Research Article
BibTex RIS Cite

Şehir Hastanelerinin Misyon ve Vizyon Beyanlarının İçerik Analizi

Year 2023, Volume: 14 Issue: 1, 143 - 162, 24.04.2023
https://doi.org/10.54558/jiss.1236281

Abstract

Amaç: Çalışmanın iki amacı vardır. Birinci amacı Türkiye’de 2023 yılı Ocak ayı itibarıyla faaliyet gösteren 20 şehir hastanesinin, misyon ve vizyon bildirimlerinin incelenmesidir. İkinci amacı şehir hastanelerinin misyon ve vizyon beyanatlarında hangi bileşenlere vurgu yapıldığının, hangi bileşenlere vurgu yapılmadığının tespit edilmesidir.

Yöntem: Nitel bir araştırma deseni tercih edilen bu çalışmada veriler doküman olarak toplanmıştır. Verilerin çözümlenmesinde ise içerik analizi tekniği kullanılmıştır.

Bulgular: Çalışmada şehir hastanelerinin misyon ve vizyon beyanlarında, en çok iki bileşene vurgu yapıldığı tespit edilmiştir. Buna göre misyonda en fazla atıf hizmet ve kurum felsefesine yapılmıştır. Vizyonda ise en fazla atıf performans ve amaç bileşenine olmuştur. İlaveten misyon beyanlarında en az vurgunun, yer/mevki bileşeni olduğu görülmüştür.

Sonuç: İlk şehir hastanesinin 2017 yılında açılmasının ardından, Türkiye’de sağlık sistemi için yeni bir dönem başlamıştır. Sağlık yatırımları planlamasına göre güncel olarak yapımı devam eden 7 hastane ile birlikte sayılarının 36’ya ulaşması hedeflenen şehir hastaneleri, gerek sistemsel gerek yönetsel anlamda yeniliği ve iyileşmeyi gaye edinen bir projedir. Bu bağlamda stratejik olarak öncelikli adım misyon ve vizyon beyanatlarının doğru içeriği yansıtması olmalıdır. Nitekim bu durum, şehir hastanelerinin örgütsel kimliğine dolayısıyla örgütsel başarısına doğrudan tesir edecektir. Bu kapsamda hastanelerin hemen hemen hepsinin vizyon beyanlarını stratejik açıdan doğru formüle ettiği sonucuna varılmıştır. Diğer taraftan şehir hastanelerin misyon beyanlarında stratejik açıdan birtakım noksanlıklar olduğu tespit edilmiştir.

Özgünlük: Makalede, daha önce ele alınmamış bir konu olan, şehir hastanelerin misyon ve vizyon ifadeleri üzerinde durulmuştur.

