Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

An Investigation of Employees' Nomophobia Levels in Terms of Demographic Variables and a Research

Yıl 2021, Cilt: 11 Sayı: 2, 483 - 508, 30.07.2021
https://doi.org/10.48146/odusobiad.927638

Öz

The widespread use of smart phones together with technological developments can cause some problems both in the workplaces and among the employees. Nomophobia, which emerged with the abbreviation of the English words no mobile phobia and defined as the fear of staying away from the mobile phone, is one of these problems. Nomophobia creates negative effects on employees and negatively affects their job performance, productivity and work concentration. This situation negatively affects the organizational outcomes. At this point, testing whether the levels of nomophobia of individuals show a significant difference in terms of demographic variables is important both to reveal the working groups affected by nomophobia and to develop strategies for the working groups who are more affected by nomophobia. The main purpose of the study is to reveal the current situation in terms of the nomophobia of the employees and to determine whether the nomophobia status of the working individuals differs in terms of demographic variables. Within the scope of the study; by examining the nomophobia levels of the individuals in terms of demographic variables such as gender, age, educational status, marital status, seniority in the current company and total work experience, it was tried to determine whether there was a significant difference between the groups' nomophobia levels. In this direction a questionnaire was applied to 725 working people in order to determine their nomophobia levels. As a result of the study, it was found that the nomophobia levels of the employees did not show a significant difference in terms of gender and educational status. On the other hand it was found that the nomophobia levels of the employees show a significant differences in terms of age, marital status, seniority in the current institution and total work experience.

