi ve Yönetim Kavramlarıyla Karşılaştırılması”, Atatürk Üniversitesi İ.İ.B.F. Dergisi, 17 (3- 4), 110.
  • Çekmecelioğlu, H. (2006). İş Tatmini ve Örgütsel Bağlılık Tutumlarının İşten Ayrılma Niyeti ve Verimlilik Üzerindeki Etkilerinin Değerlendirilmesi: Bir Araştırma” İş, Güç Endüstri İlişkileri ve İnsan Kaynakları Dergisi, Cilt 8, 2.
  • Davis, Keith (1998). İşletmelerde Örgütsel Davranış”, Çeviren: Kemal Tosun, İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi Yayınları, İstanbul, 45.
  • Erdem, B. (2003). “Otel İşletmelerinde İnsan Kaynakları Yönetiminin Yeri ve Önemi”, Endüstri İlişkileri ve İnsan Kaynakları Dergisi, Cilt: 5. Sayı: 2. İstanbul, 29.
  • Ghazzawi, Issam (2008). “Job Satisfaction Antecedents and Consequences: A New Conceptual Framework and Research Agenda”, The Business Review, Vol: 11, 3.
  • Hellriegel, Don, John W. Slocum, (2007). “Organizational Behaviour”, USA: Thomson South Western, 58.
  • Işıkhan, V. (1996). “Sosyal Hizmet Örgütlerinin İşlevsellik Ölçütü: İş Doyumu”. [The Function Aspects of Social Work Institions: Job Satisfaction], Verimlilik Dergisi, MPM Yayını, 1.
  • Iverson, D. Reed ve Maguire, Chiristin (2000). “The relationship between job and life satisfaction”. Human Relations, 53(6), USA, 810.
  • Jones, Gareth R., George J. M., (2003). “Contemporary Management”, Third Edition, McGraw-Hill: USA, 83.
  • Kalaycı, Şeref (2010). “SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri”, Ankara, Asil Yayın Dağıtım Ltd. Şti. 405. Lam, T., Zhang H., Baum T., (2001). “An Investigation of Employees’ Job Satisfaction:The Case of Hotels in Hong Kong”, Tourism Management, Vol:22, 157.
  • Oral, Saime (2005). “Otel İşletmeciliği ve Verimlilik Analizleri”, Detay Yayıncılık, Ankara, 269.
  • Örücü E., Yumuşak S., Bozkır Y., (2006). “Kalite Yönetimi Çerçevesinde Bankalarda Çalışan Personelin İş Tatmini ve İş Tatminini Etkileyen Faktörlerin İncelenmesine Yönelik Bir Araştırma”, Yönetim ve Ekonomi Dergisi, Celal Bayar Üniversitesi İ.İ.B.F., Manisa, 13 (1), 50.
  • Öztürk, Y., Seyhan, K. (2005). “Konaklama İşletmelerinde Sunulan Hizmet Kalitesinin Artırılmasında İşgören Eğitiminin Yeri ve Önemi”, Ticaret ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı:1, 129.
  • Sarker, S. J., Crossman A., Chinmeteepituck P., (2003). “The relationships of age and length of service with job satisfaction: an examination of hotel employees in Thailand”, Journal of Managerial Psychology, 18 (7), 745.
  • Silva, P. (2006). “Effects Of Disposition On Hospitality Employee Job Satisfaction And Commitment”, International Journal of Contemporary Hospitality Management, 18 (4), 324. Tavmergen, İge Pırnar (2002), “Turizm Sektöründe Kalite Yönetimi”, Seçkin Yayıncılık, Ankara, 89.
  • Trabzon İl Kültür ve turizm Müdürlüğü, (2014). “Konaklama Tesisleri”
  • http://www.trabzonkulturturizm.gov.tr/TR,57706/konaklama -tesisleri.html, (Erişim Tarihi:01.07.2014).
  • Tütüncü, Ö. (2001). “Yiyecek İçecek İşletmelerinde Müşteri Tatmininin Ölçülmesi”, Turhan Kitabevi, Ankara, 78.
  • Weiss, David J. Rene. V. Davis, Georg W. England ve Llyold H. Lofquist, (1967), “Manuel For Minnesota Satisfaction Questionnaire”, USA: Universty of Minnesota.
  • http://www.doguc.com/spssmenu.pdf tarihi:10.07.2014)
  • (Erişim http://www.trabzonkulturturizm.gov.tr Tarihi:22.07.2014) (Erişim
There are 26 citations in total.

Details

Other ID JA43VR24JV
Journal Section Review Article
Authors

Hakan Akyurt

Eray Turpcu

Mustafa Çam

Publication Date January 31, 2015
Published in Issue Year 2015Volume: 7 Issue: 1

Cite

APA Akyurt, H., Turpcu, E., & Çam, M. (2015). Otel İşletmelerinde Çalışan Muhasebe Personelinin Demografik Özellikleri ile İş Tatmin Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi: Trabzon Otelleri Üzerine Bir Araştırma. Aksaray Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 7(1), 75-86.