Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

TÜRKÇE ÖĞRENEN YABANCI ÖĞRENCİLERİN “TÜRK KÜLTÜRÜ”NE İLİŞKİN METAFORİK ALGILARI

Yıl 2018, Cilt: 1 Sayı: 12, 254 - 262, 25.04.2018

Öz

Dil
öğretiminde, kültür aktarımının yeri yadsınamayacak kadar büyüktür. Öğrenilen
dil ile birlikte ait olduğu toplumu tanıyabilmek ve anlayabilmek için kültürünü
de öğrenmek gerekmektedir. Yabancılara Türkçe öğretiminde de kültür aktarımı
büyük bir önem taşımaktadır. Bu araştırmanın amacı, Türkçe öğrenen yabancı
öğrencilerin “Türk Kültürü” hakkındaki düşüncelerini metaforlar aracılığıyla
nasıl kavramsallaştırdıklarını ortaya koymaktır. Araştırmanın çalışma grubunu,
2016-2017 eğitim öğretim döneminde Gaziantep Üniversitesi TÖMER’de B1
seviyesinde Türkçe öğrenen toplam 57 öğrenci oluşturmaktadır. Katılımcıların
her birinin “Türk Kültürü ..... gibidir, çünkü .....” ibaresini tamamlamasıyla
elde edilen ham veriler, nitel çözümleme tekniklerinden içerik analizi
kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırmanın bulgularına göre, katılımcılar
“Türk Kültürü” kavramına ilişkin olarak toplam 38 adet geçerli metafor
üretmiştir. Bu metaforlar araştırmacılar tarafından ortak özellikleri
bakımından irdelenerek iki farklı kavramsal kategori altında toplanmıştır. Söz
konusu bu iki kavramsal kategori katılımcıların uyruğu ve yaşı bakımından
önemli derecede farklılık göstermiştir. Kavramsal kategoriler ayrıca
öğrencilerin eğitim düzeyleri (lise, lisans, yüksek lisans) bakımından da
önemli derecede farklılık göstermiştir.

Kaynakça

  • ABADAN Yavuz, "Kültür Mefhumu ve Değişimi", Yücel Mecmuası, S:10 (1956), s. 174.
  • AYDIN İbrahim Hakkı,“Bir Felsefi Metafor Yolda Olmak”, Dinbilimleri Akademik Araştırma Dergisi, S: 21 (2006), s. 9-22.
  • BARIN Erol, “Türk Soylulara Türkiye Türkçesinin Öğretiminde Deyimler ve Atasözlerinin Önemi”, Hacettepe Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Dergisi, S:1 (2004), s. 22-26.
  • BARIN Erol, “Yabancılara Türkçe Öğretiminde İlkeler”, Türk Yurdu, S:1 (2011), s. 44-47.
  • KAFESOĞLU İbrahim, "Milli Kültür-Siyaset İlişkisi", Türk Dünyası Araştırmaları Dergisi, S: 4 (1984), s.1.
  • KAPLAN Mehmet, "Kültür ve Medeniyeti Meydana Getiren Unsurlar", Türk Kültür ve Medeniyeti, S:1 (1976), s. 68.
  • MORGAN Gareth, Yönetim ve Örgüt Teorilerinde Metafor, Mess Yayınları, İstanbul 1998.
  • ÖZİL Şeyda, Dil ve Kültür, Çağdaş Kültürümüz Olgular ve Sorunlar, Cem Yayınevi, İstanbul 1991.
  • SALMAN Yurdanur, “Dilin Düşevreni: Eğretileme”, Kitap-lık, S: 65 (2003), s.53 -54.
  • ŞİMŞEK Hasan ve YILDIRIM Ali, Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Seçkin Yay., Ankara 2011.
  • ŞİMŞEK Pınar, Yabancılara Türkçe Öğretiminde Okuma Metinleri ve Yardımcı Okuma Kitapları Üzerine Bir Araştırma, Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Afyon 2011.
  • TDK, Türkçe Sözlük, Türk Dil Kurumu Yayınları, Ankara 2005.
  • ÜLKEN Hilmi Ziya, Millet ve Tarih Şuuru, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, İstanbul 1948.
  • YÜCEL CENGİZ İrem, Biyoloji Öğretmen Adaylarının Laboratuar Kavramına İlişkin Metaforları ve Görsel İmajları, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara 2016.
Toplam 14 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mehmet Alptekin 0000-0003-2387-2576