Kaynakça

  • Ada, S., ve Tatlı, H. (2012), “Akıllı Telefon Kullanımını Etkileyen Faktörler Üzerine Bir Araştırma”. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi, İİBF, İşletme Bölümü, Kahramanmaraş.
  • Adnan, M., ve Gezgin, D. M. (2016). A Modern Phobia: Prevalence of Nomophobia among College Students 1. Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 49(1), 141.
  • Adnan, M., ve Gezgin, D. M. (2016). Modern Yüzyılın Yeni Olgusu Nomofobi Ve Üniversite Öğrencileri Arasında Yaygınlık Düzeyi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 49(1), 141-158.
  • Ahmed, S., Pokhrel, N., Roy, S., ve Samuel, A. J. (2019). Impact Of Nomophobia: A Nondrug Addiction Among Students Of Physiotherapy Course Using An Online Cross-Sectional Survey. Indian Journal Of Psychiatry, 61(1), 77.
  • Akgül, A., ve Çevik, O. (2003), “İstatistiksel Analiz Teknikleri”, Ankara: Emek Ofset Ltd. Şti
  • Akıllı, G. K., Ve Gezgin, D. M. (2016). Üniversite Öğrencilerinin Nomofobi Düzeyleri İle Farklı Davranış Örüntülerinin Arasındaki İlişkilerin İncelenmesi Examination Of The Relationship Between Nomophobia Levels And Different Behavior Patterns Of University Students. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40 (1).
  • Akkuş, E. (2019). Investıgatıon Of Nomophobıa Levels Of Unıversıty Students In The Context Of Famıly Relatıons/Üniversite Öğrencilerinin Nomofobi Düzeylerinin Aile İlişkileri Bağlamında İncelenmesi. Medıa & Communıcatıon Studıes, 47.
  • Akman, E. (2019). Akıllı Telefonsuz Kalma Korkusunun (Nomofobi) Akademik Başarıya Etkisi: Süleyman Demirel Üniversitesi Siyaset Bilimi Ve Kamu Yönetimi Öğrencileri Üzerinden Bir Değerlendirme. Avrasya Uluslararası Araştırmalar Dergisi, 7(16), 256-275.
  • Aksu, B. Ç., & Doğan, A. (2020). Kuşaklar Açısından Motivasyon Araçlarının ve Kariyer Çapalarının Karşılaştırılması. İşletme Araştırmaları Dergisi, 12(2), 2040-2060.
  • Aktaş, H. & Yılmaz, N.(2017). Üniversite Gençlerinin Yalnızlık Ve Utangaçlık Unsurları Açısından Akıllı Telefon Bağımlılığı. International Journal Of Social Sciences And Education Research, 3(1), 85-100.
  • Altunışık R., Coşkun R., Bayraktaroğlu S., ve Yıldırım E, (2012). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri SPSS Uygulamalı, Sakarya, Sakarya Yayıncılık.
  • Ankara, H. G., Tekin, B. T., ve Esma, Ö. Z. (2020). Elmayı En Çok Kim Isırıyor? Akıllı Telefon Bağımlılığını Etkileyen Sosyoekonomik Faktörlerin Tespiti. Bilişim Teknolojileri Dergisi, 13(3), 235-242.
  • Apak, E., ve Yaman, Ö. M. (2019). Üniversite Öğrencilerinde Nomofobi Yaygınlığı ve Nomofobi ile Sosyal Fobi Arasındaki İlişki: Bingöl Üniversitesi Örneklemi. Addicta: The Turkish Journal on Addictions, 3(1), 609-627.
  • Arslan, H., Tozkoporan, S. B., ve Kurt, A. A. (2019). Öğretmenlerde Mobil Telefon Yoksunluğu Korkusunun ve Gelişmeleri Kaçırma Korkusunun İncelenmesi. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(3), 237-256.
  • Aslan S, ve Aylaz R. (2014). Akademisyenlerin İnternet Bağımlılık Düzeyleri Ve Buna Bağlı Oluşabilecek Sağlık Sorunların Değerlendirilmesi. İnönü Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 3(2), 14-19. Aşık, N. A. (2018). Aidiyet Duygusu Ve Nomofobi İlişkisi: Turizm Öğrencileri Üzerinde Bir Araştırma. Turar Turizm Ve Araştırma Dergisi, 7(2), 24-42.
  • Augner, C. ve Hacker, G. W. (2012). Associations Between Problematic Mobile Phone Use and Psychological Parameters in Young Adults. International Journal of Public Health, 57 (2), 437-441.
  • Bahl, R.R. ve Deluliis, D. (2015). Nomophobia, (Ed.) Yan, Z., Encyclopedia of Mobile Phone Behavior. (3 Volumes), USA: IGI Global.
  • Bardak, F., ve Yalçınkaya-Alkar, Ö. (2016). Üniversite Öğrencilerinin Sosyal Ağları Kullanım Amaçlarına Göre İnternet Bağımlılığı Ve Yalnızlık Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi [Investigation Of Internet Addiction And Loneliness In Scope Of Social Media Use Purposes]. Bağımlılık Dergisi, 17(2), 55-65.
  • Bayram, A., Kahveci, A., Yıldız, A., Doğanay, E., Oğuzyiğit, E., Özdemir, F., ve Teke Z.G., (2018). Üniversite Öğrencilerinde Cep Telefonu Problemli Kullanım Durumunun Ve Yalnızlık Düzeyinin Belirlenmesi. SANAL ALEM/MEDYA ŞİDDETİ, 59.
  • Bayram, A., Yılmaz, E. Z., Sözen, Ç., ve Bayer, N. (2019). Nomofobi'nin (Akıllı Telefon Yoksunluğu) İçsel Motivasyona Etkisi: Giresun Üniversitesi Öğrencileri Örneği. İşletme Bilimi Dergisi, 7(1), 105-130.
  • Biber, L. (2020). Sosyal Medya, Fomo Ve Kuşaklararası Farklılaşma. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Ekonomi Ve Yönetim Araştırmaları Dergisi, 9(1), 26-43.
  • Bivin, J. B., Mathew, P., Thulasi, P. C., & Philip, J. (2013). Nomophobia - Do We Really Need To Worry About? Reviews Of Progress, 1(1), 1–5. Bragazzi N.L, Puente G Del. A. (2014). Proposal For İncluding Nomophobia İn The New DSM-V. Psychol Res Behav Manag [Internet]. 2014;7:155–60. Available: Http://Www.Dovepress.Com/Permissions.Php
  • Broughton, G. (2015). “The Changing Face [Book] Of Friendship, Fellowship And Formation” St Mark’s Review, (233), 74-86.
  • Burucuoğlu, M. (2017). Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin Nomofobi Düzeyleri Üzerinde Bir Araştırma. Karabük Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(2), 482-489.
  • Büyükçolpan, H. (2019). “Üniversite Öğrencilerinde Nomofobi, Bağlanma Biçimleri, Depresyon vee Algılanan Sosyal Destek”, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi
  • Can A.V. Ve M. Kıymaz, (2016). “Bilişim Teknolojilerinin Perakende Mağazacılık Sektörüne Yansımaları: Muhasebe Departmanlarında Endüstri 4.0 Etkisi”, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, CİEP Özel Sayısı 107-117.
  • Cheever, N. A., Rosen, L. D., Carrier, L. M., ve Chavez, A. “Out of Sight is Not Out of Mind: The Impact of Restricting Wireless Mobile Device Use on Anxiety Levels Among Low, Moderate And High Users”, Computers in Human Behavior, (37), 290- 297.
  • Chinnery, G., M. (2006), “Emerging Technologies Going to the Mall: Mobil Assisted Language Learning”, Language Learning & Technology. 10 (1) : 9-16.
  • Civek, F., ve Ulusoy, G. (2020) X ve Y Kuşağı Tüketicilerin Nomofobik Eğilimlerinin Çevrimiçi Alışveriş Bağımlılığı ile Olan İlişkisinin Belirlenmesi. Turkish Studies - Social 15(1), 141-156.
  • Çağan, Ö. (2019). Bir Lisede Öğrenim Gören Öğrencilerde Nomofobinin Algılanan Sosyal Destekle İlişkisinin Araştırılması. In 3. International 21. National Public Health Congress.
  • Çelebi, M., Metin, A., İncedere, F., Aygün, N., Bedir, M., ve Özbulut, Ö. (2020). Investigation Of Relationship Between Nomophobia And Loneliness Level Erciyes University Sample. Sciences, 10(2), 315-334.
  • Çelik, Y., ve Atilla, G. (2018). Üniversite Öğrencilerinin Nomofobi, Duygu Düzenleme Güçlüğü Ve Akademik Başarıları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi: Manavgat MYO Örneği. Journal Of Social And Humanities Sciences Research, 5(26), 2628-2639.
  • Dağlı, E., Hamutoğlu, N. B., ve Gezgin, D. M. (2017). Okul Öncesi Öğretmenlerinin Nomofobi Düzeyleri ile Akıllı Telefon ve Sosyal Ağ Servisleri Kullanma Davranışları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi.[The Investigation of the Relationship Between the Nomofobi Levels of Pre-School Teachers and Using Behaviors of Smart Phone and Social Network Services]. In Uluslararası Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Sempozyumu/International Computer & Intructional Technologies Symposium, ICITS-2017, 24-26.
  • Daily Mail, Nomophobia is the Fear of Being Out of Mobile Phone Contact-And İt’s The Plague of Our 24/7 Age. Http://Www.Dailymail. Co.Uk/News/Article550610/Nomophobia-Fear-Mobile-Phone-Contact-- Plague-24-7-Age.Html, (Erişim Tarihi: 21.08.2018).
  • Darvishi, M., Noori, M., Nazer, M. R., Sheikholeslami, S., Ve Karimi, E. (2019). Investigating Different Dimensions Of Nomophobia Among Medical Students: A Cross-Sectional Study. Open Access Macedonian Journal Of Medical Sciences, 7(4), 573.
  • Demirci, K., Akgönül, M., ve Akpınar, A. (2015). Relationship of Smartphone Use Severity With Sleep Quality, Depression, and Anxiety in University Students. Journal of Behavioral Addictions, 4(2), 85–92
  • Dixit, S., Shukla, H., Bhagwat, A. K., Bindal, A., Goyal, A., Zaidi, A. K., Ve Shrivastava, A. (2010). A Study To Evaluate Mobile Phone Dependence Among Students Of A Medical College And Associated Hospital Of Central India. Indian Journal Of Community Medicine, 35(2), 339–342.
