Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İŞLETMELERDE REKABET ÜSTÜNLÜĞÜ SAĞLAMADA YAPAY ZEKA KULLANIMI E-TİCARET SİTELERİNİN MOBİL UYGULAMALAR ÖRNEĞİ

Yıl 2023, Cilt: 3 Sayı: 1, 30 - 46, 30.06.2023
https://doi.org/10.58620/fbujoss.1287967

Öz

Günümüz iş dünyasında, yapay zeka teknolojilerinin giderek artan bir şekilde kullanılması işletmelerin rekabet üstünlüğü elde etmesine yardımcı olmaktadır. Yapay zekaya entegre olan işletmelerin müşterileriyle buluşmaları daha hızlı ve verimli bir şekilde olmaktadır. E-ticaret siteleri, internet üzerinden alışverişin gerçekleştiği web siteleridir. Bu sitelerin kullanıcılara sunduğu avantajlar arasında geniş ürün yelpazesi, zaman sınırı olmadan alışveriş yapabilme, ödeme seçenekleri ve satın alınan ürünün kendisine ulaştırılması yer alır. E-ticaret sitelerinin mobil uygulamaları kullanıcılara daha kolay bir şekilde alışveriş deneyimi sunar. Mobil uygulamalar kullanıcıların e-ticaret sitelerine daha sık erişim sağlamasına ve kişiselleştirilmiş bildirimler aracılığı ile satın alma davranışını teşvik etmeye olanak tanır. Bunları yaparken yapay zekadan yararlanan mobil uygulamalar ile işletmelerin rekabet stratejileri değişmeye başlamıştır. Mobil uygulamalar yapay zeka teknolojisini kullanarak kullanıcı deneyimlerini analiz etmekte, müşterileri kişiselleştirerek onlara önerilerde bulunmaktadır. Bu sayede, işletmeler daha rekabetçi hale gelmekte ve daha iyi sonuçlar elde etmektedirler. Mobil uygulamaların yapay zeka kullanımının kullanıcı deneyimini geliştirmek, kişiselleştirme sağlamak ve uygulama performansını artırmak için önemli bir araç olduğu düşünülmektedir. Bu bağlamda çalışma alanda bilgi birikiminin artması, mobil uygulama kullanan işletmelere katkı sağlaması açısından önemlidir. Mobil uygulamaların geliştirilmesi, etkisinin anlaşılması için alanda yapılacak çalışmalar sektörlere yön verebilir. Mobil uygulamalar ile kaydedilen müşteri verileri işletmelerin pazarlama stratejilerinin oluşmasında yarar sağlayabilir. Ayrıca yapay zeka gibi teknolojik gelişmeler ile ilgili yapılan çalışmaların önemi fazla olmakla birlikte yapay zekanın mobil ticarette açacağı yeniliklerin araştırılması gerekmektedir. Mobil uygulamaların incelenmesi işletmelerin başarılarına katkı sağlayabilir ve gelecekteki gelişmeler hakkında fikir sunabilir. Bu çalışmada yapay zeka teknolojisini kullanan mobil uygulamaların nasıl rekabet üstünlüğü sağladığına değinilecektir. Bu çerçevede yapay zekayı kullanan Trendyol, Hepsiburada ve n11 e-ticaret sitelerinin mobil uygulamaları örneklerle incelenecektir.

