Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

"Jandarma" Algısına Yönelik Metaforik Analiz

Yıl 2023, Sayı: 60, 131 - 150, 30.06.2023
https://doi.org/10.53568/yyusbed.1233770

Öz

Son yıllarda bilim insanları tarafından bir anlam oluşturma aracı olarak sıklıkla kullanılan metaforlar, insanların geçmiş bilgi birikimi ve deneyimleri ile geliştirdikleri etiketlerle gerçekliği nasıl inşa ettiklerini anlamaya yaramaktadır. Bu araştırma, Jandarma subay adayları ile subayların düşünce derinliklerinde “Jandarma” kavramını nasıl algıladıklarını metaforlar yoluyla belirlemek amacıyla yapılmıştır. İncelenen olgu kişiler tarafından deneyimlenmiş olması nedeniyle bir nitel araştırma yöntemi olan olgu bilim yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini Jandarma ve Sahil Güvenlik Fakültesinde lisans eğitimine devam eden 177 subay adayı öğrenci ile çeşitli birimlerde görev yapan 158 subay oluşturmaktadır. Yarı yapılandırılmış bir soru formu kullanılarak metaforlar ve açıklamaları elde edilmiştir. Elde edilen ham veriler içerik analizi tekniği ile çözümlenmiştir. Araştırmanın güvenilirlik değeri %93 olarak bulunmuştur. “Jandarma” kavramına ilişkin olarak Jandarma subay adayları tarafından 101’i farklı toplam 155 geçerli metafor üretilmiştir. Metafordan en çok yinelenenler; “aile”, “baba”, “su”, “anne”, “kurt”, “güneş”, “ilaç” ve “köprü” metaforlarıdır. Subaylar ise 84’ü farklı toplam 139 geçerli metafor üretmiştir. Subaylar tarafından en çok yinelenenler; “baba”, “kadife eldiven giymiş demir yumruk”, “anne” ve “İsviçre çakısı” metaforlarıdır. Geliştirilen metaforlar ortak özellikleri dikkate alınarak 15 farklı kavramsal kategori altında toplanmıştır. Her iki grupta da “jandarmanın gerekliliği” ve “koruyucu olması” kategorileri ilk sırada vurgulanmaktadır.

