Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Attitudes of generation Z about trade unions: an application on Giresun University students

Yıl 2022, Cilt: 4 Sayı: 2, 119 - 124, 08.12.2022

Öz

This study aims to examine the relationship between various demographic variables and union attitudes of university students belonging to Generation Z. The sample of the study consists of 379 university students who received associate and undergraduate education at Giresun University. Frequency distribution, descriptive statistics, reliability analysis, factor analysis, t-test, and one-way ANOVA test were used in the analysis of the data. In the study, it was concluded that the monthly expenditure amounts of the students led to a differentiation in their union attitudes. It has been shown that variables such as gender, education level, and union members of the family do not differentiate trade union attitudes. As a result of the findings obtained in the study, it can be stated that the union attitudes of the students belonging to the Z generation, who are not involved in working life but will likely be employees, are of critical importance for unionization.   

Kaynakça

  • Aydın, G. Ç., & Başol, O. (2014). X ve Y Kuşağı Çalışmanın Anlamında Bir Aydın, G. Ç., ve Başol, O. (2014). X ve Y kuşağı çalışmanın anlamında bir değişme var mı? Ejovoc-Electronic Journal of Vocational Colleges, 4(4), 1-15.
  • Aydoğan, A., & Öztürk, M. (2019). Y kuşağının sendikalar hakkındaki tutumları: Süleyman Demirel Üniversitesi Eğitim Fakültesi öğrencileri üzerine bir uygulama. İş ve Hayat, 5(9), 195-230.
  • Barling, J. E., Kelloway, K., & Bremermann, E. H. (1991). Preemployment predictors of union attitudes: the role of family socialization and work beliefs, Journal of Applied Psychology, 76(5), 725-731.
  • Bayar, L. S. (2016). Demografik faktörlerin sendikal bağlılık düzeyi üzerine etkisi: işçi sendikaları üzerine bir araştırma. Ömer Halisdemir Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 9(4), 189-209.
  • Dubofsky, M., & Mccartin, J. A. (2017). Labor in America: A history, Wiley-Blackwell.
  • Dursun, S. (2014). Üniversite öğrencilerinin sendikalara ilişkin tutumları. Sosyoloji Konferansları. 49, 33-46.
  • Engels, F. (2013). İngiltere’de emekçi sınıfların durumu (Çev. O. Emre), Ayrıntı Yayınları.
  • Gökçe, A. (2019). Geleceğin yönetici adaylarının sendikalara yönelik tutumlarına ilişkin bir araştırma, Emek Araştırmaları Dergisi. 10(16). 141-156.
  • Gürbüz, S., & Şahin, F. (2018). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri felsefe-yöntem-analiz. Seçkin Yayıncılık.
  • Işıklı, A. (2005). Sendikacılık ve siyaset. İmge Yayınları.
  • Joshi, A., Dencker, J. C., & Franz, G. (2011). Generations in organizations. Research in Organizational Behavior, 31, 177-205.
  • Kara, M. A., & Karavardar, G. (2020). Sendikalarda örgüt geliştirme stratejilerinin uygulanmasına dair kuramsal bir araştırma. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16(36), 517-541.
  • Kavalcı, K., & Ünal, S. (2016). Y ve Z kuşaklarının öğrenme stilleri ve tüketici karar verme tarzları açısından karşılaştırılması. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 20(3), 1033-1050.
  • Keser, A. (2016). Sendikal bağlılık. Sendikacılık Akademisi Ders Notları (Ed. Y. Alper), 321-329.
  • Kılıç, S. (2016). Cronbachs alpha reliability coefficient. Journal of Mood Disortes, 6(1), 47-48.
  • Mahiroğulları, A. (2017). Türk sendikacılık tarihi, Özlem Kitabevi.
  • Mcshane, Steven L. (1986). General Union Attitude: A Construct Validation, Journal of Labor Research, 3(4), 403-417.
  • Oliver, D. (2006). Undergradute student employment and its effect on graduates’ atititudes toward work, employment and trade unions (Phd of Thesis). Universty of Griffith.
  • Özdemir Yücesan, G. (2010). Türkiye’de sendikal hareketin teknoloji ile imtihanı: üç farklı sendikacılık, http://www.sendika.Org/ Yazi.Php?Yazi_No=29936 (Erişim tarihi: 20/06/2022).
  • Quataert, D., & Zürcher, E. J. (1998). Osmanlı’dan cumhuriyet Türkiye’sine işçiler 1839-1950 (Çev. C. Ekiz), İletişim Yayınları.
  • Palaz, S., & Poyraz, O. (2019). Gençlerin sendikal algı ve tutumları üzerine bir araştırma. Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi. 17(2), 59-73.
  • Seçer, B. (2009). Kadınların sendikalara yönelik tutumları ile cinsiyet ayrımcılığı algılarının sendika üyesi olma isteğine etkisi. Çalışma ve Toplum, 4, 27-60.
  • Taş, H. Y., & Kaçar, S. (2019). X, Y ve Z kuşağı çalışanlarının yönetim tarzları ve bir işletme örneği, Opus Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 11(18), 643-675.
  • Taşlıbeyaz, E. (2019). Z kuşağı ile ilgili araştırma eğilimlerinin analizi ve eğitime yönelik katkıları. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21(3), 715-729.
  • Tessema, Mussie T., Sauers, Daniel, Bjorke, Joell, & Ready, Kathryn J. (2013). College students’ attitudes toward labor unions: ımplications for employers, Journal of Higher Education Theory and Practice, 13(1), 112-128.
  • Thompson, E. P. (2004). İngiliz işçi sınıfının oluşumu (Çev. U. Kocabaşoğlu), İletişim Yayınları.
  • Thompson, P. (2013). The digital natives as learners: technology use patterns and approaches to learning. Computers & Education, 65, 12-33.
  • Uğurlu, C. T., & Arslan, C. (2019). Sendikal tutum ölçeği: geçerlik ve güvenirlik çalışması. İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 6(11), 78-90.
  • Urhan, B., & Selamoğlu, A. (2008). İşçilerin sendikalara yönelik tutum ve davranışları: Kocaeli örneği. Çalışma ve Toplum, (3), 171-197.
  • Zemke, R., Raines, C., & Filipczak, B. (2013). Generations at work: managing the clash of boomers, gen xers, and gen yers in the workplace, Amacom.

