Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ÖZEL OTOMOBİL SAHİPLERİNİN SERVİS BAKIM ALIŞKANLIKLARI (BİŞKEK ÖRNEĞİ)

Yıl 2019, Cilt: 22 Sayı: 41, 401 - 418, 15.06.2019
https://doi.org/10.31795/baunsobed.580771

Öz

Periyodik bakım, motorlu araçların belli aralıklarla
kontrol, ayar ve değiştirme işlemlerinin gerçekleştirilmesi işlemidir ve aracın
performansı açısından büyük önem arz etmektedir. Periyodik bakımların zamanında
yapılması aracın daha uzun ömürlü olmasını, yakıt tasarrufunu ve daha güvenli
bir şekilde çalışmasını sağlamaktadır.



Kırgızistan’da sıfır araç satışından çok, ikinci el
pazarının yoğunlukta olması araç parkının ortalama yaşını yükseltmekte, bu
durum bakım ve servis hizmetlerini daha önemli hale getirmektedir. Otomobil
sahiplerinin araç bakım alışkanlıklarını ölçmeye yönelik herhangi bir
çalışmanın Kırgızistan’da yapılmamış olması bu çalışmanın özgünlüğünü ortaya
koymaktadır. Araştırmada Bişkek’teki araç sahiplerinin servis alışkanlıkları farklı
bölge, yaş, eğitim ve meslek gruplarından oluşan bir örnek grup üzerinde
uygulanan anket çalışması ile irdelenmiştir. Veri analizinde multinominal
lojistik regresyon analizi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda düşük gelire
sahip olan anketörlerin otomobillerini daha erken zamanlarda bakım yaptırdığı,
çevreye salınan emisyon gazlar hakkında bilgilerinin olduğu ve yoğun olarak
Japon araçlarının kullanıldığı tespit edilmiştir. 