References

  • Acartürk, E. ve Keskin, S. (2012). Türkiye’de sağlık sektöründe kamu özel ortaklığı modeli. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 17(3), 25-51.
  • Aktan, C. C. (2011). Organizasyonlarda değişim yönetimi: değişim mühendisliği. Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 3(1), 67-78.
  • Altın, B. B. (2022). Kurumsal İzomorfizm Kapsamında Havacılık Sektörüne Ara İnsan Kaynağı Yetiştiren Meslek Yüksekokullarının Misyon Cümlelerinin İncelenmesi. Havacılık ve Uzay Çalışmaları Dergisi, 2(2), 60-89. Doi: 10.52995/jass.1070789
  • Aslan, S. ve Erdem, R. (2017). Hastanelerin tarihsel gelişimi. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (27), 7-21.
  • Atasever, M. (2018). Şehir hastaneleri araştırması. Ankara: Sağlık-Sen Yayınları.
  • Bakoğlu, R. ve Aşkun, B. (2007). Mission statements of socially responsible firms: A content analysis. Journal of Global Strategic Management, 1 (1), 66-74.
  • Balcı, A. (2001) Sosyal bilimlerde araştırma: Yöntem, teknik ve ilkeler. Ankara: Pagem Yayınevi.
  • Bart, C. K. (2002). Creating effective mission statements. Recapturing the power and glory of mission is possible with careful planning and implementation. Health Progress, 83(5), 41-55.
  • Bult-Spiering, M. ve Dewulf, G. (2008). Strategic Issues in Public-Private Partnerships in International Perspective. Blackwell Publishing, UK: Oxford.
  • Collins, J. C. ve Porras, J. I. (1996). Building your company's vision. Harvard Business Review, 74(5), 65.
  • Çavmak, Ş. ve Çavmak, D. (2017). Türkiye’de sağlık hizmetlerinin tarihsel gelişimi ve sağlıkta dönüşüm programı. Sağlık Yönetimi Dergisi, 1(1), 48-57.
  • Çeken, H., Ökten, Ş. ve Ateşoğlu, L. (2008). Eşitsizliği derinleştiren bir süreç olarak küreselleşme ve yoksulluk. CÜ İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 9(2), 79-95.
  • David, F. R. (1989). How companies define their mission. Long Range Planning, 22(1), 90-97.
  • Dörtyol, İ. (2015). Misyon ifadeleri üzerinden pazarlama felsefelerinin keşfedilmesi: Capital 500 üzerine bir araştırma. Öneri Dergisi, 11(44), 189-203.
  • Emini, F. T. ve Ayaz, Ç. E. (2020). Marmara bölgesi üniversitelerinin inovasyon farkındalığı: misyon ve vizyon bildirimleri üzerine karşılaştırmalı bir analiz. Journal of Life Economics, 7(2), 229-238.
  • Eren, E. (2005). Stratejik yönetim ve işletme politikaları. İstanbul: Beta Yayınları.
  • Erol, H. ve Özdemir, A. (2019). Türkiye’de 1980 sonrası sağlık politikalarında dönüşüm ve sağlık harcamalarına etkileri. Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, 15(15), 119-146.
  • Fedai, R. (2020). Şehir hastaneleri’nin gelişimi sürecinde sağlık bakanlığı’nın yapısal ve işlevsel dönüşümü. Journal of Management and Economics Research, 18(4), 1-28.
  • Forehand, A. (2000). Mission and organizational performance in the healthcare industry. Journal of Healthcare Management, 45(4), 267-277.
  • Gill, R. (2003). Change management--or change leadership?. Journal of Change Management, 3(4), 307-318.
  • Gottwald, M., Becker, A., Bahr, I. ve Mueller‐Fahrnow, A. (2016). Public–private partnerships in lead discovery: Overview and Case Studies. Archiv der Pharmazie, 349(9), 692-697.
  • Karasu, K. (2011). Sağlık hizmetlerinin örgütlenmesinde kamu-özel ortaklığı. Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, 66(03), 217-262.
  • Kemp, S. ve Dwyer, L. (2003). Mission statements of ınternational airlines: a content analyysis. Tourism Management, 24(6) 635-653.
  • Köse, B. Ç. ve Ayhün, S. E. (2018). Kurumsal eşbiçimlilik kapsamında havayolu ittifaklarının misyon ifadelerinin incelenmesi. Yönetim Bilimleri Dergisi, 16(32), 533-550.
  • Köseoğlu, M. A. ve Ocak, S. (2010). Misyon ifadelerinde kullanılan öğeler işletmelerin mülkiyet yapısına göre değişir mi?: Özel ve kamu hastaneleri üzerine bir araştırma. Hacettepe Sağlık İdaresi Dergisi, 13(1), 63-82.
  • Krippendorff, K. (2003). Content analysis: an ıntroduction to its methodology. London: Sage.
  • Kurun, İ. (2017). Yeni kamu işletmeciliği yaklaşımının kamu hizmetlerinin sunulmasına etkisi: Belediyeler örneği. Bartın Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 8(16), 85-106.
  • Lee, H. S. (2013) A Study on the Public-Private Partnership to Global Health Issues in Korea, Osong Public Health Res Perspect, 4(6),308-315.
  • Memişoğlu, D. (2018). Bir kamu politikası analizi örneği: Sağlıkta dönüşüm programı. Yasama Dergisi, (34), 62-93.
  • Mert, G. ve Öztekin, A. (2022). Pandemi döneminde sağlık sektöründe çalışanların mesleki tükenmişlik düzeylerinin duygusal zekâ üzerindeki etkisi. Abant Sosyal Bilimler Dergisi, 22(1), 227-242.
  • Muslu, Ş. (2014). Örgütlerde misyon ve vizyon kavramlarının önemi. Hak İş Uluslararası Emek ve Toplum Dergisi, 3(5), 150-171.
  • Myrick, K. A. (2017). Vision matters: Vision content and organizational performance. (Doktora tezi). Saint Mary’s University, Nova Scotia. Erişim adresi: https://library2.smu.ca/handle/01/26944.
  • Ozdem, G. (2011). An analysis of the mission and vision statements on the strategic plans of higher education institutions. Educational Sciences: Theory and Practice, 11(4), 1887-1894.
  • Özaydın, Ö., Vural, A., Balcı, N. ve Güdük, Ö. (2022). COVID-19 salgını döneminde sağlık çalışanlarının iş doyumu. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 11(1), 54-62.
  • Pearce, J. A. ve David, F. (1987). Corporate mission statements: The bottom line. Academy of Management Perspectives, 1(2), 109-115.
  • Ramazanoğlu, F. ve Bahçeci, B. (2006). Örgütlerde vizyon ve misyon kavramı. Fırat Üniversitesi Doğu Araştırmaları Dergisi, 5(1), 52-56.
  • Sageer, A., Rafat, S. ve Agarwal, P. (2012). Identification of variables affecting employee satisfaction and their impact on the organization. IOSR Journal of Business and Management, 5(1): 32-39.
  • Sağlık Bakanlığı (2022, Kasım 11). 2023 Bütçe sunumu. https://www.saglik.gov.tr/TR,93731/saglik-bakanligi-2023-butcesi-tbmm-plan-butce-komisyonunda-kabul-edildi.html
  • Şahin, T. ve Ocak, S. (2020). Türkiye’deki kamu ve özel hastanelerin vizyon ifadelerinin içerik analizi ile değerlendirilmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 22(3), 1265-1278.
  • Şimşek, M. (2002). Ekonominin lokomotifi KOBİ’lerin olmazsa olmazları. İstanbul: Alfa Yayınları.
  • Uğurluoğlu, D., Gökkaya, D. ve Erdem, R. (2019). Şehir hastanesinde çalışan memnuniyeti araştırması. İktisadi İdari ve Siyasal Araştırmalar Dergisi, 4(9), 101-118.
  • Warsen, R., Greve, C., Klijn, E.H., Koppenjan, J.F. ve Siemiatycki, M. (2020) How do professionals perceive the governance of public–private partnerships? Evidence from Canada, The Netherlands and Denmark. Public Administration, 98(1), 124–139.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.

