Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

KENTLERİN ÇOCUKLARINDAN ÇOCUKLARIN KENTLERİNE: “ÇOCUK DOSTU AKILLI KENTLER”

Yıl 2022, Sayı: 50, 379 - 397, 20.04.2022
https://doi.org/10.30794/pausbed.941484

Öz

Bu çalışmanın çıkış noktası, belirli ortalamalar üzerinden üretilen kentsel politikaların istenilen sonuçları vermediği, bu nedenle kentin farklı taraflarını dikkate alan politikaların önemli görülmesine dayanmaktadır. Bu bağlamda çalışmanın odağını, kentin önemli bir tarafı olan çocuklar oluşturmaktadır. Yer verilen argümanı destekleyen, hak temelli çeşitli çabaların gösterildiği bilinmektedir. Diğer taraftan yaşanan teknolojik gelişmelerin kentsel alana yansıması, çocuklar için yeni fırsatları gündeme taşımaktadır. İfade edilenler çerçevesinde çalışmanın amacı, teknolojik gelişmelerin etkisiyle bir yaklaşım olarak karşılık bulan akıllı kenti çocuk odaklı incelemektir. Bu araştırmayla akıllı kent çalışmalarında göz ardı edilen çocuklara dikkat çekilmekte, öne çıkarılan çocuk dostu akıllı kent kavramıyla ilgili literatürdeki boşluğa katkı sağlaması ve yeni tartışmalara başlangıç yapması beklenmektedir. Bu çalışma, teknolojinin engelleri ve riskleri saklı kalmakla, kentin farklı konularında gerek fiziksel mekânın bir uzantısı gerekse de sadece dijital ortamda karşılık bulan akıllı uygulamalarla, kentlerin çocuklar için daha anlaşılabilir, yaşanabilir ve katkı sağlanabilir olduğunu ortaya koymaktadır. Bu nedenle akıllı kent çalışmaları içinde çocuğa ayrıca önem verilmesi gerekli görülmektedir.