Tuba Kaplan 0000-0002-7813-0679

Yayımlanma Tarihi 25 Nisan 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 1 Sayı: 12

Kaynak Göster

APA Alptekin, M., & Kaplan, T. (2018). TÜRKÇE ÖĞRENEN YABANCI ÖĞRENCİLERİN “TÜRK KÜLTÜRÜ”NE İLİŞKİN METAFORİK ALGILARI. TÜRÜK Uluslararası Dil Edebiyat Ve Halk Bilimi Araştırmaları Dergisi, 1(12), 254-262.
AMA Alptekin M, Kaplan T. TÜRKÇE ÖĞRENEN YABANCI ÖĞRENCİLERİN “TÜRK KÜLTÜRÜ”NE İLİŞKİN METAFORİK ALGILARI. TÜRÜK Uluslararası Dil Edebiyat ve Halk Bilimi Araştırmaları Dergisi. Nisan 2018;1(12):254-262.
Chicago Alptekin, Mehmet, ve Tuba Kaplan. “TÜRKÇE ÖĞRENEN YABANCI ÖĞRENCİLERİN ‘TÜRK KÜLTÜRÜ’NE İLİŞKİN METAFORİK ALGILARI”. TÜRÜK Uluslararası Dil Edebiyat Ve Halk Bilimi Araştırmaları Dergisi 1, sy. 12 (Nisan 2018): 254-62.
EndNote Alptekin M, Kaplan T (01 Nisan 2018) TÜRKÇE ÖĞRENEN YABANCI ÖĞRENCİLERİN “TÜRK KÜLTÜRÜ”NE İLİŞKİN METAFORİK ALGILARI. TÜRÜK Uluslararası Dil Edebiyat ve Halk Bilimi Araştırmaları Dergisi 1 12 254–262.
IEEE M. Alptekin ve T. Kaplan, “TÜRKÇE ÖĞRENEN YABANCI ÖĞRENCİLERİN ‘TÜRK KÜLTÜRÜ’NE İLİŞKİN METAFORİK ALGILARI”, TÜRÜK Uluslararası Dil Edebiyat ve Halk Bilimi Araştırmaları Dergisi, c. 1, sy. 12, ss. 254–262, 2018.
ISNAD Alptekin, Mehmet - Kaplan, Tuba. “TÜRKÇE ÖĞRENEN YABANCI ÖĞRENCİLERİN ‘TÜRK KÜLTÜRÜ’NE İLİŞKİN METAFORİK ALGILARI”. TÜRÜK Uluslararası Dil Edebiyat ve Halk Bilimi Araştırmaları Dergisi 1/12 (Nisan 2018), 254-262.
JAMA Alptekin M, Kaplan T. TÜRKÇE ÖĞRENEN YABANCI ÖĞRENCİLERİN “TÜRK KÜLTÜRÜ”NE İLİŞKİN METAFORİK ALGILARI. TÜRÜK Uluslararası Dil Edebiyat ve Halk Bilimi Araştırmaları Dergisi. 2018;1:254–262.
MLA Alptekin, Mehmet ve Tuba Kaplan. “TÜRKÇE ÖĞRENEN YABANCI ÖĞRENCİLERİN ‘TÜRK KÜLTÜRÜ’NE İLİŞKİN METAFORİK ALGILARI”. TÜRÜK Uluslararası Dil Edebiyat Ve Halk Bilimi Araştırmaları Dergisi, c. 1, sy. 12, 2018, ss. 254-62.
Vancouver Alptekin M, Kaplan T. TÜRKÇE ÖĞRENEN YABANCI ÖĞRENCİLERİN “TÜRK KÜLTÜRÜ”NE İLİŞKİN METAFORİK ALGILARI. TÜRÜK Uluslararası Dil Edebiyat ve Halk Bilimi Araştırmaları Dergisi. 2018;1(12):254-62.