BibTex RIS Kaynak Göster

Marketing Of Organic Products in Turkey

Yıl 2014, Cilt: 9 Sayı: 1, 75 - 94, 01.01.2014

Öz

Organic farming activities starting in 1985 in accordance with the guidance of the EU countries' demands from our country has become one of commercial importance by making progress over the years. Organic farming is carried out approximately in 160 countries around the world and production area of organic farming is increasing day by day. Organic farming activities started with the only traditional products such as raisins and dried figs in the first couple of years, have reached and industrial structure with more than 200 products consist of herbal products, processed food products and other organic products. In this study, the volume of trade in the world and in Turkey, the marketing strategies of organic products, problems encountered with marketing and information relating to the measures to be taken against these problems are presented. In Turkey, a large part of organic products is offered to foreign markets, some of them is consumed directly, and some of them is used in a portion of the mixture of normal-finished products. In Turkey, one of the most important challenges faced by manufacturers in the marketing their products as organic products is the difficulty of providing inputs permitted to use for organic agriculture from the market or expensiveness of the imported inputs. Organic products may commercialise through organic markets and super markets besides direct sales from the garden or online sales. In addition, working of the marketing companies with only a few manufacturers and the manufacturer's lack of an alternative market because of the domestic market had not yet emerged are among the major problems encountered in the marketing of organic products. To be found new markets, to stimulate the domestic market and to ensure the sustainability of the organic farming, it should be established an accurate and easily accessible information network and efforts must be concentrated on promotion.

Kaynakça

  • Akkaya, F. (2001), Türkiye’de Ekolojik (Organik) Ürün Üretimi ve Pazarlaması, Türkiye II. Ekolojik Tarım Sempozyumu-Bildiriler, 14-16 Kasım, Antalya.
  • Aksoy, U.; Altındişli, A. (1998), Ekolojik (Organik, Biyolojik) Tarım. Ekolojik Tarım Organizasyonu Derneği Yayınları, Bornova, İzmir. 125s.
  • Altındişli, A.; İlter, E. (1999), Eko-tarımda ilke ve kavramlar. Ekolojik tarım eğitimi, İzmir.
  • Anonim 2013a. Ege İhracatçı Birlikleri kayıtları, 2012.
  • Anonim 2013b.GTKB, 2011. OTBİS Kayıtları.
  • Anonim, 2014a. http://organik.tarim.gov.tr/ [10/01/2014]
  • Anonim, 2014b. http://www.ekoinspekt.com.tr/organik_tar%C4%B1m-haberi-TR-2-1.html (Erişim tarihi: 10/01/2014)
  • Anonim, 2014c. http://www.blacksea-een.org/dosyalar/BB_sekrap/BB_sekrap-6-38.pdf [Erişim tarihi: 10/01/2014]
  • Anonim, 2014d. http://www.tarim.gov.tr (Erişim Tarihi:15.01.2014)
  • Anonim, 2014e. http://www.migros.com.tr/ (Erişim tarihi: 15.01.2014).
  • Anonim, 2014f. http://www.hasadorganik.com/ (Erişim tarihi: 15.01.2014).
  • Demiryürek, K. (2004), Dünya ve Türkiye'de organik tarım. H.Ü.Z.F.Dergisi, 63-71.
  • Deniz, E. (2009), Organik tarım sektör raporu. Avrupa İşletmeler Ağı-Karadeniz.
  • Emeksiz, F.; Albayrak, M.; Güneş, E.; Özçelik, A.; Özer, O.; Taşdan, K. (2005), Türkiye’de Tarımsal Ürünlerin Pazarlama Kanalları ve Araçlarının Değerlendirilmesi. Ziraat Mühendisleri Odası Teknik Kongresi 2. Cilt, sayfa:1155-1172
  • İslam, A. (2010), Dünya’da ve Türkiye’de Organik Tarım. 11. Aybastı-Kabataş Kurultayı (Yörenin Organik Tarım Potansiyeli) Aybastı-Kabataş Kurultayı Yayın No: 12, 61-74
  • İslam, A. (2013), Organik Tarım Ders Notları. Ordu Üniversitesi. Ziraat Fakültesi. Ordu.
  • Marangoz, M. (2005), Organik Tarım Ürünleri Pazarının Gelişme Potansiyeli ve Organik Tarım Ürünlerinin Pazarlanması (GAP Bölgesine Yönelik Bir Çalışma), Şubat-2005, Şanlıurfa.
  • Nasır, A.; Kımıloglu, H. (2006), Organik Tarım Ürünlerinin Ekonomik Boyutu ve Pazarlaması. Sürdürülebilir Rekabet Avantajı Elde Etmede Organik Tarım Sektörü Sektörel Stratejiler ve Uygulamalar, 405-438, İstanbul.
  • Örjavik, K. (2011), World of organic certification 2010. Statistics and Emerging Trends 2011, IFOAM, Bonn.
  • Sahota, A. (2009), The global market for organic food and drink. Statistics and Emerging Trends 2009. FIBL-IFOAM Report, IFOAM, Bonn; FiBL, Frick; ITC, Geneva.
  • Turan, A.; Beyhan, N.; Sarıoğlu, M.; Memiş, S. (2009), Organik Fındık Yetiştiriciliği. 1.GAP Organik Tarım Kongresi 17-20 Kasım (Bildiriler Kitabı), 809-815, Şanlıurfa.
  • Usal, G. (2006), Toros Dağ Köylerinde Organik Tarım Yoluyla Üretici Gelirlerini Arttırma Olanakları. Doktora Tezi. Çukurova Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Tarım Ekonomisi Anabilim Dalı, Adana.
  • Willer, H.; Kilcher, L. (2011), The World of Organic Agriculture. Statistics and Emerging Trends 2011. IFOAM, Bonn, & FiBL, Frick.