Kaynakça

  • Arun, A. (2021). “Yaşlanma Göstergeleri”, İnsan Hakları Kentleri Göstergeleri, (Yayına Haz. B. Özden Coşgun ve G. Özdemir Eroğlu), Emsal Matbaa, Ankara, 72-81.
  • Akkoyunlu E., K. (2014). Kent ve Kentli Hakları, Türkiye ve Orta Doğu Amme İdaresi Enstitüsü, Ankara.
  • Aykara, A. (2021). “Engellilik Alanına İlişkin Göstergeler”, İnsan Hakları Kentleri Göstergeleri, (Yayına Haz. B. Özden Coşgun ve G. Özdemir Eroğlu), Emsal Matbaa, Ankara, 58-71.
  • Babaoğlu, C. ve Memiş, L. (2019). “Akıllı Kentlerin Politika Üretme Aracı Olarak Yaşam Laboratuvarları (Living Labs)”, Çağdaş Yerel Yönetimler Dergisi, 28/ 4, 23-47.
  • Babaoğlu, C. ve Memiş, L. (2020). “Laboratuvardan Yerele: Yaşayan Laboratuvarlar ve Yerel Yönetimler”, Teknoloji ve Kamu Politikaları, (Ed: M. Yıldız ve C. Babaoğlu), Gazi Kitabevi, Ankara, 199-232.
  • Benevolo, C., Dameri, R. P. ve A’Auria, B. (2016). “Smart Mobility in Smart City”, Empowering Organizations: Enabling Platforms and Artefacts, (Ed: T. Torre, A. M. Braccini ve R. Spinelli), Springer, Switzerland, 13- 28
  • BM, 2018: (13.02.2021) .https://www.un.org/en/events/citiesday/assets/pdf/the_worlds_cities_in_2018_data_booklet.pdf
  • Brcic, D., Slavulj, M., Sojat, D. ve Jurak, J. (2018). “The Role of Smart mobility in Smart Cities”, 5th International Conference on Road and Rail Infrastructure, 17–19 May 2018, Zadar, Croatia
  • Brown, T. E. (2019). “Human Rights in the Smart City: Regulating Emerging Technologies in City Places”, Regulating New Technologies in Uncertain Times, (Ed: Anton Nijholt), Asser Press, Netherlands, 47-66.
  • Castelnova, W. (2019). “Coproduction and Cocreation in Smart City Initiatives: An Exploratory Study”, E- Participation in Smart Cities: Technologies and Models of Governance for Citizen Engagement, (Ed: M. P. Rodríguez Bolívar ve L. A. Munoz), Springer, Switzerland, 1-22.
  • Cocchia, A. (2014). “Smart and Digital City: A Systematic Literature Review”, Smart City How to Create Public and Economic Value with High Technology in Urban Space, (Ed: R. P. Dameri ve C. Rosenthal-Sabroux), Springer, s. 13-43.
  • Çetinkaya, H. H. ve Akçay, M. (2013). Eğitim Ortamlarında Arttırılmış Gerçeklik Uygulamaları. (10.02.2021) https://ab.org.tr/ab13/bildiri/114.pdf.
  • Çocuk Haklarına Dair Sözleşme, (20.01.2021) https://www.unicef.org/turkey/%C3%A7ocuk-haklar%C4%B1na- dair-s%C3%B6zle%C5%9Fme
  • Çoşgun, B. Ö. (2021). “Giriş”, İnsan Hakları Kentleri Göstergeleri, (Yayına Haz. B. Özden Coşgun ve G. Özdemir Eroğlu), Emsal Matbaa, Ankara, 10-17.
  • DB, 2020. (13.02.2021) https://data.worldbank.org/indicator/SP.POP.0014.TO.ZS
  • Deloitte (2018). A Journey Towards Smart Health The Impact of Digitalization on Patient Experience, (25.01.2021) https://www2.deloitte.com/content/dam/Deloitte/lu/Documents/life-sciences-health- care/lu_journey-smart-health-digitalisation.pdf
  • Demiral, S. (2018). “Dijital Teknoloji Aracılığıyla Çocuk Özneleşmesinin Olanakları”, Doğu-Batı Düşünce Dergisi, 21/86, 13-37.
  • Erbaş, Ç. ve Demirer, V. (2014). “Eğitimde Artırılmış Gerçeklik Uygulamaları: Google Glass Örneği”, Journal of Instructional Technologies & Teacher Education, 3 (2), 8-16.
  • Farella, E., Ferron, M., Giovanelli, D., Leonardi, C., Marconi, A., Massa, P., Murphy, A. L., Nori, M., Pistore, M. ve Schiavo, G. (2020). “CLIMB: A Pervasive Gameful Platform Promoting Child Independent Mobility”, IEEE Pervasive Computing, 19/ 1, 32-42.
  • Fredericks, J. (2020). “From Smart City to Smart Engagement: Exploring Digital and Physical Interactions for Playful City-Making”, Making Smart Cities More Playable: Exploring Playable Cities (Ed: A. Nijholt), Springer, Singapore, 107-130
  • Gerosa, M., Marconi, A., Pistore, M. ve Traverso, P. (2015). “An Open Platform for Children’s Independent Mobility, VEHITS 2015: Smart Cities”, Green Technologies, and Intelligent Transport Systems, 50-71
  • Graff, S. van der (2020). “The Right to the City in the Platform Age: Child-Friendly City and Smart City Premises in Contention”, information, 11, 285.
  • GSMA (2014). Children’s use of mobile phones: A special report 2014, (20. 03. 2021) https://www.gsma.com/publicpolicy/resources/childrens-use-mobile-phones-2014-special-report
  • Holden, E., Banister, D., Gössling, S., Gilpin, G. ve Linnerud, K. (2020). “Grand Narratives for Sustainable Mobilty: A Conceptual Review”, Energy Research&Social Science, 65, 101454.
  • Hosta, S. (2017). (10.02.2021), https://www.unicef.org/turkey/bas%C4%B1n-b%C3%BCltenleri/unicef-dijital- eri%C5%9Fim-en-dezavantajl%C4%B1-konumda-olanlar%C4%B1n-yarar%C4%B1na-olacak- %C5%9Fekilde.