Z kuşağının sendikalar hakkındaki tutumları: Giresun Üniversitesi öğrencileri üzerine bir uygulama

Yıl 2022, Cilt: 4 Sayı: 2, 119 - 124, 08.12.2022

Öz

Bu çalışmanın amacı Z kuşağına mensup üniversite öğrencilerinin çeşitli demografik değişkenleri ile sendikal tutumları arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Çalışmanın örneklemini Giresun Üniversitesi’nde ön lisans ve lisans eğitimi alan 379 üniversite öğrencisi oluşturmaktadır. Verilerin analizinde frekans dağılımı, tanımlayıcı istatistikler, güvenirlik analizi, faktör analizi, t testi ve tek yönlü ANOVA testi kullanılmıştır. Çalışmada öğrencilerin aylık harcama miktarlarının sendikal tutumlarında farklılaşmaya yol açtığı sonucuna ulaşılmıştır. Cinsiyet, eğitim derecesi, aileni sendika üyeliği gibi değişkenlerin ise sendikal tutumları farklılaştırmadığı ortaya çıkmıştır. Çalışmada elde edilen bulgular neticesinde, çalışma yaşamı içerisinde yer almayan fakat muhtemel çalışan olacak olan Z kuşağına mensup öğrencilerin sendikal tutumlarının sendikalaşma için kritik bir öneme sahip olduğu ifade edilebilir.

