Accurate introduction of a company in the capital markets, understanding and appreciation of its potential will only be possible on a platform where intensive and proactive information flow can be achieved and where continuous communication with investors is ensured. When one of the most important goals of the management is thought to be 'creating a shareholder value', the investor relations management unit’s importance is beter understood. Many academic studies show that there is a positive correlation between most stock prices and communication, status studies and/or investor relations management. Many academic studies show that there is a positive correlation between most stock prices and communication, status studies, and investor relations management. Together with efficiency in investor relationship management, success in financial management has an increasing effect in business value.
In this research, since the importance of investor relations management has increased day by day, as an important tool for establishing a healthy communication with the target group, investor relations and company web sites has been entreated. In line with this information, as one of the toolsused in investor relations management, websites of 15 company traded in the Textile Appareland Leather Manufacturing Sector in Borsa Istanbul have been analyzed. After the ranking of the TÜYİD Scorecard Scale scores used in the website analysis was obtained, the relationship between calculated orders according to the TOPSIS multi-criteria decision approach selected for ranking the financial performance analysis of the enterprises was investigated.
Investor Relations Management Financial Communication Asymmetric Information Financial Performance
Bir şirketin sermaye piyasalarında doğru tanıtılması, potansiyelinin anlaşılması ve önemsenmesi ancak yatırımcılarla sürekli iletişimin sağlandığı, yoğun ve proaktif bilgi akışının gerçekleştirileceği bir platformda mümkün olabilecektir. Şirket yönetiminin en önemli amaçlarından birinin ‘hissedar değeri yaratmak’ olduğu düşünüldüğünde yatırımcı ilişkileri yönetimi biriminin önemi daha iyi anlaşılmaktadır. Pek çok akademik çalışma göstermektedir ki, çoğu hisse senedi fiyatı ile iletişim, statü çalışması ve yatırımcı ilişkileri yönetimi arasında pozitif bir korelasyon vardır. Finansal yönetimdeki başarı, yatırımcı ilişkileri yönetimindeki etkinlik ile birlikte işletme değerini artırıcı bir etkiye sahiptir.
Bu araştırmada yatırımcı ilişkileri yönetiminin öneminin her geçen gün artması sebebi ile hedef kitleyle sağlıklı bir iletişim kurulmasında önemli bir araç olan web siteleri araştırma konusu edilmiştir. Bu bilgiler doğrultusunda, Borsa İstanbul’da Dokuma Giyim Eşyası ve Deri İmalat Sektörü’nde işlem gören 15 işletmenin yatırımcı ilişkileri yönetiminde kullandıkları araçlardan biri olarak web siteleri analiz edilmiştir. Web sitesi analizinde kullanılan TÜYİD Skor Kart ölçeği puanlarının sıralaması elde edildikten sonra işletmelerin finansal performans analizi sıralaması için seçilmiş TOPSIS çok kriterli karar yaklaşımına göre hesaplanmış sıralamalar arasındaki ilişki araştırılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Business Administration |
Journal Section | Review Article |
Authors | |
Publication Date | July 31, 2016 |
Published in Issue | Year 2016Volume: 8 Issue: 3 |