  • Innocent, T. (2020). “Citizens of Play: Revisiting the Relationship Between Playable and Smart Cities”, Making Smart Cities More Playable: Exploring Playable Cities, (Ed: A. Nijholt), Springer, Singapore, 25-50.
  • Karadeniz, C. (2020). Müzede Dijital Teknolojilerin Kullanımı Ve Salgın Sürecinde Dijital Katılım, İDİL, 70, 975- 984.
  • Khan, S. (2016). Dünya Okulu, 3. Baskı, Yapıkredi Yayınları, İstanbul.
  • Khan, S., Billhardt, K. ve Hanson, K. (2019). Smarter, Safer Cities: Improving Public Safety in the age of AL and IT, (20.03.2021) https://www.delltechnologies.com/fr- fr/collaterals/unauth/infographic/products/gateways-embedded-computing/intel-dell-improving- public-safety-in-the-digital-age-ebook.pdf
  • Odabaşı, H. F. (2021). Dijital Yaşamda Çocuk Hakları. (05. 02. 2021) https://www.hurriyet.com.tr/egitim/dijital- yasamda-cocuk-haklari-41740618.
  • Kocaoğlu, M. ve Mamur Işıkçı, Y. (2020). “Çocuk Dostu Kent Kavramı ve Uygulamaları”, Yerel Yönetimlerde Yenilikçi Yaklaşımlar (4Y), (Ed: L. Memiş, O. Erdoğan ve C. Babaoğlu), Orion Kitabevi, Ankara, 405-422.
  • Koutitas, G., Smith, S., Lawrence, G. ve Noble, K. (2020). “Smart Responders for Smart Cities: A VR/AR Training Approach for Next Generation First Responders”, Smart Cities in Application Healthcare, Policy, and Innovation, (Ed: S. McClenlan), Springer, Switzerland, 49-66.
  • Kunzman, K. R. (2020). “Smart Cities After Covid-19: Ten Narratives”, The Planning Review, 56/2, 20-31.
  • Kurt, M. (2020). Risklerin Azaltılması İçin Dijital Çocuk Politikası Oluşturulmalı, (16. 03. 2021) https://www.sivilsayfalar.org/2020/04/13/risklerin-azaltilmasi-icin-digital-cocuk-politikasi- olusturulmali/
  • Lancel, K., Maat, H. ve Brazier, F. (2020). “Saving Face: Shared Experience and Dialogue on Social Touch, in Playful Smart Public Space”, Making Smart Cities More Playable: Exploring Playable Cities, (Ed: A. Nijholt), Springer, Singapore, 179-206.
  • Livingstone, S., Kardefelt-Winther, D., Kanchev, P., Cabello, P., Claro, M. Burton, P. ve Phyfer, J. (2019). Is There a Ladder of Children’s Online Participation? Findings from Three Global Kids Online Countries. (20. 02. 2021) https://www.unicef-irc.org/publications/1019-ladder-of-childrens-online-participation-findings- from-three-gko-countries.html.
  • Livingstone, S., ve O’Neill, B. (2014). “Children’s rights online: challenges, dilemmas and emerging directions”, Minding Minors Wandering the Web: Regulating Online Child Safety, (Ed: S. van der Hof, , B. van den Berg ve B. Schermer), Springer, Berlin, 19-38.
  • Liu, D., Huang, R. ve Wosinski, M. (2017). Smart Learning in Smart Cities, Singapore: Springer.
  • Memiş, L. (2017a). “Akıllı Teknolojiler, Akıllı Kentler ve Belediyelerde Dönüşüm”, Yasama Dergisi, 36, 66-92.
  • Memiş, L. (2017b). “Akıllı kentler ve Akıllı Atık Yönetimi”, Belediyelerin Geleceği ve Yeni Yaklaşımlar Cilt 2, (Ed: M. Güler ve M. Turan), Marmara Belediyeler Birliği Kültür Yayınları, İstanbul, 483-503.
  • Memiş, L. ve Babaoğlu, C. (2018). “Kentleri Akıllandıran Yollar: Akıllı Kentler Üzerine Bir Değerlendirme”, Aksaray Üniversitesi İİBF Dergisi, 10 (4), 151-157.
  • Memiş, L. ve Gülcan, S. (2020). “Kentsel Alanda Çocuk ve Çocuk Oyun Alanları: Giresun Merkez İlçe Örneğinde Bir Araştırma”, OPUS: Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 16 (27), 633-671.
  • Memiş, L. ve Küçük Bayraktar, H. (2020). “Akıllı Kentler ve Yaşam Laboratuvarları (Living Labs): Başakşehir Yaşam Laboratuvarı Örneğinde Bir İnceleme”, Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, 16/4, 954-975.
  • Munoz, L. A. ve Bolivar, P. R. (2019). “Using Tools for Citizen Engagement on Large and Medium-Sized European Smart Cities”, E-Participation in Smart Cities: Technologies and Models of Governance for Citizen Engagement, (Ed: M. P. Rodríguez Bolívar ve L. A. Munoz), Springer, Switzerland, 23-36.
  • Naz, F. (2019). “Child Friendly Smart Cities as Urban Play-Lab for Children”, International Journal of Science and Research (IJSR), 8/7, 877-885.
  • NIUA (2016). Indicators for CHIld Friendly Local Development (I - CHILD). (08.02.2021) https://bernardvanleer.org/publications-reports/indicators-for-child-friendly-local-development/.
  • Nijholt, A. (2015). “Designing Humor for Playable Cities”, Procedia Manufacturing, 3, 2175 – 2182
  • Nijholt, A. (2020a). “Towards Playful and Playable Cities”, Playable Cities: The City as a Digital Playground, (Ed: A. Nijholt), Springer, Singapore, 1-22.
  • Nijholt, A. (2020b). “Mischief Humor in Smart and Playable Cities”, Playable Cities: The City as a Digital Playground, (Ed: A. Nijholt), Springer, Singapore, 235-253.
