Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Örgütsel Sessizlik Davranışının X, Y ve Z Kuşağı Açısından Değerlendirilmesi

Yıl 2020, Cilt: 23 Sayı: 2, 577 - 589, 30.11.2020
https://doi.org/10.29249/selcuksbmyd.629203

Öz

Çalışmanın
amacı, X, Y ve Z kuşak çalışanlarının örgütsel sessizlik davranışlarında farklılıklarının
yanı sıra demografik özellikler açısından da farklılığın etkili olup
olmadığının belirlenmesidir. 
Çalışmada Anket Yöntemi kullanılarak elde edilen
veriler, SPSS 20.0 paket programı ile değerlendirilmiştir. Anket verilerinin
analizinde yüzde ve frekansları gösteren tanımlayıcı istatistikler
kullanılmıştır. Çalışmanın amacına uygun olarak geliştirilen hipotezler
Bağımsız İki Örneklem T Testi ve Tek Yönlü Varyans Analizi (ANOVA) ile test
edilmiştir. Analizlerden elde edilen sonuçlara göre, örgütsel sessizliğin alt
boyutları olan korunma amaçlı sessizlik ve koruma amaçlı sessizlik boyutları
ile çalışanların bulundukları kuşak arasında anlamlı bir farklılık
gözlemlenmezken, kabullenici sessizlik ile X, Y ve Z kuşağı arasında anlamlı
farklılık ortaya çıkmıştır. Bu kapsamda, X kuşağında yer alan çalışanların
kabullenici sessizlik puanları Y ve Z kuşağında yer alan çalışanlara göre daha
yüksektir. Ayrıca araştırmaya katılan çalışanların örgütsel sessizlik
davranışları medeni durumlarına ve eğitim düzeylerine göre anlamlı farklılık
göstermektedir
.

