Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Yerel İşletmeler İçin Stratejik Bir Vizyon: Festival Turizmi (Korkut Lale Festivali)

Yıl 2020, Cilt: 8 Sayı: UMS'20, 169 - 180, 30.12.2020
https://doi.org/10.18506/anemon.832418

Öz

Festival döneminde işletmeler, festival katılımcıları için değer yaratma çabasına girerek tutundurma-pazarlama faaliyetlerine ağırlık verdiğinden, finans-bütçe kararlarını festivale göre aldığından dolayı festivallerin stratejik önemi bulunmaktadır. Buradan hareketle, bu çalışmada festivallerin yerel işletmeler açısından stratejik önemi ve bu kapsamda da Korkut Lale Festivalinin sosyal, kültürel, ekonomik açıdan etkileri araştırılmaya çalışılmıştır. Muş ili Korkut ilçesinde 421 kişi ile yapılan anketten elde edilen veriler SPSS programı kullanılarak, Güvenilirlik Analizi, Korelasyon Analizi, Kruskall Wallis, T-Testi ve Anova Analizi yapılmıştır. Araştırma sonucunda Korkut Lale Festivalinin bölgenin tanıtımında yörenin imajını olumlu yönde etkilediği, yerel işletmelerin iş hacmini artırarak, işletmelere ekonomik açıdan gelir sağlayıcı olduğu ve işletmelerin festival süresince çeşitli mal ve hizmetleri satışa sunduğu dolayısıyla işletmelere yeni aktiviteler oluşturma konusunda vizyoner bakış açısı kazandırdığı sonucuna varılmıştır.

Kaynakça

  • Akdemir, A. (2008). Vizyon Yönetimi. Bursa: Ekin Yayıncılık.
  • Arcodia, C., & Whitford, M. (2008). Festival Attendance and The Development of Social Capital, Journal of Convention and Event Tourism, 8(2), 1-18.
  • Chhabra, D. (2001). Heritage Tourism: An Analysis of Perceived Authenticity and Economic Impact of the Scottish Highland Games in North Caroline, (Doctorate Thesis). Department Of Forestry, North Caroline State University.
  • Delamere, T. A. (1999). Development of a Scale to Measure Local Resident Perceptions of The Social Impacts of Community Festivals, Ninth Canadian Congress on Leisure Research, Wolfville.
  • Doğrul, Ü., Atçeken, K. & Şahin, A. (2015). Festival Kalitesinin Ziyaretçilerin Algıladıkları Değer, Tatmin ve Sadakat Üzerine Etkisi: Mersin Uluslararası Narenciye Festivali Üzerine Bir Uygulama, Çağ Üniversitesi. Sosyal Bilimler Dergisi, 12(1):72-84.
  • Duffy, M. (2005). Performing Identity within A Multicultural Framework, Social and Cultural Geography, 6 (5): 677-692.
  • Felsenstein, D. & Fleischer, A. (2003). Local Festivals and Tourism Promotion: The Role of Public Assistance and Visitor Expenditure. Journal of Travel Research, 41(4), 385-392.
  • Getz, D., Andersson, T. & Carlsen, J. (2010). Festival Management Studies Developing A Framework and Priorities for Comparative and Cross-cultural Research, International Journal of Event and Festival Management, 1(1), 29-59.
  • Giritlioğlu, İ., Olcay, A., & Özekici, Y. K. (2015). Bir Turizm Çeşitliliği Olarak Festival Etkinliklerinin Sınıflandırılması: Türkiye Üzerine Bir Değerlendirme, Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 13, 306-323.