Content Analysis of Mission and Vision Statements in City Hospitals

Year 2023, Volume: 14 Issue: 1, 143 - 162, 24.04.2023
https://doi.org/10.54558/jiss.1236281

Abstract

Purpose: There are two purposes of the research The first one is the examination of the mission and vision statements of 20 city hospitals operating in Turkey since January 2023. The second aim is to determine which mission and vision components of city hospitals are emphasized, and which are not.

Method: In this study, which used a qualitative research design, the data were collected as documents. Content analysis was used to analyse the obtained data.

Findings: In the study, it was determined that maximum two components were emphasized in the mission and vision statements of city hospitals. Accordingly, the most references in the mission were made to service and corporate philosophy. The most references related to vision were to the performance and purpose component. In addition, it was seen that the least emphasis was put on the place component in the mission statements.

Implications: Following the opening of the first city hospital in 2017, a new era began for the health system in Turkey. City hospitals, whose number is aimed to reach 36 with 7 hospitals currently under construction according to health investment planning, is a project that has been intended for innovation and improvement in both systemic and managerial terms. In this context, the first strategic step should be to show the correct content of the mission and vision statements. Thus, this situation will have a direct impact on the organizational identity of city hospitals, which will end up with their organizational success. In this context, it was concluded that almost all of the hospitals formulated their vision statements srategically. Conversely, It was determined that there is some strategic deficiencies mission statements of city hospitals.

Originality: The article focuses on the the mission and vision statements of city hospitals, which is a topic that has not been discussed before.

