Research Article
BibTex RIS Cite

The New Silk Road Project: Transportation Corridors Within the Scope of Turkey, Kazakhstan and China Relations

Year 2020, Volume: 7 Issue: 2, 221 - 241, 28.12.2020
https://doi.org/10.47097/piar.823624

Abstract

The New Silk Road project was announced to the public in 2013 for the first time by Chinese President Xi Jinping as a global development project that encourages the participation of countries with a win-win approach. The main purpose of this initiative, which is inspired by the historical Silk Road, is to create a trade and infrastructure network that will connect Asia to Europe from land and sea, and to ensure the globalization of economic activities. In addition, this initiative aims to encourage regional economic development by creating global cooperation and social welfare on the route it passes through with a win-win approach. Its inclusiveness and focus being 'infrastructure' is the main feature that distinguishes this initiative from other international collaborations. In this study, the importance of Turkey and Kazakhstan will be discussed in terms of New Silk Road’s transit routes while the commercial impact on Turkey and Kazakhstan relations will be evaluated with a view from China perspective.

References

  • Akaev, A. (1999). Diplomacy of the Silk Road, in Nezavisimaya Gazeta, 1-5.
  • Anadolu Ajansı. (02.03.2020). Türkiye-Kazakistan diplomatik ilişkilerinin 28. yıl dönümü. Erişim tarihi: 03.11.2020. https://www.aa.com.tr/tr/turkiye/turkiye-kazakistan-diplomatik-iliskilerinin-28-yil-donumu/1751910
  • Atatürk Araştırma Merkezi. (2013). Kazakistan-Türkiye İlişkilerinin Geleceği Uluslararası Sempozyum Sonuç Bildirgesi. Kazakistan-Türkiye İlişkilerinin Geleceği Uluslararası Sempozyumu, 03-05 Ekim 2013, Almatı. Erişim tarihi: 05.10.2020. https://atam.gov.tr/wp-content/uploads/SONU%c3%87-B%c4%b0LD%c4%b0R%c4%b0S%c4%b0.pdf.
  • Batmaz, N. (2004). Türkiye - Kazakistan Arasındaki Ticari-Ekonomik İlişkiler, Türk Müteşebbislerinin Bu Ülkede Yaptıkları Yatırımların Boyutu ve Karşılaştıkları Sorunlar. Bilig, 83–104.
  • Bay, E. (2018). Dünya Ekonomisinde Tarihe Dönüş(mü): Yeni İpek Yolu ve Değişen Ekonomik Güç Dengesi, Para ile Borsa Yayınları.
  • Bazarbekova, M., Assipova, Z., Molgazhdarov, A. ve Yessenov, M. (2018). Review of transportation modes in Kazakhstan region, Central Asia. Cogent Eng. 5, 1450799
  • BBC (2017). İngiltere'den Çin'e ilk yük treni yola çıktı. Erişim tarihi: 05.09.2020.https://www.bbc.com/turkce/haberler-dunya-39553426
  • Bitabarova, A. G. (2018) Unpacking Sino-Central Asian engagement along the New Silk Road: a case study of Kazakhstan, Journal of Contemporary East Asia Studies, 7(2), 149-173. DOI: 10.1080/24761028.2018.1553226
  • Cai, P. (2017). LOWY Institute’s Analysıs: Understanding China’s Belt and Road Initiative. Erişim tarihi: 05.10.2020. https://thinkasia.org/bitstream/handle/11540/6810/Understanding_Chinas_Belt_and_Road_Initiative_WEB_1.pdf?sequence=1.
  • Camgöz, C. ve Dinçer, F.İ. (2017). Modern İpek Yolu Projesi Çerçevesinde Ulaştırma Ağlarının Turizme Katkıları. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(3).
  • Casarini, N. (2016). When All Roads Lead to Beijing. Assessing China’s New Silk Road and its Implications for Europe. The International Spectato, 51(4), 95-108.
  • CGTN (2019). Expert: Turkey has an important role in Belt and Road Initiative. Erişim tarihi: 05.09.2020. https://news.cgtn.com/news/2019-07-02/Expert-Turkey-has-an-important-role-in-BRI-I0qgC0s3V6/index.html
  • China Daily (2014). Policy banks to lead Silk Road infrastructure fund. November 5, 2014. Erişim tarihi: 18.09.2020.http://www.china.org.cn/business/2014-11/05/content_33971587.htm.
  • China Power Team. (2020). "Is China the World’s Top Trader?" China Power. Erişim tarihi: 05.09.2020. https://chinapower.csis.org/trade-partner/
