Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

DİJİTAL GİRİŞİMCİLİK : BİR LİTERATÜR TARAMASI

Yıl 2021, Cilt: 5 Sayı: 9, 291 - 305, 16.12.2021

Öz

Bu çalışmanın amacı, Türkçe literatürde yer alan dijital girişimcilik araştırmalarının sistematik bir literatür taramasını yapmaktır. Dijital girişimcilik kavramının literatürde “e-girişimcilik”, “elektronik girişimcilik”, “web girişimciliği”, “internet girişimciliği”, “bilgisayar girişimciliği”, “bilgi girişimciliği” ve “online girişimcilik” olarak da yer aldığı görülmektedir. Bu noktadan hareketle, Google Akademik veritabanından faydalanılarak başlığında “dijital girişimcilik”, “e-girişimcilik”, “elektronik girişimcilik”, “web girişimciliği”, “internet girişimciliği”, “bilgisayar girişimciliği”, “bilgi girişimciliği” ve “online girişimcilik” olan akademik makaleler sistematik literatür taraması yöntemiyle incelenmiştir. Kitap bölümü, bildiri, tez ve rapor gibi çalışmalar kapsam dışında bırakılmıştır. Gerçekleştirilen araştırmada, Türkçe literatürde yürütülen akademik çalışmaların dijital girişimcilikteki gelişmelere paralel yürütülmediği tespit edilmiştir. Araştırma bulgularından hareketle, Türkçe literatürde dijital girişimcilik kavramı ile ilgili sınırlı sayıda çalışma olduğu tespit edilmiştir. Çalışma kapsamındaki makalelerde dijital girişimciliğin çoğunlukla kavramsal olarak ele alındığı görülmüştür. Dijital girişimcilik kavramının literatürde farklı isimlerle anılması sebebiyle her isim için ayrı ayrı kavramı açıklamaya yönelik çalışmaların yapılmasının, kavramsal çalışma sayısını artırdığı düşünülmektedir. Bunların yanında çalışmada yer alan ampirik makalelerde de belirli bir teoriye atıf yapılmadığı izlenmektedir. Çalışma kapsamında elde edilen bulgulardan yola çıkılarak gelecekteki çalışmalara yönelik öneriler sunulmaktadır.