References

  • Acartürk, E. ve Keskin, S. (2012). Türkiye’de sağlık sektöründe kamu özel ortaklığı modeli. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 17(3), 25-51.
  • Aktan, C. C. (2011). Organizasyonlarda değişim yönetimi: değişim mühendisliği. Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 3(1), 67-78.
  • Altın, B. B. (2022). Kurumsal İzomorfizm Kapsamında Havacılık Sektörüne Ara İnsan Kaynağı Yetiştiren Meslek Yüksekokullarının Misyon Cümlelerinin İncelenmesi. Havacılık ve Uzay Çalışmaları Dergisi, 2(2), 60-89. Doi: 10.52995/jass.1070789
  • Aslan, S. ve Erdem, R. (2017). Hastanelerin tarihsel gelişimi. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (27), 7-21.
  • Atasever, M. (2018). Şehir hastaneleri araştırması. Ankara: Sağlık-Sen Yayınları.
  • Bakoğlu, R. ve Aşkun, B. (2007). Mission statements of socially responsible firms: A content analysis. Journal of Global Strategic Management, 1 (1), 66-74.
  • Balcı, A. (2001) Sosyal bilimlerde araştırma: Yöntem, teknik ve ilkeler. Ankara: Pagem Yayınevi.
  • Bart, C. K. (2002). Creating effective mission statements. Recapturing the power and glory of mission is possible with careful planning and implementation. Health Progress, 83(5), 41-55.
  • Bult-Spiering, M. ve Dewulf, G. (2008). Strategic Issues in Public-Private Partnerships in International Perspective. Blackwell Publishing, UK: Oxford.
  • Collins, J. C. ve Porras, J. I. (1996). Building your company's vision. Harvard Business Review, 74(5), 65.
  • Çavmak, Ş. ve Çavmak, D. (2017). Türkiye’de sağlık hizmetlerinin tarihsel gelişimi ve sağlıkta dönüşüm programı. Sağlık Yönetimi Dergisi, 1(1), 48-57.
  • Çeken, H., Ökten, Ş. ve Ateşoğlu, L. (2008). Eşitsizliği derinleştiren bir süreç olarak küreselleşme ve yoksulluk. CÜ İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 9(2), 79-95.
  • David, F. R. (1989). How companies define their mission. Long Range Planning, 22(1), 90-97.
  • Dörtyol, İ. (2015). Misyon ifadeleri üzerinden pazarlama felsefelerinin keşfedilmesi: Capital 500 üzerine bir araştırma. Öneri Dergisi, 11(44), 189-203.
  • Emini, F. T. ve Ayaz, Ç. E. (2020). Marmara bölgesi üniversitelerinin inovasyon farkındalığı: misyon ve vizyon bildirimleri üzerine karşılaştırmalı bir analiz. Journal of Life Economics, 7(2), 229-238.
  • Eren, E. (2005). Stratejik yönetim ve işletme politikaları. İstanbul: Beta Yayınları.
  • Erol, H. ve Özdemir, A. (2019). Türkiye’de 1980 sonrası sağlık politikalarında dönüşüm ve sağlık harcamalarına etkileri. Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, 15(15), 119-146.
  • Fedai, R. (2020). Şehir hastaneleri’nin gelişimi sürecinde sağlık bakanlığı’nın yapısal ve işlevsel dönüşümü. Journal of Management and Economics Research, 18(4), 1-28.
  • Forehand, A. (2000). Mission and organizational performance in the healthcare industry. Journal of Healthcare Management, 45(4), 267-277.
  • Gill, R. (2003). Change management--or change leadership?. Journal of Change Management, 3(4), 307-318.
  • Gottwald, M., Becker, A., Bahr, I. ve Mueller‐Fahrnow, A. (2016). Public–private partnerships in lead discovery: Overview and Case Studies. Archiv der Pharmazie, 349(9), 692-697.
  • Karasu, K. (2011). Sağlık hizmetlerinin örgütlenmesinde kamu-özel ortaklığı. Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, 66(03), 217-262.
  • Kemp, S. ve Dwyer, L. (2003). Mission statements of ınternational airlines: a content analyysis. Tourism Management, 24(6) 635-653.
  • Köse, B. Ç. ve Ayhün, S. E. (2018). Kurumsal eşbiçimlilik kapsamında havayolu ittifaklarının misyon ifadelerinin incelenmesi. Yönetim Bilimleri Dergisi, 16(32), 533-550.