  • Clover, C., Ju, S. F. ve Hornby, L. (2017). China’s Xi hails Belt and Road as ‘project of the century. Financial Times, May 14, 2017. Erişim tarihi: 05.09.2020. https://www.ft.com/content/ 88d584a2-385e-11e7-821a-6027b8a20f23.
  • Crandall, R. E. ve Crandall, W. R. (2017). The New Silk Road: Prosperity or Peril? ISE Magazine, 49(11), 28 - 33.
  • Çakan, V. (2017). Yeni İpek Yolu Projesi: Beklentiler Sorunlar ve Gerçekler. Asya Araştırmaları Dergisi, 1(1).
  • Çalışkan, B. (2019). Kazakistan’daki Çin Etkisi ve Doğu Türkistan Açmazı. Erişim tarihi: 03.10.2020. https://insamer.com/tr/kazakistandaki-cin-etkisi-ve-dogu-turkistan-acmazi_2322.html.
  • Durdular, A. (2016). Çin’in Kuşak Yol Projesi ve Türkiye-Çin İlişkilerine Etkisi. (T. T., Başkanlığı ). Avrasya Etüdleri (49), 77-97.
  • Ekrem, E. (2011). Çin’in Orta Asya Politikaları Raporu, Ahmet Yesevi Üniversitesi.
  • Ergünsu, U. (2017). İpek Yolu’nun Yeniden Canlandırılması ve Türkiye - Çin Halk Cumhuriyeti İşbirliğine Etkileri. TYB Akademi, 1-24.
  • Fallon, T. (2015) The New Silk Road: Xi Jinping's Grand Strategy for Eurasia, American Foreign Policy Interests, 37(3), 140-147. DOI: 10.1080/10803920.2015.1056682
  • Fu, Y., Wu, D., Wang, Y. ve Wang, H. (2020). Facility location and capacity planning considering policy preference and uncertain demand under the One Belt One Road initiative. Transportation Research Part A, 138, 172–186.
  • Günay, F. Çetiner, S. Sevinç, S. ve Kütükçü, E. (2019). Tarihi İpek Yolundan Modern İpek Yolu Projesine: Türkiye- Çin Ekonomik İş Birliği Çerçevesinde Orta Koridor ile Bir Kuşak Bir Yol Girişimi. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İİBF Dergisi, 9(22).
  • Habova, A. (2015). Silk Road economic belt: China’s Marshall plan, pivot to Eurasia or China’s way of foreign policy. KSI Transactions on Knowledge Socıety, 8(1), 64-70.
  • Hansen, V. (2012). Silk Road: A new history. Oxford University Press: New York, NY.
  • Huang, Y. (2016). Understanding China's Belt and Road Initiative: Motivation, framework and assessment. China Economic Review, 40, 314–321.
  • Hurley, J., Morris, S. ve Portelance, G. (2019). Examining the debt implications of the Belt and Road Initiative from a policy perspective. Journal of Infrastructure, Policy and Development, 3(1), 139-175.
  • Kadılar, R. ve Ergüney, E. (2017). “One Belt One Road” Inıtıatıve: Perks and Challenges For Turkey. Turkish Policy Quarterly, 16(2), 85-90.
  • Kara, M. A. ve Ciğerlioğlu, O. (2018). Türkiye Ekonomisinde Ulaşım Altyapısının Ekonomik Büyümeye Etkisi. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 17(2), 577-591.
  • Kazakistan.kz. (2016). Kazakistan petrol boru hatları (ANALİZ). Erişim tarihi: 04.11.2020. http://www.kazakistan.kz/kazakistan-petrol-boru-hatlari/
  • Liu X. (2010). The Silk Road in World History. USA: Oxford University Press.
  • Liu, W. D. ve M. Dunford. (2016). Inclusive globalization: Unpacking China's belt and road initiative. Area Development and Policy, 1(3), 323–40.
  • Marangoz, M, Tuncer, B. ve Muratovna, R. R. (2020). Küresel Ticaret ve Yeni İpek Yolu Projesi: Türkiye ve Kazakistan’ın Yeri ve Önemi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar ve Davranış Bilimleri Sempozyumu, 24-25 Ekim, 2020, Antalya.
  • NDRC (National Development and Reform Commission).(2020). Erişim tarihi: 05.10.2020. https://en.ndrc.gov.cn/newsrelease_8232/202003/t20200317_1223419.html.
  • OECD, Busıness And Fınance Outlook. (2018). China's Belt and Road Initiative in the Global Trade, Investment and Finance Landscape. Erişim tarihi: 05.11.2020. https://www.oecd-ilibrary.org/finance-and-investment/oecd-business-and-finance-outlook 2018_9789264298828-en.
  • Oliveira, G.L.T. (2020). Political Geography. Erişim tarihi: 15.10.2020. https://doi.org/10.1016/j.polgeo.2020.102225.