Türkiye’de Organik Ürünlerin Pazarlanması

Yıl 2014, Cilt: 9 Sayı: 1, 75 - 94, 01.01.2014

Öz

Ülkemizde AB ülkelerinden gelen taleplerin yönlendirmesi doğrultusunda 1985’li yıllarda başlayan organik tarım faaliyetleri yıllar içinde ilerleme kaydederek ticari öneme sahip bir konuma gelmiştir. Dünya’da yaklaşık 160 ülkede organik tarım yapılmakta ve üretim alanları her geçen gün giderek artmaktadır. İlk yıllarda sadece kuru üzüm ve kuru incir gibi birkaç geleneksel ürünle başlayan organik tarım faaliyeti, günümüzde ise bitkisel ürünler, işlenmiş gıda ürünleri ve diğer organik ürünler olarak sınıflandırabileceğimiz 200’den fazla ürüne sahip sektörel bir yapıya ulaşmıştır. Çalışmada, Dünya ve Türkiye’deki ticaret hacmi, organik ürünlerin pazarlanma yolları ve pazarlamada karşılaşılan sorunlar ile bu sorunlara karşı alınması gereken önlemlere ilişkin bilgilere yer verilmiştir. Türkiye’de, organik ürünlerin büyük bir kısmı dış pazara sunulmakta, bir kısmı doğrudan tüketilmekte, bir kısmı ise normal mamul ürünlerin karışımlarında yer almaktadır. Türkiye'de, üreticilerin ürünlerini organik ürün olarak pazarlamasında karşılaştıkları en önemli güçlüklerden biri organik tarımda kullanımına izin verilen girdilerin piyasadan sağlanmasının zor olması veya ithal edilmeleri nedeni ile çok pahalı olmasıdır. Organik ürünler organik pazarlar ve süper marketler aracılığı ile pazarlanırken doğrudan bahçeden satış veya internetten satış da söz konusudur. Ayrıca pazarlama firmalarının az sayıda üretici ile çalışması ve iç piyasa henüz oluşmadığı için üreticiler için alternatif pazarların yetersizliği organik ürün pazarlamasında karşılaşılan önemli problemler arasındadır. Yeni pazarların bulunabilmesi, iç pazarın canlandırılabilmesi ve organik tarımın sürdürülebilirliğinin sağlanabilmesi için doğru ve kolay ulaşılabilir bir bilgi ağı oluşturulması ve tutundurma çalışmalarına ağırlık verilmesi önem arz etmektedir.