Kaynakça

  • Akman, N. (1991). Yönetimde iç güvenlik ve jandarma. Genelkurmay Basımevi.
  • Alpar, G. (2013). Güvenliğin sağlanmasında bir kolluk kuvveti olan jandarmanın geçmişten günümüze rolü ve dünyadaki konumu. Güvenlik Bilimleri Dergisi, Mayıs 2(1), 79-106
  • Annells, M. (2006). Triangulation of qualitative approaches: Hermeneutical phenomenology andgrounded theory. Journal of Advanced Nursing, 56 (1), 55-61.
  • Arkonaç S.A. (1998). Psikoloji: Zihin süreçleri bilimi (2. Baskı). Alfa Yayınları.
  • Arslan, M. ve Olgun, A. (2009). Üniversite öğretim elemanları ve öğrencilerinin polis ve polislik mesleği ile ilgili algılamaları: Erciyes Üniversitesi örneklemi. Polis Bilimleri Dergisi, 11 (2), 107-135.
  • Barellies, R. (2003). Osmanlı'nın alacakaranlığı (çev. Türkmenoğlu, Y.). Güncel Yayıncılık.
  • Coren, S., Warp, L.M., Enns, J.T. (1993). Sensation and perception. Harcourt Brace Collega Publishers, 747.
  • Creswell, J.W. (2003). Research design: Qualitative, quantitative and mixed methods approaches. Sage Publications.
  • Delice, M. ve Duman, A. (2012). Toplum destekli polislik kapsamında halkın polis algısının ölçülmesi: Erzurum İli Örneği. Polis Bilimleri Dergisi, 14 (2), 1-4
  • Ekici, G. (2016). Öğretmen adaylarının “Bilgisayar” kavramına ilişkin metaforik algıları. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 15(3), 755-781.
  • Eraslan, L. (2011). Sosyolojik metaforlar. Akademik Bakış Dergisi, 27, 1-22.
  • Forceville, C. (2002). The identification of target and source in pictorial metaphors. Journal of Pragmatics, 34, 1-14.
  • Güneş, A. ve Fırat, M. (2016). Açık ve uzaktan öğrenmede metafor analizi araştırmaları, Açık Öğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 2(3), 115‐129.
  • Türk Silâhlı Kuvvetleri, (1982), Atatürk’ün doğumunun yüzüncü yılında. Harita Genel Müdürlüğü.
  • Houser, J. (2015). Nursing research: Reading, using, and creating evidence (3rd ed.). Jones ve Bartlett Learning.
  • Jandarma Genel Komutanlığı (1966). Jandarmanın tarihçesi(1-7). Jandarma Genel Komutanlığı Yayınevi.
  • Jandarma Genel Komutanlığı tarihi, Cilt 1, (2002). Jandarma Genel Komutanlığı.
  • Jimenez, A.D. (07 Aralık 2010). Guardia civil ve kamu güvenliği, [Sözlü sunum]. Jandarmalar ve 21.Yüzyılda Güvenlik Tehditleri Sempozyumu, Hollanda: Hollanda Savunma Akademisi.
  • Kaplan, M., (2019). Üniforma ve imaj, Çanakkale. Paradigma Akademi.
  • Kayalıbalı, İ. ve Arslanoğlu C. (1973). Türk Kültürü, Ağustos-Ekim Sayıları, Sayı 130-132, Türk Kültürünü Araştırma Enstitüsü, Ayyıldız Matbaası.
  • Koparan, N. (2007). Türk Jandarma Teşkilâtı (1908-1923), (Tez No: 205164) [Yüksek lisans tezi, Ankara Üniversitesi Türk İnkılâp Tarihi Enstitüsü]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Lakoff, G. ve Johnson, M. (2005). Metaforlar: Hayat, anlam ve dil (çev. Demir, G.Y.). Paradigma.
  • Lokmanoğlu, E. (2015). Halkla ilişkiler bağlamında emniyet teşkilatı üzerine bir uygulama. Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 1 (2), 98-111.
  • Miles, M.B. ve Huberman, A.M. (1994). Qualitative data analysis. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Morgan, G. (1998). yönetim ve örgüt teorilerinde metafor. (çev. Gündüz, B.). Mess.
  • Nikitina, L. ve Furuoka, F. (2008). Measuring metaphors: A factor analysis of students’ conceptions of language teachers. Metaphoric.de, 15, 161-180.
  • Özel, M. (1999). Türk Ordusu (2.Basım). Plaka Matbaası.
  • Palmquist, R.A. (2001). Cognitive style and users’ metaphors for the web: An exploratory study. The Journal of Academic Librarianship, 27 (1), 24-32.
  • Peirce, C.S. (1978). Ecritssur le signe (Fransızca çeviri), Seuil, (Akt. Mehmet Rıfat. (2000). XX Yüzyılda Dilbilim ve Göstergebilim Kuramları. Om Yayınları.
  • Ramsey, C. ve Robinson, L. (2015). Final report. The President’s task force on 21st century policing. www.nccpsafety.org/resources/library/the-final-report-of-the-presidents-task-force-on-21st-policing, Erişim Tarihi 13 Mayıs 2019.
  • Saban, A. (2008). Okula ilişkin metaforlar. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 55, 459-496.
  • Sarı, M. (2010). İlköğretim öğrencilerinde polis kavramının metaforlar aracılığı ile incelenmesi, Polis Bilimleri Dergisi, 12(2), 43 - 81
  • Schmitt, R. (2005). Systematic metaphor analysis as a method of qualitative research. The Qualitative Report, 10(2), 358-394.
  • Shuell, T.J. (1990). Teaching and learning as problem solving. Theory into Practice, 29(2), 102-108.
  • Taslak, S. ve Akın, M. (2005). Örgüt imajı üzerinde etkili olan faktörlere yönelik bir araştırma: Yozgat İli Emniyet Müdürlüğü örneği. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19, 263-264.
  • Thibodeau, P.H., Crow, L. ve Flusberg, S.J. (2017). The metaphor police: A case study of the role of metaphor in explanation. Psychonomic Bulletin & Review, 24(5): 1375–1386.
  • Türk Silahlı Kuvvetleri İç Hizmet Yönetmeliği (1961). Resmî Gazete
  • www.islamansiklopedisi.org.tr, Erişim Tarihi: 02.05.2019.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
  • Yonca, O. (2011). Doğu ve Güneydoğu Anadolu Bölgelerinde polis imajı ve bu imaja etki eden faktörler: Uygulamalı bir çalışma, (280963) [Doktora tezi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü], Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • 2803 Sayılı Jandarma Teşkilat, Görev ve Yetkileri Kanunu. Resmî Gazete
Yıl 2023, Sayı: 60, 131 - 150, 30.06.2023
https://doi.org/10.53568/yyusbed.1233770