Kaynakça

  • Arslan, K. (2020). Eğitimde yapay zekâ ve uygulamaları. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 11(1), 71-88.
  • Atalay, M. & Çelik, E. (2017). Büyük veri analizinde yapay zekâ ve makine öğrenmesi uygulamalariartificial intelligence and machine learning applications in big data analysis. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(22), 155-172.
  • Başyazıcıoğlu, H. N. & Karamustafa, K. (2018). Marketing 4.0: İmpacts of technological developments on marketing activities. Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(2), 621-640.
  • Bilge, U. (2007). Tıpta yapay zeka ve uzman sistemler. Türkiye Bilişim Derneği Kongresi, 113-118.
  • Binbir, S. (2021). Pazarlama Çalışmalarında Yapay Zeka Kullanımı Üzerine Betimleyici Bir Çalışma. Yeni Medya Elektronik Dergisi, 5(3), 314-328.
  • Cannella, J. (2018). Artificial Intelligence in marketing. Unpublished Honors Thesis for Barrett, Arizona: The Honors College at Arizona State University.
  • Demirdöğmez, M., & Taş, H.Y. (2020). Dijital Pazarlamada Yapay Zekâ Kullanımı ve Günümüz Ticaretine Etkileri. M. Mete (Ed.). İktisadi ve İdari Bilimlerde Teori ve Araştırmalar II içinde (s. 19-40). Ankara: Gece Kitaplığı.
  • Gedik, Y. (2021). E-Ticaret: Teorik bir çerçeve. Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 12(1), 184- 198.
  • Girdher, S. (2019). Role of Artificial Intelligence in Transforming E-commerce Sector. International Journal of Multidisciplinary, 4(06), 282-284.
  • Güven, H. & Güven, E. T. A. (2023). Yapay Zekâ Uygulamalarının E-Ticarette Kullanımı. International Journal of Management and Administration, 7(13), 69-94.
  • Koçarslan, H.& Kılınç, H. (2019). Dijital pazarlamada tüketici algısı, internette alışveriş üzerine bir araştırma. Avrupa Bilim ve Teknoloji Dergisi, (17), 1263-1273.
  • McCarthy, J. (1959). Programs with common sense.
  • Rook, D. W. (1987). The buying impulse. Journal of consumer research, 14(2), 189-199.
  • Satar, N., Dastane, O., & Ma’arif, M. (2019). Customer value proposition for E-Commerce: A case study approach. International Journal of Advanced Computer Science and Applications (IJACSA), 10(2), 454-458.
  • Sheikhi, M. (2022). Yapay Zeka Kullanımının İş Piyasasına Etkisi. Journal of Economics and Political Sciences, 2(1), 102-111.
  • Sucu, İ. & Ataman, E. (2020). Dijital Evrenin Yeni Dünyası Olarak Yapay Zeka Ve Her Filmi Üzerine Bir Çalışma. Yeni Medya Elektronik Dergisi, 4(1), 40-52.
  • Sucu, İ. (2019). Yapay zekanın toplum üzerindeki etkisi ve yapay zekâ (AI) filmi bağlamında yapay zekaya bakış. Uluslararası Ders Kitapları ve Eğitim Materyalleri Dergisi, 2(2), 203-215.
  • Şahin, E. & Kaya, F. (2019). Pazarlamada Yeni Dönem - Endüstri 4.0, Yapay Zeka ve Akıllı Asistanlar: Konya: Çizgi Kitabevi.
  • Telli, G. (2019). Yapay zekâ ve geleceğin meslekleri. G. Telli (Ed.). Yapay zekâ ve gelecek içinde (186-197). İstanbul: Doğu Kitabevi.
  • Ünal, A. & Kılınç, İ. (2020). Yapay zekâ işletme yönetimi ilişkisi üzerine bir değerlendirme. Yönetim Bilişim Sistemleri Dergisi, 6(1), 51-78.
  • Üzmez, S. & Büyükbeşe, T. (2021). Dijitalleşme sürecinde bilgi yönetiminin işletmelerin teknoloji uyumuna etkileri. Bilgi Ekonomisi ve Yönetimi Dergisi, 16(2), 117-127.
  • Wooldridge, M. (2019). Bilinçli Makinelere Giden Yol (Çeviri: Çelik, Özge). İstanbul: Metis Yayınları.
  • Yıldırım, O.R. (2023). Adobe’nin Yeni Yapay Zekâ Modeli Firefly, Gümbür Gümbür Geliyor: İçerik Üreticilerinin Hakları da Korunuyor. Webtekno: https://www.webtekno.com/adobe-firefly-yapay-zekabeta-h133298.html adresinden 13 Nisan 2023 tarihinde saat 17.45 ‘de a

THE USE OF ARTIFICIAL INTELLIGENCE IN PROVIDING COMPETITIVE ADVANTAGE IN BUSINESSES: THE CASE OF MOBILE APPLICATIONS OF E-COMMERCE SITES

Yıl 2023, Cilt: 3 Sayı: 1, 30 - 46, 30.06.2023
https://doi.org/10.58620/fbujoss.1287967

Öz

In today's business world, the increasing use of artificial intelligence technologies helps businesses gain a competitive advantage. Businesses integrated with artificial intelligence meet their customers faster and more efficiently. E-commerce sites are websites where shopping takes place over the internet. The advantages offered by these sites to users include a wide range of products, the ability to shop without time limits, payment options and delivery of the purchased product. Mobile applications of e-commerce sites offer users an easier shopping experience. Mobile apps allow users to access e-commerce sites more frequently and encourage purchasing behavior through personalized notifications. In doing so, the competitive strategies of businesses have started to change with mobile applications that utilize artificial intelligence. Mobile applications use artificial intelligence technology to analyze user experiences and make personalized recommendations to customers. In this way, businesses become more competitive and achieve better results. The use of artificial intelligence in mobile applications is considered to be an important tool to enhance the user experience, provide personalization and improve application performance. In this context, the study is important in terms of increasing knowledge in the field and contributing to businesses using mobile applications. Studies to be carried out in the field to develop mobile applications and understand their impact can guide the sectors. Customer data recorded with mobile applications can be useful in the formation of marketing strategies of businesses. In addition, although the importance of studies on technological developments such as artificial intelligence is high, it is necessary to investigate the innovations that artificial intelligence will open in mobile commerce. Examining mobile applications can contribute to the success of businesses and provide insight into future developments. In this study, it will be discussed how mobile applications using artificial intelligence technology provide competitive advantage. In this framework, the mobile applications of Trendyol, Hepsiburada and n11 e-commerce sites using artificial intelligence will be examined with examples.