Kaynakça

  • Akkaya, F. (2001), Türkiye’de Ekolojik (Organik) Ürün Üretimi ve Pazarlaması, Türkiye II. Ekolojik Tarım Sempozyumu-Bildiriler, 14-16 Kasım, Antalya.
  • Aksoy, U.; Altındişli, A. (1998), Ekolojik (Organik, Biyolojik) Tarım. Ekolojik Tarım Organizasyonu Derneği Yayınları, Bornova, İzmir. 125s.
  • Altındişli, A.; İlter, E. (1999), Eko-tarımda ilke ve kavramlar. Ekolojik tarım eğitimi, İzmir.
  • Anonim 2013a. Ege İhracatçı Birlikleri kayıtları, 2012.
  • Anonim 2013b.GTKB, 2011. OTBİS Kayıtları.
  • Anonim, 2014a. http://organik.tarim.gov.tr/ [10/01/2014]
  • Anonim, 2014b. http://www.ekoinspekt.com.tr/organik_tar%C4%B1m-haberi-TR-2-1.html (Erişim tarihi: 10/01/2014)
  • Anonim, 2014c. http://www.blacksea-een.org/dosyalar/BB_sekrap/BB_sekrap-6-38.pdf [Erişim tarihi: 10/01/2014]
  • Anonim, 2014d. http://www.tarim.gov.tr (Erişim Tarihi:15.01.2014)
  • Anonim, 2014e. http://www.migros.com.tr/ (Erişim tarihi: 15.01.2014).
  • Anonim, 2014f. http://www.hasadorganik.com/ (Erişim tarihi: 15.01.2014).
  • Demiryürek, K. (2004), Dünya ve Türkiye'de organik tarım. H.Ü.Z.F.Dergisi, 63-71.
  • Deniz, E. (2009), Organik tarım sektör raporu. Avrupa İşletmeler Ağı-Karadeniz.
  • Emeksiz, F.; Albayrak, M.; Güneş, E.; Özçelik, A.; Özer, O.; Taşdan, K. (2005), Türkiye’de Tarımsal Ürünlerin Pazarlama Kanalları ve Araçlarının Değerlendirilmesi. Ziraat Mühendisleri Odası Teknik Kongresi 2. Cilt, sayfa:1155-1172
  • İslam, A. (2010), Dünya’da ve Türkiye’de Organik Tarım. 11. Aybastı-Kabataş Kurultayı (Yörenin Organik Tarım Potansiyeli) Aybastı-Kabataş Kurultayı Yayın No: 12, 61-74
  • İslam, A. (2013), Organik Tarım Ders Notları. Ordu Üniversitesi. Ziraat Fakültesi. Ordu.
  • Marangoz, M. (2005), Organik Tarım Ürünleri Pazarının Gelişme Potansiyeli ve Organik Tarım Ürünlerinin Pazarlanması (GAP Bölgesine Yönelik Bir Çalışma), Şubat-2005, Şanlıurfa.
  • Nasır, A.; Kımıloglu, H. (2006), Organik Tarım Ürünlerinin Ekonomik Boyutu ve Pazarlaması. Sürdürülebilir Rekabet Avantajı Elde Etmede Organik Tarım Sektörü Sektörel Stratejiler ve Uygulamalar, 405-438, İstanbul.
  • Örjavik, K. (2011), World of organic certification 2010. Statistics and Emerging Trends 2011, IFOAM, Bonn.
  • Sahota, A. (2009), The global market for organic food and drink. Statistics and Emerging Trends 2009. FIBL-IFOAM Report, IFOAM, Bonn; FiBL, Frick; ITC, Geneva.
  • Turan, A.; Beyhan, N.; Sarıoğlu, M.; Memiş, S. (2009), Organik Fındık Yetiştiriciliği. 1.GAP Organik Tarım Kongresi 17-20 Kasım (Bildiriler Kitabı), 809-815, Şanlıurfa.
  • Usal, G. (2006), Toros Dağ Köylerinde Organik Tarım Yoluyla Üretici Gelirlerini Arttırma Olanakları. Doktora Tezi. Çukurova Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Tarım Ekonomisi Anabilim Dalı, Adana.
  • Willer, H.; Kilcher, L. (2011), The World of Organic Agriculture. Statistics and Emerging Trends 2011. IFOAM, Bonn, & FiBL, Frick.
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Derya Öztürk

Ali İslam

Yayımlanma Tarihi 1 Ocak 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014 Cilt: 9 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Öztürk, D., & İslam, A. (2014). Türkiye’de Organik Ürünlerin Pazarlanması. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 9(1), 75-94.
AMA Öztürk D, İslam A. Türkiye’de Organik Ürünlerin Pazarlanması. SBAD. Ocak 2014;9(1):75-94.
Chicago Öztürk, Derya, ve Ali İslam. “Türkiye’de Organik Ürünlerin Pazarlanması”. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi 9, sy. 1 (Ocak 2014): 75-94.
EndNote Öztürk D, İslam A (01 Ocak 2014) Türkiye’de Organik Ürünlerin Pazarlanması. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi 9 1 75–94.
IEEE D. Öztürk ve A. İslam, “Türkiye’de Organik Ürünlerin Pazarlanması”, SBAD, c. 9, sy. 1, ss. 75–94, 2014.
ISNAD Öztürk, Derya - İslam, Ali. “Türkiye’de Organik Ürünlerin Pazarlanması”. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi 9/1 (Ocak 2014), 75-94.
JAMA Öztürk D, İslam A. Türkiye’de Organik Ürünlerin Pazarlanması. SBAD. 2014;9:75–94.
MLA Öztürk, Derya ve Ali İslam. “Türkiye’de Organik Ürünlerin Pazarlanması”. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, c. 9, sy. 1, 2014, ss. 75-94.
Vancouver Öztürk D, İslam A. Türkiye’de Organik Ürünlerin Pazarlanması. SBAD. 2014;9(1):75-94.


Creative Commons Lisansı
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.