Öz

Kaynakça

  • Akman, N. (1991). Yönetimde iç güvenlik ve jandarma. Genelkurmay Basımevi.
  • Alpar, G. (2013). Güvenliğin sağlanmasında bir kolluk kuvveti olan jandarmanın geçmişten günümüze rolü ve dünyadaki konumu. Güvenlik Bilimleri Dergisi, Mayıs 2(1), 79-106
  • Annells, M. (2006). Triangulation of qualitative approaches: Hermeneutical phenomenology andgrounded theory. Journal of Advanced Nursing, 56 (1), 55-61.
  • Arkonaç S.A. (1998). Psikoloji: Zihin süreçleri bilimi (2. Baskı). Alfa Yayınları.
  • Arslan, M. ve Olgun, A. (2009). Üniversite öğretim elemanları ve öğrencilerinin polis ve polislik mesleği ile ilgili algılamaları: Erciyes Üniversitesi örneklemi. Polis Bilimleri Dergisi, 11 (2), 107-135.
  • Barellies, R. (2003). Osmanlı'nın alacakaranlığı (çev. Türkmenoğlu, Y.). Güncel Yayıncılık.
  • Coren, S., Warp, L.M., Enns, J.T. (1993). Sensation and perception. Harcourt Brace Collega Publishers, 747.
  • Creswell, J.W. (2003). Research design: Qualitative, quantitative and mixed methods approaches. Sage Publications.
  • Delice, M. ve Duman, A. (2012). Toplum destekli polislik kapsamında halkın polis algısının ölçülmesi: Erzurum İli Örneği. Polis Bilimleri Dergisi, 14 (2), 1-4
  • Ekici, G. (2016). Öğretmen adaylarının “Bilgisayar” kavramına ilişkin metaforik algıları. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 15(3), 755-781.
  • Eraslan, L. (2011). Sosyolojik metaforlar. Akademik Bakış Dergisi, 27, 1-22.
  • Forceville, C. (2002). The identification of target and source in pictorial metaphors. Journal of Pragmatics, 34, 1-14.
  • Güneş, A. ve Fırat, M. (2016). Açık ve uzaktan öğrenmede metafor analizi araştırmaları, Açık Öğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 2(3), 115‐129.
  • Türk Silâhlı Kuvvetleri, (1982), Atatürk’ün doğumunun yüzüncü yılında. Harita Genel Müdürlüğü.
  • Houser, J. (2015). Nursing research: Reading, using, and creating evidence (3rd ed.). Jones ve Bartlett Learning.
  • Jandarma Genel Komutanlığı (1966). Jandarmanın tarihçesi(1-7). Jandarma Genel Komutanlığı Yayınevi.
  • Jandarma Genel Komutanlığı tarihi, Cilt 1, (2002). Jandarma Genel Komutanlığı.
  • Jimenez, A.D. (07 Aralık 2010). Guardia civil ve kamu güvenliği, [Sözlü sunum]. Jandarmalar ve 21.Yüzyılda Güvenlik Tehditleri Sempozyumu, Hollanda: Hollanda Savunma Akademisi.
  • Kaplan, M., (2019). Üniforma ve imaj, Çanakkale. Paradigma Akademi.
  • Kayalıbalı, İ. ve Arslanoğlu C. (1973). Türk Kültürü, Ağustos-Ekim Sayıları, Sayı 130-132, Türk Kültürünü Araştırma Enstitüsü, Ayyıldız Matbaası.
  • Koparan, N. (2007). Türk Jandarma Teşkilâtı (1908-1923), (Tez No: 205164) [Yüksek lisans tezi, Ankara Üniversitesi Türk İnkılâp Tarihi Enstitüsü]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Lakoff, G. ve Johnson, M. (2005). Metaforlar: Hayat, anlam ve dil (çev. Demir, G.Y.). Paradigma.
  • Lokmanoğlu, E. (2015). Halkla ilişkiler bağlamında emniyet teşkilatı üzerine bir uygulama. Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 1 (2), 98-111.
  • Miles, M.B. ve Huberman, A.M. (1994). Qualitative data analysis. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Morgan, G. (1998). yönetim ve örgüt teorilerinde metafor. (çev. Gündüz, B.). Mess.
  • Nikitina, L. ve Furuoka, F. (2008). Measuring metaphors: A factor analysis of students’ conceptions of language teachers. Metaphoric.de, 15, 161-180.
  • Özel, M. (1999). Türk Ordusu (2.Basım). Plaka Matbaası.
  • Palmquist, R.A. (2001). Cognitive style and users’ metaphors for the web: An exploratory study. The Journal of Academic Librarianship, 27 (1), 24-32.
  • Peirce, C.S. (1978). Ecritssur le signe (Fransızca çeviri), Seuil, (Akt. Mehmet Rıfat. (2000). XX Yüzyılda Dilbilim ve Göstergebilim Kuramları. Om Yayınları.
  • Ramsey, C. ve Robinson, L. (2015). Final report. The President’s task force on 21st century policing. www.nccpsafety.org/resources/library/the-final-report-of-the-presidents-task-force-on-21st-policing, Erişim Tarihi 13 Mayıs 2019.
  • Saban, A. (2008). Okula ilişkin metaforlar. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 55, 459-496.
  • Sarı, M. (2010). İlköğretim öğrencilerinde polis kavramının metaforlar aracılığı ile incelenmesi, Polis Bilimleri Dergisi, 12(2), 43 - 81
  • Schmitt, R. (2005). Systematic metaphor analysis as a method of qualitative research. The Qualitative Report, 10(2), 358-394.
  • Shuell, T.J. (1990). Teaching and learning as problem solving. Theory into Practice, 29(2), 102-108.
  • Taslak, S. ve Akın, M. (2005). Örgüt imajı üzerinde etkili olan faktörlere yönelik bir araştırma: Yozgat İli Emniyet Müdürlüğü örneği. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19, 263-264.
  • Thibodeau, P.H., Crow, L. ve Flusberg, S.J. (2017). The metaphor police: A case study of the role of metaphor in explanation. Psychonomic Bulletin & Review, 24(5): 1375–1386.
  • Türk Silahlı Kuvvetleri İç Hizmet Yönetmeliği (1961). Resmî Gazete
  • www.islamansiklopedisi.org.tr, Erişim Tarihi: 02.05.2019.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
  • Yonca, O. (2011). Doğu ve Güneydoğu Anadolu Bölgelerinde polis imajı ve bu imaja etki eden faktörler: Uygulamalı bir çalışma, (280963) [Doktora tezi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü], Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • 2803 Sayılı Jandarma Teşkilat, Görev ve Yetkileri Kanunu. Resmî Gazete
Yıl 2023, Sayı: 60, 131 - 150, 30.06.2023
https://doi.org/10.53568/yyusbed.1233770