Kaynakça

  • Aydın, G. Ç., & Başol, O. (2014). X ve Y Kuşağı Çalışmanın Anlamında Bir Aydın, G. Ç., ve Başol, O. (2014). X ve Y kuşağı çalışmanın anlamında bir değişme var mı? Ejovoc-Electronic Journal of Vocational Colleges, 4(4), 1-15.
  • Aydoğan, A., & Öztürk, M. (2019). Y kuşağının sendikalar hakkındaki tutumları: Süleyman Demirel Üniversitesi Eğitim Fakültesi öğrencileri üzerine bir uygulama. İş ve Hayat, 5(9), 195-230.
  • Barling, J. E., Kelloway, K., & Bremermann, E. H. (1991). Preemployment predictors of union attitudes: the role of family socialization and work beliefs, Journal of Applied Psychology, 76(5), 725-731.
  • Bayar, L. S. (2016). Demografik faktörlerin sendikal bağlılık düzeyi üzerine etkisi: işçi sendikaları üzerine bir araştırma. Ömer Halisdemir Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 9(4), 189-209.
  • Dubofsky, M., & Mccartin, J. A. (2017). Labor in America: A history, Wiley-Blackwell.
  • Dursun, S. (2014). Üniversite öğrencilerinin sendikalara ilişkin tutumları. Sosyoloji Konferansları. 49, 33-46.
  • Engels, F. (2013). İngiltere’de emekçi sınıfların durumu (Çev. O. Emre), Ayrıntı Yayınları.
  • Gökçe, A. (2019). Geleceğin yönetici adaylarının sendikalara yönelik tutumlarına ilişkin bir araştırma, Emek Araştırmaları Dergisi. 10(16). 141-156.
  • Gürbüz, S., & Şahin, F. (2018). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri felsefe-yöntem-analiz. Seçkin Yayıncılık.
  • Işıklı, A. (2005). Sendikacılık ve siyaset. İmge Yayınları.
  • Joshi, A., Dencker, J. C., & Franz, G. (2011). Generations in organizations. Research in Organizational Behavior, 31, 177-205.
  • Kara, M. A., & Karavardar, G. (2020). Sendikalarda örgüt geliştirme stratejilerinin uygulanmasına dair kuramsal bir araştırma. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16(36), 517-541.
  • Kavalcı, K., & Ünal, S. (2016). Y ve Z kuşaklarının öğrenme stilleri ve tüketici karar verme tarzları açısından karşılaştırılması. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 20(3), 1033-1050.
  • Keser, A. (2016). Sendikal bağlılık. Sendikacılık Akademisi Ders Notları (Ed. Y. Alper), 321-329.
  • Kılıç, S. (2016). Cronbachs alpha reliability coefficient. Journal of Mood Disortes, 6(1), 47-48.
  • Mahiroğulları, A. (2017). Türk sendikacılık tarihi, Özlem Kitabevi.
  • Mcshane, Steven L. (1986). General Union Attitude: A Construct Validation, Journal of Labor Research, 3(4), 403-417.
  • Oliver, D. (2006). Undergradute student employment and its effect on graduates’ atititudes toward work, employment and trade unions (Phd of Thesis). Universty of Griffith.
  • Özdemir Yücesan, G. (2010). Türkiye’de sendikal hareketin teknoloji ile imtihanı: üç farklı sendikacılık, http://www.sendika.Org/ Yazi.Php?Yazi_No=29936 (Erişim tarihi: 20/06/2022).
  • Quataert, D., & Zürcher, E. J. (1998). Osmanlı’dan cumhuriyet Türkiye’sine işçiler 1839-1950 (Çev. C. Ekiz), İletişim Yayınları.
  • Palaz, S., & Poyraz, O. (2019). Gençlerin sendikal algı ve tutumları üzerine bir araştırma. Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi. 17(2), 59-73.
  • Seçer, B. (2009). Kadınların sendikalara yönelik tutumları ile cinsiyet ayrımcılığı algılarının sendika üyesi olma isteğine etkisi. Çalışma ve Toplum, 4, 27-60.
  • Taş, H. Y., & Kaçar, S. (2019). X, Y ve Z kuşağı çalışanlarının yönetim tarzları ve bir işletme örneği, Opus Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 11(18), 643-675.
  • Taşlıbeyaz, E. (2019). Z kuşağı ile ilgili araştırma eğilimlerinin analizi ve eğitime yönelik katkıları. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21(3), 715-729.
  • Tessema, Mussie T., Sauers, Daniel, Bjorke, Joell, & Ready, Kathryn J. (2013). College students’ attitudes toward labor unions: ımplications for employers, Journal of Higher Education Theory and Practice, 13(1), 112-128.
  • Thompson, E. P. (2004). İngiliz işçi sınıfının oluşumu (Çev. U. Kocabaşoğlu), İletişim Yayınları.
  • Thompson, P. (2013). The digital natives as learners: technology use patterns and approaches to learning. Computers & Education, 65, 12-33.
  • Uğurlu, C. T., & Arslan, C. (2019). Sendikal tutum ölçeği: geçerlik ve güvenirlik çalışması. İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 6(11), 78-90.
  • Urhan, B., & Selamoğlu, A. (2008). İşçilerin sendikalara yönelik tutum ve davranışları: Kocaeli örneği. Çalışma ve Toplum, (3), 171-197.
  • Zemke, R., Raines, C., & Filipczak, B. (2013). Generations at work: managing the clash of boomers, gen xers, and gen yers in the workplace, Amacom.
Toplam 30 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İşletme
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Mehmet Akif Kara 0000-0003-4308-9933

Yayımlanma Tarihi 8 Aralık 2022
Gönderilme Tarihi 28 Temmuz 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 4 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Kara, M. A. (2022). Z kuşağının sendikalar hakkındaki tutumları: Giresun Üniversitesi öğrencileri üzerine bir uygulama. Ardahan Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 4(2), 119-124.