  • Engin, G., & Genç, S. Z. (2020). Öğretmen Adaylarının Akıllı Telefon Ekran Kullanım Süreleri ile Akademik Erteleme Davranışları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Celal Bayar University Journal of Social Sciences/Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18(1), 314-325.
  • Ercan, Ö., ve Tekin, N. (2019). Beden Eğitimi Öğretmenlerinin Nomofobi Düzeylerinin İncelenmesi. Journal Of Global Sport And Education Research, 2(1), 24-34.
  • Erdem, H., Kalkın, G., Türen, U. ve Deniz, M. (2016). Üniversite Öğrencilerinde Mobil Telefon Yoksunluğu Korkusunun (Nomofobi) Akademik Başarıya Etkisi. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 21(3), 923–936
  • Erdem, H., Türen, U., ve Ercil, Y. (2017) İş Yükü Fazlalığı Algısını Oluşturan Nedenlerden Birisi Nomofobi (No Mobile Phone Phobia) Olabilir Mi? Could Nomophobia (No Mobile Phone Phobia) be One of the Causes of Role Overload Perception? Yönetim ve Çalışma Dergisi/Journal of Management and Labour, 1(2), 16-30.
  • Eren, B., Kılıç, Z. N., Günal, S. E., Kırcalı, M. F., Öznacar, B. B., ve Topuzoğlu, A. (2020). Evaluation Of Nomophobia And Related Factors İn High School Students. Anatolian Journal Of Psychiatry, 21(2), 133-140.
  • Ertan, G. (2019). “Mobil Telefonsuz Kalma Korkusunun (Nomofobi) İş Tatmini, İşe Bağlılık Ve Sosyal İzolasyon Üzerine Etkisi” Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayınlanmamış Doktora Tezi.
  • Gezgin, D. M., Hamutoglu, N. B., Basarmak, U., & Dagli, E. S. (2020). Akıllı Telefon Kullanım Becerisi Bağlamında Okul Öncesi Öğretmenlerinin Nomofobi Eğilimlerinin İncelenmesi. Mediterranean Journal of Educational Research, 14(32), 1-16.
  • Gezgin, D. M., Hamutoğlu, N. B., Gültekin, G. S., ve Yıldırım, S. (2019). Öğretmen Adaylarının Akıllı Telefon, Mobil Telefonsuz Kalma Korkusu (Nomofobi) Ve Gelişmeleri Kaçırma Korkusuna (Fomo) İlişkin Algılarının Metafor Kullanılarak Belirlenmesi. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(2), 733-783.
  • Gezgin, D. M., Şahin, Y. L., ve Yıldırım, S. (2017). “Sosyal Ağ Kullanıcıları Arasında Nomofobi Yaygınlığının Çeşitli Faktörler Açısından İncelenmesi”, Eğitim Teknolojisi Kuram Ve Uygulama, 7(1), 1-15.
  • Griffiths, M. (2003). Internet Gambling: Issues, Concerns, and Recommendations, Cyberpsychology & Behavıor, 6(6), 557-568.
  • Güler, E. Ö., ve Veysikarani, D. (2019). Nomofobi Üzerine Bir Araştırma: Üniversite Öğrencileri Örneği. Beykoz Akademi Dergisi, 7(1), 75-88.
  • Gürbüz, I. B., ve Özkan, G. (2020). What İs Your Level Of Nomophobia? An İnvestigation Of Prevalence And Level Of Nomophobia Among Young People İn Turkey. Community Mental Health Journal, 56(5), 1-9.
  • Güllüce, A. Ç., Kaygın, E., ve Borekci, N. E. (2019). Üniversite Öğrencilerinin Nomofobi Düzeyi İle Öznel İyi Olma Durumları Arasındaki İlişkinin Belirlenmesi: Ardahan Örneği. Hacettepe Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 37(4), 651-673.
  • Güzeller, C.O. ve Coşguner, T. (2012). Development of A Problematic Mobile Phone Use Scale For Turkish Adolescents. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, 15 (4), 205-211.
  • Ha JH, Chin B, Park DH, Ryu SH, Yu J. (2008). Characteristics of excessive cellular phone use in Korean adolescents. CyberPsychology & Behavior 11(6),783-784 Hoşgör, H. (2020) Üniversite Öğrencilerinin Nomofobi Düzeyini Etkileyen Faktörler ve Ders Performansları Üzerinde Nomofobinin Etkisi. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 15(25), 3167-3197.
  • Hoşgör, H., Tandoğan, Ö., ve Gündüz-Hoşgör, D. (2017). Nomofobinin Günlük Akıllı Telefon Kullanım Süresi Ve Okul Başarısı Üzerindeki Etkisi: Sağlık Personeli Adayları Örneği. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 5(46), 573-595.
  • Işık, M., ve Kaptangil, İ. (2018). Akıllı Telefon Bağımlılığının Sosyal Medya Kullanımı Ve Beş Faktör Kişilik Özelliği İle İlişkisi: Üniversite Öğrencileri Üzerinden Bir Araştırma. Itobiad: Journal Of The Human & Social Science Researches, 7(2), 695-717.
  • Jin, B., ve Park, N. (2012). Mobile Voice Communication and Loneliness: Cell Phone Use and The Social Skills Deficit Hypothesis. New Media & Society. 15(7), 1094-1111.
  • Kaçik, S., ve Acar F., Üniversite Öğrencilerinin Gelişmeleri Kaçırma Korkusu (Gkk) Ve Yaşam Doyumu Düzeylerinin Demografik Değişkenler Açısından İncelenmesi. Kayseri Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2(1), 74-90.
  • Kaur, A., ve Sharma, P. (2015). “A Descriptive Study To Assess The Risk Of Developing Nomophobia Among Students Of Selected Nursing Colleges Ludhiana, Punjab”, International Journal Of Psychiatric Nursing, 1(2) , 1-6.
  • Kıraç, R., (2019). Nomofobinin Dikkat Eksikliğine Etkisi. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 14(20), 1095-1114.
  • King, A.L.S., Valença, A.M., Silva, A.C., Sancassiani, F., Machado, S. ve Nardi, A.E. (2014). “Nomophobia”: Impact of Cell Phone Use Interfering with Symptoms and Emotions of Individuals with Panic Disorder Compared with A Control Group”, Clinical Practice & Epidemiology in Mental Health, 10, 28-35.
  • King, A. L., Valença, A. M., ve Nardi, A. E. (2010). Nomophobia: The Mobile Phone İn Panic Disorder With Agoraphobia Reducing Phobias Or Worsening Of Dependence. Cognitive And Behavioral Neurology, 23(1), 52–54.
  • Kocabaş, D., ve Korucu, K. S. (2018). Dijital Çağın Hastalığı Nomofobi Üzerine Bir Araştırma. Avrasya Sosyal Ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 5(11), 254-268.
  • Krajewska-Kułak, E., Kułak, W., Stryzhak, A., Szpakow, A., Prokopowıcz, W. Ve Marcınkowskı, J.T. (2012). “Problematic Mobile Phone Using Among The Polish And Belarusian University Students, A Comparative Study”, Prog Health Sciences, 2(1): 45-50.
  • Kuss D.J. ve Griffiths M.D. (2011). Online Social Networking And Addiction-A Review Of The Psychological Literature. International Journal Of Environmental Research And Public Health 8(9), 3528-3552.
  • Kuşay, Y. (2013), “Sosyal Medya Ortamında Çekicilik ve Bağımlılık: Facebook Üzerine Bir Araştırma”, İstanbul: Beta Basım A.Ş.
  • Kwon M, Lee J.Y., Won W.Y., Park J.W., Min J.A., Hahn C, ve Kim, D.J. (2013). Development And Validation Of A Smartphone Addiction Scale (SAS). Plos One 8(2), 1-7
  • Kwon, M.; Kim, D.J.; Cho, H., ve Yang, S. (2013). The Smartphone Addiction Scale: Development and Validation of a Short Version for Adolescents, Plos One, 8(I2), 1-7
  • Lee Y.S.(2006) Biological Model and Pharmacotherapy In Internet Addiction. Journal of Korean Medical Association 49(3), 209–214.
  • Lepp, A., Barkley, J.E, Sanders, G.J, Rebold, M. ve Gates, P. (2013). “The Relationship Between Cell Phone Use, Physical and Sedentary Activity, and Cardiorespiratory Fitness in A Sample of U.S. College Students”, International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity, 10: 1-9.
  • Lu, Yang, (2017). “Industry 4.0: A Survey On Technologies, Applications And Open Research İssues. Journal Of Industrial Information Integration, 6, 1-10
  • Melek S. (2016). “Akıllı Telefon Bağımlılığının Öznel Mutluluk Düzeyine Etkisinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi”. Sakarya Üniversitesi Eğitim Bilim Enstitüsü Eğitim Bilim Anabilim Dalı Eğitimde Psikolojik Hizmetler Bilim Dalı, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Minaz, A., ve Bozkurt, Ö. Ç. (2017). Üniversite Öğrencilerinin Akıllı Telefon Bağımlılık Düzeylerinin Ve Kullanım Amaçlarının Farklı Değişkenler Açısından İncelenmesi-Investıgatıon Of Unıversıty Students Smartphone Addıctıon Levels And Usage Purposes In Terms Of Dıfferent Varıables. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(21), 268-286.
  • Nayak, J.K., (2018). Relationship Among Smartphone Usage, Addiction, Academic Performance And The Moderating Role Of Gender: A Study Of Higher Education Students İn India. Computers & Education 123,164-173.
  • Okuyan, C., Güner, P. D., ve Güneş, S. U. Hemşirelik Ve Tıp Fakültesi Öğrencilerinin Nomofobi Düzeylerinin Belirlenmesi. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 8(4), 372-382.
  • Öz, H., ve Tortop, H. S. (2018). Üniversite Okuyan Genç Yetişkinlerin Mobil Telefon Yoksunluğu Korkusu (Nomofobi) İle Kişilik Tipleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Yeni Medya Elektronik Dergi, 2(3), 146-159.