Kaynakça

  • Arslan, K. (2020). Eğitimde yapay zekâ ve uygulamaları. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 11(1), 71-88.
  • Atalay, M. & Çelik, E. (2017). Büyük veri analizinde yapay zekâ ve makine öğrenmesi uygulamalariartificial intelligence and machine learning applications in big data analysis. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(22), 155-172.
  • Başyazıcıoğlu, H. N. & Karamustafa, K. (2018). Marketing 4.0: İmpacts of technological developments on marketing activities. Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(2), 621-640.
  • Bilge, U. (2007). Tıpta yapay zeka ve uzman sistemler. Türkiye Bilişim Derneği Kongresi, 113-118.
  • Binbir, S. (2021). Pazarlama Çalışmalarında Yapay Zeka Kullanımı Üzerine Betimleyici Bir Çalışma. Yeni Medya Elektronik Dergisi, 5(3), 314-328.
  • Cannella, J. (2018). Artificial Intelligence in marketing. Unpublished Honors Thesis for Barrett, Arizona: The Honors College at Arizona State University.
  • Demirdöğmez, M., & Taş, H.Y. (2020). Dijital Pazarlamada Yapay Zekâ Kullanımı ve Günümüz Ticaretine Etkileri. M. Mete (Ed.). İktisadi ve İdari Bilimlerde Teori ve Araştırmalar II içinde (s. 19-40). Ankara: Gece Kitaplığı.
  • Gedik, Y. (2021). E-Ticaret: Teorik bir çerçeve. Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 12(1), 184- 198.
  • Girdher, S. (2019). Role of Artificial Intelligence in Transforming E-commerce Sector. International Journal of Multidisciplinary, 4(06), 282-284.
  • Güven, H. & Güven, E. T. A. (2023). Yapay Zekâ Uygulamalarının E-Ticarette Kullanımı. International Journal of Management and Administration, 7(13), 69-94.
  • Koçarslan, H.& Kılınç, H. (2019). Dijital pazarlamada tüketici algısı, internette alışveriş üzerine bir araştırma. Avrupa Bilim ve Teknoloji Dergisi, (17), 1263-1273.
  • McCarthy, J. (1959). Programs with common sense.
  • Rook, D. W. (1987). The buying impulse. Journal of consumer research, 14(2), 189-199.
  • Satar, N., Dastane, O., & Ma’arif, M. (2019). Customer value proposition for E-Commerce: A case study approach. International Journal of Advanced Computer Science and Applications (IJACSA), 10(2), 454-458.
  • Sheikhi, M. (2022). Yapay Zeka Kullanımının İş Piyasasına Etkisi. Journal of Economics and Political Sciences, 2(1), 102-111.
  • Sucu, İ. & Ataman, E. (2020). Dijital Evrenin Yeni Dünyası Olarak Yapay Zeka Ve Her Filmi Üzerine Bir Çalışma. Yeni Medya Elektronik Dergisi, 4(1), 40-52.
  • Sucu, İ. (2019). Yapay zekanın toplum üzerindeki etkisi ve yapay zekâ (AI) filmi bağlamında yapay zekaya bakış. Uluslararası Ders Kitapları ve Eğitim Materyalleri Dergisi, 2(2), 203-215.
  • Şahin, E. & Kaya, F. (2019). Pazarlamada Yeni Dönem - Endüstri 4.0, Yapay Zeka ve Akıllı Asistanlar: Konya: Çizgi Kitabevi.
  • Telli, G. (2019). Yapay zekâ ve geleceğin meslekleri. G. Telli (Ed.). Yapay zekâ ve gelecek içinde (186-197). İstanbul: Doğu Kitabevi.
  • Ünal, A. & Kılınç, İ. (2020). Yapay zekâ işletme yönetimi ilişkisi üzerine bir değerlendirme. Yönetim Bilişim Sistemleri Dergisi, 6(1), 51-78.
  • Üzmez, S. & Büyükbeşe, T. (2021). Dijitalleşme sürecinde bilgi yönetiminin işletmelerin teknoloji uyumuna etkileri. Bilgi Ekonomisi ve Yönetimi Dergisi, 16(2), 117-127.
  • Wooldridge, M. (2019). Bilinçli Makinelere Giden Yol (Çeviri: Çelik, Özge). İstanbul: Metis Yayınları.
  • Yıldırım, O.R. (2023). Adobe’nin Yeni Yapay Zekâ Modeli Firefly, Gümbür Gümbür Geliyor: İçerik Üreticilerinin Hakları da Korunuyor. Webtekno: https://www.webtekno.com/adobe-firefly-yapay-zekabeta-h133298.html adresinden 13 Nisan 2023 tarihinde saat 17.45 ‘de a
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Şule Aktepe

İsmail Karakulle 0000-0002-5372-2010

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 3 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Aktepe, Ş., & Karakulle, İ. (2023). İŞLETMELERDE REKABET ÜSTÜNLÜĞÜ SAĞLAMADA YAPAY ZEKA KULLANIMI E-TİCARET SİTELERİNİN MOBİL UYGULAMALAR ÖRNEĞİ. Fenerbahçe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 3(1), 30-46. https://doi.org/10.58620/fbujoss.1287967