  • Nisi, V., Prandi, C. ve Nunes, N. J. (2020). “Towards Eco-Centric Interaction: Urban Playful Interventions in the Anthropocene”, Making Smart Cities More Playable: Exploring Playable Cities, (Ed: A. Nijholt), Springer, Singapore, 235-260.
  • Peacock, S., Harlow, J. ve Gordon, E. (2020). “Beta Blocks: Inviting Playful Community Exploration of Smart City Technologies in Boston, USA”, Making Smart Cities More Playable: Exploring Playable Cities, (Ed: A. Nijholt), Springer, Singapore, 131-148.
  • Perez-Roman, E., Alvarado, M. ve Barrett, M. (2020). “Personalizing Healthcare in Smart Cities”, Smart Cities in Application Healthcare, Policy, and Innovation, (Ed: S. McClellan), Springer, Switzerland, 3-18.
  • Pohjolainen, L. (2020). How Helsinki implements and supports smart learning environments. (10. 02. 2021) https://ecolebranchee.com/en/how-helsinki-implements-and-supports-smart-learning-environments/
  • Pramanik, I., lau, R. Y. K., Demirkan, H. ve Azad, A. K. (2017). “Smart Health: Big Data Enabled Health Paradigm Within Smart Cities”, Expert Systems With Applications, 87, 370-383.
  • Rehm, M., Jensen, M. L., Woldike, N. P., Vasilarou, D. ve Stan, C. (2014). Smart Cities for Smart Children, (18. 03. 2021) http://www.mifav.uniroma2.it/inevent/events/sclo_ectel2014/docs/sclo- ectel2014_submission_4.pdf
  • Rivera, M. B., Ringenson, T. ve Pargman, D. (2020. “The Sustainable Playable City: Making Way for the Playful Citizen”, Making Smart Cities More Playable: Exploring Playable Cities, (Ed: A. Nijholt), Springer, Singapore, 87-106.
  • Sezen, T., Iurgel, I., Fischöder, N. ve Sezen, D. (2020). “Interactive Narrative Design for Geographically Dispersed Points of Interest”, Making Smart Cities More Playable: Exploring Playable Cities, (Ed: A. Nijholt), Springer, Singapore, 261-278.
  • Sunata, U. (2021). “Mülteci Göstergeleri”, İnsan Hakları Kentleri Göstergeleri, (Yayına Haz. B. Özden Coşgun ve G. Özdemir Eroğlu), Emsal Matbaa, Ankara, 82-93.
  • Sundaravadivel, P., Kougianos, E., Mohanty, S. P. ve Ganapathiraju, M. (2018). “Everything You Wanted to Know about Smart Healthcare”, IEEE Consumer Electronics Magazine, 7/1, 18-28.
  • Thibert, A. A. (2021). “Çocuk Hakları Göstergeleri: Belediyeler İçin Çocuk Hakları Yükümlülüklerini Uygulayarak İzlemek Aracı”, İnsan Hakları Kentleri Göstergeleri, (Yayına Haz. B. Özden Coşgun ve G. Özdemir Eroğlu), Emsal Matbaa, Ankara, 42-57.
  • Third, A., Bellerose, D., Dawkins, U., Keltie, E. ve Pihl, K. (2014). Dijital Çağda Çocuk Hakları. (20. 03. 2021) https://www.unicef.org/turkey/media/2606/file/TURmedia_Dijital%20Cagda%20Cocuk%20Haklari.pdf %20.pdf
  • Tiwari, K., Kaur, I., Seth, N. ve Zutshi, S. (2019). “Children” In The Urban Vısıon Of India, https://smartnet.niua.org/content/132c0484-1aee-4185-8b5e-d76f8754c26a
  • TUİK (2021, 04 Şubat). Adrese Dayalı Nüfus Kayıt Sistemi Sonuçları, 2020, (01. 04. 2021) https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Adrese-Dayali-Nufus-Kayit-Sistemi-Sonuclari-2020-37210
  • TUİK (2020, 17 Nisan). İstatistiklerle Çocuk, 2019, (26. 03. 2021) https://tuikweb.tuik.gov.tr/PreHaberBultenleri.do?id=33733.
  • Vogiatzaki, M., Zerefos, S. ve Tania, M. H. (2020). “Enhancing City Sustainability through Smart Technologies: A Framework for Automatic Pre-Emptive Action to Promote Safety and Security Using Lighting and ICT- Based Surveillance”, Sustainability, 12, 6142.
  • Willman, A. (2019). Child Friendly Cities Summit Smart city, Case Oulu, Finland, (25.01.2021) https://s25924.pcdn.co/wp-content/uploads/2019/10/Oulu-Case-Study-UNICEF-Smart-City-Arto- Willman.pdf.
  • Winegard, E. (2019). Dijital Medya Teknolojilerinin Sanatın ve Tasarımın Yaygınlaşmasındaki Yeri ve Önemi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi, SBE, İstanbul.
  • Yay, M. (2019). Dijital Ebeveynlik, 2. Baskı, Yeşilay Yayınları, İstanbul.
  • Yılmaz, O. K. (2020). Akıllı Şehirler: Belediyeler İçin Amsterdam Deneyiminden Uygulama Örnekleri, Nobel Yayıncılık, Ankara.
  • Yin, C. T., Xiong, Z., Chen, H., Wang, J. Y., Cooper, D. ve David, B. (2015). “A Literature Survey on Smart Cities”, Science China Information Sciences, 58, 100102:1–100102:18
  • Yücel, Y. (2021). “Toplumsal Cinsiyet Göstergeleri”, İnsan Hakları Kentleri Göstergeleri, (Yayına Haz. B. Özden Coşgun ve G. Özdemir Eroğlu), Emsal Matbaa, Ankara, 28-41.
  • Zeadally, S., Siddiqui, F., Baig, Z. ve Ibrahim, A. (2019). “Smart Healthcare: Challenges and Potential Solutions Using Internet of Things (Iot) And Big Data Analytics”, PSU Research Review, 4 (2), 93-109.