  • Özarslan, M. (2019) The Relationship Between High School Students’ Fear Of Mobile Telephone Deprivation And Life Satisfaction Levels. International Technology And Education Journal, 3(2), 9-18.
  • Özduman, A., Başak, G. Ö. K., ve Gökçen, H. (2020). Mobil Telefon Kullanıcılarının Mobil Bağımlılık Durumu Ve 5g Teknolojisi Kabullenme Niyeti Modellerinin Geliştirilmesi. Bilişim Teknolojileri Dergisi, 13(3), 269-288.
  • Pavithra, M. B., Madhukumar, S., ve Mahadeva, M. (2015). A Study On Nomophobia-Mobile Phone Dependence, Among Students Of A Medical College İn Bangalore. National Journal Of Community Medicine, 6(3), 340-344.
  • Polat, R. (2017). Dijital Hastalık Olarak Nomofobi. Yeni Medya Elektronik Dergisi, 1(2), 164-172.
  • Pourrazavi, S., Allahverdipour, H., Jafarabadi, M. A., ve Matlabi, H. (2014) A Socio-cognitive Inquiry of Excessive Mobile Phone Use. Asian Journal of Psychiatry 10, 84–89.
  • Prasetyo, A., ve Ariana, A. D. (2016). Hubungan antara The Big Five Personality dengan Nomophobia pada Wanita Dewasa Awal. Jurnal Psikologi Klinis dan Kesehatan Mental, 5(1), 1-9.
  • Qin. J., L. Ying ve R. Grosvenor, (2016). “A Categorical Framework Of Manufacturing For İndustry 4.0 And Beyond”, Procedia CIRP, (52),173-178.
  • Ramazanoğlu, M. (2020). Öğretmen Adaylarının Nomofobi Düzeylerinin Belirlenmesi. Ekev Akademi Dergisi, 81, 247-264.
  • Reid, D.J. ve Reid, F., J., M. (2007). Text or Talk? Social Anxiety, Loneliness, and Divergent Preferences for Cell Phone Use. CyberPsychology & Behavior,10 (3), 424–35.
  • Romano, D. M. (2004). A Self-Psychology Approach to Narcissistic Personality Disorder: A Nursing Reflection. Perspectives in Psychiatric Care, 40 (1), 20-28.
  • Sayer S. ve A. Ülker, (2014). “Ürün Yaşam Döngüsü Yönetimi”, Mühendis Ve Makina, 55(657). 65-72.
  • SecurEnvoy (2012). 66% of The Population Suffer From Nomophobia The Fear Of Being Without Their Phone. Erişim: 12.12.2019 https://www.securenvoy.com/blog/2012/02/16/66-of-the-populationsuffer-from-nomophobia-the-fear-ofbeing-without-their-phone/.
  • Sharma, M., Mathur, D. M., ve Jeenger, J. (2019). Nomophobia And İts Relationship With Depression, Anxiety, And Quality Of Life İn Adolescents. Industrial Psychiatry Journal, 28(2), 231.
  • Sharma, N., Sharma, P., Sharma, N. ve Wavare, R. R. (2015), Rising Concern Of Nomophobia Amongst Indian Medical Students, International Journal of Research in Medical Sciences, 3 (3), 705-707.
  • Sırakaya, M. (2018). Ön Lisans Öğrencilerinin Nomofobi Düzeylerinin Akıllı Telefon Kullanım Durumlarına Göre İncelenmesi. Mersin University Journal of the Faculty of Education, 14(2), 714-727.
  • Soni, R., Upadhyay, R., ve Jain, M. (2017). Prevalence Of Smart Phone Addiction, Sleep Quality And Associated Behaviour Problems İn Adolescents. International Journal Of Research İn Medical Sciences, 5(2), 515-519.
  • Sungur. Z.M (1997), ‘’Fobik Bozukluklar’’, Psikiyatri Dünyası Dergisi, 1 (1), 5-11
  • Şar, A.H. (2013). Examination of Loneliness and Mobil Phone Addiction Problem Observed in Teenagers from The Some Variables. International Journal of Social Science, 6 (2), 1207-1220.
  • Takao, M., Takahashi, S., ve Kitamura, M. (2009). Addictive Personality and Problematic Mobile Phone Use. CyberPsychology & Behavior, 12 (5), 501-507.
  • Tamura, H., Nishida, T., Tsuji, A. ve Sakakibara, H. (2017). Association Between Excessive Use of Mobile Phone and Insomnia and Depression Among Japanese Adolescents. International Journal of Environmental Reseach and Public Health, 14 (7), 1-11.
  • Taslak, S., ve Sakal, M. Öğrencilerin Akıllı Telefon Bağımlılığının Akademik Motivasyona Etkisi.
  • Tavolacci, M. P., Meyrignac, G., Richard, L., Dechelotte, P., Ve Ladner, J. (2015). Problematic Use Of Mobile Phone And Nomophobia Among French College Students. European Journal Of Public Health, 25(3), 12–21.
  • Tohumcu, M. U. (2018). İnternet Ve Akıllı Telefon Bağımlılığı İle Benlik Saygısı Ve Yalnızlık Arasındaki İlişkinin Çeşitli Demografik Değişkenler Açısından İncelenmesi Haliç Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Uygulamalı Psikoloji Ana Bilim Dalı Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi
  • Tor Kadıoğlu, C., ve Koşar, A. (2019). Nomofobiklik Düzeyinin A Ve B Tipi Kişilikler Bağlamında İncelenmesi Ve İnternetten Satın Alma Davranışı Üzerindeki Etkisi. Journal Of International Social Research, 12(66).
  • Tran, D. (2016). Classifying nomophobia as smart-phone addiction disorder. UC Merced Undergraduate Research Journal, 9(1), 1-22.
  • Türen, U., Erdem, H., ve Kalkın, G. (2017). Mobil Telefon Yoksunluğu Korkusu (Nomofobi) Yayılımı: Türkiye’den Üniversite Öğrencileri Ve Kamu Çalışanları Örneklemi. International Journal Of Informatics Technologies, 10(1), 1-12.
  • Višnjić, A., Veličković, V., Sokolović, D., Stanković, M., Mijatović, K., Stojanović, M., Ve Radulović, O. (2018). Relationship Between The Manner Of Mobile Phone Use And Depression, Anxiety, And Stress İn University Students. International Journal Of Environmental Research And Public Health, 15(4), 697- 709.
  • Wei, R. ve Lo, V. H. (2006). Staying Connected While on The Move: Cell Phone Use and Social Connectedness. New Media & Society, 8(1), 53-72.
  • Witkowski, K. (2017)“Internet Of Things, Big Data, İndustry 4.0–İnnovative Solutions İn Logistics And Supply Chains Management”, Procedia Engineering, 182, 763-769
  • World Health Organization (WHO) (2014). Public Health İmplications Of Excessive Use Of The Internet, Computers, Smartphones And Similar Electronic Devices Meeting Report. Main Meeting Hall, Foundation For Promotion Of Cancer Research, National Cancer Research Centre, Tokyo, Japan, 151.
  • Yanqing, L., ve Wenjie, F. (2019). How does Nomophobia Exert Impact on Life Satisfaction? Exploring the Mediating Effect of Psychological Wellbeing and Academic Performance. WHICEB 2019 Proceedings. 21. https://aisel.aisnet.org/whiceb2019/21
  • Yazıcıoğlu, Y. ve Erdoğan, S. (2004). Spss Uygulamalı Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Yıldırım, Ç., Şumuer, E., Adnan, M., ve Yıldırım, S. (2016). A Growing Fear: Prevalence Of Nomophobia Among Turkish College Students. Information Development, 32(5), 1322–1331.
  • Yıldırım, O., ve Sezer, Ö. (2020). The Relationship Between Nomophobia And Trait Anxiety, Basic Psychological Needs, Happiness In Adolescents. Journal Of Human Sciences, 17(2), 535-547.
  • Yıldırım, S., ve Kişioğlu, A. N. (2018). Teknolojinin Getirdiği Yeni Hastalıklar: Nomofobi, Netlessfobi, Fomo. Medical Journal Of Suleyman Demirel University, 25(4), 473-480. Yıldırım, S., Ergüzel, T.T., ve Sayar. G.H., (2019). Akıllı Telefon Bağımlılığı, Current Addiction Research 3(1), 25-30
  • Yıldız, A. (2019). X, Y ve Z Kuşağı Tüketicilerin Nomofobi Özelliklerinin Karşılaştırması: Adıyaman İli Üzerine Bir Uygulama. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (32), 695-726.
  • Yorulmaz, Ö. Ü. M., Kıraç, A. G. R., ve Sabırlı, Y. L. Ö. H. (2018). Üniversite Öğrencilerinde Nomofobinin Uyku Ertelemeye Etkisi Effects Of Nomofobının Sleepıng At Unıversıty Students. Journal Of Social And Humanities Sciences Research (Jshsr), 5(27), 2988-2996.
  • Yurdagül, B. (2011), “Akıllı Telefon Nedir, Ne İşe Yarar? Dünyadaki Akıllı Telefon Kullanım Oranları ve Türkiye’deki Durum”, Android Türkiye, http://androidturkey.net/2011/12/24/akilli-telefon-nedir-ne-ise-yarar-dunyadaki-akilli-telefon-kullanim-oranlari-ve-turkiyedeki-durum/#comments, (11.11.2019)
  • Yusufoğlu, Ö. Ş. (2017). Boş Zaman Faaliyeti Olarak Akıllı Telefonlar ve Sosyal Yaşam Üzerine Etkileri: Üniversite Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma. Itobiad: Journal of the Human & Social Science Researches, 6(5), 2414-2435.
  • Yücel E ve Ünsalver B. (2019) Ergenlerin Nomofobi Düzeyleriyle Sosyal Kaygı Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Psikoloji Araştırmaları Sempozyumu, içinde ‘’ Üniversite Öğrencilerinde Akıllı Telefon Kullanım Sıklığı ile Uyku Kalitesi İlişkisinin İncelenmesi’’, 94-99
  • Zarghami, M., Khalilian, A., Setareh, J. ve Salehpour, G. (2015). The Impact Of Using Cell Phones After Light-Out on Sleep Quality, Headache, Tiredness, and Distractibility Among Students of A University in North of Iran. Iranian Journal Of Psychiatry and Behavioral Sciences, 9 (4), 1-5.