Kaynakça

  • Angeroq. (2017, kasım 30). Факторы, влияющие на вероятность возникновения ДТП. Организация и безопасность движения: http://road-traffic-safety.blogspot.com/2011/01/dtp-factory.html adresinden alındı
  • Arıtan, T., & Akyüz, A. M. (2015). Tüketicilerin Otomobil Markalarına Yönelik Marka Sadakatleri ve Tercihleri Üzerine Bir Araştırma. International Journal of Management Economics and Business.
  • Arslan, K. (2003). Otomobil Alımında Tüketici Davranışlarını Etkileyen Faktörler. İstanbul Ticaret Üniversitesi Dergisi.
  • Baş, T. (2010). Anket. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Bayraktar, B. (2004). Otomobil Sektoründe Uygulanan Önemli Demografik Bölümlendirme Kriterleri (Genel Bir Bakış). Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi.
  • Bişkin, F. (2010). Markanin Pazarlama Açısından Önemi Ve Tüketici Tercihleri-Memnuniyeti Çerçevesinde Otomobil Sahipleri Üzerinde Bir Araştırma. Sosyal Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 411-434.
  • Deloitte. (2014). Global Automotive Consumer Study, The Changing Nature of Mobility. Deloitte.com: https://www2.deloitte.com/content/dam/Deloitte/au/Documents/manufacturing/deloitte-au-mfg-2014-global-automotive-consumer-study-changing-nature-mobility-290914.pdf adresinden alındı
  • Güngör, İ., & İşler, D. B. (2005). Analitik Hiyerarşi Yaklaşımı İle Otomobil Seçimi. ZKÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 1(2), 21-33.
  • International Road Transport Union. (2013). Автомобильный транспорт Кыргызстана 2012-2013. International Road Transport Union: https://www.iru.org/sites/default/files/2016-02/ru-road-transport-kyrgyzstan-12-13.pdf adresinden alındı
  • Kahraman, A. (2003). Otomobil Alanında Tüketici Davranışlarını Etkileyen Faktörler. İstanbul Ticaret Üniversitesi Dergisi, 83-103.
  • Karahan, M., & Dinç, H. (2016). Otomobil Bakım ve Servis Hizmetleri Tercihine Etki Eden Faktörlerin Belirlenmesi. Kırgızistan-Türkiye Manas Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 16.
  • Kelen, F. (2014). Motorlu Taşıt Emisyonlarının İnsan Sağlığı ve Çevre Üzerine Etkileri. Journal of The Institute of Natural & Applied Sciences 1, 80-87.
  • Köylüoğlu, A. S., Acar, Ö. E., & İnan, Ü. E. (2018). Tüketicilerin Otomobil Satın Alma Davranışlarına Etki Eden Faktörlerin Belirlenmesi: Akademisyenlere Yönelik Bir Uygulama. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu Dergisi.
  • MEGEP. (2011). Otomotiv Periyodik Bakımı. Ankara: T.C. Milli Eğitim Bakanlığı. Özçelik, E. A. (2004). Konya İlinde Otomobil Taşıtlarında Motor Yağ-Yakıt Seçimi ve Bakım Alışkanlıklarının Belirlenmesi (Yayımlanmamış Y.L. Tezi). Konya: Selçuk Üniversitesi.
  • Özgüner, Z., & Kurduldu, H. S. (2015). Yetkili Servislerde Verilen Satış Sonrası Hizmetlerin, Müşteri Memnuniyetine Etkisi: İstanbul İli Otomotiv Sektöründe Bir Uygulama. Cankırı Karatekin Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi.
  • Özgüven, N. (2010). Marka Değeri: Global Markaların Değerlendirilmesi. Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi.
  • Ruhlusaraç, M., & Nakip, M. (2016). Akademisyenlerin Otomobil Satın Alım Tercihlerini Etkileyen Faktörler. Uluslararası Bilimsel Araştırmalar Dergisi (IBAD).
  • Sezgin, M., & Arat, T. (2008). Otomobil Servislerinden Yararlanan Müşterilerin Memnuniyeti Üzerine Bir Araştırma. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(10), 257-273.
  • Sputnik Кыргызстан. (2017, 06 13). Количество ввозимых автомобилей в 16 раз превышает количество вывозимых! (2016). Sputnik Кыргызстан: https://ru.sputnik.kg/Kyrgyzstan/20160319/1023356961.html adresinden alındı
  • Zortuk, M., Koç, E., & Bayrak, S. (2013). Hanehalkları Satın Alma Kriterlerinin Analizi: Multinominal Lojistik Regresyon Yaklaşımı. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 163-176.
  • Кыргызское телеграфное. (2015, 08 13). В Бишкеке за 10 лет количество автотранспорта выросло в 3 раза и составило 370 тыс.,. Кыргызское телеграфное: https://kyrtag.kg/ru/news/v-bishkeke-za-10-let-kolichestvo-avtotransporta-vyroslo-v-3-raza-i-sostavilo-370-tys- adresinden alındı
  • Национальный институт стратегических исследований Кыргызской Республики. (2015). Масштабы, последствия и меры профилактики ДТП в Кыргызской Республике. Бишкек. Национальный институт стратегических исследований Кыргызской Республики: www.nisi.kg adresinden alındı
  • Национальный статистический комитет Кыргызской Республики. (2017, 11 16). Численность населения Кыргызской Республики на 1 января 2017 года. Национальный статистический комитет Кыргызской Республики: www.stat.kg adresinden alındı
  • Правительства Кыргызской Республики. (2016, 03 31). Национальный Доклад О Сотоянии Окружающей Среды Кыргызской Республики За 2011-2014 Годы. Орхусские Центры Кыргызстана: http://aarhus.kg/wp-content/uploads/2017/01/NDSOS_1114_sait.pdf adresinden alındı

Maintenance Habits of Private Car Owners (On The Example of Bishkek)

Yıl 2019, Cilt: 22 Sayı: 41, 401 - 418, 15.06.2019
https://doi.org/10.31795/baunsobed.580771

Öz

Periodic maintenance is the
process of controlling, adjusting and changing motors at certain intervals and
is of great importance for the performance of the vehicle. The timely
maintenance of the periodic maintenance ensures that the vehicle has a longer
life, saves fuel and works more safely.