  • Gül, K., Erdem, B. & Gül, M. (2013). Yerel Festivallerin Etkinliğine Bağlı Ziyaretçi Kazanımları: Sındırgı Yağcıbedir Festivali Örneği, Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 18 (2), 213-239.
  • Gürsoy, D., Jurowski, C. & Uysal, M. (2002). Resident Attitudes: A Structural Modeling Approach, Annals of Tourism Research, 29 (1): 79-105.
  • Hamşıoğlu, A. B. (2011). Pazar Yönlülük, Kalite Yönlülük ve İşletme Performansı İlişkisi: İlaç Sektöründe Yapılan Bir Çalışma, Ege Akademik Bakış, 11 (1): 91-101.
  • Kızılırmak, İ. (2006). Türkiye’de Düzenlenen Yerel Etkinliklerin Turistik Çekicilik Olarak Kullanılmasına Yönelik Bir İnceleme, Sosyal Bilimler Dergisi, 15, 181-196.
  • Kömürcü, G. B., Boz, M., & Tükeltür (2014). Etkinlik Turizmi Çeşidi Olarak Festivaller: Bozcaada Yerel Tatlar Festivali Örneği, İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimleri Dergisi, 13 (25): 221-237.
  • Köse, A. (2013). Stratejik Yönetim, İstanbul: Kumsaati Yayıncılık.
  • Lee, I., Arcodia, C., & Lee, T. J. (2012). Benefits of Visiting A Multicultural Festival: The Case of South Korea, Tourism Management, 33, 334-340.
  • Lipton, M. (1996). Demystifying The Development of An Organizational Vision, MIT Sloan Management Review.
  • Özgürel, G., Alan, Y. & Bingöl, Z. (2015). Yerel Kalkınmada Bir Araç Olarak Festivaller: Munzur Kültür ve Doğa Festivali, Uluslararası Sosyal ve Ekonomik Bilimler Dergisi, 5 (2): 113-121.
  • Özkan, E., Metin, M., Celal, A., (2018), Festivallerin Bölge Turizmine Katkıları ve Sürdürülebilirliği: Uluslararası Mengen Aşçılık ve Turizm Festivali Örneği, Journal of Tourism and Gastronomy Studies 6/1, 228-245.
  • Saçlı, Ç. (2020). Festival Memnuniyeti ile Kültürel Etkileşim Arasındaki İlişki Üzerine Bir Araştırma: Silifke Uluslararası Müzik ve Folklor Festivali Örneği, Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 4(1): 505-521.
  • Sayılan, H. (2008). Endemik Bir Bitki Türü Olan Muş Lalesi'nin (Tulipa sintenisii Baker) Botanik Turizmi (Bitki Gözlemciliği) Amaçlı Değerlendirilmesi, V. Ulusal Coğrafya Sempozyumunda Sunulan Bildiriler.
  • Sharpley, R & Stone, P. (2011). Socio-Cultural Impacts of Events: Meanings, Authorized Transgression, And Social Capital, In S.Page and J.Connell (Eds) The Routledge Handbook of Events. London, Routledge
  • Small, K., Edwards, D. & Sheridan, L. (2005). A Flexible Framework for Evaluating The Socio-Cultural Impacts of A (small) Festival, International Journal of Event Management Research, 1(1): 66-76.
  • Yıldırım, O., Karaca, O. B., & Çakıcı, A. C. (2016). Yerel Halkın Adana-Uluslararası Portakal Çiçeği Karnavalına Yönelik Algı ve Memnuniyetleri Üzerine Bir Araştırma, Seyahat ve Otel İşletmeciliği Dergisi, 13(2): 50-68.
  • https://www.cnnturk.com/seyahat/musta-lale-festivali-duzenlendi?page=1