Çalışanların Nomofobi Düzeylerinin Demografik Değişkenler Açısından İncelenmesi Ve Bir Araştırma

Yıl 2021, Cilt: 11 Sayı: 2, 483 - 508, 30.07.2021
https://doi.org/10.48146/odusobiad.927638

Öz

Teknolojik gelişmelerle birlikte akıllı telefon kullanımının yaygınlaşması hem iş yerlerinde hem de çalışanlarda bir takım sorunlara yol açabilmektedir. İngilizce no mobile phobia sözcüklerinin kısaltılmasıyla ortaya çıkmış ve cep telefonundan uzak kalma korkusu olarak nitelenen nomofobi bu sorunlardan biridir. Literatürde nomofobi üzerine yapılan çalışmaların genellikle öğrenciler üzerine yoğunlaştığı görülmektedir. Oysa nomofobi çalışanlar üzerinde olumsuz etkiler yaratarak onların iş performanslarını, verimliliklerini ve iş konsantrasyonlarını olumsuz yönde etkilemektedir. Bu durum ise örgütsel çıktıları olumsuz etkilemektedir. Bu noktada çalışan bireylerin nomofobi düzeylerinin demografik değişkenler bakımından anlamlı bir farklılık gösterip göstermediğinin tespit edilmesi hem nomofobiden daha çok etkilenen çalışan gruplarının ortaya konması hem de nomofobiden daha fazla etkilenen çalışan gruplarına yönelik stratejiler geliştirilmesi için önem taşımaktadır. Çalışanların nomofobi düzeyleri bakımından mevcut durumu ortaya koymak ve çalışan bireylerin nomofobi durumlarının, demografik değişkenler açısından herhangi bir farklılık gösterip göstermediğinin tespit edilmesi araştırmanın temel amacıdır. Bu doğrultuda çalışma kapsamında; cinsiyet, yaş, eğitim durumu, medeni durum gibi demografik değişkenler ile mevcut durumda çalışılan işletmedeki kıdem ve toplam iş tecrübesi açısından bireylerin nomofobi düzeyleri incelenerek bu değişkenler için nomofobi düzeyleri açısından gruplar arasında anlamlı bir farklılık olup olmadığı tespit edilmeye çalışılmıştır. Bu doğrultuda çalışma hayatında aktif olarak yer alan 725 kişiye nomofobi düzeylerini belirlemek amacıyla anket çalışması uygulanmıştır. Anket çalışması uygulanmadan önce gerekli etik izinler alınmış olup katılımcılara çalışmaya katılmaya gönüllü olup olmadıkları sorusu yöneltilmiştir. Araştırmada sonuç olarak çalışanların nomofobi düzeylerinin cinsiyet ve eğitim durumu açısından anlamlı bir farklılık göstermediği, yaş, medeni durum, mevcut kurumdaki kıdem ve toplam iş tecrübesi açısından ise anlamlı farklılıklar gösterdiği sonucuna ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Ada, S., ve Tatlı, H. (2012), “Akıllı Telefon Kullanımını Etkileyen Faktörler Üzerine Bir Araştırma”. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi, İİBF, İşletme Bölümü, Kahramanmaraş.
  • Adnan, M., ve Gezgin, D. M. (2016). A Modern Phobia: Prevalence of Nomophobia among College Students 1. Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 49(1), 141.
  • Adnan, M., ve Gezgin, D. M. (2016). Modern Yüzyılın Yeni Olgusu Nomofobi Ve Üniversite Öğrencileri Arasında Yaygınlık Düzeyi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 49(1), 141-158.
  • Ahmed, S., Pokhrel, N., Roy, S., ve Samuel, A. J. (2019). Impact Of Nomophobia: A Nondrug Addiction Among Students Of Physiotherapy Course Using An Online Cross-Sectional Survey. Indian Journal Of Psychiatry, 61(1), 77.
  • Akgül, A., ve Çevik, O. (2003), “İstatistiksel Analiz Teknikleri”, Ankara: Emek Ofset Ltd. Şti
  • Akıllı, G. K., Ve Gezgin, D. M. (2016). Üniversite Öğrencilerinin Nomofobi Düzeyleri İle Farklı Davranış Örüntülerinin Arasındaki İlişkilerin İncelenmesi Examination Of The Relationship Between Nomophobia Levels And Different Behavior Patterns Of University Students. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40 (1).
  • Akkuş, E. (2019). Investıgatıon Of Nomophobıa Levels Of Unıversıty Students In The Context Of Famıly Relatıons/Üniversite Öğrencilerinin Nomofobi Düzeylerinin Aile İlişkileri Bağlamında İncelenmesi. Medıa & Communıcatıon Studıes, 47.
  • Akman, E. (2019). Akıllı Telefonsuz Kalma Korkusunun (Nomofobi) Akademik Başarıya Etkisi: Süleyman Demirel Üniversitesi Siyaset Bilimi Ve Kamu Yönetimi Öğrencileri Üzerinden Bir Değerlendirme. Avrasya Uluslararası Araştırmalar Dergisi, 7(16), 256-275.
  • Aksu, B. Ç., & Doğan, A. (2020). Kuşaklar Açısından Motivasyon Araçlarının ve Kariyer Çapalarının Karşılaştırılması. İşletme Araştırmaları Dergisi, 12(2), 2040-2060.
  • Aktaş, H. & Yılmaz, N.(2017). Üniversite Gençlerinin Yalnızlık Ve Utangaçlık Unsurları Açısından Akıllı Telefon Bağımlılığı. International Journal Of Social Sciences And Education Research, 3(1), 85-100.
  • Altunışık R., Coşkun R., Bayraktaroğlu S., ve Yıldırım E, (2012). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri SPSS Uygulamalı, Sakarya, Sakarya Yayıncılık.
  • Ankara, H. G., Tekin, B. T., ve Esma, Ö. Z. (2020). Elmayı En Çok Kim Isırıyor? Akıllı Telefon Bağımlılığını Etkileyen Sosyoekonomik Faktörlerin Tespiti. Bilişim Teknolojileri Dergisi, 13(3), 235-242.
  • Apak, E., ve Yaman, Ö. M. (2019). Üniversite Öğrencilerinde Nomofobi Yaygınlığı ve Nomofobi ile Sosyal Fobi Arasındaki İlişki: Bingöl Üniversitesi Örneklemi. Addicta: The Turkish Journal on Addictions, 3(1), 609-627.
  • Arslan, H., Tozkoporan, S. B., ve Kurt, A. A. (2019). Öğretmenlerde Mobil Telefon Yoksunluğu Korkusunun ve Gelişmeleri Kaçırma Korkusunun İncelenmesi. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(3), 237-256.
  • Aslan S, ve Aylaz R. (2014). Akademisyenlerin İnternet Bağımlılık Düzeyleri Ve Buna Bağlı Oluşabilecek Sağlık Sorunların Değerlendirilmesi. İnönü Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 3(2), 14-19. Aşık, N. A. (2018). Aidiyet Duygusu Ve Nomofobi İlişkisi: Turizm Öğrencileri Üzerinde Bir Araştırma. Turar Turizm Ve Araştırma Dergisi, 7(2), 24-42.
  • Augner, C. ve Hacker, G. W. (2012). Associations Between Problematic Mobile Phone Use and Psychological Parameters in Young Adults. International Journal of Public Health, 57 (2), 437-441.
  • Bahl, R.R. ve Deluliis, D. (2015). Nomophobia, (Ed.) Yan, Z., Encyclopedia of Mobile Phone Behavior. (3 Volumes), USA: IGI Global.
  • Bardak, F., ve Yalçınkaya-Alkar, Ö. (2016). Üniversite Öğrencilerinin Sosyal Ağları Kullanım Amaçlarına Göre İnternet Bağımlılığı Ve Yalnızlık Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi [Investigation Of Internet Addiction And Loneliness In Scope Of Social Media Use Purposes]. Bağımlılık Dergisi, 17(2), 55-65.
  • Bayram, A., Kahveci, A., Yıldız, A., Doğanay, E., Oğuzyiğit, E., Özdemir, F., ve Teke Z.G., (2018). Üniversite Öğrencilerinde Cep Telefonu Problemli Kullanım Durumunun Ve Yalnızlık Düzeyinin Belirlenmesi. SANAL ALEM/MEDYA ŞİDDETİ, 59.
  • Bayram, A., Yılmaz, E. Z., Sözen, Ç., ve Bayer, N. (2019). Nomofobi'nin (Akıllı Telefon Yoksunluğu) İçsel Motivasyona Etkisi: Giresun Üniversitesi Öğrencileri Örneği. İşletme Bilimi Dergisi, 7(1), 105-130.
  • Biber, L. (2020). Sosyal Medya, Fomo Ve Kuşaklararası Farklılaşma. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Ekonomi Ve Yönetim Araştırmaları Dergisi, 9(1), 26-43.