In Kyrgyzstan, second hand car market is
more intensive than new car sales. As a result, the average age of the car in
use increases, making maintenance and service more important. The fact that no
studies were conducted in Kyrgyzstan to measure the car maintenance habits of
car owners reveals the originality of this work. In the study, service habits
of car owners in Bishkek were examined by a survey study on a sample group
consisting of different regions, ages, education and occupation groups.
Multinominal logistic regression analysis was used for data analysis. As a
result of the research, it was determined that the interviewers having low
income have their cars serviced earlier, informed about the emission of gases
to the environment, and uses Japanese vehicles intensively.

Kaynakça

  • Angeroq. (2017, kasım 30). Факторы, влияющие на вероятность возникновения ДТП. Организация и безопасность движения: http://road-traffic-safety.blogspot.com/2011/01/dtp-factory.html adresinden alındı
  • Arıtan, T., & Akyüz, A. M. (2015). Tüketicilerin Otomobil Markalarına Yönelik Marka Sadakatleri ve Tercihleri Üzerine Bir Araştırma. International Journal of Management Economics and Business.
  • Arslan, K. (2003). Otomobil Alımında Tüketici Davranışlarını Etkileyen Faktörler. İstanbul Ticaret Üniversitesi Dergisi.
  • Baş, T. (2010). Anket. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Bayraktar, B. (2004). Otomobil Sektoründe Uygulanan Önemli Demografik Bölümlendirme Kriterleri (Genel Bir Bakış). Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi.
  • Bişkin, F. (2010). Markanin Pazarlama Açısından Önemi Ve Tüketici Tercihleri-Memnuniyeti Çerçevesinde Otomobil Sahipleri Üzerinde Bir Araştırma. Sosyal Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 411-434.
  • Deloitte. (2014). Global Automotive Consumer Study, The Changing Nature of Mobility. Deloitte.com: https://www2.deloitte.com/content/dam/Deloitte/au/Documents/manufacturing/deloitte-au-mfg-2014-global-automotive-consumer-study-changing-nature-mobility-290914.pdf adresinden alındı
  • Güngör, İ., & İşler, D. B. (2005). Analitik Hiyerarşi Yaklaşımı İle Otomobil Seçimi. ZKÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 1(2), 21-33.
  • International Road Transport Union. (2013). Автомобильный транспорт Кыргызстана 2012-2013. International Road Transport Union: https://www.iru.org/sites/default/files/2016-02/ru-road-transport-kyrgyzstan-12-13.pdf adresinden alındı
  • Kahraman, A. (2003). Otomobil Alanında Tüketici Davranışlarını Etkileyen Faktörler. İstanbul Ticaret Üniversitesi Dergisi, 83-103.
  • Karahan, M., & Dinç, H. (2016). Otomobil Bakım ve Servis Hizmetleri Tercihine Etki Eden Faktörlerin Belirlenmesi. Kırgızistan-Türkiye Manas Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 16.
  • Kelen, F. (2014). Motorlu Taşıt Emisyonlarının İnsan Sağlığı ve Çevre Üzerine Etkileri. Journal of The Institute of Natural & Applied Sciences 1, 80-87.
  • Köylüoğlu, A. S., Acar, Ö. E., & İnan, Ü. E. (2018). Tüketicilerin Otomobil Satın Alma Davranışlarına Etki Eden Faktörlerin Belirlenmesi: Akademisyenlere Yönelik Bir Uygulama. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu Dergisi.