Kaynakça

  • Acılıoğlu, İ. (2015). İş’te Y Kuşağı, Elma Yayınevi, Ankara.Adıgüzel, O., Batur, Z.H. ve Ekşili, N. (2014). “Kuşakların Değişen Yüzü ve Y Kuşağı İle Ortaya Çıkan Yeni Çalışma Tarzı: Mobil Yakalılar”, Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(19), 172.Akan, B.B. ve Oran, Ç.F. (2017). “Akademisyenlerin Örgütsel Sessizlik Algıları: Konuya İlişkin Bir Uygulama”, Kırklareli Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 6(5): 75.Alper, M. (2018). “Whistleblowing İle Örgütsel Sessizlik Arasındaki İlişkiye Örgüt Kültürünün Etkisi ve Bir Araştırma”, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.Altıntuğ, N. (2012). “Kuşaktan Kuşağa Tüketim Olgusu ve Geleceğin Tüketici Profili”, Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 4(1): 206.Baycan, P. (2017). “Y Kuşağının Satın Alma Davranışları Üzerinde Sosyal Medyanın Etkisi”, İstanbul Ticaret Üniversitesi Dış Ticaret Enstitüsü, Tartışma Metinleri, 53: 5-6.Berkup, S.B. (2015). “Sosyal Ağlarda Bireysel Mahremiyet Paylaşımı: X ve Y Kuşakları Arasında Karşılaştırmalı Bir Analiz”, Doktora Tezi, Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.Bezgin, L. (2016). “X, Y, Z Kuşağı Tüketicilerinin Yeniden Satın Alma Kararı Üzerinde Algılanan Marka Denkliği Öğelerinin Etki Düzeyi Farklılıklarının Nörogörüntüleme Tekniklerinden Elektroensefalografi(EEG) ve Göz İzleme Yöntemleriyle Belirlenmesine Dair Deneysel Bir Çalışma, Yüksek Lisans Tezi, Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Çorum.Bowen, F. and Blackmon K. (2003). “Spirals of Silence: The Dynamic Effects of Diversity on Organizational Voice”, Journal of Management Studies, 40(6): 1393-1417.Broadbridge, A., Maxwell, G. and Ogden, S. (2007). “Experiences Perceptions and Expectations of Retail Employement for Generation Y , Career Development International, 12(6), 8.Çiftçi, E.G. (2015). Örgütsel Sessizlik, İşe Yabancılaşma ve Örgütsel Güven İlişkisi”, Doktora Tezi, Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kırıkkale.Detert, J.R. and Burris, E.R. (2007). “Leadership Behavior And Employee Voice: Is The Door Really Open?.” Academy of Management Journal, 50(4): 872.Dijital Ajanslar, (2013). “Y Kuşağı ve Özellikleri”, https://www.dijitalajanslar.com/y-kusagi/, (Erişim Tarihi: 02.08.2019).Dyne, L.V., Soon, A. and Botero, I.C. (2003). “Conceptualizing Employee Silence and Employee Voice as Multidimensional Constructs”, Journal of Management Studies, 40(6): .Eroğlu, H.A., Adıgüzel, O. ve Öztürk, C.U. (2011). “Sessizlik Girdabı ve Bağlılık İkilemi: İş gören Sessizliği ile Örgütsel Bağlılık ilişkisi ve Bir Araştırma”, Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 16(2), 102.Hazen, M.A. (2006). “Silences, Perinatal Loss, and Polyphony: A Post-Modern Perspective”, Journal of Organizational Change Management, 19(2): 238.Kahyaoğlu, Y.D. (2019). “İnovasyonu Destekleyen Örgüt Kültürünün İnovasyon Yeteneğine Etkisinde Kuşak Farkının Rolü: Adana İli İmalat Sanayii Örneği”, Doktora Tezi, Çağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Mersin.Keleş, N.H. (2011). “Y Kuşağı Çalışanlarının Motivasyon Profillerinin Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma, Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 3(2):131.Kuyucu, M. (2014). “Y Kuşağı ve Facebook: Y Kuşağının Facebook Kullanım Alışkanlıkları Üzerine Bir İnceleme”, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 13(49): 60.Levickaitė, R. (2010). “Generations X Y Z: How Social Networks Form the Concept of the World WithoutBordersthe Case of Lithuania” LIMES,Morrison, E.W. and Milliken F.J. (2000). “Organizational Silence: A Barrier to Change and Development in a Pluralistic World”, The Academy of Management Review, 25(4): 708. Pinder, C.C. and Harlos, H.P. (2001). “Employee Silence: Quiescense and Acquiescence as Responses to Perceived Injustice”, Research in Personnel and Human Resource Management, 20: 334-350.Sezen, K.N. (2019). “İş Başarısında Kuşak Farkı”, Kişisel Gelişim Merkezi (KİGEM), www.kigem.com, (Erişim Tarihi: 02.08.2019).Toruntay, H. (2011). “Takım Rolleri Çalışması: X ve Y Kuşağı Üzerinde Karşılaştırmalı Bir Araştırma, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.Tülübaş, T. ve Cevat, C. (2014). “Öğretim Elemanlarının Sessiz Kalma Nedenleri”, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29(1): 281.Türk Dil Kurumu, “Güncel Türkçe Sözlük”, http://sozluk.gov.tr/ (Erişim Tarihi: 01.08.2019).Üçok, D. ve Torun, A. (2015). “Örgütsel Sessizliğin Nedenleri Üzerine Nitel Bir Araştırma”, The Journal of Human and Work, 2(1): 28.Williams, K.C. and Page, R.A. (2011). “Marketing to the Generations”, Journal of Behavioral Studies in Business, 6-11.Yalçınay, A. (2017). “Örgütsel Sessizlik ve Sonuçları”, The Journal Of Social Science, 1(1): 5-6.Yaşa, E. ve Bozyiğit, S. (2012). “Y Kuşağı Tüketicilerinin Cep Telefonu ve GSM Operatörleri Tercihi: Mersin İlindeki Üniversite Öğrencilerinin Tercihlerini Belirlemeye Yönelik Pilot Bir Araştırma”, Çağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(1): 33.Zemke, R., Raines, C. and Filipczak, B. (2013). Generations at Work: Managing the Clash of Veterans, Boomers, Xers and Nexters in Your Workplace, 2nd Ed., Amacom, USA.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Beyza Erer 0000-0003-0083-7102

Yayımlanma Tarihi 30 Kasım 2020
Gönderilme Tarihi 4 Ekim 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 23 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Erer, B. (2020). Örgütsel Sessizlik Davranışının X, Y ve Z Kuşağı Açısından Değerlendirilmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu Dergisi, 23(2), 577-589. https://doi.org/10.29249/selcuksbmyd.629203

Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.