FROM THE CHILDREN OF THE CITIES TO THE CITIES OF THE CHILDREN: “CHILD-FRIENDLY SMART CITIES”

Yıl 2022, Sayı: 50, 379 - 397, 20.04.2022
https://doi.org/10.30794/pausbed.941484

Öz

This study's starting point is that urban policies made on certain averages do not lead to the desired results, so policies that take different sides of the city into account are considered fundamental. In this context, the focus of the study is children, who are an essential part of the city. It is known that various rights-based efforts have been made to support the argument. On the other hand, the reflection of technological developments in the urban area brings new opportunities for children. Within the framework of the statements, the study aims to scrutinize the smart city, which has been responded as an approach with the impact of technological developments, with a child-oriented focus. With this research, attention is drawn to children who are ignored in smart city studies, it is expected to contribute to the void in the literature regarding the concept of child-friendly smart city and to start new discussions. This study reveals that while the barriers and risks of technology remain hidden, cities are more understandable, livable and contributory for children with smart applications which are both an extension of the physical space and correspond only in digital environment in different areas of the city. Therefore, it is deemed necessary to give importance to children in smart city studies.

Kaynakça

  • Arun, A. (2021). “Yaşlanma Göstergeleri”, İnsan Hakları Kentleri Göstergeleri, (Yayına Haz. B. Özden Coşgun ve G. Özdemir Eroğlu), Emsal Matbaa, Ankara, 72-81.
  • Akkoyunlu E., K. (2014). Kent ve Kentli Hakları, Türkiye ve Orta Doğu Amme İdaresi Enstitüsü, Ankara.
  • Aykara, A. (2021). “Engellilik Alanına İlişkin Göstergeler”, İnsan Hakları Kentleri Göstergeleri, (Yayına Haz. B. Özden Coşgun ve G. Özdemir Eroğlu), Emsal Matbaa, Ankara, 58-71.
  • Babaoğlu, C. ve Memiş, L. (2019). “Akıllı Kentlerin Politika Üretme Aracı Olarak Yaşam Laboratuvarları (Living Labs)”, Çağdaş Yerel Yönetimler Dergisi, 28/ 4, 23-47.
  • Babaoğlu, C. ve Memiş, L. (2020). “Laboratuvardan Yerele: Yaşayan Laboratuvarlar ve Yerel Yönetimler”, Teknoloji ve Kamu Politikaları, (Ed: M. Yıldız ve C. Babaoğlu), Gazi Kitabevi, Ankara, 199-232.
  • Benevolo, C., Dameri, R. P. ve A’Auria, B. (2016). “Smart Mobility in Smart City”, Empowering Organizations: Enabling Platforms and Artefacts, (Ed: T. Torre, A. M. Braccini ve R. Spinelli), Springer, Switzerland, 13- 28
  • BM, 2018: (13.02.2021) .https://www.un.org/en/events/citiesday/assets/pdf/the_worlds_cities_in_2018_data_booklet.pdf
  • Brcic, D., Slavulj, M., Sojat, D. ve Jurak, J. (2018). “The Role of Smart mobility in Smart Cities”, 5th International Conference on Road and Rail Infrastructure, 17–19 May 2018, Zadar, Croatia
  • Brown, T. E. (2019). “Human Rights in the Smart City: Regulating Emerging Technologies in City Places”, Regulating New Technologies in Uncertain Times, (Ed: Anton Nijholt), Asser Press, Netherlands, 47-66.
  • Castelnova, W. (2019). “Coproduction and Cocreation in Smart City Initiatives: An Exploratory Study”, E- Participation in Smart Cities: Technologies and Models of Governance for Citizen Engagement, (Ed: M. P. Rodríguez Bolívar ve L. A. Munoz), Springer, Switzerland, 1-22.
  • Cocchia, A. (2014). “Smart and Digital City: A Systematic Literature Review”, Smart City How to Create Public and Economic Value with High Technology in Urban Space, (Ed: R. P. Dameri ve C. Rosenthal-Sabroux), Springer, s. 13-43.
  • Çetinkaya, H. H. ve Akçay, M. (2013). Eğitim Ortamlarında Arttırılmış Gerçeklik Uygulamaları. (10.02.2021) https://ab.org.tr/ab13/bildiri/114.pdf.
  • Çocuk Haklarına Dair Sözleşme, (20.01.2021) https://www.unicef.org/turkey/%C3%A7ocuk-haklar%C4%B1na- dair-s%C3%B6zle%C5%9Fme
  • Çoşgun, B. Ö. (2021). “Giriş”, İnsan Hakları Kentleri Göstergeleri, (Yayına Haz. B. Özden Coşgun ve G. Özdemir Eroğlu), Emsal Matbaa, Ankara, 10-17.
  • DB, 2020. (13.02.2021) https://data.worldbank.org/indicator/SP.POP.0014.TO.ZS
  • Deloitte (2018). A Journey Towards Smart Health The Impact of Digitalization on Patient Experience, (25.01.2021) https://www2.deloitte.com/content/dam/Deloitte/lu/Documents/life-sciences-health- care/lu_journey-smart-health-digitalisation.pdf
  • Demiral, S. (2018). “Dijital Teknoloji Aracılığıyla Çocuk Özneleşmesinin Olanakları”, Doğu-Batı Düşünce Dergisi, 21/86, 13-37.
  • Erbaş, Ç. ve Demirer, V. (2014). “Eğitimde Artırılmış Gerçeklik Uygulamaları: Google Glass Örneği”, Journal of Instructional Technologies & Teacher Education, 3 (2), 8-16.
  • Farella, E., Ferron, M., Giovanelli, D., Leonardi, C., Marconi, A., Massa, P., Murphy, A. L., Nori, M., Pistore, M. ve Schiavo, G. (2020). “CLIMB: A Pervasive Gameful Platform Promoting Child Independent Mobility”, IEEE Pervasive Computing, 19/ 1, 32-42.
  • Fredericks, J. (2020). “From Smart City to Smart Engagement: Exploring Digital and Physical Interactions for Playful City-Making”, Making Smart Cities More Playable: Exploring Playable Cities (Ed: A. Nijholt), Springer, Singapore, 107-130