  • Bivin, J. B., Mathew, P., Thulasi, P. C., & Philip, J. (2013). Nomophobia - Do We Really Need To Worry About? Reviews Of Progress, 1(1), 1–5. Bragazzi N.L, Puente G Del. A. (2014). Proposal For İncluding Nomophobia İn The New DSM-V. Psychol Res Behav Manag [Internet]. 2014;7:155–60. Available: Http://Www.Dovepress.Com/Permissions.Php
  • Broughton, G. (2015). “The Changing Face [Book] Of Friendship, Fellowship And Formation” St Mark’s Review, (233), 74-86.
  • Burucuoğlu, M. (2017). Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin Nomofobi Düzeyleri Üzerinde Bir Araştırma. Karabük Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(2), 482-489.
  • Büyükçolpan, H. (2019). “Üniversite Öğrencilerinde Nomofobi, Bağlanma Biçimleri, Depresyon vee Algılanan Sosyal Destek”, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi
  • Can A.V. Ve M. Kıymaz, (2016). “Bilişim Teknolojilerinin Perakende Mağazacılık Sektörüne Yansımaları: Muhasebe Departmanlarında Endüstri 4.0 Etkisi”, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, CİEP Özel Sayısı 107-117.
  • Cheever, N. A., Rosen, L. D., Carrier, L. M., ve Chavez, A. “Out of Sight is Not Out of Mind: The Impact of Restricting Wireless Mobile Device Use on Anxiety Levels Among Low, Moderate And High Users”, Computers in Human Behavior, (37), 290- 297.
  • Chinnery, G., M. (2006), “Emerging Technologies Going to the Mall: Mobil Assisted Language Learning”, Language Learning & Technology. 10 (1) : 9-16.
  • Civek, F., ve Ulusoy, G. (2020) X ve Y Kuşağı Tüketicilerin Nomofobik Eğilimlerinin Çevrimiçi Alışveriş Bağımlılığı ile Olan İlişkisinin Belirlenmesi. Turkish Studies - Social 15(1), 141-156.
  • Çağan, Ö. (2019). Bir Lisede Öğrenim Gören Öğrencilerde Nomofobinin Algılanan Sosyal Destekle İlişkisinin Araştırılması. In 3. International 21. National Public Health Congress.
  • Çelebi, M., Metin, A., İncedere, F., Aygün, N., Bedir, M., ve Özbulut, Ö. (2020). Investigation Of Relationship Between Nomophobia And Loneliness Level Erciyes University Sample. Sciences, 10(2), 315-334.
  • Çelik, Y., ve Atilla, G. (2018). Üniversite Öğrencilerinin Nomofobi, Duygu Düzenleme Güçlüğü Ve Akademik Başarıları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi: Manavgat MYO Örneği. Journal Of Social And Humanities Sciences Research, 5(26), 2628-2639.
  • Dağlı, E., Hamutoğlu, N. B., ve Gezgin, D. M. (2017). Okul Öncesi Öğretmenlerinin Nomofobi Düzeyleri ile Akıllı Telefon ve Sosyal Ağ Servisleri Kullanma Davranışları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi.[The Investigation of the Relationship Between the Nomofobi Levels of Pre-School Teachers and Using Behaviors of Smart Phone and Social Network Services]. In Uluslararası Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Sempozyumu/International Computer & Intructional Technologies Symposium, ICITS-2017, 24-26.
  • Daily Mail, Nomophobia is the Fear of Being Out of Mobile Phone Contact-And İt’s The Plague of Our 24/7 Age. Http://Www.Dailymail. Co.Uk/News/Article550610/Nomophobia-Fear-Mobile-Phone-Contact-- Plague-24-7-Age.Html, (Erişim Tarihi: 21.08.2018).
  • Darvishi, M., Noori, M., Nazer, M. R., Sheikholeslami, S., Ve Karimi, E. (2019). Investigating Different Dimensions Of Nomophobia Among Medical Students: A Cross-Sectional Study. Open Access Macedonian Journal Of Medical Sciences, 7(4), 573.
  • Demirci, K., Akgönül, M., ve Akpınar, A. (2015). Relationship of Smartphone Use Severity With Sleep Quality, Depression, and Anxiety in University Students. Journal of Behavioral Addictions, 4(2), 85–92
  • Dixit, S., Shukla, H., Bhagwat, A. K., Bindal, A., Goyal, A., Zaidi, A. K., Ve Shrivastava, A. (2010). A Study To Evaluate Mobile Phone Dependence Among Students Of A Medical College And Associated Hospital Of Central India. Indian Journal Of Community Medicine, 35(2), 339–342.
  • Engin, G., & Genç, S. Z. (2020). Öğretmen Adaylarının Akıllı Telefon Ekran Kullanım Süreleri ile Akademik Erteleme Davranışları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Celal Bayar University Journal of Social Sciences/Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18(1), 314-325.
  • Ercan, Ö., ve Tekin, N. (2019). Beden Eğitimi Öğretmenlerinin Nomofobi Düzeylerinin İncelenmesi. Journal Of Global Sport And Education Research, 2(1), 24-34.
  • Erdem, H., Kalkın, G., Türen, U. ve Deniz, M. (2016). Üniversite Öğrencilerinde Mobil Telefon Yoksunluğu Korkusunun (Nomofobi) Akademik Başarıya Etkisi. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 21(3), 923–936
  • Erdem, H., Türen, U., ve Ercil, Y. (2017) İş Yükü Fazlalığı Algısını Oluşturan Nedenlerden Birisi Nomofobi (No Mobile Phone Phobia) Olabilir Mi? Could Nomophobia (No Mobile Phone Phobia) be One of the Causes of Role Overload Perception? Yönetim ve Çalışma Dergisi/Journal of Management and Labour, 1(2), 16-30.
  • Eren, B., Kılıç, Z. N., Günal, S. E., Kırcalı, M. F., Öznacar, B. B., ve Topuzoğlu, A. (2020). Evaluation Of Nomophobia And Related Factors İn High School Students. Anatolian Journal Of Psychiatry, 21(2), 133-140.
  • Ertan, G. (2019). “Mobil Telefonsuz Kalma Korkusunun (Nomofobi) İş Tatmini, İşe Bağlılık Ve Sosyal İzolasyon Üzerine Etkisi” Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayınlanmamış Doktora Tezi.
  • Gezgin, D. M., Hamutoglu, N. B., Basarmak, U., & Dagli, E. S. (2020). Akıllı Telefon Kullanım Becerisi Bağlamında Okul Öncesi Öğretmenlerinin Nomofobi Eğilimlerinin İncelenmesi. Mediterranean Journal of Educational Research, 14(32), 1-16.
  • Gezgin, D. M., Hamutoğlu, N. B., Gültekin, G. S., ve Yıldırım, S. (2019). Öğretmen Adaylarının Akıllı Telefon, Mobil Telefonsuz Kalma Korkusu (Nomofobi) Ve Gelişmeleri Kaçırma Korkusuna (Fomo) İlişkin Algılarının Metafor Kullanılarak Belirlenmesi. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(2), 733-783.
  • Gezgin, D. M., Şahin, Y. L., ve Yıldırım, S. (2017). “Sosyal Ağ Kullanıcıları Arasında Nomofobi Yaygınlığının Çeşitli Faktörler Açısından İncelenmesi”, Eğitim Teknolojisi Kuram Ve Uygulama, 7(1), 1-15.
  • Griffiths, M. (2003). Internet Gambling: Issues, Concerns, and Recommendations, Cyberpsychology & Behavıor, 6(6), 557-568.
  • Güler, E. Ö., ve Veysikarani, D. (2019). Nomofobi Üzerine Bir Araştırma: Üniversite Öğrencileri Örneği. Beykoz Akademi Dergisi, 7(1), 75-88.
  • Gürbüz, I. B., ve Özkan, G. (2020). What İs Your Level Of Nomophobia? An İnvestigation Of Prevalence And Level Of Nomophobia Among Young People İn Turkey. Community Mental Health Journal, 56(5), 1-9.
  • Güllüce, A. Ç., Kaygın, E., ve Borekci, N. E. (2019). Üniversite Öğrencilerinin Nomofobi Düzeyi İle Öznel İyi Olma Durumları Arasındaki İlişkinin Belirlenmesi: Ardahan Örneği. Hacettepe Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 37(4), 651-673.
  • Güzeller, C.O. ve Coşguner, T. (2012). Development of A Problematic Mobile Phone Use Scale For Turkish Adolescents. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, 15 (4), 205-211.
