Perakendeciler tarafından üretici markalara bir alternatif olarak sunulan market markalarının pazar payı, ülkemizde henüz gelişmiş ülkeler düzeyinde değildir ve konumlandırılması daha çok düşük fiyat üzerinden olmaktadır. Dolayısıyla düşük fiyat stratejisinin market ve üretici markalar arasındaki tüketici tercihi üzerindeki etkisinin bilinmesi önemlidir. Bu nedenle çalışmada tüketicilerin market markaları ve üretici markalara ilişkin değerlendirmelerinin farklı fiyat düzeylerinde nasıl farklılaştığının belirlenmesi amaçlanmıştır. Bu amaçla ürün grubu olarak seçilen ayçiçeği ve sıvı sabun için birer market ve üretici marka seçilerek 3 farklı fiyat düzeyinde 2x3 faktöriyel tasarım hazırlanmıştır. Elde edilen veriler, Konjoint Analizi ve Tekrarlı ölçüm ANOVA ile analiz edilmişlerdir. Her iki analiz sonucu elde edilen bulgular, aralarında önemli fiyat farklılıkları olsa bile tüketicilerin genellikle üretici markaları tercih ettiklerini göstermektedir.
In our country, market share of the store brands that are presented as an alternative to manufacturer brands, is not yet at the level of developed countries, and positioning is mostly based on low prices. Therefore, effect of low price strategy on consumer preference between store and manufacturer brands should be known carefully. In this study, it is aimed to determine how consumers' judgments vary at different price levels of store brands and manufacturer brands. For this purpose, sunflower and liquid soap is chosen as product groups and one brand is chosen for each product from store and manufacturers, and at 3 different price level, 2x3 factorial design is prepared. And The data are analyzed via Conjoint Analyses and repeated measure ANOVA.The findings show that even there are price differences, consumers choose mostly manufacturer brands.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Business Administration |
Journal Section | Review Article |
Authors | |
Publication Date | July 31, 2016 |
Published in Issue | Year 2016Volume: 8 Issue: 3 |