Öz

Kaynakça

  • Akman, N. (1991). Yönetimde iç güvenlik ve jandarma. Genelkurmay Basımevi.
  • Alpar, G. (2013). Güvenliğin sağlanmasında bir kolluk kuvveti olan jandarmanın geçmişten günümüze rolü ve dünyadaki konumu. Güvenlik Bilimleri Dergisi, Mayıs 2(1), 79-106
  • Annells, M. (2006). Triangulation of qualitative approaches: Hermeneutical phenomenology andgrounded theory. Journal of Advanced Nursing, 56 (1), 55-61.
  • Arkonaç S.A. (1998). Psikoloji: Zihin süreçleri bilimi (2. Baskı). Alfa Yayınları.
  • Arslan, M. ve Olgun, A. (2009). Üniversite öğretim elemanları ve öğrencilerinin polis ve polislik mesleği ile ilgili algılamaları: Erciyes Üniversitesi örneklemi. Polis Bilimleri Dergisi, 11 (2), 107-135.
  • Barellies, R. (2003). Osmanlı'nın alacakaranlığı (çev. Türkmenoğlu, Y.). Güncel Yayıncılık.
  • Coren, S., Warp, L.M., Enns, J.T. (1993). Sensation and perception. Harcourt Brace Collega Publishers, 747.
  • Creswell, J.W. (2003). Research design: Qualitative, quantitative and mixed methods approaches. Sage Publications.
  • Delice, M. ve Duman, A. (2012). Toplum destekli polislik kapsamında halkın polis algısının ölçülmesi: Erzurum İli Örneği. Polis Bilimleri Dergisi, 14 (2), 1-4
  • Ekici, G. (2016). Öğretmen adaylarının “Bilgisayar” kavramına ilişkin metaforik algıları. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 15(3), 755-781.
  • Eraslan, L. (2011). Sosyolojik metaforlar. Akademik Bakış Dergisi, 27, 1-22.
  • Forceville, C. (2002). The identification of target and source in pictorial metaphors. Journal of Pragmatics, 34, 1-14.
  • Güneş, A. ve Fırat, M. (2016). Açık ve uzaktan öğrenmede metafor analizi araştırmaları, Açık Öğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 2(3), 115‐129.
  • Türk Silâhlı Kuvvetleri, (1982), Atatürk’ün doğumunun yüzüncü yılında. Harita Genel Müdürlüğü.
  • Houser, J. (2015). Nursing research: Reading, using, and creating evidence (3rd ed.). Jones ve Bartlett Learning.
  • Jandarma Genel Komutanlığı (1966). Jandarmanın tarihçesi(1-7). Jandarma Genel Komutanlığı Yayınevi.
  • Jandarma Genel Komutanlığı tarihi, Cilt 1, (2002). Jandarma Genel Komutanlığı.
  • Jimenez, A.D. (07 Aralık 2010). Guardia civil ve kamu güvenliği, [Sözlü sunum]. Jandarmalar ve 21.Yüzyılda Güvenlik Tehditleri Sempozyumu, Hollanda: Hollanda Savunma Akademisi.
  • Kaplan, M., (2019). Üniforma ve imaj, Çanakkale. Paradigma Akademi.
  • Kayalıbalı, İ. ve Arslanoğlu C. (1973). Türk Kültürü, Ağustos-Ekim Sayıları, Sayı 130-132, Türk Kültürünü Araştırma Enstitüsü, Ayyıldız Matbaası.
  • Koparan, N. (2007). Türk Jandarma Teşkilâtı (1908-1923), (Tez No: 205164) [Yüksek lisans tezi, Ankara Üniversitesi Türk İnkılâp Tarihi Enstitüsü]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Lakoff, G. ve Johnson, M. (2005). Metaforlar: Hayat, anlam ve dil (çev. Demir, G.Y.). Paradigma.
  • Lokmanoğlu, E. (2015). Halkla ilişkiler bağlamında emniyet teşkilatı üzerine bir uygulama. Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 1 (2), 98-111.
  • Miles, M.B. ve Huberman, A.M. (1994). Qualitative data analysis. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Morgan, G. (1998). yönetim ve örgüt teorilerinde metafor. (çev. Gündüz, B.). Mess.
  • Nikitina, L. ve Furuoka, F. (2008). Measuring metaphors: A factor analysis of students’ conceptions of language teachers. Metaphoric.de, 15, 161-180.
  • Özel, M. (1999). Türk Ordusu (2.Basım). Plaka Matbaası.
  • Palmquist, R.A. (2001). Cognitive style and users’ metaphors for the web: An exploratory study. The Journal of Academic Librarianship, 27 (1), 24-32.
