The value that companies place on innovation is the driver of growth and competitive advantage. However, companies that achieve growth through innovation may have needs for different innovation models. This study explains the theories and practices that guide innovation and the innovation models that are used accordingly. To this end, it focuses not only on the theories of innovation, but also on the process of innovation and the areas it affects. It explains how companies, individuals and other third parties involved in innovation realize innovation and the stages they go through. Basically, innovation models are divided into six: black box, linear models, interactive models, system model, evolutionary model, and innovative models. Each model is first discussed theoretically and then the areas it affects are supported with current examples.
Şirketlerin inovasyona verdiği değer büyüme ve rekabet avantajı olarak geri dönmektedir. Ancak gerçekleştirdiği inovasyonlarla büyüme elde eden şirketler inovasyon modellerine duyulan ihtiyaçları da farklılaşabilmektedir. Bu çalışma inovasyona yön veren teori ve uygulamaların neler olduğunu ve buna bağlı olarak kullanılan inovasyon modellerini açıklamaktadır. Bu amaçla inovasyonda yer alan teorilerin yanı sıra etkilediği alanlarla geldiği sürece de odaklanılmaktadır. Böylece inovasyona dâhil olan firma, birey ve diğer kesimlerin inovasyonu nasıl gerçekleştirdikleri ve hangi aşamalardan geçtikleri açıklanmıştır. Temel olarak inovasyon modelleri kara kutu, doğrusal modeller, etkileşimli modeller, sistem modeli, evrimsel model ve yenilikçi modeller olmak üzere altıya ayrılmaktadır. Her bir model öncelikle teorik olarak ele alınıp ardından etkilediği alanlar güncel örneklerle desteklenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Business Administration |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2024 |
Submission Date | December 25, 2023 |
Acceptance Date | June 2, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 |