  • Ha JH, Chin B, Park DH, Ryu SH, Yu J. (2008). Characteristics of excessive cellular phone use in Korean adolescents. CyberPsychology & Behavior 11(6),783-784 Hoşgör, H. (2020) Üniversite Öğrencilerinin Nomofobi Düzeyini Etkileyen Faktörler ve Ders Performansları Üzerinde Nomofobinin Etkisi. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 15(25), 3167-3197.
  • Hoşgör, H., Tandoğan, Ö., ve Gündüz-Hoşgör, D. (2017). Nomofobinin Günlük Akıllı Telefon Kullanım Süresi Ve Okul Başarısı Üzerindeki Etkisi: Sağlık Personeli Adayları Örneği. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 5(46), 573-595.
  • Işık, M., ve Kaptangil, İ. (2018). Akıllı Telefon Bağımlılığının Sosyal Medya Kullanımı Ve Beş Faktör Kişilik Özelliği İle İlişkisi: Üniversite Öğrencileri Üzerinden Bir Araştırma. Itobiad: Journal Of The Human & Social Science Researches, 7(2), 695-717.
  • Jin, B., ve Park, N. (2012). Mobile Voice Communication and Loneliness: Cell Phone Use and The Social Skills Deficit Hypothesis. New Media & Society. 15(7), 1094-1111.
  • Kaçik, S., ve Acar F., Üniversite Öğrencilerinin Gelişmeleri Kaçırma Korkusu (Gkk) Ve Yaşam Doyumu Düzeylerinin Demografik Değişkenler Açısından İncelenmesi. Kayseri Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2(1), 74-90.
  • Kaur, A., ve Sharma, P. (2015). “A Descriptive Study To Assess The Risk Of Developing Nomophobia Among Students Of Selected Nursing Colleges Ludhiana, Punjab”, International Journal Of Psychiatric Nursing, 1(2) , 1-6.
  • Kıraç, R., (2019). Nomofobinin Dikkat Eksikliğine Etkisi. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 14(20), 1095-1114.
  • King, A.L.S., Valença, A.M., Silva, A.C., Sancassiani, F., Machado, S. ve Nardi, A.E. (2014). “Nomophobia”: Impact of Cell Phone Use Interfering with Symptoms and Emotions of Individuals with Panic Disorder Compared with A Control Group”, Clinical Practice & Epidemiology in Mental Health, 10, 28-35.
  • King, A. L., Valença, A. M., ve Nardi, A. E. (2010). Nomophobia: The Mobile Phone İn Panic Disorder With Agoraphobia Reducing Phobias Or Worsening Of Dependence. Cognitive And Behavioral Neurology, 23(1), 52–54.
  • Kocabaş, D., ve Korucu, K. S. (2018). Dijital Çağın Hastalığı Nomofobi Üzerine Bir Araştırma. Avrasya Sosyal Ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 5(11), 254-268.
  • Krajewska-Kułak, E., Kułak, W., Stryzhak, A., Szpakow, A., Prokopowıcz, W. Ve Marcınkowskı, J.T. (2012). “Problematic Mobile Phone Using Among The Polish And Belarusian University Students, A Comparative Study”, Prog Health Sciences, 2(1): 45-50.
  • Kuss D.J. ve Griffiths M.D. (2011). Online Social Networking And Addiction-A Review Of The Psychological Literature. International Journal Of Environmental Research And Public Health 8(9), 3528-3552.
  • Kuşay, Y. (2013), “Sosyal Medya Ortamında Çekicilik ve Bağımlılık: Facebook Üzerine Bir Araştırma”, İstanbul: Beta Basım A.Ş.
  • Kwon M, Lee J.Y., Won W.Y., Park J.W., Min J.A., Hahn C, ve Kim, D.J. (2013). Development And Validation Of A Smartphone Addiction Scale (SAS). Plos One 8(2), 1-7
  • Kwon, M.; Kim, D.J.; Cho, H., ve Yang, S. (2013). The Smartphone Addiction Scale: Development and Validation of a Short Version for Adolescents, Plos One, 8(I2), 1-7
  • Lee Y.S.(2006) Biological Model and Pharmacotherapy In Internet Addiction. Journal of Korean Medical Association 49(3), 209–214.
  • Lepp, A., Barkley, J.E, Sanders, G.J, Rebold, M. ve Gates, P. (2013). “The Relationship Between Cell Phone Use, Physical and Sedentary Activity, and Cardiorespiratory Fitness in A Sample of U.S. College Students”, International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity, 10: 1-9.
  • Lu, Yang, (2017). “Industry 4.0: A Survey On Technologies, Applications And Open Research İssues. Journal Of Industrial Information Integration, 6, 1-10
  • Melek S. (2016). “Akıllı Telefon Bağımlılığının Öznel Mutluluk Düzeyine Etkisinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi”. Sakarya Üniversitesi Eğitim Bilim Enstitüsü Eğitim Bilim Anabilim Dalı Eğitimde Psikolojik Hizmetler Bilim Dalı, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Minaz, A., ve Bozkurt, Ö. Ç. (2017). Üniversite Öğrencilerinin Akıllı Telefon Bağımlılık Düzeylerinin Ve Kullanım Amaçlarının Farklı Değişkenler Açısından İncelenmesi-Investıgatıon Of Unıversıty Students Smartphone Addıctıon Levels And Usage Purposes In Terms Of Dıfferent Varıables. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(21), 268-286.
  • Nayak, J.K., (2018). Relationship Among Smartphone Usage, Addiction, Academic Performance And The Moderating Role Of Gender: A Study Of Higher Education Students İn India. Computers & Education 123,164-173.
  • Okuyan, C., Güner, P. D., ve Güneş, S. U. Hemşirelik Ve Tıp Fakültesi Öğrencilerinin Nomofobi Düzeylerinin Belirlenmesi. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 8(4), 372-382.
  • Öz, H., ve Tortop, H. S. (2018). Üniversite Okuyan Genç Yetişkinlerin Mobil Telefon Yoksunluğu Korkusu (Nomofobi) İle Kişilik Tipleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Yeni Medya Elektronik Dergi, 2(3), 146-159.
  • Özarslan, M. (2019) The Relationship Between High School Students’ Fear Of Mobile Telephone Deprivation And Life Satisfaction Levels. International Technology And Education Journal, 3(2), 9-18.
  • Özduman, A., Başak, G. Ö. K., ve Gökçen, H. (2020). Mobil Telefon Kullanıcılarının Mobil Bağımlılık Durumu Ve 5g Teknolojisi Kabullenme Niyeti Modellerinin Geliştirilmesi. Bilişim Teknolojileri Dergisi, 13(3), 269-288.
  • Pavithra, M. B., Madhukumar, S., ve Mahadeva, M. (2015). A Study On Nomophobia-Mobile Phone Dependence, Among Students Of A Medical College İn Bangalore. National Journal Of Community Medicine, 6(3), 340-344.
  • Polat, R. (2017). Dijital Hastalık Olarak Nomofobi. Yeni Medya Elektronik Dergisi, 1(2), 164-172.
  • Pourrazavi, S., Allahverdipour, H., Jafarabadi, M. A., ve Matlabi, H. (2014) A Socio-cognitive Inquiry of Excessive Mobile Phone Use. Asian Journal of Psychiatry 10, 84–89.
  • Prasetyo, A., ve Ariana, A. D. (2016). Hubungan antara The Big Five Personality dengan Nomophobia pada Wanita Dewasa Awal. Jurnal Psikologi Klinis dan Kesehatan Mental, 5(1), 1-9.
  • Qin. J., L. Ying ve R. Grosvenor, (2016). “A Categorical Framework Of Manufacturing For İndustry 4.0 And Beyond”, Procedia CIRP, (52),173-178.
  • Ramazanoğlu, M. (2020). Öğretmen Adaylarının Nomofobi Düzeylerinin Belirlenmesi. Ekev Akademi Dergisi, 81, 247-264.
  • Reid, D.J. ve Reid, F., J., M. (2007). Text or Talk? Social Anxiety, Loneliness, and Divergent Preferences for Cell Phone Use. CyberPsychology & Behavior,10 (3), 424–35.
  • Romano, D. M. (2004). A Self-Psychology Approach to Narcissistic Personality Disorder: A Nursing Reflection. Perspectives in Psychiatric Care, 40 (1), 20-28.
  • Sayer S. ve A. Ülker, (2014). “Ürün Yaşam Döngüsü Yönetimi”, Mühendis Ve Makina, 55(657). 65-72.
  • SecurEnvoy (2012). 66% of The Population Suffer From Nomophobia The Fear Of Being Without Their Phone. Erişim: 12.12.2019 https://www.securenvoy.com/blog/2012/02/16/66-of-the-populationsuffer-from-nomophobia-the-fear-ofbeing-without-their-phone/.