  • Peirce, C.S. (1978). Ecritssur le signe (Fransızca çeviri), Seuil, (Akt. Mehmet Rıfat. (2000). XX Yüzyılda Dilbilim ve Göstergebilim Kuramları. Om Yayınları.
  • Ramsey, C. ve Robinson, L. (2015). Final report. The President’s task force on 21st century policing. www.nccpsafety.org/resources/library/the-final-report-of-the-presidents-task-force-on-21st-policing, Erişim Tarihi 13 Mayıs 2019.
  • Saban, A. (2008). Okula ilişkin metaforlar. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 55, 459-496.
  • Sarı, M. (2010). İlköğretim öğrencilerinde polis kavramının metaforlar aracılığı ile incelenmesi, Polis Bilimleri Dergisi, 12(2), 43 - 81
  • Schmitt, R. (2005). Systematic metaphor analysis as a method of qualitative research. The Qualitative Report, 10(2), 358-394.
  • Shuell, T.J. (1990). Teaching and learning as problem solving. Theory into Practice, 29(2), 102-108.
  • Taslak, S. ve Akın, M. (2005). Örgüt imajı üzerinde etkili olan faktörlere yönelik bir araştırma: Yozgat İli Emniyet Müdürlüğü örneği. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19, 263-264.
  • Thibodeau, P.H., Crow, L. ve Flusberg, S.J. (2017). The metaphor police: A case study of the role of metaphor in explanation. Psychonomic Bulletin & Review, 24(5): 1375–1386.
  • Türk Silahlı Kuvvetleri İç Hizmet Yönetmeliği (1961). Resmî Gazete
  • www.islamansiklopedisi.org.tr, Erişim Tarihi: 02.05.2019.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
  • Yonca, O. (2011). Doğu ve Güneydoğu Anadolu Bölgelerinde polis imajı ve bu imaja etki eden faktörler: Uygulamalı bir çalışma, (280963) [Doktora tezi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü], Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • 2803 Sayılı Jandarma Teşkilat, Görev ve Yetkileri Kanunu. Resmî Gazete

Metaphoric Analysis of the Perception of "Gendarmerie"

Yıl 2023, Sayı: 60, 131 - 150, 30.06.2023
https://doi.org/10.53568/yyusbed.1233770

Öz

In recent years, metaphors, which have been frequently used by scholars as a means of meaning making, serve to understand how people construct reality with the figures/labels they have developed with their past knowledge and experience. This research has been carried out to determine how Gendarmerie officer candidates and officers perceive the concept of "Gendarmerie" in their depths of thought through metaphors. Phenomenology method, which is a qualitative research approach, was used because it explores what people experienced and focuses on their experience of a phenomena. The sample of the study consists of 177 officer candidate students who continue their undergraduate education at the Gendarmerie and Coast Guard Faculty and 158 officers working in various units. Metaphors and explanations were obtained by using a semi-structured questionnaire. The raw data were analyzed by content analysis technique. The reliability value of the research was found to be 93%. Regarding the concept of "Gendarmerie", a total of 155 valid metaphors, 101 of which are different, were produced by the Gendarmerie officer candidates. “Family”, “father”, “water”, “mother”, “wolf”, “sun”, “medicine” and “bridge” are the most repeated metaphors. The officers produced 139 valid metaphors, 84 of which were different. “Father”, “iron fist wearing velvet gloves”, “mother and Swiss army knife” are most repeated metaphors by officers. The metaphors developed were collected under 15 different conceptual categories, taking into account their common features. In both groups, the "necessity of the gendarmerie" and "guardian role" categories took the first place.

