Research Article
BibTex RIS Cite

E-TİCARET SİTELERİNİN KULLANILABİLİRLİĞİ VE BAŞARISINI ETKİLEYEN FAKTÖRLERİN BELİRLENMESİ

Year 2020, Volume: 6 Issue: 2, 116 - 128, 25.12.2020
https://doi.org/10.46849/guiibd.823445

Abstract

İlk çağlardan itibaren insanlar, yaşamlarını devam ettirebilmek ve ihtiyaçlarını karşılayabilmek için büyük çabalar içine girmişlerdir. Günümüz teknolojisinde yaşanan gelişmeler ile beraber insanların hayatlarında önemli değişiklikler meydana gelmiştir. Son asırda teknolojik değişimin hızı ile birlikte ortaya çıkan internet, ticari alanda da yenilikler ve kolaylıklar sağlamış, klasik ticaret kavramını değiştirerek elektronik ticaret (e-ticaret) kavramının çıkmasına neden olmuştur. Çalışmada, e-ticaret sitelerinin kullanılabilirliğini ve başarısını etkileyen faktörlerin belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın verileri Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesinde okuyan 418 öğrenci ile yüz yüze görüşülerek toplanmış ve araştırmanın bulgu ve analizleri SPSS 20.00 paket programından yararlanılarak değerlendirilmiştir. Yapılan analiz ve bulgular sonucunda, e-ticaret sitelerinin kullanılabilirliği, e-ticaret sitelerine duyulan güven ve memnuniyetin derecesi ile web sayfa tasarımının tüketicilerin satın alma tercihini pozitif yönde etkileyip etkilemediğine yönelik faktörler belirlenmiştir.

References

  • Akçi, Y. ve Annaç Göv, S. (2015). Tüketicilerin E-ticaret Algılarının İncelenmesi (Gaziantep ve Adıyaman Örneği). Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7 (13): 413-433.
  • Albeni, M. ve Fidan, H. (2014). Asimetrik Bilginin E-Ticaret Üzerindeki Etkileri: Tüketicilerin Güven Eğilimleri Üzerine Bir Araştırma. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 19(2): 287-298.
  • Dijilopedi.com (2018), Web: https://dijilopedi.com/2018-turkiye-internet-kullanim-ve-sosyal-medya-istatistikle ri/ (Erişim Tarihi: 13.04.2019).
  • Ekonomi Bakanlığı (2018), E-ticarete Başlarken, Web: https://www.ekonomi.gov.tr/portal/faces/home/hizmetTicareti/eTicaret/eticareteTicarete_Baslarken (Erişim Tarihi: 18.02.2018).
  • E-Ticaret Raporu (2017), Web: http://www.eticaretraporu.org /wp-content/uploads/2017 /04/ TUSIAD_E-Ticaret_Raporu_2017.pdf (Erişim Tarihi: 13.04.2019).
  • Hair F. J., Ronald R. T. ve William C. A. (1998). Multivariate Data Analysis, 5. Th. Ed., Prentice – Hall, Englewwod Cliffs.
  • Huizingh, E.K. (2000). The Content and Design of Web Sites: An Empirical Study. Information and Management, 37(3): 123-134.
  • İnan, H. ve Doğan, H. (2006). Müşteri Odaklı Web Sitelerinin İşletme Pazarlama Kararlarına ve Markasına Etkisi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15(2): 191-206.
  • Nakip M. (2003). Pazarlama Araştırması, Seçkin Yayıncılık, Ankara.
  • Nielsen, J. (2005). “Top Ten Web Design Mistakes of 2005”, Web:www.useit.com/alertbox/designmistakes.html (Erişim Tarihi: 18.02.2018).
  • Özüdoğru, Ş. (2014). Bir Web 2.0 Uygulaması Olarak Bloglar: Blogların Dinamikleri ve Blog Alemi. The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication – TOJDAC, 4(1): 36-50.
  • Ranganathan, C. ve Ganapathy, S. (2002). Key Dimensions of Business-to- Customer Web Sites. Information and Management, (39): 457-465.
  • Rosen, D.E. ve Purinton, E. (2004). Website Design: Viewing the Web As a Cognitive Landscape. Journal of Business Research, (75): 788.
  • Sarısakal, N. ve Aydın, A. (2003). E-Ticaretin Yeni Yüzü Mobil Ticaret. İstanbul Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Havacılık ve Uzay Teknolojileri Dergisi, 1(2): 83-90.
  • Şen, B. (2017). E-Ticaret Sitelerine Ziyareti Etkileyen Faktörler ve Tüketiciler Üzerinde Bir Uygulama. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Usta, R. (2007). Türkiye’de En Büyük 100 Sanayi İşletmesinin Web Sitelerinin Pazarlama İletişimi Yönünden İncelenmesi. İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 21(2): 243- 260.
  • Yılmaz, A. (2014). Elektronik Ticarette Güven ve Sadakate Etki Eden Faktörler: Bir Uygulama. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gebze Yüksek Teknoloji Enstitüsü, Gebze.
  • Zengin, B. ve Güngördü, A. (2013). Elektronik Ödeme Sistemlerinin Olası Etkileri Üzerine Bir İnceleme. Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 15(3): 129-150.