  • Gerosa, M., Marconi, A., Pistore, M. ve Traverso, P. (2015). “An Open Platform for Children’s Independent Mobility, VEHITS 2015: Smart Cities”, Green Technologies, and Intelligent Transport Systems, 50-71
  • Graff, S. van der (2020). “The Right to the City in the Platform Age: Child-Friendly City and Smart City Premises in Contention”, information, 11, 285.
  • GSMA (2014). Children’s use of mobile phones: A special report 2014, (20. 03. 2021) https://www.gsma.com/publicpolicy/resources/childrens-use-mobile-phones-2014-special-report
  • Holden, E., Banister, D., Gössling, S., Gilpin, G. ve Linnerud, K. (2020). “Grand Narratives for Sustainable Mobilty: A Conceptual Review”, Energy Research&Social Science, 65, 101454.
  • Hosta, S. (2017). (10.02.2021), https://www.unicef.org/turkey/bas%C4%B1n-b%C3%BCltenleri/unicef-dijital- eri%C5%9Fim-en-dezavantajl%C4%B1-konumda-olanlar%C4%B1n-yarar%C4%B1na-olacak- %C5%9Fekilde.
  • Innocent, T. (2020). “Citizens of Play: Revisiting the Relationship Between Playable and Smart Cities”, Making Smart Cities More Playable: Exploring Playable Cities, (Ed: A. Nijholt), Springer, Singapore, 25-50.
  • Karadeniz, C. (2020). Müzede Dijital Teknolojilerin Kullanımı Ve Salgın Sürecinde Dijital Katılım, İDİL, 70, 975- 984.
  • Khan, S. (2016). Dünya Okulu, 3. Baskı, Yapıkredi Yayınları, İstanbul.
  • Khan, S., Billhardt, K. ve Hanson, K. (2019). Smarter, Safer Cities: Improving Public Safety in the age of AL and IT, (20.03.2021) https://www.delltechnologies.com/fr- fr/collaterals/unauth/infographic/products/gateways-embedded-computing/intel-dell-improving- public-safety-in-the-digital-age-ebook.pdf
  • Odabaşı, H. F. (2021). Dijital Yaşamda Çocuk Hakları. (05. 02. 2021) https://www.hurriyet.com.tr/egitim/dijital- yasamda-cocuk-haklari-41740618.
  • Kocaoğlu, M. ve Mamur Işıkçı, Y. (2020). “Çocuk Dostu Kent Kavramı ve Uygulamaları”, Yerel Yönetimlerde Yenilikçi Yaklaşımlar (4Y), (Ed: L. Memiş, O. Erdoğan ve C. Babaoğlu), Orion Kitabevi, Ankara, 405-422.
  • Koutitas, G., Smith, S., Lawrence, G. ve Noble, K. (2020). “Smart Responders for Smart Cities: A VR/AR Training Approach for Next Generation First Responders”, Smart Cities in Application Healthcare, Policy, and Innovation, (Ed: S. McClenlan), Springer, Switzerland, 49-66.
  • Kunzman, K. R. (2020). “Smart Cities After Covid-19: Ten Narratives”, The Planning Review, 56/2, 20-31.
  • Kurt, M. (2020). Risklerin Azaltılması İçin Dijital Çocuk Politikası Oluşturulmalı, (16. 03. 2021) https://www.sivilsayfalar.org/2020/04/13/risklerin-azaltilmasi-icin-digital-cocuk-politikasi- olusturulmali/
  • Lancel, K., Maat, H. ve Brazier, F. (2020). “Saving Face: Shared Experience and Dialogue on Social Touch, in Playful Smart Public Space”, Making Smart Cities More Playable: Exploring Playable Cities, (Ed: A. Nijholt), Springer, Singapore, 179-206.
  • Livingstone, S., Kardefelt-Winther, D., Kanchev, P., Cabello, P., Claro, M. Burton, P. ve Phyfer, J. (2019). Is There a Ladder of Children’s Online Participation? Findings from Three Global Kids Online Countries. (20. 02. 2021) https://www.unicef-irc.org/publications/1019-ladder-of-childrens-online-participation-findings- from-three-gko-countries.html.
  • Livingstone, S., ve O’Neill, B. (2014). “Children’s rights online: challenges, dilemmas and emerging directions”, Minding Minors Wandering the Web: Regulating Online Child Safety, (Ed: S. van der Hof, , B. van den Berg ve B. Schermer), Springer, Berlin, 19-38.
  • Liu, D., Huang, R. ve Wosinski, M. (2017). Smart Learning in Smart Cities, Singapore: Springer.
  • Memiş, L. (2017a). “Akıllı Teknolojiler, Akıllı Kentler ve Belediyelerde Dönüşüm”, Yasama Dergisi, 36, 66-92.
  • Memiş, L. (2017b). “Akıllı kentler ve Akıllı Atık Yönetimi”, Belediyelerin Geleceği ve Yeni Yaklaşımlar Cilt 2, (Ed: M. Güler ve M. Turan), Marmara Belediyeler Birliği Kültür Yayınları, İstanbul, 483-503.
  • Memiş, L. ve Babaoğlu, C. (2018). “Kentleri Akıllandıran Yollar: Akıllı Kentler Üzerine Bir Değerlendirme”, Aksaray Üniversitesi İİBF Dergisi, 10 (4), 151-157.
  • Memiş, L. ve Gülcan, S. (2020). “Kentsel Alanda Çocuk ve Çocuk Oyun Alanları: Giresun Merkez İlçe Örneğinde Bir Araştırma”, OPUS: Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 16 (27), 633-671.
  • Memiş, L. ve Küçük Bayraktar, H. (2020). “Akıllı Kentler ve Yaşam Laboratuvarları (Living Labs): Başakşehir Yaşam Laboratuvarı Örneğinde Bir İnceleme”, Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, 16/4, 954-975.
  • Munoz, L. A. ve Bolivar, P. R. (2019). “Using Tools for Citizen Engagement on Large and Medium-Sized European Smart Cities”, E-Participation in Smart Cities: Technologies and Models of Governance for Citizen Engagement, (Ed: M. P. Rodríguez Bolívar ve L. A. Munoz), Springer, Switzerland, 23-36.
  • Naz, F. (2019). “Child Friendly Smart Cities as Urban Play-Lab for Children”, International Journal of Science and Research (IJSR), 8/7, 877-885.
  • NIUA (2016). Indicators for CHIld Friendly Local Development (I - CHILD). (08.02.2021) https://bernardvanleer.org/publications-reports/indicators-for-child-friendly-local-development/.