Kaynakça

  • Aksay, B., (2019). "Türkiye’de Kadın Girişimciliğinin Son 10 Yılı: Alanyazın Taraması ve Öneriler", Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, sayı 35, Denizli, s. 35-51.
  • Anim-Yeboah, S., Boateng, R., Kolog, E. A., Owusu, A., & Bedi, I. (2020). Digital entrepreneurship in business enterprises: A systematic review. Responsible Design, Implementation and Use of Information and Communication Technology, 12066, 192.
  • Asghari, R. & Gedeon, S. (2010). Significance and Impact of Internet on the Entrepreneurial Process: E-Entrepreneurship and Completely Digital Entrepreneurship, Proceedings of the 4th European Conference on Innovation and Entrepreneurship.
  • Bayrakçı, E., & Köse, S. (2019). Kadın Girişimciliğinde “Bir Tık” Ötesi: Kadın Dijital Girişimciler Üzerine Nitel Bir Araştırma. Girişimcilik İnovasyon ve Pazarlama Araştırmaları Dergisi, 3(6), 95-106.
  • Bogdanowicz, M. (2015). Digital entrepreneurship barriers and drivers-the need for a specific measurement framework (No. JRC96465). Joint Research Centre (Seville site). Chen, Y. S. (2019). E-Entrepreneurship and Innovation in Franchising. International Journal of E-Entrepreneurship and Innovation (IJEEI), 9(1), 1-12.
  • Çağlıyan, V., & Doğanalp, B. (2020). Dijital Okuryazarlık İnternet Girişimciliği Niyeti İlişkisi Üzerine Ampirik Bir Çalışma. Pamukkale Üniversitesi İşletme Araştırmaları Dergisi, 7(2), 180-199.
  • Davidson E & Vaast E (2010) Digital entrepreneurship and its sociomaterial enactment. In: System Sciences (HICSS), 2010 43rd Hawaii International Conference. Honolulu, HI, 5–8 January.
  • Dy, A. M., Marlow, S., & Martin, L. (2017). A Web of opportunity or the same old story? Women digital entrepreneurs and intersectionality theory. Human Relations, 70(3), 286-311.
  • Eyel, C. Ş., & Sağlam, H.(2021) Dijital Dönüşüm ve Girişimcilikteki Değişim: Dijital Girişimcilik. Atlas Sosyal Bilimler Dergisi, 1(6), 7-20.
  • Grant, M. J., & Booth, A. (2009). A typology of reviews: an analysis of 14 review types and associated methodologies. Health information & libraries journal, 26(2), 91-108.
  • Giones, F., & Brem, A. (2017). Digital technology entrepreneurship: A definition and research agenda. Technology Innovation Management Review, 7(5).
  • Hansen, B. (2019). The digital revolution–digital entrepreneurship and transformation in Beijing. Small Enterprise Research, 26(1), 36-54.
  • Haşıloğlu, A. S., Kaya, M. D., & Haşıloğlu, S. B. (2010). E-Girişimcilik araçları ve Türkiye’deki e-girişimciler üzerine bir araştırma. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14(2), 265-278.
  • Hull, C. E., Hung, Y.-T. C., Hair, N., Perotti, V., & DeMartino, R. (2007). Taking advantage of digital opportunities: A typology of digital entrepreneurship. International Journal of Networking and Virtual Organisations, 4(3), 290–303.
  • Kraus, S., Palmer, C., Kailer, N., Kallinger, F. L., & Spitzer, J. (2018). Digital entrepreneurship: A research agenda on new business models for the twenty-first century. International Journal of Entrepreneurial Behavior & Research.
  • Kişi, N. (2018). Dijital Çağda Yeni Bir Girişimcilik Yaklaşımı: Dijital Girişimcilik. Cumhuriyet Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 19(2), 389-399.
  • Nikolova-Alexieva, V., & Angelova, M. (2019, October). Digital Entrepreneurship: Doing Business for Smart and Sustainable Bio-Based Economy. In IOP Conference Series: Materials Science and Engineering (Vol. 618, No. 1, p. 012081). IOP Publishing.
  • Oyson, M. J. (2011). Internationalisation of value chain activities of small firms: An international value chain approach. Small Enterprise Research, 18(2), 100–118.
  • Özbek, A., Esmer, Y., & Şaylan, O. (2020). Türk hazır giyim işletmeleri ve Türk moda tasarımcılarına yönelik bir e-girişimcilik model önerisi. İşletme Ekonomi ve Yönetim Araştırmaları Dergisi, 3(2), 182-195.
  • Schaper, M. T. (2015). Invited policy paper: Competing in the online marketplace: Contemporary issues for SMEs and their regulators. Small Enterprise Research, 22(1), 69–78.
  • Schumpeter, J. A. (1934). Theory of Economic Development: An Inquiry into Profits, Capital, Credit, Interest and the Business Cycle. Cambridge, MA: Harvard University Press
  • T.C. Kalkınma Bakanlığı. (2018). Internet Entrepreneurship Working Group Report. Retrieved from:https://www.sbb.gov.tr/wp-content/uploads/2020/04/InternetGirisimciligiCalismaGrubuRaporu.pdf
  • Tekin, İ. Ç., & Küsbeci, P. Dijital Dönüşüm Sürecinde Yükselen Bir Değer: Dijital Girişimcilik. Stratejik Yönetim Araştırmaları Dergisi, 4(1), 81-102.
  • TSI (2018). Girişimlerde Bilişim Teknolojileri Kullanım Araştırması, 2018. Retrieved from: https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Girisimlerde-Bilisim-Teknolojileri-Kullanim-Arastirmasi-2018-27820
  • TSI (2019). Girişimlerde Bilişim Teknolojileri Kullanım Araştırması, 2019. Retrieved from: https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Girisimlerde-Bilisim-Teknolojileri-Kullanim-Arastirmasi-2019-30573.
  • Webster, J. and Watson, R. T. (2002). Analyzing the Past to Prepare for the Future: Writing a Literature Review ,MIS Quarterly, xiii-xxiii.
  • Venkataraman, S. (1997). The distinctive domain of entrepreneurship research, Advances in Entrepreneurship, Firm Emergence and Growth, 3(1): 119-138
  • Vural, M., & Çavuş, Ş. (2017). Elektronik girişimcilik ve Kırgızistan'da uygulanma olanakları. Akademik Bakış Dergisi Sayı:59.50-64.
  • Yelkikalan, N., Akatay, A., & Altın, E. (2010). Yeni girişimcilik modeli ve yeni nesil girişimci profili: internet girişimciliği ve y, m, z kuşağı girişimci. Sosyal Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 10(20), 489-506.
  • Yıldırım, O., & Başer, E. (2016). İnternetin girişimciliği kapsamında değişen enformasyon siteleri üzerine bir değerlendirme. Global Media Journal TR Edition, 6(12), 172-200.
  • Yetis-Larsson, Z., Teigland, R., & Dovbysh, O. (2015). Networked entrepreneurs. American Behavioral Scientist, 59(4), 475–491.
  • Zhao, F. & Collier, A. (2016) Digital Entrepreneurship: Research and Practice. In: 9th Annual Conference of the EuroMed Academy of Business. Perth, Australia, pp. 2173-2182. ISBN 978-9963-711-43-7.