DETERMINATION OF FACTORS AFFECTING THE USABILITY AND SUCCESS OF E-COMMERCE SITES

Year 2020, Volume: 6 Issue: 2, 116 - 128, 25.12.2020
https://doi.org/10.46849/guiibd.823445

Abstract

Since the early ages, people have made great efforts to survive and meet their needs. Along with the developments in today's technology, significant changes have occurred in people's lives. The internet, which has emerged with the speed of technological change in the last century, has provided innovations and conveniences in the commercial field, and has changed the concept of classical commerce and led to the emergence of the concept of electronic commerce (e-commerce). In the study, it is aimed to determine the factors that affect the availability and success of e-commerce sites. The data of the study have been collected face to face with 418 students studying at Niğde Ömer Halisdemir University, and the findings and analysis of the study have been evaluated using the SPSS 20.00 package program. As a result of the analysis and findings, factors have been determined related to the usability of e-commerce sites, the degree of trust and satisfaction in e-commerce sites and whether the web page design positively affects the purchasing preferences of the consumers.

References

  • Akçi, Y. ve Annaç Göv, S. (2015). Tüketicilerin E-ticaret Algılarının İncelenmesi (Gaziantep ve Adıyaman Örneği). Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7 (13): 413-433.
  • Albeni, M. ve Fidan, H. (2014). Asimetrik Bilginin E-Ticaret Üzerindeki Etkileri: Tüketicilerin Güven Eğilimleri Üzerine Bir Araştırma. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 19(2): 287-298.
  • Dijilopedi.com (2018), Web: https://dijilopedi.com/2018-turkiye-internet-kullanim-ve-sosyal-medya-istatistikle ri/ (Erişim Tarihi: 13.04.2019).
  • Ekonomi Bakanlığı (2018), E-ticarete Başlarken, Web: https://www.ekonomi.gov.tr/portal/faces/home/hizmetTicareti/eTicaret/eticareteTicarete_Baslarken (Erişim Tarihi: 18.02.2018).
  • E-Ticaret Raporu (2017), Web: http://www.eticaretraporu.org /wp-content/uploads/2017 /04/ TUSIAD_E-Ticaret_Raporu_2017.pdf (Erişim Tarihi: 13.04.2019).
  • Hair F. J., Ronald R. T. ve William C. A. (1998). Multivariate Data Analysis, 5. Th. Ed., Prentice – Hall, Englewwod Cliffs.
  • Huizingh, E.K. (2000). The Content and Design of Web Sites: An Empirical Study. Information and Management, 37(3): 123-134.
  • İnan, H. ve Doğan, H. (2006). Müşteri Odaklı Web Sitelerinin İşletme Pazarlama Kararlarına ve Markasına Etkisi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15(2): 191-206.
  • Nakip M. (2003). Pazarlama Araştırması, Seçkin Yayıncılık, Ankara.
  • Nielsen, J. (2005). “Top Ten Web Design Mistakes of 2005”, Web:www.useit.com/alertbox/designmistakes.html (Erişim Tarihi: 18.02.2018).
  • Özüdoğru, Ş. (2014). Bir Web 2.0 Uygulaması Olarak Bloglar: Blogların Dinamikleri ve Blog Alemi. The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication – TOJDAC, 4(1): 36-50.
  • Ranganathan, C. ve Ganapathy, S. (2002). Key Dimensions of Business-to- Customer Web Sites. Information and Management, (39): 457-465.
  • Rosen, D.E. ve Purinton, E. (2004). Website Design: Viewing the Web As a Cognitive Landscape. Journal of Business Research, (75): 788.
  • Sarısakal, N. ve Aydın, A. (2003). E-Ticaretin Yeni Yüzü Mobil Ticaret. İstanbul Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Havacılık ve Uzay Teknolojileri Dergisi, 1(2): 83-90.
  • Şen, B. (2017). E-Ticaret Sitelerine Ziyareti Etkileyen Faktörler ve Tüketiciler Üzerinde Bir Uygulama. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Usta, R. (2007). Türkiye’de En Büyük 100 Sanayi İşletmesinin Web Sitelerinin Pazarlama İletişimi Yönünden İncelenmesi. İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 21(2): 243- 260.
  • Yılmaz, A. (2014). Elektronik Ticarette Güven ve Sadakate Etki Eden Faktörler: Bir Uygulama. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gebze Yüksek Teknoloji Enstitüsü, Gebze.
  • Zengin, B. ve Güngördü, A. (2013). Elektronik Ödeme Sistemlerinin Olası Etkileri Üzerine Bir İnceleme. Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 15(3): 129-150.
There are 18 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Business Administration
Journal Section Research Article
Authors

Yeşim Tuba Ülger 0000-0001-5675-0917

Murat Toksarı 0000-0002-4941-4664

Publication Date December 25, 2020
Submission Date November 9, 2020
Acceptance Date December 10, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 6 Issue: 2

Cite

APA Ülger, Y. T., & Toksarı, M. (2020). E-TİCARET SİTELERİNİN KULLANILABİLİRLİĞİ VE BAŞARISINI ETKİLEYEN FAKTÖRLERİN BELİRLENMESİ. Giresun Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Dergisi, 6(2), 116-128. https://doi.org/10.46849/guiibd.823445
  • Journal of Economics & Administrative Sciences