  • Sharma, M., Mathur, D. M., ve Jeenger, J. (2019). Nomophobia And İts Relationship With Depression, Anxiety, And Quality Of Life İn Adolescents. Industrial Psychiatry Journal, 28(2), 231.
  • Sharma, N., Sharma, P., Sharma, N. ve Wavare, R. R. (2015), Rising Concern Of Nomophobia Amongst Indian Medical Students, International Journal of Research in Medical Sciences, 3 (3), 705-707.
  • Sırakaya, M. (2018). Ön Lisans Öğrencilerinin Nomofobi Düzeylerinin Akıllı Telefon Kullanım Durumlarına Göre İncelenmesi. Mersin University Journal of the Faculty of Education, 14(2), 714-727.
  • Soni, R., Upadhyay, R., ve Jain, M. (2017). Prevalence Of Smart Phone Addiction, Sleep Quality And Associated Behaviour Problems İn Adolescents. International Journal Of Research İn Medical Sciences, 5(2), 515-519.
  • Sungur. Z.M (1997), ‘’Fobik Bozukluklar’’, Psikiyatri Dünyası Dergisi, 1 (1), 5-11
  • Şar, A.H. (2013). Examination of Loneliness and Mobil Phone Addiction Problem Observed in Teenagers from The Some Variables. International Journal of Social Science, 6 (2), 1207-1220.
  • Takao, M., Takahashi, S., ve Kitamura, M. (2009). Addictive Personality and Problematic Mobile Phone Use. CyberPsychology & Behavior, 12 (5), 501-507.
  • Tamura, H., Nishida, T., Tsuji, A. ve Sakakibara, H. (2017). Association Between Excessive Use of Mobile Phone and Insomnia and Depression Among Japanese Adolescents. International Journal of Environmental Reseach and Public Health, 14 (7), 1-11.
  • Taslak, S., ve Sakal, M. Öğrencilerin Akıllı Telefon Bağımlılığının Akademik Motivasyona Etkisi.
  • Tavolacci, M. P., Meyrignac, G., Richard, L., Dechelotte, P., Ve Ladner, J. (2015). Problematic Use Of Mobile Phone And Nomophobia Among French College Students. European Journal Of Public Health, 25(3), 12–21.
  • Tohumcu, M. U. (2018). İnternet Ve Akıllı Telefon Bağımlılığı İle Benlik Saygısı Ve Yalnızlık Arasındaki İlişkinin Çeşitli Demografik Değişkenler Açısından İncelenmesi Haliç Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Uygulamalı Psikoloji Ana Bilim Dalı Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi
  • Tor Kadıoğlu, C., ve Koşar, A. (2019). Nomofobiklik Düzeyinin A Ve B Tipi Kişilikler Bağlamında İncelenmesi Ve İnternetten Satın Alma Davranışı Üzerindeki Etkisi. Journal Of International Social Research, 12(66).
  • Tran, D. (2016). Classifying nomophobia as smart-phone addiction disorder. UC Merced Undergraduate Research Journal, 9(1), 1-22.
  • Türen, U., Erdem, H., ve Kalkın, G. (2017). Mobil Telefon Yoksunluğu Korkusu (Nomofobi) Yayılımı: Türkiye’den Üniversite Öğrencileri Ve Kamu Çalışanları Örneklemi. International Journal Of Informatics Technologies, 10(1), 1-12.
  • Višnjić, A., Veličković, V., Sokolović, D., Stanković, M., Mijatović, K., Stojanović, M., Ve Radulović, O. (2018). Relationship Between The Manner Of Mobile Phone Use And Depression, Anxiety, And Stress İn University Students. International Journal Of Environmental Research And Public Health, 15(4), 697- 709.
  • Wei, R. ve Lo, V. H. (2006). Staying Connected While on The Move: Cell Phone Use and Social Connectedness. New Media & Society, 8(1), 53-72.
  • Witkowski, K. (2017)“Internet Of Things, Big Data, İndustry 4.0–İnnovative Solutions İn Logistics And Supply Chains Management”, Procedia Engineering, 182, 763-769
  • World Health Organization (WHO) (2014). Public Health İmplications Of Excessive Use Of The Internet, Computers, Smartphones And Similar Electronic Devices Meeting Report. Main Meeting Hall, Foundation For Promotion Of Cancer Research, National Cancer Research Centre, Tokyo, Japan, 151.
  • Yanqing, L., ve Wenjie, F. (2019). How does Nomophobia Exert Impact on Life Satisfaction? Exploring the Mediating Effect of Psychological Wellbeing and Academic Performance. WHICEB 2019 Proceedings. 21. https://aisel.aisnet.org/whiceb2019/21
  • Yazıcıoğlu, Y. ve Erdoğan, S. (2004). Spss Uygulamalı Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Yıldırım, Ç., Şumuer, E., Adnan, M., ve Yıldırım, S. (2016). A Growing Fear: Prevalence Of Nomophobia Among Turkish College Students. Information Development, 32(5), 1322–1331.
  • Yıldırım, O., ve Sezer, Ö. (2020). The Relationship Between Nomophobia And Trait Anxiety, Basic Psychological Needs, Happiness In Adolescents. Journal Of Human Sciences, 17(2), 535-547.
  • Yıldırım, S., ve Kişioğlu, A. N. (2018). Teknolojinin Getirdiği Yeni Hastalıklar: Nomofobi, Netlessfobi, Fomo. Medical Journal Of Suleyman Demirel University, 25(4), 473-480. Yıldırım, S., Ergüzel, T.T., ve Sayar. G.H., (2019). Akıllı Telefon Bağımlılığı, Current Addiction Research 3(1), 25-30
  • Yıldız, A. (2019). X, Y ve Z Kuşağı Tüketicilerin Nomofobi Özelliklerinin Karşılaştırması: Adıyaman İli Üzerine Bir Uygulama. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (32), 695-726.
  • Yorulmaz, Ö. Ü. M., Kıraç, A. G. R., ve Sabırlı, Y. L. Ö. H. (2018). Üniversite Öğrencilerinde Nomofobinin Uyku Ertelemeye Etkisi Effects Of Nomofobının Sleepıng At Unıversıty Students. Journal Of Social And Humanities Sciences Research (Jshsr), 5(27), 2988-2996.
  • Yurdagül, B. (2011), “Akıllı Telefon Nedir, Ne İşe Yarar? Dünyadaki Akıllı Telefon Kullanım Oranları ve Türkiye’deki Durum”, Android Türkiye, http://androidturkey.net/2011/12/24/akilli-telefon-nedir-ne-ise-yarar-dunyadaki-akilli-telefon-kullanim-oranlari-ve-turkiyedeki-durum/#comments, (11.11.2019)
  • Yusufoğlu, Ö. Ş. (2017). Boş Zaman Faaliyeti Olarak Akıllı Telefonlar ve Sosyal Yaşam Üzerine Etkileri: Üniversite Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma. Itobiad: Journal of the Human & Social Science Researches, 6(5), 2414-2435.
  • Yücel E ve Ünsalver B. (2019) Ergenlerin Nomofobi Düzeyleriyle Sosyal Kaygı Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Psikoloji Araştırmaları Sempozyumu, içinde ‘’ Üniversite Öğrencilerinde Akıllı Telefon Kullanım Sıklığı ile Uyku Kalitesi İlişkisinin İncelenmesi’’, 94-99
  • Zarghami, M., Khalilian, A., Setareh, J. ve Salehpour, G. (2015). The Impact Of Using Cell Phones After Light-Out on Sleep Quality, Headache, Tiredness, and Distractibility Among Students of A University in North of Iran. Iranian Journal Of Psychiatry and Behavioral Sciences, 9 (4), 1-5.
Toplam 115 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İşletme
Bölüm MAKALE
Yazarlar

Bumin Çağatay Aksu 0000-0002-8384-4641

Altan Doğan 0000-0002-0370-2513

Yayımlanma Tarihi 30 Temmuz 2021
Gönderilme Tarihi 25 Nisan 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 11 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Aksu, B. Ç., & Doğan, A. (2021). Çalışanların Nomofobi Düzeylerinin Demografik Değişkenler Açısından İncelenmesi Ve Bir Araştırma. Ordu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 11(2), 483-508. https://doi.org/10.48146/odusobiad.927638

  Bilginin ışığında aydınlanmak dileğiyle....

 ODÜSOBİAD