Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Lisansüstü Öğrencilerinin Kendini Yönetme Becerilerine Yönelik Nitel Bir Araştırma

Yıl 2023, Cilt: 13 Sayı: 1, 69 - 88, 23.03.2023
https://doi.org/10.48146/odusobiad.1165821

Öz

Bireylerin hem özel yaşamlarında hem de iş yaşamlarında başarılı olabilmeleri için kendini yönetme becerisine sahip olmaları gerekmektedir. Kendini yönetme becerisi, eğitim hayatı ile başlamakta ve çalışma hayatı ile devam etmektedir. Öğrencilik yaşamında kendini yönetebilme becerisi kazanan bireylerin, eğitim hayatından sonraki aşamalarda da karşılaşılması muhtemel sorunlarla mücadele etme noktasında daha başarılı olabilecekleri söylenebilmektedir. Bu çalışmanın amacı iş dünyası için önemli bir insan kaynağı olan lisansüstü öğrencilerinin kendini yönetme becerilerinin belirlenmesidir. Bu amaç doğrultusunda çalışmada nitel araştırma yöntemi kapsamında görüşme tekniği tercih edilmiştir. Araştırmada öğrencilerin amaçları, hedefleri, misyonları, vizyonları, sahip oldukları değerler, sorumluluklar, hayatlarının dönüm noktası, stratejileri, güçlü ve zayıf yönleri ile tehdit ve fırsat algılarına yönelik 12 sorudan oluşan bir soru formu kullanılmıştır. Bayburt Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Organik Tarım İşletmeciliği Anabilim Dalı`nda yüksek lisans ve doktora öğrenimi gören 25 öğrenciden veri toplanmıştır. Elde edilen veriler, içerik analizine tabi tutularak öğrencilerin kendini yönetmeye yönelik algıları belirlenmiştir. Kendini yönetme konusunda genel olarak öne çıkan kavramların; kendini geliştirme, uzmanlaşma, dürüstlük, azim, kararlılık, üniversite, aile, sürekli öğrenme ve akademik derece olduğu görülmüştür. Sonuç olarak, öğrencilerin kendini yönetme algılarından hareketle lisansüstü öğrencilerinin kendini yönetme becerisine sahip oldukları söylenebilmektedir.