DIGITAL ENTREPRENEURSHIP: A LITERATURE REVIEW

Yıl 2021, Cilt: 5 Sayı: 9, 291 - 305, 16.12.2021

Öz

The aim of this study is to conduct a systematic literature review of digital entrepreneurship in Turkish literature. It is seen that the concept of digital entrepreneurship is discussed in Turkish literature as "e-entrepreneurship", "electronic entrepreneurship", "web entrepreneurship", "internet entrepreneurship", "computer entrepreneurship", "information entrepreneurship" and "online entrepreneurship". From this point forth, academic articles in Turkish literature -including the Turkish translation of all these concepts that refer to digital entrepreneurship (dijital girişimcilik)- were examined following the systematic literature review method by using Google Scholar. Studies such as book chapters, papers, thesis and reports are excluded from the scope of the research. As a result, it is seen that research in Turkish literature are not carried out in parallel with the developments in the field of digital entrepreneurship. Based on the research findings, a limited number of articles are found to be related to digital entrepreneurship in Turkish literature. Furthermore, the examined articles are found to be focused on digital entrepreneurship from a conceptual point of view. The high ratio of overview studies may arise from the need to explain each of the concepts that are served as a substitute of digital entrepreneurship in separate articles. In addition, it is noticed that there is no reference to a specific theory in the articles examined in the study. Based on all these findings, suggestions for future studies are proposed.