Kaynakça

  • Akman, N. (1991). Yönetimde iç güvenlik ve jandarma. Genelkurmay Basımevi.
  • Alpar, G. (2013). Güvenliğin sağlanmasında bir kolluk kuvveti olan jandarmanın geçmişten günümüze rolü ve dünyadaki konumu. Güvenlik Bilimleri Dergisi, Mayıs 2(1), 79-106
  • Annells, M. (2006). Triangulation of qualitative approaches: Hermeneutical phenomenology andgrounded theory. Journal of Advanced Nursing, 56 (1), 55-61.
  • Arkonaç S.A. (1998). Psikoloji: Zihin süreçleri bilimi (2. Baskı). Alfa Yayınları.
  • Arslan, M. ve Olgun, A. (2009). Üniversite öğretim elemanları ve öğrencilerinin polis ve polislik mesleği ile ilgili algılamaları: Erciyes Üniversitesi örneklemi. Polis Bilimleri Dergisi, 11 (2), 107-135.
  • Barellies, R. (2003). Osmanlı'nın alacakaranlığı (çev. Türkmenoğlu, Y.). Güncel Yayıncılık.
  • Coren, S., Warp, L.M., Enns, J.T. (1993). Sensation and perception. Harcourt Brace Collega Publishers, 747.
  • Creswell, J.W. (2003). Research design: Qualitative, quantitative and mixed methods approaches. Sage Publications.
  • Delice, M. ve Duman, A. (2012). Toplum destekli polislik kapsamında halkın polis algısının ölçülmesi: Erzurum İli Örneği. Polis Bilimleri Dergisi, 14 (2), 1-4
  • Ekici, G. (2016). Öğretmen adaylarının “Bilgisayar” kavramına ilişkin metaforik algıları. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 15(3), 755-781.
  • Eraslan, L. (2011). Sosyolojik metaforlar. Akademik Bakış Dergisi, 27, 1-22.
  • Forceville, C. (2002). The identification of target and source in pictorial metaphors. Journal of Pragmatics, 34, 1-14.
  • Güneş, A. ve Fırat, M. (2016). Açık ve uzaktan öğrenmede metafor analizi araştırmaları, Açık Öğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 2(3), 115‐129.
  • Türk Silâhlı Kuvvetleri, (1982), Atatürk’ün doğumunun yüzüncü yılında. Harita Genel Müdürlüğü.
  • Houser, J. (2015). Nursing research: Reading, using, and creating evidence (3rd ed.). Jones ve Bartlett Learning.
  • Jandarma Genel Komutanlığı (1966). Jandarmanın tarihçesi(1-7). Jandarma Genel Komutanlığı Yayınevi.
  • Jandarma Genel Komutanlığı tarihi, Cilt 1, (2002). Jandarma Genel Komutanlığı.
  • Jimenez, A.D. (07 Aralık 2010). Guardia civil ve kamu güvenliği, [Sözlü sunum]. Jandarmalar ve 21.Yüzyılda Güvenlik Tehditleri Sempozyumu, Hollanda: Hollanda Savunma Akademisi.
  • Kaplan, M., (2019). Üniforma ve imaj, Çanakkale. Paradigma Akademi.
  • Kayalıbalı, İ. ve Arslanoğlu C. (1973). Türk Kültürü, Ağustos-Ekim Sayıları, Sayı 130-132, Türk Kültürünü Araştırma Enstitüsü, Ayyıldız Matbaası.
  • Koparan, N. (2007). Türk Jandarma Teşkilâtı (1908-1923), (Tez No: 205164) [Yüksek lisans tezi, Ankara Üniversitesi Türk İnkılâp Tarihi Enstitüsü]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Lakoff, G. ve Johnson, M. (2005). Metaforlar: Hayat, anlam ve dil (çev. Demir, G.Y.). Paradigma.
  • Lokmanoğlu, E. (2015). Halkla ilişkiler bağlamında emniyet teşkilatı üzerine bir uygulama. Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 1 (2), 98-111.
  • Miles, M.B. ve Huberman, A.M. (1994). Qualitative data analysis. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Morgan, G. (1998). yönetim ve örgüt teorilerinde metafor. (çev. Gündüz, B.). Mess.
  • Nikitina, L. ve Furuoka, F. (2008). Measuring metaphors: A factor analysis of students’ conceptions of language teachers. Metaphoric.de, 15, 161-180.
  • Özel, M. (1999). Türk Ordusu (2.Basım). Plaka Matbaası.
  • Palmquist, R.A. (2001). Cognitive style and users’ metaphors for the web: An exploratory study. The Journal of Academic Librarianship, 27 (1), 24-32.
  • Peirce, C.S. (1978). Ecritssur le signe (Fransızca çeviri), Seuil, (Akt. Mehmet Rıfat. (2000). XX Yüzyılda Dilbilim ve Göstergebilim Kuramları. Om Yayınları.
  • Ramsey, C. ve Robinson, L. (2015). Final report. The President’s task force on 21st century policing. www.nccpsafety.org/resources/library/the-final-report-of-the-presidents-task-force-on-21st-policing, Erişim Tarihi 13 Mayıs 2019.
  • Saban, A. (2008). Okula ilişkin metaforlar. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 55, 459-496.
  • Sarı, M. (2010). İlköğretim öğrencilerinde polis kavramının metaforlar aracılığı ile incelenmesi, Polis Bilimleri Dergisi, 12(2), 43 - 81
  • Schmitt, R. (2005). Systematic metaphor analysis as a method of qualitative research. The Qualitative Report, 10(2), 358-394.
  • Shuell, T.J. (1990). Teaching and learning as problem solving. Theory into Practice, 29(2), 102-108.
  • Taslak, S. ve Akın, M. (2005). Örgüt imajı üzerinde etkili olan faktörlere yönelik bir araştırma: Yozgat İli Emniyet Müdürlüğü örneği. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19, 263-264.
  • Thibodeau, P.H., Crow, L. ve Flusberg, S.J. (2017). The metaphor police: A case study of the role of metaphor in explanation. Psychonomic Bulletin & Review, 24(5): 1375–1386.
  • Türk Silahlı Kuvvetleri İç Hizmet Yönetmeliği (1961). Resmî Gazete
  • www.islamansiklopedisi.org.tr, Erişim Tarihi: 02.05.2019.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
  • Yonca, O. (2011). Doğu ve Güneydoğu Anadolu Bölgelerinde polis imajı ve bu imaja etki eden faktörler: Uygulamalı bir çalışma, (280963) [Doktora tezi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü], Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • 2803 Sayılı Jandarma Teşkilat, Görev ve Yetkileri Kanunu. Resmî Gazete
Yıl 2023, Sayı: 60, 131 - 150, 30.06.2023
https://doi.org/10.53568/yyusbed.1233770