  • Pelc, S. (2017) Marginality and Marginalization. In Societies, Social Inequalities and Marginalization; Chand, R., Nel, E., Pelc, S., Eds.; Springer: London, UK, 2017; pp. 13–28.
  • Serıkkalıyeva, A. (2019). The Role of The Central Asıan Regıon in Chına’s New Sılk Road Economıc Belt Project. Eurasian Research Journal, 1(1), 66-81.
  • Sezen, S. (2016, Ekim 8). Çin’in büyük dönüşümü yeni bir dünya düzeni mi? Erişim tarihi: 07.08.2020. https://www.dunya.com/ekonomi/cinin-buyuk-donusumu-yenibir-dunya-duzeni-mi-haberi-332678 adresinden alındı.
  • Smaller, C., Wei, Q. ve Yalan, L. (2012). IISD report: Farmland and water: China invests abroad. Erişim tarihi: 15.10.2020. https://dev.landmatrix.org/media/uploads/scapacity4deveceuropaeusystemfilesfile02102012_-_1052farmland_water_china_investspdf.pdf.
  • Sternberg, T., Ahearn, A. ve McConnell, F. (2017) Central Asian ‘characteristics’ on China’s new Silk Road: The role of landscape and the politics of infrastructure. Land 2017, 6, 55, 1-16.
  • T.C. Dışişleri Bakanlığı (2020). Türkiye-Kazakistan Siyasi İlişkileri. Erişim tarihi: 8.10.2020. http://www.mfa.gov.tr/turkiye-kazakistan-siyasi-iliskileri_.tr.mfa
  • T.C. Ticaret Bakanlığı (2020). Dış Ticaret İstatistikleri. Erişim tarihi: 05.06.2020. https://ticaret.gov.tr/istatistikler/dis-ticaret-istatistikleri
  • Tahincioğlu, G. (2015) Yeni İpek Yolu için türkiye kilit olacak. Erişim tarihi: 03.11.2020. https://www.milliyet.com.tr/ekonomi/yeni-ipek-yolu-icin-turkiye-kilit-olacak-2050114
  • Tiezzi, Sh. (2014). The New Silk Road: China's Marshall Plan? The Diplomat. 4. Erişim tarihi: 02.09.2020. http://thediplomat.com/2014/11/thenew-silk-road-chinas-marshall-plan/.
  • Tuerdi, R. (2017). Tarihi İpek Yolu Projesinin Türkiye ile Çin Arasındaki Dış Ticaret Hacminin Arttırılması Üzerindeki Rolü ve Önemi. (Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi). Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul Ticaret Üniversitesi, İstanbul.
  • UNECE (2019). Logistics and Transport Competitiveness in Kazakhstan. Erişim tarihi: 3.10.2020.https://www.unece.org/fileadmin/DAM/trans/publications/Report__Kazakhstan_as_a_transport_logistics_centre_Europe-Asia.pdf
  • UTİKAD. (2019). Lojistik Sektör Raporu. Erişim tarihi: 2.10.2020.https://www.utikad.org.tr/images/HizmetRapor/utikadlojistiksektoruraporu2019-29007.pdf.
  • UTİKAD. (21.06.2016). Türkiye ve Çin’den Yeni İpek Yolu Hamlesi. Erişim tarihi: 04.11.2020.https://www.utikad.org.tr/SektorelHaber.aspx?DataID=13643&Baslik=T%C3%9CRK%C4%B0YE%20VE%20%C3%87%C4%B0N%E2%80%99DEN%20YEN%C4%B0%20%C4%B0PEK%20YOLU%20HAMLES%C4%B0
  • Weihman, T. (2003). China making diplomatic push in Central Asia’, Eurasianet. Erişim tarihi: 15.10.2020.http://www.eurasianet.org/departments/business/articles/eav060903.shtml.
  • Wilson, J. (2019). The evolution of China’s Asian Infrastructure Investment Bank: From a revisionist to status-seeking agenda. International Relations of the Asia-Pacific, 19(1), 147–176.
  • Yang, J. ve McCharthy, P. (2013). Multi-modal Transportation Investment in Kazakhstan: Planning for Trade and Economic Development in a Post-Soviet Country. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 96(2013 ) 2105 – 2114.
  • Yereli, A. B. (2014). Yeniden Canlanan İpek Yolunda Ekonomik Stratejiler. Uluslararası İpek Yolunda Türk Dünyası Ortak Kültür Mirası Konferansı. Ankara.
  • Zan, T. (2016). “Turkey Dream” and the China-Turkish Cooperation under “One Belt and One Road” Initiative. Journal of Middle Eastern and Islamic Studies (in Asia), 10(3), 50-72.
  • Zogg, B. (2019). Kazakhstan: A Centrepiece in China’s Belt and Road. ETH Zurich, No. 249, September 2019. Erişim tarihi: 04.11.2020. https://www.research-collection.ethz.ch/bitstream/handle/20.500.11850/362184/2/CSSAnalyse249-EN.pdf