Kaynakça

  • Al-Smadi, M. S. ve Bani-Abduh, Y. M. (2017). Standardization of the self control and self-management skills scale scms on the student of university of Najran. Universal Journal of Educational Research, 5(3), 453 - 460. doi: 10.13189/ujer.2017.050317
  • Aslan, N. ve Arkar, H. (2016). Üniversite öğrencilerinde öfke ifade tarzları ile mizaç ve karakter özellikleri arasındaki ilişki. Düşünen Adam The Journal of Psychiatry and Neurological Sciences, 29(2), 120-128.
  • Aykut, Ç. (2013). Kendini izleme stratejisi: Uygulama için 10 adım. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 14(2), 55-62.
  • Aytar, O. ve Soylu, Ş. (2017). Türk bankacılık sektörünün misyon ve vizyon ifadelerine yönelik bir içerik analizi. Kastamonu Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 17(3), 117-131.
  • Başkale, H. (2016). Nitel araştırmalarda geçerlik, güvenirlik ve örneklem büyüklüğü. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 9(1), 23-28.
  • Drucker, P. F. (1999). Managing oneself. Harvard Business Review, 77(2), 64-74.
  • Esmer, Y. ve Pabuçcu, H. (2019). Stratejik kariyer planlama: Bulanık mantık yaklaşımı. İzmir İktisat Dergisi, 34(1), 111-124. doi: 10.24988/ije.2019341835
  • Esmer, Y. ve Dayı, F. (2017). Entrepreneurial leadership: A theoretical framework . Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 4(2), 112-124. doi: 10.30798/makuiibf.332570
  • Ghali, B.A.A., Habeeb, L. M. ve Hamzah, K. D. (2018). Self-management and its relation to organizational excellence. International Journal of Engineering and Technology, 7(4.7), 47-50. doi: 10.14419/IJET.V7I4.7.20378
  • Görener, A. (2016). A SWOT-AHP Approach for assessment of medical tourism sector in Turkey. Alphanumeric Journal, 4(2), 159-170. doi: 10.17093/alphanumeric.277740
  • Karataş, Z. (2015). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Manevi Temelli Sosyal Hizmet Araştırmaları Dergisi, 1(1), 62-80.
  • Kate R. Lorig, D.P.H. ve Halsted R. Holman, M.D. (2003). Self-management education: History, definition, outcomes, and mechanisms. Annals of Behavioral Medicine, 26(1), 1–7. doi: 10.1207/S15324796ABM2601_01
  • Kendall , E., Ehrlich, C., Sunderland, N., Muenchberger, H. ve Rushton, C. (2011). Self-managing versus self-management: Reinvigorating the socio-political dimensions of self-management. Chronic Illness , 7(1), 87-98. doi: 10.1177/1742395310380281
  • Kılıç, Z. ve Gültekin, M. (2015). Hayat bilgisi dersinde öğrencilerin yaşam becerilerinin geliştirilmesinde etkin öğrenme uygulamaları. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 17(2), 261-281.
  • Koçak, A. ve Arun, Ö. (2006). İçerik analizi çalışmalarında örneklem sorunu. Selçuk İletişim, 4(3), 21-28.
  • Mücevher, M. H. (2021). Bireysel kariyer planlamada öz tanıma aracı olarak SWOT analizi: Z kuşağı üzerine bir araştırma. Süleyman Demirel Üniversitesi Vizyoner Dergisi, 12(31), 856-869. doi: 10.21076/vizyoner.884417
  • Munro, L. (2021). Why self-management is key to success and how to improve yours? 4 Şubat 2022 tarihinde BetterUp: https://www.betterup.com/blog/what-is-self-management-and-how-can-you-improve-it/ adresinden alındı.
  • Omisakin, F. ve Ncama, B. P. (2011). Self, self-care and self-management concepts: Implications. Educational Research, 2(12), 1733-1737.
  • Özan, M. B., Polat, H., Gündüzalp, S. ve Yaraş, Z. (2015). Eğitim kurumlarında SWOT analizi. Turkish Journal of Educational Studies (TURK-JESS), 2(1), 1-28.
  • Özer, Y. (2005). Kendini yönet, dünyayı yönetecek gücü bulursun. 4 Nisan 2022 tarihinde Hayatın İçeriği: https://www.yaprakozer.com/kendini-yonet-dunyayi-yonetecek-gucu-bulursun/ adresinden alındı.
  • Özköse, H., Arı, S. ve Çakır, Ö. (2013). Uzaktan eğitim süreci için SWOT analizi. Middle Eastern & African Journal of Educational Research, (5), 41-55.
  • Pabuçcu, H. ve Esmer, Y. (2019). Kendini yönetme stratejisi: SWOT-AHS yaklaşımı. II. Uluslararası Sosyal Bilimler Kongresi (USBK), 717-723, Gümüşhane.
  • Pinto, J.C. ve Taveira, M. D. C. (2013). Developing career self-management skills: A study in higher education. The International Journal of Management Science and Information Technology (IJMSIT), (8), 28-53.
  • Proctor, R. A. (1992). Structured and creative approaches to strategy formulation. Management Research News, 15(1), 13-18. doi: 10.1108/eb028190
  • Sajeevanie , T. L. (2020). Importance of selfmanagement and future research thoughts: A critical review perspective. International Journal of Creative Research Thoughts (IJCRTR), 8(7), 4122-4127.
  • Yılmaz Şener, M. (2016). “Kendinizin CEO’su olun!”: Kendi kendini yöneten bilgi işçileri. L. Sunar içinde, Türkiye'de Toplumsal Tabakalaşma ve Eşitsizlik (Cilt 1., s. 195-220). İstanbul: Matbu Kitap Yayınevi.
  • Yücesoy Özkan, Ş., ve Sönmez, M. (2011). Yetersizliği olan bireylerle yapılmış ve kendini yönetme stratejilerinin kullanıldığı tek denekli araştırmaların incelenmesi: Bir meta-analiz çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 11(2), 795-821.
  • Yüksel, M. ve Esmer, Y. (2019). İşletme yönetiminde kaos yaklaşımı: Teorik bir bakış. OPUS–Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 12(18. UİK Özel Sayısı), 937-952. doi: 10.26466/opus.584117