Öz

Kaynakça

  • Akman, N. (1991). Yönetimde iç güvenlik ve jandarma. Genelkurmay Basımevi.
  • Alpar, G. (2013). Güvenliğin sağlanmasında bir kolluk kuvveti olan jandarmanın geçmişten günümüze rolü ve dünyadaki konumu. Güvenlik Bilimleri Dergisi, Mayıs 2(1), 79-106
  • Annells, M. (2006). Triangulation of qualitative approaches: Hermeneutical phenomenology andgrounded theory. Journal of Advanced Nursing, 56 (1), 55-61.
  • Arkonaç S.A. (1998). Psikoloji: Zihin süreçleri bilimi (2. Baskı). Alfa Yayınları.
  • Arslan, M. ve Olgun, A. (2009). Üniversite öğretim elemanları ve öğrencilerinin polis ve polislik mesleği ile ilgili algılamaları: Erciyes Üniversitesi örneklemi. Polis Bilimleri Dergisi, 11 (2), 107-135.
  • Barellies, R. (2003). Osmanlı'nın alacakaranlığı (çev. Türkmenoğlu, Y.). Güncel Yayıncılık.
  • Coren, S., Warp, L.M., Enns, J.T. (1993). Sensation and perception. Harcourt Brace Collega Publishers, 747.
  • Creswell, J.W. (2003). Research design: Qualitative, quantitative and mixed methods approaches. Sage Publications.
  • Delice, M. ve Duman, A. (2012). Toplum destekli polislik kapsamında halkın polis algısının ölçülmesi: Erzurum İli Örneği. Polis Bilimleri Dergisi, 14 (2), 1-4
  • Ekici, G. (2016). Öğretmen adaylarının “Bilgisayar” kavramına ilişkin metaforik algıları. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 15(3), 755-781.
  • Eraslan, L. (2011). Sosyolojik metaforlar. Akademik Bakış Dergisi, 27, 1-22.
  • Forceville, C. (2002). The identification of target and source in pictorial metaphors. Journal of Pragmatics, 34, 1-14.
  • Güneş, A. ve Fırat, M. (2016). Açık ve uzaktan öğrenmede metafor analizi araştırmaları, Açık Öğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 2(3), 115‐129.
  • Türk Silâhlı Kuvvetleri, (1982), Atatürk’ün doğumunun yüzüncü yılında. Harita Genel Müdürlüğü.
  • Houser, J. (2015). Nursing research: Reading, using, and creating evidence (3rd ed.). Jones ve Bartlett Learning.
  • Jandarma Genel Komutanlığı (1966). Jandarmanın tarihçesi(1-7). Jandarma Genel Komutanlığı Yayınevi.
  • Jandarma Genel Komutanlığı tarihi, Cilt 1, (2002). Jandarma Genel Komutanlığı.
  • Jimenez, A.D. (07 Aralık 2010). Guardia civil ve kamu güvenliği, [Sözlü sunum]. Jandarmalar ve 21.Yüzyılda Güvenlik Tehditleri Sempozyumu, Hollanda: Hollanda Savunma Akademisi.
  • Kaplan, M., (2019). Üniforma ve imaj, Çanakkale. Paradigma Akademi.
  • Kayalıbalı, İ. ve Arslanoğlu C. (1973). Türk Kültürü, Ağustos-Ekim Sayıları, Sayı 130-132, Türk Kültürünü Araştırma Enstitüsü, Ayyıldız Matbaası.
  • Koparan, N. (2007). Türk Jandarma Teşkilâtı (1908-1923), (Tez No: 205164) [Yüksek lisans tezi, Ankara Üniversitesi Türk İnkılâp Tarihi Enstitüsü]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Lakoff, G. ve Johnson, M. (2005). Metaforlar: Hayat, anlam ve dil (çev. Demir, G.Y.). Paradigma.
  • Lokmanoğlu, E. (2015). Halkla ilişkiler bağlamında emniyet teşkilatı üzerine bir uygulama. Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 1 (2), 98-111.