Yeni İpekyolu Projesi ve Türkiye – Kazakistan - Çin İlişkileri Kapsamında Ulaştırma Koridorları

Year 2020, Volume: 7 Issue: 2, 221 - 241, 28.12.2020
https://doi.org/10.47097/piar.823624

Abstract

Yeni İpek Yolu projesi, kazan kazan anlayışı ile ülkelerin katılımını teşvik eden bir küresel kalkınma projesi olarak ilk kez Çin Devlet Başkanı Xi Jinping tarafından 2013 yılında kamuoyuna duyuruldu. Tarihi İpek Yolundan ilham alınarak geliştirilen bu girişimin temel amacı, Asya’yı karadan ve denizden Avrupa’ya bağlayacak ticaret ve altyapı ağı oluşturarak ekonomik faaliyetlerin küreselleşmesini sağlamak; kazan-kazan anlayışı ile küresel işbirliğini arttırmak ve geçtiği güzergahta toplumsal refah yaratarak bölgesel ekonomik kalkınmayı teşvik etmektir. Kapsayıcılığı ve ‘altyapı’ya odaklanıyor oluşu ise bu girişimi, diğer uluslararası işbirliklerinden ayıran en temel özelliğidir. Bu çalışmada, Çin’in öncülüğünde başlayan Yeni İpek Yolu projesinin geçiş güzergahında yer alan Türkiye ve Kazakistan’ın önemi analiz edilirken aynı zamanda iki ülke arasındaki ticari ilişkiler Çin bağlamında değerlendirilmektedir. The New Silk Road project was announced to the public in 2013 for the first time by Chinese President Xi Jinping as a global development project that encourages the participation of countries with a win-win approach. The main purpose of this initiative, which is inspired by the historical Silk Road, is to create a trade and infrastructure network that will connect Asia to Europe from land and sea, and to ensure the globalization of economic activities. In addition, this initiative aims to encourage regional economic development by creating global cooperation and social welfare on the route it passes through with a win-win approach. Its inclusiveness and focus being 'infrastructure' is the main feature that distinguishes this initiative from other international collaborations. In this study, the importance of Turkey and Kazakhstan will be discussed in terms of New Silk Road’s transit routes while the commercial impact on Turkey and Kazakhstan relations will be evaluated with a view from China perspective.