A Qualitative Study on Self-Management Skills of Graduate Students

Yıl 2023, Cilt: 13 Sayı: 1, 69 - 88, 23.03.2023
https://doi.org/10.48146/odusobiad.1165821

Öz

Individuals need to have self-management skills in order to be successful both in their private and business lives. Self-management skills start with education life and continue with working life. It can be said that individuals who gain self-management skills in their student life will be more successful in dealing with possible problems in the next stages of education life. The aim of this study is to determine the self-management skills of graduate students, who are an important human resource for the business world. For this purpose, the interview technique was preferred within the scope of the qualitative research method in the study. In the research, a questionnaire consisting of 12 questions was used on students' goals, objectives, missions, visions, values, responsibilities, turning points in their lives, strategies, strengths and weaknesses, and perceptions of threat and opportunity. Data were collected from 25 students studying for master's and doctorate education at Bayburt University Graduate Education Institute, Department of Organic Agricultural Management. The data obtained were subjected to content analysis and students' perceptions of self-management were determined. The concepts that stand out in general about self-management; self-improvement, specialization, integrity, perseverance, determination, university, family, continuing learning, and academic degrees. As a result, it can be said that postgraduate students have self-management skills based on students' self-management perceptions.

Kaynakça

  • Al-Smadi, M. S. ve Bani-Abduh, Y. M. (2017). Standardization of the self control and self-management skills scale scms on the student of university of Najran. Universal Journal of Educational Research, 5(3), 453 - 460. doi: 10.13189/ujer.2017.050317
  • Aslan, N. ve Arkar, H. (2016). Üniversite öğrencilerinde öfke ifade tarzları ile mizaç ve karakter özellikleri arasındaki ilişki. Düşünen Adam The Journal of Psychiatry and Neurological Sciences, 29(2), 120-128.
  • Aykut, Ç. (2013). Kendini izleme stratejisi: Uygulama için 10 adım. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 14(2), 55-62.
  • Aytar, O. ve Soylu, Ş. (2017). Türk bankacılık sektörünün misyon ve vizyon ifadelerine yönelik bir içerik analizi. Kastamonu Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 17(3), 117-131.
  • Başkale, H. (2016). Nitel araştırmalarda geçerlik, güvenirlik ve örneklem büyüklüğü. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 9(1), 23-28.
  • Drucker, P. F. (1999). Managing oneself. Harvard Business Review, 77(2), 64-74.
  • Esmer, Y. ve Pabuçcu, H. (2019). Stratejik kariyer planlama: Bulanık mantık yaklaşımı. İzmir İktisat Dergisi, 34(1), 111-124. doi: 10.24988/ije.2019341835
  • Esmer, Y. ve Dayı, F. (2017). Entrepreneurial leadership: A theoretical framework . Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 4(2), 112-124. doi: 10.30798/makuiibf.332570
  • Ghali, B.A.A., Habeeb, L. M. ve Hamzah, K. D. (2018). Self-management and its relation to organizational excellence. International Journal of Engineering and Technology, 7(4.7), 47-50. doi: 10.14419/IJET.V7I4.7.20378
  • Görener, A. (2016). A SWOT-AHP Approach for assessment of medical tourism sector in Turkey. Alphanumeric Journal, 4(2), 159-170. doi: 10.17093/alphanumeric.277740
  • Karataş, Z. (2015). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Manevi Temelli Sosyal Hizmet Araştırmaları Dergisi, 1(1), 62-80.
  • Kate R. Lorig, D.P.H. ve Halsted R. Holman, M.D. (2003). Self-management education: History, definition, outcomes, and mechanisms. Annals of Behavioral Medicine, 26(1), 1–7. doi: 10.1207/S15324796ABM2601_01
