Today,
universities, like products and services, are on the way to become a brand.
Increasing competition environments and efforts to increase the national and
international awareness of universities require the branding of universities.
The aim of this study is to analyze what steps Burdur Mehmet Akif Ersoy
University has followed in the process of becoming a brand university with
content analysis and to make evaluations and suggestions regarding the brand
management process of the university. According to the data obtained, the
university started its branding process by analyzing the situation and
continued its studies by analyzing its strengths and weaknesses. Positioning
itself as the family of Mehmet Akif Ersoy University, located in the heart of
the province of Burdur, the university manages the process with the effort of
being in the minds of people with the slogan 'From Independence to
Independence'. Burdur Mehmet Akif Ersoy University, which is selected as one of
the 5 pilot universities to be supported by the Ministry of Development in the
field of 'Development of Livestock and Livestock-Based Industrialism', also
conducts positioning studies in the field of animal husbandry, animal
husbandry-based industry and especially food industry.
Brand Brand University Brand Creation Brand Identity Branding
Günümüzde ürün ve hizmetler gibi üniversiteler de marka olma yolunda
ilerlemektedirler. Artan rekabet ortamları ve üniversitelerin ulusal ve
uluslararası bilinirliğini artırma çabaları üniversitelerin markalaşmasını
zorunlu kılmaktadır. Bu çalışmanın amacı Burdur Mehmet Akif Ersoy
Üniversitesi’nin marka üniversite olma sürecinde hangi adımları uyguladığını
içerik analizi ile incelemek ve üniversitenin marka yönetim sürecine dair
değerlendirmelerde ve önerilerde bulunmaktır. Elde edilen verilere göre
markalaşma sürecine durum analizi yaparak başlayan üniversite, güçlü ve zayıf
yönlerini analiz ederek çalışmalarını sürdürmüştür. Kendini Burdur ilinin can
damarında yer alan Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi ailesi olarak konumlandıran
üniversite, ‘İstiklalden İstikbale’ sloganı ile insanların zihninde yer etme
çabası ile süreci yönetmektedir. ‘Hayvancılık ve Hayvancılığa Dayalı
Sanayiciliğin Geliştirilmesi’ alanında Kalkınma Bakanlığı tarafından
desteklenecek 5 pilot üniversiteden biri olarak seçilen Burdur Mehmet Akif
Ersoy Üniversitesi yöre ile ilintili olarak hayvancılık, hayvancılığa dayalı
sanayi ve özellikle gıda sanayi konusunda da konumlandırma çalışmaları
yapmaktadır.
Marka Marka Üniversite Marka Yaratma Marka Kimliği Markalaşma
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 13 Mart 2020 |
Kabul Tarihi | 4 Mart 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 4 Sayı: 1 |