References

  • Akaev, A. (1999). Diplomacy of the Silk Road, in Nezavisimaya Gazeta, 1-5.
  • Anadolu Ajansı. (02.03.2020). Türkiye-Kazakistan diplomatik ilişkilerinin 28. yıl dönümü. Erişim tarihi: 03.11.2020. https://www.aa.com.tr/tr/turkiye/turkiye-kazakistan-diplomatik-iliskilerinin-28-yil-donumu/1751910
  • Atatürk Araştırma Merkezi. (2013). Kazakistan-Türkiye İlişkilerinin Geleceği Uluslararası Sempozyum Sonuç Bildirgesi. Kazakistan-Türkiye İlişkilerinin Geleceği Uluslararası Sempozyumu, 03-05 Ekim 2013, Almatı. Erişim tarihi: 05.10.2020. https://atam.gov.tr/wp-content/uploads/SONU%c3%87-B%c4%b0LD%c4%b0R%c4%b0S%c4%b0.pdf.
  • Batmaz, N. (2004). Türkiye - Kazakistan Arasındaki Ticari-Ekonomik İlişkiler, Türk Müteşebbislerinin Bu Ülkede Yaptıkları Yatırımların Boyutu ve Karşılaştıkları Sorunlar. Bilig, 83–104.
  • Bay, E. (2018). Dünya Ekonomisinde Tarihe Dönüş(mü): Yeni İpek Yolu ve Değişen Ekonomik Güç Dengesi, Para ile Borsa Yayınları.
  • Bazarbekova, M., Assipova, Z., Molgazhdarov, A. ve Yessenov, M. (2018). Review of transportation modes in Kazakhstan region, Central Asia. Cogent Eng. 5, 1450799
  • BBC (2017). İngiltere'den Çin'e ilk yük treni yola çıktı. Erişim tarihi: 05.09.2020.https://www.bbc.com/turkce/haberler-dunya-39553426
  • Bitabarova, A. G. (2018) Unpacking Sino-Central Asian engagement along the New Silk Road: a case study of Kazakhstan, Journal of Contemporary East Asia Studies, 7(2), 149-173. DOI: 10.1080/24761028.2018.1553226
  • Cai, P. (2017). LOWY Institute’s Analysıs: Understanding China’s Belt and Road Initiative. Erişim tarihi: 05.10.2020. https://thinkasia.org/bitstream/handle/11540/6810/Understanding_Chinas_Belt_and_Road_Initiative_WEB_1.pdf?sequence=1.
  • Camgöz, C. ve Dinçer, F.İ. (2017). Modern İpek Yolu Projesi Çerçevesinde Ulaştırma Ağlarının Turizme Katkıları. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(3).
  • Casarini, N. (2016). When All Roads Lead to Beijing. Assessing China’s New Silk Road and its Implications for Europe. The International Spectato, 51(4), 95-108.
  • CGTN (2019). Expert: Turkey has an important role in Belt and Road Initiative. Erişim tarihi: 05.09.2020. https://news.cgtn.com/news/2019-07-02/Expert-Turkey-has-an-important-role-in-BRI-I0qgC0s3V6/index.html
  • China Daily (2014). Policy banks to lead Silk Road infrastructure fund. November 5, 2014. Erişim tarihi: 18.09.2020.http://www.china.org.cn/business/2014-11/05/content_33971587.htm.
  • China Power Team. (2020). "Is China the World’s Top Trader?" China Power. Erişim tarihi: 05.09.2020. https://chinapower.csis.org/trade-partner/
  • Clover, C., Ju, S. F. ve Hornby, L. (2017). China’s Xi hails Belt and Road as ‘project of the century. Financial Times, May 14, 2017. Erişim tarihi: 05.09.2020. https://www.ft.com/content/ 88d584a2-385e-11e7-821a-6027b8a20f23.
  • Crandall, R. E. ve Crandall, W. R. (2017). The New Silk Road: Prosperity or Peril? ISE Magazine, 49(11), 28 - 33.
  • Çakan, V. (2017). Yeni İpek Yolu Projesi: Beklentiler Sorunlar ve Gerçekler. Asya Araştırmaları Dergisi, 1(1).
  • Çalışkan, B. (2019). Kazakistan’daki Çin Etkisi ve Doğu Türkistan Açmazı. Erişim tarihi: 03.10.2020. https://insamer.com/tr/kazakistandaki-cin-etkisi-ve-dogu-turkistan-acmazi_2322.html.
  • Durdular, A. (2016). Çin’in Kuşak Yol Projesi ve Türkiye-Çin İlişkilerine Etkisi. (T. T., Başkanlığı ). Avrasya Etüdleri (49), 77-97.
  • Ekrem, E. (2011). Çin’in Orta Asya Politikaları Raporu, Ahmet Yesevi Üniversitesi.
  • Ergünsu, U. (2017). İpek Yolu’nun Yeniden Canlandırılması ve Türkiye - Çin Halk Cumhuriyeti İşbirliğine Etkileri. TYB Akademi, 1-24.