  • Kendall , E., Ehrlich, C., Sunderland, N., Muenchberger, H. ve Rushton, C. (2011). Self-managing versus self-management: Reinvigorating the socio-political dimensions of self-management. Chronic Illness , 7(1), 87-98. doi: 10.1177/1742395310380281
  • Kılıç, Z. ve Gültekin, M. (2015). Hayat bilgisi dersinde öğrencilerin yaşam becerilerinin geliştirilmesinde etkin öğrenme uygulamaları. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 17(2), 261-281.
  • Koçak, A. ve Arun, Ö. (2006). İçerik analizi çalışmalarında örneklem sorunu. Selçuk İletişim, 4(3), 21-28.
  • Mücevher, M. H. (2021). Bireysel kariyer planlamada öz tanıma aracı olarak SWOT analizi: Z kuşağı üzerine bir araştırma. Süleyman Demirel Üniversitesi Vizyoner Dergisi, 12(31), 856-869. doi: 10.21076/vizyoner.884417
  • Munro, L. (2021). Why self-management is key to success and how to improve yours? 4 Şubat 2022 tarihinde BetterUp: https://www.betterup.com/blog/what-is-self-management-and-how-can-you-improve-it/ adresinden alındı.
  • Omisakin, F. ve Ncama, B. P. (2011). Self, self-care and self-management concepts: Implications. Educational Research, 2(12), 1733-1737.
  • Özan, M. B., Polat, H., Gündüzalp, S. ve Yaraş, Z. (2015). Eğitim kurumlarında SWOT analizi. Turkish Journal of Educational Studies (TURK-JESS), 2(1), 1-28.
  • Özer, Y. (2005). Kendini yönet, dünyayı yönetecek gücü bulursun. 4 Nisan 2022 tarihinde Hayatın İçeriği: https://www.yaprakozer.com/kendini-yonet-dunyayi-yonetecek-gucu-bulursun/ adresinden alındı.
  • Özköse, H., Arı, S. ve Çakır, Ö. (2013). Uzaktan eğitim süreci için SWOT analizi. Middle Eastern & African Journal of Educational Research, (5), 41-55.
  • Pabuçcu, H. ve Esmer, Y. (2019). Kendini yönetme stratejisi: SWOT-AHS yaklaşımı. II. Uluslararası Sosyal Bilimler Kongresi (USBK), 717-723, Gümüşhane.
  • Pinto, J.C. ve Taveira, M. D. C. (2013). Developing career self-management skills: A study in higher education. The International Journal of Management Science and Information Technology (IJMSIT), (8), 28-53.
  • Proctor, R. A. (1992). Structured and creative approaches to strategy formulation. Management Research News, 15(1), 13-18. doi: 10.1108/eb028190
  • Sajeevanie , T. L. (2020). Importance of selfmanagement and future research thoughts: A critical review perspective. International Journal of Creative Research Thoughts (IJCRTR), 8(7), 4122-4127.
  • Yılmaz Şener, M. (2016). “Kendinizin CEO’su olun!”: Kendi kendini yöneten bilgi işçileri. L. Sunar içinde, Türkiye'de Toplumsal Tabakalaşma ve Eşitsizlik (Cilt 1., s. 195-220). İstanbul: Matbu Kitap Yayınevi.
  • Yücesoy Özkan, Ş., ve Sönmez, M. (2011). Yetersizliği olan bireylerle yapılmış ve kendini yönetme stratejilerinin kullanıldığı tek denekli araştırmaların incelenmesi: Bir meta-analiz çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 11(2), 795-821.
  • Yüksel, M. ve Esmer, Y. (2019). İşletme yönetiminde kaos yaklaşımı: Teorik bir bakış. OPUS–Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 12(18. UİK Özel Sayısı), 937-952. doi: 10.26466/opus.584117
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İşletme
Bölüm ARAŞTIRMA MAKALESİ
Yazarlar

Yusuf Esmer 0000-0003-3691-1730

Ayşe Nihan Arıbaş 0000-0002-5142-874X

Yayımlanma Tarihi 23 Mart 2023
Gönderilme Tarihi 23 Ağustos 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 13 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Esmer, Y., & Arıbaş, A. N. (2023). Lisansüstü Öğrencilerinin Kendini Yönetme Becerilerine Yönelik Nitel Bir Araştırma. Ordu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 13(1), 69-88. https://doi.org/10.48146/odusobiad.1165821

  Bilginin ışığında aydınlanmak dileğiyle....

 ODÜSOBİAD