  • Nijholt, A. (2015). “Designing Humor for Playable Cities”, Procedia Manufacturing, 3, 2175 – 2182
  • Nijholt, A. (2020a). “Towards Playful and Playable Cities”, Playable Cities: The City as a Digital Playground, (Ed: A. Nijholt), Springer, Singapore, 1-22.
  • Nijholt, A. (2020b). “Mischief Humor in Smart and Playable Cities”, Playable Cities: The City as a Digital Playground, (Ed: A. Nijholt), Springer, Singapore, 235-253.
  • Nisi, V., Prandi, C. ve Nunes, N. J. (2020). “Towards Eco-Centric Interaction: Urban Playful Interventions in the Anthropocene”, Making Smart Cities More Playable: Exploring Playable Cities, (Ed: A. Nijholt), Springer, Singapore, 235-260.
  • Peacock, S., Harlow, J. ve Gordon, E. (2020). “Beta Blocks: Inviting Playful Community Exploration of Smart City Technologies in Boston, USA”, Making Smart Cities More Playable: Exploring Playable Cities, (Ed: A. Nijholt), Springer, Singapore, 131-148.
  • Perez-Roman, E., Alvarado, M. ve Barrett, M. (2020). “Personalizing Healthcare in Smart Cities”, Smart Cities in Application Healthcare, Policy, and Innovation, (Ed: S. McClellan), Springer, Switzerland, 3-18.
  • Pohjolainen, L. (2020). How Helsinki implements and supports smart learning environments. (10. 02. 2021) https://ecolebranchee.com/en/how-helsinki-implements-and-supports-smart-learning-environments/
  • Pramanik, I., lau, R. Y. K., Demirkan, H. ve Azad, A. K. (2017). “Smart Health: Big Data Enabled Health Paradigm Within Smart Cities”, Expert Systems With Applications, 87, 370-383.
  • Rehm, M., Jensen, M. L., Woldike, N. P., Vasilarou, D. ve Stan, C. (2014). Smart Cities for Smart Children, (18. 03. 2021) http://www.mifav.uniroma2.it/inevent/events/sclo_ectel2014/docs/sclo- ectel2014_submission_4.pdf
  • Rivera, M. B., Ringenson, T. ve Pargman, D. (2020. “The Sustainable Playable City: Making Way for the Playful Citizen”, Making Smart Cities More Playable: Exploring Playable Cities, (Ed: A. Nijholt), Springer, Singapore, 87-106.
  • Sezen, T., Iurgel, I., Fischöder, N. ve Sezen, D. (2020). “Interactive Narrative Design for Geographically Dispersed Points of Interest”, Making Smart Cities More Playable: Exploring Playable Cities, (Ed: A. Nijholt), Springer, Singapore, 261-278.
  • Sunata, U. (2021). “Mülteci Göstergeleri”, İnsan Hakları Kentleri Göstergeleri, (Yayına Haz. B. Özden Coşgun ve G. Özdemir Eroğlu), Emsal Matbaa, Ankara, 82-93.
  • Sundaravadivel, P., Kougianos, E., Mohanty, S. P. ve Ganapathiraju, M. (2018). “Everything You Wanted to Know about Smart Healthcare”, IEEE Consumer Electronics Magazine, 7/1, 18-28.
  • Thibert, A. A. (2021). “Çocuk Hakları Göstergeleri: Belediyeler İçin Çocuk Hakları Yükümlülüklerini Uygulayarak İzlemek Aracı”, İnsan Hakları Kentleri Göstergeleri, (Yayına Haz. B. Özden Coşgun ve G. Özdemir Eroğlu), Emsal Matbaa, Ankara, 42-57.
  • Third, A., Bellerose, D., Dawkins, U., Keltie, E. ve Pihl, K. (2014). Dijital Çağda Çocuk Hakları. (20. 03. 2021) https://www.unicef.org/turkey/media/2606/file/TURmedia_Dijital%20Cagda%20Cocuk%20Haklari.pdf %20.pdf
  • Tiwari, K., Kaur, I., Seth, N. ve Zutshi, S. (2019). “Children” In The Urban Vısıon Of India, https://smartnet.niua.org/content/132c0484-1aee-4185-8b5e-d76f8754c26a
  • TUİK (2021, 04 Şubat). Adrese Dayalı Nüfus Kayıt Sistemi Sonuçları, 2020, (01. 04. 2021) https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Adrese-Dayali-Nufus-Kayit-Sistemi-Sonuclari-2020-37210
  • TUİK (2020, 17 Nisan). İstatistiklerle Çocuk, 2019, (26. 03. 2021) https://tuikweb.tuik.gov.tr/PreHaberBultenleri.do?id=33733.
  • Vogiatzaki, M., Zerefos, S. ve Tania, M. H. (2020). “Enhancing City Sustainability through Smart Technologies: A Framework for Automatic Pre-Emptive Action to Promote Safety and Security Using Lighting and ICT- Based Surveillance”, Sustainability, 12, 6142.
  • Willman, A. (2019). Child Friendly Cities Summit Smart city, Case Oulu, Finland, (25.01.2021) https://s25924.pcdn.co/wp-content/uploads/2019/10/Oulu-Case-Study-UNICEF-Smart-City-Arto- Willman.pdf.
  • Winegard, E. (2019). Dijital Medya Teknolojilerinin Sanatın ve Tasarımın Yaygınlaşmasındaki Yeri ve Önemi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi, SBE, İstanbul.
  • Yay, M. (2019). Dijital Ebeveynlik, 2. Baskı, Yeşilay Yayınları, İstanbul.
  • Yılmaz, O. K. (2020). Akıllı Şehirler: Belediyeler İçin Amsterdam Deneyiminden Uygulama Örnekleri, Nobel Yayıncılık, Ankara.
  • Yin, C. T., Xiong, Z., Chen, H., Wang, J. Y., Cooper, D. ve David, B. (2015). “A Literature Survey on Smart Cities”, Science China Information Sciences, 58, 100102:1–100102:18
  • Yücel, Y. (2021). “Toplumsal Cinsiyet Göstergeleri”, İnsan Hakları Kentleri Göstergeleri, (Yayına Haz. B. Özden Coşgun ve G. Özdemir Eroğlu), Emsal Matbaa, Ankara, 28-41.
  • Zeadally, S., Siddiqui, F., Baig, Z. ve Ibrahim, A. (2019). “Smart Healthcare: Challenges and Potential Solutions Using Internet of Things (Iot) And Big Data Analytics”, PSU Research Review, 4 (2), 93-109.
Toplam 72 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Kamu Yönetimi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Levent Memiş 0000-0002-5438-691X