  • Fallon, T. (2015) The New Silk Road: Xi Jinping's Grand Strategy for Eurasia, American Foreign Policy Interests, 37(3), 140-147. DOI: 10.1080/10803920.2015.1056682
  • Fu, Y., Wu, D., Wang, Y. ve Wang, H. (2020). Facility location and capacity planning considering policy preference and uncertain demand under the One Belt One Road initiative. Transportation Research Part A, 138, 172–186.
  • Günay, F. Çetiner, S. Sevinç, S. ve Kütükçü, E. (2019). Tarihi İpek Yolundan Modern İpek Yolu Projesine: Türkiye- Çin Ekonomik İş Birliği Çerçevesinde Orta Koridor ile Bir Kuşak Bir Yol Girişimi. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İİBF Dergisi, 9(22).
  • Habova, A. (2015). Silk Road economic belt: China’s Marshall plan, pivot to Eurasia or China’s way of foreign policy. KSI Transactions on Knowledge Socıety, 8(1), 64-70.
  • Hansen, V. (2012). Silk Road: A new history. Oxford University Press: New York, NY.
  • Huang, Y. (2016). Understanding China's Belt and Road Initiative: Motivation, framework and assessment. China Economic Review, 40, 314–321.
  • Hurley, J., Morris, S. ve Portelance, G. (2019). Examining the debt implications of the Belt and Road Initiative from a policy perspective. Journal of Infrastructure, Policy and Development, 3(1), 139-175.
  • Kadılar, R. ve Ergüney, E. (2017). “One Belt One Road” Inıtıatıve: Perks and Challenges For Turkey. Turkish Policy Quarterly, 16(2), 85-90.
  • Kara, M. A. ve Ciğerlioğlu, O. (2018). Türkiye Ekonomisinde Ulaşım Altyapısının Ekonomik Büyümeye Etkisi. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 17(2), 577-591.
  • Kazakistan.kz. (2016). Kazakistan petrol boru hatları (ANALİZ). Erişim tarihi: 04.11.2020. http://www.kazakistan.kz/kazakistan-petrol-boru-hatlari/
  • Liu X. (2010). The Silk Road in World History. USA: Oxford University Press.
  • Liu, W. D. ve M. Dunford. (2016). Inclusive globalization: Unpacking China's belt and road initiative. Area Development and Policy, 1(3), 323–40.
  • Marangoz, M, Tuncer, B. ve Muratovna, R. R. (2020). Küresel Ticaret ve Yeni İpek Yolu Projesi: Türkiye ve Kazakistan’ın Yeri ve Önemi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar ve Davranış Bilimleri Sempozyumu, 24-25 Ekim, 2020, Antalya.
  • NDRC (National Development and Reform Commission).(2020). Erişim tarihi: 05.10.2020. https://en.ndrc.gov.cn/newsrelease_8232/202003/t20200317_1223419.html.
  • OECD, Busıness And Fınance Outlook. (2018). China's Belt and Road Initiative in the Global Trade, Investment and Finance Landscape. Erişim tarihi: 05.11.2020. https://www.oecd-ilibrary.org/finance-and-investment/oecd-business-and-finance-outlook 2018_9789264298828-en.
  • Oliveira, G.L.T. (2020). Political Geography. Erişim tarihi: 15.10.2020. https://doi.org/10.1016/j.polgeo.2020.102225.
  • Pelc, S. (2017) Marginality and Marginalization. In Societies, Social Inequalities and Marginalization; Chand, R., Nel, E., Pelc, S., Eds.; Springer: London, UK, 2017; pp. 13–28.
  • Serıkkalıyeva, A. (2019). The Role of The Central Asıan Regıon in Chına’s New Sılk Road Economıc Belt Project. Eurasian Research Journal, 1(1), 66-81.
  • Sezen, S. (2016, Ekim 8). Çin’in büyük dönüşümü yeni bir dünya düzeni mi? Erişim tarihi: 07.08.2020. https://www.dunya.com/ekonomi/cinin-buyuk-donusumu-yenibir-dunya-duzeni-mi-haberi-332678 adresinden alındı.
  • Smaller, C., Wei, Q. ve Yalan, L. (2012). IISD report: Farmland and water: China invests abroad. Erişim tarihi: 15.10.2020. https://dev.landmatrix.org/media/uploads/scapacity4deveceuropaeusystemfilesfile02102012_-_1052farmland_water_china_investspdf.pdf.