  • MEGEP. (2011). Otomotiv Periyodik Bakımı. Ankara: T.C. Milli Eğitim Bakanlığı. Özçelik, E. A. (2004). Konya İlinde Otomobil Taşıtlarında Motor Yağ-Yakıt Seçimi ve Bakım Alışkanlıklarının Belirlenmesi (Yayımlanmamış Y.L. Tezi). Konya: Selçuk Üniversitesi.
  • Özgüner, Z., & Kurduldu, H. S. (2015). Yetkili Servislerde Verilen Satış Sonrası Hizmetlerin, Müşteri Memnuniyetine Etkisi: İstanbul İli Otomotiv Sektöründe Bir Uygulama. Cankırı Karatekin Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi.
  • Özgüven, N. (2010). Marka Değeri: Global Markaların Değerlendirilmesi. Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi.
  • Ruhlusaraç, M., & Nakip, M. (2016). Akademisyenlerin Otomobil Satın Alım Tercihlerini Etkileyen Faktörler. Uluslararası Bilimsel Araştırmalar Dergisi (IBAD).
  • Sezgin, M., & Arat, T. (2008). Otomobil Servislerinden Yararlanan Müşterilerin Memnuniyeti Üzerine Bir Araştırma. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(10), 257-273.
  • Sputnik Кыргызстан. (2017, 06 13). Количество ввозимых автомобилей в 16 раз превышает количество вывозимых! (2016). Sputnik Кыргызстан: https://ru.sputnik.kg/Kyrgyzstan/20160319/1023356961.html adresinden alındı
  • Zortuk, M., Koç, E., & Bayrak, S. (2013). Hanehalkları Satın Alma Kriterlerinin Analizi: Multinominal Lojistik Regresyon Yaklaşımı. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 163-176.
  • Кыргызское телеграфное. (2015, 08 13). В Бишкеке за 10 лет количество автотранспорта выросло в 3 раза и составило 370 тыс.,. Кыргызское телеграфное: https://kyrtag.kg/ru/news/v-bishkeke-za-10-let-kolichestvo-avtotransporta-vyroslo-v-3-raza-i-sostavilo-370-tys- adresinden alındı
  • Национальный институт стратегических исследований Кыргызской Республики. (2015). Масштабы, последствия и меры профилактики ДТП в Кыргызской Республике. Бишкек. Национальный институт стратегических исследований Кыргызской Республики: www.nisi.kg adresinden alındı
  • Национальный статистический комитет Кыргызской Республики. (2017, 11 16). Численность населения Кыргызской Республики на 1 января 2017 года. Национальный статистический комитет Кыргызской Республики: www.stat.kg adresinden alındı
  • Правительства Кыргызской Республики. (2016, 03 31). Национальный Доклад О Сотоянии Окружающей Среды Кыргызской Республики За 2011-2014 Годы. Орхусские Центры Кыргызстана: http://aarhus.kg/wp-content/uploads/2017/01/NDSOS_1114_sait.pdf adresinden alındı
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İşletme
Bölüm İktisadi ve İdari Bilimler
Yazarlar

Mahmut Vural 0000-0001-8946-2540

Bülent Bayraktar 0000-0003-0446-362X

Hüseyin Öğüt Bu kişi benim 0000-0001-8862-8684

M. Rüştü Çiftçi Bu kişi benim 0000-0003-0024-1712

Gülnara Karadeniz 0000-0002-8409-7027

Yayımlanma Tarihi 15 Haziran 2019
Gönderilme Tarihi 4 Eylül 2018
Kabul Tarihi 7 Mayıs 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 22 Sayı: 41

Kaynak Göster

APA Vural, M., Bayraktar, B., Öğüt, H., Çiftçi, M. R., vd. (2019). ÖZEL OTOMOBİL SAHİPLERİNİN SERVİS BAKIM ALIŞKANLIKLARI (BİŞKEK ÖRNEĞİ). Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 22(41), 401-418. https://doi.org/10.31795/baunsobed.580771

BAUNSOBED