Kaynakça

  • Aksay, B., (2019). "Türkiye’de Kadın Girişimciliğinin Son 10 Yılı: Alanyazın Taraması ve Öneriler", Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, sayı 35, Denizli, s. 35-51.
  • Anim-Yeboah, S., Boateng, R., Kolog, E. A., Owusu, A., & Bedi, I. (2020). Digital entrepreneurship in business enterprises: A systematic review. Responsible Design, Implementation and Use of Information and Communication Technology, 12066, 192.
  • Asghari, R. & Gedeon, S. (2010). Significance and Impact of Internet on the Entrepreneurial Process: E-Entrepreneurship and Completely Digital Entrepreneurship, Proceedings of the 4th European Conference on Innovation and Entrepreneurship.
  • Bayrakçı, E., & Köse, S. (2019). Kadın Girişimciliğinde “Bir Tık” Ötesi: Kadın Dijital Girişimciler Üzerine Nitel Bir Araştırma. Girişimcilik İnovasyon ve Pazarlama Araştırmaları Dergisi, 3(6), 95-106.
  • Bogdanowicz, M. (2015). Digital entrepreneurship barriers and drivers-the need for a specific measurement framework (No. JRC96465). Joint Research Centre (Seville site). Chen, Y. S. (2019). E-Entrepreneurship and Innovation in Franchising. International Journal of E-Entrepreneurship and Innovation (IJEEI), 9(1), 1-12.
  • Çağlıyan, V., & Doğanalp, B. (2020). Dijital Okuryazarlık İnternet Girişimciliği Niyeti İlişkisi Üzerine Ampirik Bir Çalışma. Pamukkale Üniversitesi İşletme Araştırmaları Dergisi, 7(2), 180-199.
  • Davidson E & Vaast E (2010) Digital entrepreneurship and its sociomaterial enactment. In: System Sciences (HICSS), 2010 43rd Hawaii International Conference. Honolulu, HI, 5–8 January.
  • Dy, A. M., Marlow, S., & Martin, L. (2017). A Web of opportunity or the same old story? Women digital entrepreneurs and intersectionality theory. Human Relations, 70(3), 286-311.
  • Eyel, C. Ş., & Sağlam, H.(2021) Dijital Dönüşüm ve Girişimcilikteki Değişim: Dijital Girişimcilik. Atlas Sosyal Bilimler Dergisi, 1(6), 7-20.
  • Grant, M. J., & Booth, A. (2009). A typology of reviews: an analysis of 14 review types and associated methodologies. Health information & libraries journal, 26(2), 91-108.
  • Giones, F., & Brem, A. (2017). Digital technology entrepreneurship: A definition and research agenda. Technology Innovation Management Review, 7(5).
  • Hansen, B. (2019). The digital revolution–digital entrepreneurship and transformation in Beijing. Small Enterprise Research, 26(1), 36-54.
  • Haşıloğlu, A. S., Kaya, M. D., & Haşıloğlu, S. B. (2010). E-Girişimcilik araçları ve Türkiye’deki e-girişimciler üzerine bir araştırma. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14(2), 265-278.
  • Hull, C. E., Hung, Y.-T. C., Hair, N., Perotti, V., & DeMartino, R. (2007). Taking advantage of digital opportunities: A typology of digital entrepreneurship. International Journal of Networking and Virtual Organisations, 4(3), 290–303.
  • Kraus, S., Palmer, C., Kailer, N., Kallinger, F. L., & Spitzer, J. (2018). Digital entrepreneurship: A research agenda on new business models for the twenty-first century. International Journal of Entrepreneurial Behavior & Research.
  • Kişi, N. (2018). Dijital Çağda Yeni Bir Girişimcilik Yaklaşımı: Dijital Girişimcilik. Cumhuriyet Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 19(2), 389-399.
  • Nikolova-Alexieva, V., & Angelova, M. (2019, October). Digital Entrepreneurship: Doing Business for Smart and Sustainable Bio-Based Economy. In IOP Conference Series: Materials Science and Engineering (Vol. 618, No. 1, p. 012081). IOP Publishing.
  • Oyson, M. J. (2011). Internationalisation of value chain activities of small firms: An international value chain approach. Small Enterprise Research, 18(2), 100–118.
  • Özbek, A., Esmer, Y., & Şaylan, O. (2020). Türk hazır giyim işletmeleri ve Türk moda tasarımcılarına yönelik bir e-girişimcilik model önerisi. İşletme Ekonomi ve Yönetim Araştırmaları Dergisi, 3(2), 182-195.
  • Schaper, M. T. (2015). Invited policy paper: Competing in the online marketplace: Contemporary issues for SMEs and their regulators. Small Enterprise Research, 22(1), 69–78.
  • Schumpeter, J. A. (1934). Theory of Economic Development: An Inquiry into Profits, Capital, Credit, Interest and the Business Cycle. Cambridge, MA: Harvard University Press
  • T.C. Kalkınma Bakanlığı. (2018). Internet Entrepreneurship Working Group Report. Retrieved from:https://www.sbb.gov.tr/wp-content/uploads/2020/04/InternetGirisimciligiCalismaGrubuRaporu.pdf
  • Tekin, İ. Ç., & Küsbeci, P. Dijital Dönüşüm Sürecinde Yükselen Bir Değer: Dijital Girişimcilik. Stratejik Yönetim Araştırmaları Dergisi, 4(1), 81-102.
  • TSI (2018). Girişimlerde Bilişim Teknolojileri Kullanım Araştırması, 2018. Retrieved from: https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Girisimlerde-Bilisim-Teknolojileri-Kullanim-Arastirmasi-2018-27820
  • TSI (2019). Girişimlerde Bilişim Teknolojileri Kullanım Araştırması, 2019. Retrieved from: https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Girisimlerde-Bilisim-Teknolojileri-Kullanim-Arastirmasi-2019-30573.
  • Webster, J. and Watson, R. T. (2002). Analyzing the Past to Prepare for the Future: Writing a Literature Review ,MIS Quarterly, xiii-xxiii.
  • Venkataraman, S. (1997). The distinctive domain of entrepreneurship research, Advances in Entrepreneurship, Firm Emergence and Growth, 3(1): 119-138
  • Vural, M., & Çavuş, Ş. (2017). Elektronik girişimcilik ve Kırgızistan'da uygulanma olanakları. Akademik Bakış Dergisi Sayı:59.50-64.
  • Yelkikalan, N., Akatay, A., & Altın, E. (2010). Yeni girişimcilik modeli ve yeni nesil girişimci profili: internet girişimciliği ve y, m, z kuşağı girişimci. Sosyal Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 10(20), 489-506.
  • Yıldırım, O., & Başer, E. (2016). İnternetin girişimciliği kapsamında değişen enformasyon siteleri üzerine bir değerlendirme. Global Media Journal TR Edition, 6(12), 172-200.
  • Yetis-Larsson, Z., Teigland, R., & Dovbysh, O. (2015). Networked entrepreneurs. American Behavioral Scientist, 59(4), 475–491.
  • Zhao, F. & Collier, A. (2016) Digital Entrepreneurship: Research and Practice. In: 9th Annual Conference of the EuroMed Academy of Business. Perth, Australia, pp. 2173-2182. ISBN 978-9963-711-43-7.
Toplam 32 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Seda Güğerçin 0000-0002-8338-7903

Gaye Onan 0000-0001-6302-5211

Yayımlanma Tarihi 16 Aralık 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 5 Sayı: 9

Kaynak Göster

APA Güğerçin, S., & Onan, G. (2021). DIGITAL ENTREPRENEURSHIP: A LITERATURE REVIEW. EUropean Journal of Managerial Research (EUJMR), 5(9), 291-305.

download      18423    18421     18416    18417        18418  18419     18420       18422     download    ojop-index-Categorical-png.png



EUJMR Creative Commons Attribution 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.

Creative Commons Lisansı