  • Sternberg, T., Ahearn, A. ve McConnell, F. (2017) Central Asian ‘characteristics’ on China’s new Silk Road: The role of landscape and the politics of infrastructure. Land 2017, 6, 55, 1-16.
  • T.C. Dışişleri Bakanlığı (2020). Türkiye-Kazakistan Siyasi İlişkileri. Erişim tarihi: 8.10.2020. http://www.mfa.gov.tr/turkiye-kazakistan-siyasi-iliskileri_.tr.mfa
  • T.C. Ticaret Bakanlığı (2020). Dış Ticaret İstatistikleri. Erişim tarihi: 05.06.2020. https://ticaret.gov.tr/istatistikler/dis-ticaret-istatistikleri
  • Tahincioğlu, G. (2015) Yeni İpek Yolu için türkiye kilit olacak. Erişim tarihi: 03.11.2020. https://www.milliyet.com.tr/ekonomi/yeni-ipek-yolu-icin-turkiye-kilit-olacak-2050114
  • Tiezzi, Sh. (2014). The New Silk Road: China's Marshall Plan? The Diplomat. 4. Erişim tarihi: 02.09.2020. http://thediplomat.com/2014/11/thenew-silk-road-chinas-marshall-plan/.
  • Tuerdi, R. (2017). Tarihi İpek Yolu Projesinin Türkiye ile Çin Arasındaki Dış Ticaret Hacminin Arttırılması Üzerindeki Rolü ve Önemi. (Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi). Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul Ticaret Üniversitesi, İstanbul.
  • UNECE (2019). Logistics and Transport Competitiveness in Kazakhstan. Erişim tarihi: 3.10.2020.https://www.unece.org/fileadmin/DAM/trans/publications/Report__Kazakhstan_as_a_transport_logistics_centre_Europe-Asia.pdf
  • UTİKAD. (2019). Lojistik Sektör Raporu. Erişim tarihi: 2.10.2020.https://www.utikad.org.tr/images/HizmetRapor/utikadlojistiksektoruraporu2019-29007.pdf.
  • UTİKAD. (21.06.2016). Türkiye ve Çin’den Yeni İpek Yolu Hamlesi. Erişim tarihi: 04.11.2020.https://www.utikad.org.tr/SektorelHaber.aspx?DataID=13643&Baslik=T%C3%9CRK%C4%B0YE%20VE%20%C3%87%C4%B0N%E2%80%99DEN%20YEN%C4%B0%20%C4%B0PEK%20YOLU%20HAMLES%C4%B0
  • Weihman, T. (2003). China making diplomatic push in Central Asia’, Eurasianet. Erişim tarihi: 15.10.2020.http://www.eurasianet.org/departments/business/articles/eav060903.shtml.
  • Wilson, J. (2019). The evolution of China’s Asian Infrastructure Investment Bank: From a revisionist to status-seeking agenda. International Relations of the Asia-Pacific, 19(1), 147–176.
  • Yang, J. ve McCharthy, P. (2013). Multi-modal Transportation Investment in Kazakhstan: Planning for Trade and Economic Development in a Post-Soviet Country. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 96(2013 ) 2105 – 2114.
  • Yereli, A. B. (2014). Yeniden Canlanan İpek Yolunda Ekonomik Stratejiler. Uluslararası İpek Yolunda Türk Dünyası Ortak Kültür Mirası Konferansı. Ankara.
  • Zan, T. (2016). “Turkey Dream” and the China-Turkish Cooperation under “One Belt and One Road” Initiative. Journal of Middle Eastern and Islamic Studies (in Asia), 10(3), 50-72.
  • Zogg, B. (2019). Kazakhstan: A Centrepiece in China’s Belt and Road. ETH Zurich, No. 249, September 2019. Erişim tarihi: 04.11.2020. https://www.research-collection.ethz.ch/bitstream/handle/20.500.11850/362184/2/CSSAnalyse249-EN.pdf
There are 56 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Business Administration
Journal Section Research Articles
Authors

Mehmet Marangoz 0000-0002-1589-2940

Büşra Tuncer 0000-0002-4526-980X

Publication Date December 28, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 7 Issue: 2

Cite

APA Marangoz, M., & Tuncer, B. (2020). Yeni İpekyolu Projesi ve Türkiye – Kazakistan - Çin İlişkileri Kapsamında Ulaştırma Koridorları. Pamukkale Üniversitesi İşletme Araştırmaları Dergisi, 7(2), 221-241. https://doi.org/10.47097/piar.823624

PIAR is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

by-nc-nd.png