  • Miles, M.B. ve Huberman, A.M. (1994). Qualitative data analysis. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Morgan, G. (1998). yönetim ve örgüt teorilerinde metafor. (çev. Gündüz, B.). Mess.
  • Nikitina, L. ve Furuoka, F. (2008). Measuring metaphors: A factor analysis of students’ conceptions of language teachers. Metaphoric.de, 15, 161-180.
  • Özel, M. (1999). Türk Ordusu (2.Basım). Plaka Matbaası.
  • Palmquist, R.A. (2001). Cognitive style and users’ metaphors for the web: An exploratory study. The Journal of Academic Librarianship, 27 (1), 24-32.
  • Peirce, C.S. (1978). Ecritssur le signe (Fransızca çeviri), Seuil, (Akt. Mehmet Rıfat. (2000). XX Yüzyılda Dilbilim ve Göstergebilim Kuramları. Om Yayınları.
  • Ramsey, C. ve Robinson, L. (2015). Final report. The President’s task force on 21st century policing. www.nccpsafety.org/resources/library/the-final-report-of-the-presidents-task-force-on-21st-policing, Erişim Tarihi 13 Mayıs 2019.
  • Saban, A. (2008). Okula ilişkin metaforlar. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 55, 459-496.
  • Sarı, M. (2010). İlköğretim öğrencilerinde polis kavramının metaforlar aracılığı ile incelenmesi, Polis Bilimleri Dergisi, 12(2), 43 - 81
  • Schmitt, R. (2005). Systematic metaphor analysis as a method of qualitative research. The Qualitative Report, 10(2), 358-394.
  • Shuell, T.J. (1990). Teaching and learning as problem solving. Theory into Practice, 29(2), 102-108.
  • Taslak, S. ve Akın, M. (2005). Örgüt imajı üzerinde etkili olan faktörlere yönelik bir araştırma: Yozgat İli Emniyet Müdürlüğü örneği. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19, 263-264.
  • Thibodeau, P.H., Crow, L. ve Flusberg, S.J. (2017). The metaphor police: A case study of the role of metaphor in explanation. Psychonomic Bulletin & Review, 24(5): 1375–1386.
  • Türk Silahlı Kuvvetleri İç Hizmet Yönetmeliği (1961). Resmî Gazete
  • www.islamansiklopedisi.org.tr, Erişim Tarihi: 02.05.2019.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
  • Yonca, O. (2011). Doğu ve Güneydoğu Anadolu Bölgelerinde polis imajı ve bu imaja etki eden faktörler: Uygulamalı bir çalışma, (280963) [Doktora tezi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü], Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • 2803 Sayılı Jandarma Teşkilat, Görev ve Yetkileri Kanunu. Resmî Gazete
Toplam 41 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Tam Sayı
Yazarlar

Mehmet Kaplan 0000-0002-1064-0314

Hakan Eren 0000-0002-5222-2938

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2023
Gönderilme Tarihi 13 Ocak 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Sayı: 60

Kaynak Göster

APA Kaplan, M., & Eren, H. (2023). "Jandarma" Algısına Yönelik Metaforik Analiz. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(60), 131-150. https://doi.org/10.53568/yyusbed.1233770

Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.