Erken Görünüm Tarihi 15 Mayıs 2022
Yayımlanma Tarihi 20 Nisan 2022
Kabul Tarihi 2 Ocak 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Sayı: 50

Kaynak Göster

APA Memiş, L. (2022). KENTLERİN ÇOCUKLARINDAN ÇOCUKLARIN KENTLERİNE: “ÇOCUK DOSTU AKILLI KENTLER”. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(50), 379-397. https://doi.org/10.30794/pausbed.941484
AMA Memiş L. KENTLERİN ÇOCUKLARINDAN ÇOCUKLARIN KENTLERİNE: “ÇOCUK DOSTU AKILLI KENTLER”. PAUSBED. Nisan 2022;(50):379-397. doi:10.30794/pausbed.941484
Chicago Memiş, Levent. “KENTLERİN ÇOCUKLARINDAN ÇOCUKLARIN KENTLERİNE: ‘ÇOCUK DOSTU AKILLI KENTLER’”. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, sy. 50 (Nisan 2022): 379-97. https://doi.org/10.30794/pausbed.941484.
EndNote Memiş L (01 Nisan 2022) KENTLERİN ÇOCUKLARINDAN ÇOCUKLARIN KENTLERİNE: “ÇOCUK DOSTU AKILLI KENTLER”. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 50 379–397.
IEEE L. Memiş, “KENTLERİN ÇOCUKLARINDAN ÇOCUKLARIN KENTLERİNE: ‘ÇOCUK DOSTU AKILLI KENTLER’”, PAUSBED, sy. 50, ss. 379–397, Nisan 2022, doi: 10.30794/pausbed.941484.
ISNAD Memiş, Levent. “KENTLERİN ÇOCUKLARINDAN ÇOCUKLARIN KENTLERİNE: ‘ÇOCUK DOSTU AKILLI KENTLER’”. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 50 (Nisan 2022), 379-397. https://doi.org/10.30794/pausbed.941484.
JAMA Memiş L. KENTLERİN ÇOCUKLARINDAN ÇOCUKLARIN KENTLERİNE: “ÇOCUK DOSTU AKILLI KENTLER”. PAUSBED. 2022;:379–397.
MLA Memiş, Levent. “KENTLERİN ÇOCUKLARINDAN ÇOCUKLARIN KENTLERİNE: ‘ÇOCUK DOSTU AKILLI KENTLER’”. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, sy. 50, 2022, ss. 379-97, doi:10.30794/pausbed.941484.
Vancouver Memiş L. KENTLERİN ÇOCUKLARINDAN ÇOCUKLARIN KENTLERİNE: “ÇOCUK DOSTU AKILLI KENTLER”. PAUSBED. 2022(50):379-97.