A Strategic Vision for Local Businesses: Festival Tourism (Korkut Lale Festivali)

Yıl 2020, Cilt: 8 Sayı: UMS'20, 169 - 180, 30.12.2020
https://doi.org/10.18506/anemon.832418

Öz

Festivals have a strategic importance because companies focus on promotion-marketing activities by making efforts to create value for the festival participants and make financial-budget decisions according to the festival at festival time. From this point of view, in this study, the strategic importance of the festivals for local businesses and the effects of Korkut Tulip Festival in terms of social-cultural-economic aspects were investigated. The data obtained from the questionnaire with 421 people in Korkut district of Muş province were analyzed using SPSS program and by Reliability Analysis, Correlation Analysis, Kruskall Wallis, T-Test and Anova Analysis. As a result of the research, it was concluded that Korkut Tulip Festival positively affects the image of the district in the promotion of the province, increases the business volume of local businesses, provides businesses with economic income, and provides businesses with a visionary perspective on creating new activities.

Kaynakça

  • Akdemir, A. (2008). Vizyon Yönetimi. Bursa: Ekin Yayıncılık.
  • Arcodia, C., & Whitford, M. (2008). Festival Attendance and The Development of Social Capital, Journal of Convention and Event Tourism, 8(2), 1-18.
  • Chhabra, D. (2001). Heritage Tourism: An Analysis of Perceived Authenticity and Economic Impact of the Scottish Highland Games in North Caroline, (Doctorate Thesis). Department Of Forestry, North Caroline State University.
  • Delamere, T. A. (1999). Development of a Scale to Measure Local Resident Perceptions of The Social Impacts of Community Festivals, Ninth Canadian Congress on Leisure Research, Wolfville.
  • Doğrul, Ü., Atçeken, K. & Şahin, A. (2015). Festival Kalitesinin Ziyaretçilerin Algıladıkları Değer, Tatmin ve Sadakat Üzerine Etkisi: Mersin Uluslararası Narenciye Festivali Üzerine Bir Uygulama, Çağ Üniversitesi. Sosyal Bilimler Dergisi, 12(1):72-84.
  • Duffy, M. (2005). Performing Identity within A Multicultural Framework, Social and Cultural Geography, 6 (5): 677-692.
  • Felsenstein, D. & Fleischer, A. (2003). Local Festivals and Tourism Promotion: The Role of Public Assistance and Visitor Expenditure. Journal of Travel Research, 41(4), 385-392.
  • Getz, D., Andersson, T. & Carlsen, J. (2010). Festival Management Studies Developing A Framework and Priorities for Comparative and Cross-cultural Research, International Journal of Event and Festival Management, 1(1), 29-59.
  • Giritlioğlu, İ., Olcay, A., & Özekici, Y. K. (2015). Bir Turizm Çeşitliliği Olarak Festival Etkinliklerinin Sınıflandırılması: Türkiye Üzerine Bir Değerlendirme, Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 13, 306-323.
  • Gül, K., Erdem, B. & Gül, M. (2013). Yerel Festivallerin Etkinliğine Bağlı Ziyaretçi Kazanımları: Sındırgı Yağcıbedir Festivali Örneği, Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 18 (2), 213-239.
  • Gürsoy, D., Jurowski, C. & Uysal, M. (2002). Resident Attitudes: A Structural Modeling Approach, Annals of Tourism Research, 29 (1): 79-105.
  • Hamşıoğlu, A. B. (2011). Pazar Yönlülük, Kalite Yönlülük ve İşletme Performansı İlişkisi: İlaç Sektöründe Yapılan Bir Çalışma, Ege Akademik Bakış, 11 (1): 91-101.
  • Kızılırmak, İ. (2006). Türkiye’de Düzenlenen Yerel Etkinliklerin Turistik Çekicilik Olarak Kullanılmasına Yönelik Bir İnceleme, Sosyal Bilimler Dergisi, 15, 181-196.
  • Kömürcü, G. B., Boz, M., & Tükeltür (2014). Etkinlik Turizmi Çeşidi Olarak Festivaller: Bozcaada Yerel Tatlar Festivali Örneği, İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimleri Dergisi, 13 (25): 221-237.
  • Köse, A. (2013). Stratejik Yönetim, İstanbul: Kumsaati Yayıncılık.
  • Lee, I., Arcodia, C., & Lee, T. J. (2012). Benefits of Visiting A Multicultural Festival: The Case of South Korea, Tourism Management, 33, 334-340.
  • Lipton, M. (1996). Demystifying The Development of An Organizational Vision, MIT Sloan Management Review.
  • Özgürel, G., Alan, Y. & Bingöl, Z. (2015). Yerel Kalkınmada Bir Araç Olarak Festivaller: Munzur Kültür ve Doğa Festivali, Uluslararası Sosyal ve Ekonomik Bilimler Dergisi, 5 (2): 113-121.
  • Özkan, E., Metin, M., Celal, A., (2018), Festivallerin Bölge Turizmine Katkıları ve Sürdürülebilirliği: Uluslararası Mengen Aşçılık ve Turizm Festivali Örneği, Journal of Tourism and Gastronomy Studies 6/1, 228-245.
  • Saçlı, Ç. (2020). Festival Memnuniyeti ile Kültürel Etkileşim Arasındaki İlişki Üzerine Bir Araştırma: Silifke Uluslararası Müzik ve Folklor Festivali Örneği, Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 4(1): 505-521.
  • Sayılan, H. (2008). Endemik Bir Bitki Türü Olan Muş Lalesi'nin (Tulipa sintenisii Baker) Botanik Turizmi (Bitki Gözlemciliği) Amaçlı Değerlendirilmesi, V. Ulusal Coğrafya Sempozyumunda Sunulan Bildiriler.
  • Sharpley, R & Stone, P. (2011). Socio-Cultural Impacts of Events: Meanings, Authorized Transgression, And Social Capital, In S.Page and J.Connell (Eds) The Routledge Handbook of Events. London, Routledge
  • Small, K., Edwards, D. & Sheridan, L. (2005). A Flexible Framework for Evaluating The Socio-Cultural Impacts of A (small) Festival, International Journal of Event Management Research, 1(1): 66-76.
  • Yıldırım, O., Karaca, O. B., & Çakıcı, A. C. (2016). Yerel Halkın Adana-Uluslararası Portakal Çiçeği Karnavalına Yönelik Algı ve Memnuniyetleri Üzerine Bir Araştırma, Seyahat ve Otel İşletmeciliği Dergisi, 13(2): 50-68.
  • https://www.cnnturk.com/seyahat/musta-lale-festivali-duzenlendi?page=1
Toplam 25 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Arzu Çotul 0000-0002-6318-2628

Zeliha Tekin 0000-0002-6283-0910

Ferit Uslu 0000-0003-4933-7117

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2020
Kabul Tarihi 18 Aralık 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 8 Sayı: UMS'20

Kaynak Göster

APA Çotul, A., Tekin, Z., & Uslu, F. (2020). Yerel İşletmeler İçin Stratejik Bir Vizyon: Festival Turizmi (Korkut Lale Festivali). Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(UMS’20), 169-180. https://doi.org/10.18506/anemon.832418

Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.