  • Köseoğlu, M. A. ve Ocak, S. (2010). Misyon ifadelerinde kullanılan öğeler işletmelerin mülkiyet yapısına göre değişir mi?: Özel ve kamu hastaneleri üzerine bir araştırma. Hacettepe Sağlık İdaresi Dergisi, 13(1), 63-82.
  • Krippendorff, K. (2003). Content analysis: an ıntroduction to its methodology. London: Sage.
  • Kurun, İ. (2017). Yeni kamu işletmeciliği yaklaşımının kamu hizmetlerinin sunulmasına etkisi: Belediyeler örneği. Bartın Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 8(16), 85-106.
  • Lee, H. S. (2013) A Study on the Public-Private Partnership to Global Health Issues in Korea, Osong Public Health Res Perspect, 4(6),308-315.
  • Memişoğlu, D. (2018). Bir kamu politikası analizi örneği: Sağlıkta dönüşüm programı. Yasama Dergisi, (34), 62-93.
  • Mert, G. ve Öztekin, A. (2022). Pandemi döneminde sağlık sektöründe çalışanların mesleki tükenmişlik düzeylerinin duygusal zekâ üzerindeki etkisi. Abant Sosyal Bilimler Dergisi, 22(1), 227-242.
  • Muslu, Ş. (2014). Örgütlerde misyon ve vizyon kavramlarının önemi. Hak İş Uluslararası Emek ve Toplum Dergisi, 3(5), 150-171.
  • Myrick, K. A. (2017). Vision matters: Vision content and organizational performance. (Doktora tezi). Saint Mary’s University, Nova Scotia. Erişim adresi: https://library2.smu.ca/handle/01/26944.
  • Ozdem, G. (2011). An analysis of the mission and vision statements on the strategic plans of higher education institutions. Educational Sciences: Theory and Practice, 11(4), 1887-1894.
  • Özaydın, Ö., Vural, A., Balcı, N. ve Güdük, Ö. (2022). COVID-19 salgını döneminde sağlık çalışanlarının iş doyumu. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 11(1), 54-62.
  • Pearce, J. A. ve David, F. (1987). Corporate mission statements: The bottom line. Academy of Management Perspectives, 1(2), 109-115.
  • Ramazanoğlu, F. ve Bahçeci, B. (2006). Örgütlerde vizyon ve misyon kavramı. Fırat Üniversitesi Doğu Araştırmaları Dergisi, 5(1), 52-56.
  • Sageer, A., Rafat, S. ve Agarwal, P. (2012). Identification of variables affecting employee satisfaction and their impact on the organization. IOSR Journal of Business and Management, 5(1): 32-39.
  • Sağlık Bakanlığı (2022, Kasım 11). 2023 Bütçe sunumu. https://www.saglik.gov.tr/TR,93731/saglik-bakanligi-2023-butcesi-tbmm-plan-butce-komisyonunda-kabul-edildi.html
  • Şahin, T. ve Ocak, S. (2020). Türkiye’deki kamu ve özel hastanelerin vizyon ifadelerinin içerik analizi ile değerlendirilmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 22(3), 1265-1278.
  • Şimşek, M. (2002). Ekonominin lokomotifi KOBİ’lerin olmazsa olmazları. İstanbul: Alfa Yayınları.
  • Uğurluoğlu, D., Gökkaya, D. ve Erdem, R. (2019). Şehir hastanesinde çalışan memnuniyeti araştırması. İktisadi İdari ve Siyasal Araştırmalar Dergisi, 4(9), 101-118.
  • Warsen, R., Greve, C., Klijn, E.H., Koppenjan, J.F. ve Siemiatycki, M. (2020) How do professionals perceive the governance of public–private partnerships? Evidence from Canada, The Netherlands and Denmark. Public Administration, 98(1), 124–139.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
There are 43 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research
Authors

Fatma Yıldırım 0000-0002-3585-5370

Early Pub Date April 18, 2023
Publication Date April 24, 2023
Submission Date January 16, 2023
Published in Issue Year 2023 Volume: 14 Issue: 1

Cite

APA Yıldırım, F. (2023). Şehir Hastanelerinin Misyon ve Vizyon Beyanlarının İçerik Analizi. Çankırı Karatekin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14(1), 143-162. https://doi.org/10.54558/jiss.1236281