Research Article
BibTex RIS Cite

PAZARLAMA ARAŞTIRMACILARININ YAPISAL EŞİTLİK MODELİ ANALİZİ UYGULAMALARI: SORUNLAR VE ÖNERİLER

Year 2018, Volume: 16 Issue: 32, 201 - 230, 29.11.2018

Abstract










Bu araştırma makalesinin
amacı, ulusal pazarlama araştırmacılarının yapısal eşitlik modeli (YEM) analizi
uygulamalarına ilişkin sorunları belirlemek ve önerilerde bulunmaktır. Bu amaca
yönelik olarak, 1999-2017 yılları arası ulusal pazarlama kongre kitapçıkları
taranmış ve YEM analizinden faydalanmış olan 91 bildiri tespit edilmiştir. Böylece
ulusal pazarlama akademisi kapsamında YEM analizinin geçmişi de ilk kez ortaya
konmuştur. Bu bildiriler kapsamında, YEM analizi uygulamalarına ve raporlama
yaklaşımlarına ilişkin beş sorun tespit edilmiştir. Bu sorunların gelecekte
tekrar edilmemesine yönelik önerilerde bulunulmuştur. Ayrıca bu araştırma
makalesinin amacı doğrultusunda, YEM'in ardında yatan gizil yapıların
operasyonelleştirilmesi yaklaşımı ile realist bilim felsefesinin uyumu
tartışılmıştır.

References

  • Adamantios Diamantopoulos, Petra Riefler ve Katharina P. Roth, 'Advancing Formative Measurement Models', Journal of Business Research, Cilt 61, Sayı 12, Aralık 2008, s. 1203-1218.
  • Adamantios Diamantopoulos, 'Incorporating Formative Measures Into Covariance-Based Structural Equation Models', MIS Quarterly, Cilt 35 Sayı 2, Haziran 2011, s. 335-358.
  • Andrew H. Van de Ven, Engaged Scholarship: A Guide For Organizational and Social Research, (New York: Oxford University Press, 2007), s. 212.
  • Barbara M. Byrne, Structural Equation Modeling with LISREL, PRELIS and SIMPLIS: Basic Concepts, Applications and Programming, (New Jersey: Lawrence Erlbaum Associate, 1998), s. 86.
  • Brian Wansink ve Koert van Ittersum, 'Boundary Research: Tools and Rules To Impact Emerging Fields', Journal of Consumer Behaviour, Cilt 15, Sayı 5, Şubat 2016, s. 396-410.
  • Christian M. Ringle, Marko Sarstedt ve Detmar W. Straub, 'Editor's Comments: A Critical Look At The Use of PLS-SEM In MIS Quarterly', MIS Quarterly, Cilt 36, Sayı 1, Mart 2012, s. 3-14.
  • David Gefen, Edward E. Rigdon ve Detmar Straub, 'Editor's Comments: An Update and Extension To SEM Guidelines For Administrative and Social Science Research', MIS Quarterly, Cilt 35, Sayı 2, Haziran 2011, s. 3-14.
  • Dawn Iacobucci, 'Structural Equations Modeling: Fit Indices, Sample Size, and Advanced Topics', Journal of Consumer Psychology, Cilt 20, Sayı 1, November 2010, s. 90-98.
  • Francisco J. Martínez-López, Juan C. Gázquez-Abad ve Carlos M. P. Sousa, 'Structural Equation Modelling In Marketing and Business Research: Critical Issues and Practical Recommendations', European Journal of Marketing, Cilt 47, Sayı 1/2, 2013, s. 115-152.
  • Frederick Suppe, The Structure of Scientific Theories, (Urbana-Champain: University of Illinois Press, 1977), s. 96.
  • Gibson Burrell ve Gareth Morgan, Sociological Paradigms and Organizational Analysis, (London: Heinemann, 1979), s. 39.
  • Hans Baumgartner ve Christian Homburg, 'Applications of Structural Equation Modeling In Marketing and Consumer Research: A Review', International Journal of Research in Marketing, Cilt 13, Sayı 2, Niasn 1996, s. 139-161.
  • James C. Anderson ve David W. Gerbing, 'Structural Equation Modeling In Practice: A Review and Recommended Two-Step Approach', Psychological Bulletin, Cilt 103, Sayı 3, Mayıs 1988, s. 411-423.
  • Jeffrey R. Edwards ve Richard P. Bagozzi, 'On the nature and direction of relationships between constructs and measures', Psychological Methods, Cilt 5, Sayı 2, Haziran 2000, s. 155-174.
  • Joe F. Hair, Christian M. Ringle, ve Marko Sarstedt, 'PLS-SEM: Indeed a Silver Bullet', Journal of Marketing Theory and Practice, Cilt 19, Sayı 2, Bahar 2011, s. 139-152.
  • Joe F. Hair, G. Thomas M. Hult, Christian Ringle ve Marko Sarstedt, 'A Primer on Partial Least Squares Structural Equation Modeling (PLS-SEM)', (Thousand Oaks: Sage: 2017), s. 156.
  • John W. Cadogan ve Nick Lee, 'Improper Use of Endogenous Formative Variables', Journal of Business Research, Cilt 66, Sayı 2, Şubat 2013, s. 233-241.
  • Jum C. Nunnally, Psychometric Theory, (New York: McGraw-Hill, 1978), s. 324.
  • Karl R. Popper, The Logic of Scientific Discovery, London: Hutchinson, 1959), s. 213.
  • Li-tze Hu ve Peter M. Bentler, 'Cutoff Criteria for Fit Indexes In Covariance Structure Analysis: Conventional Criteria Versus New Alternatives', Structural Equation Modeling: A Multidisciplinary Journal, Cilt 6, Sayı 1, November 2009, s.1-55.
  • Paul Feyerabend, Against Method, (New York: Schocken, 1978), s. 45.
  • Peter M. Bentler, 'Multivariate Analysis with Latent Variables: Causal Modeling', Annual Review of Psychology, Cilt 31, Sayı 1, February 1980, s. 419-456.
  • Rex B. Kline, Principles and Practice of Structural Equation Modeling, (New York: Guilford Press, 1998), s. 345.
  • Richard N. Boyd, 'On The Current Status of The Issue of Scientific Realism', Erkenntnis, Cilt 19, Sayı 1-3, Mayıs 1983, s. 45-90.
  • Richard N. Boyd, 'Realism, Anti-Foundationalism and The Enthusiasm For Natural Kinds', Philosophical Studies, Cilt 61, Sayı 1-2, Şubat 1991, s. 127-148.
  • Richard P. Bagozzi, Causal Models In Marketing, (New York: Wiley Sons, 1980), s. 114.
  • Richard P. Bagozzi, 'A Prospectus For Theory Construction In Marketing', Journal of Marketing, Cilt 48, Sayı 1, Kış 1984, s. 11-29.
  • Richard P. Bagozzi ve Todd F. Heatherton, 'A General Approach To Representing Multifaceted Personality Constructs: Application To State Self‐Esteem', Structural Equation Modeling: A Multidisciplinary Journal, Cit 1, Sayı 1, 1994, s. 35-67.
  • Richard P. Bagozzi, 'On The Meaning of Formative Measurement and How It Differs From Reflective Measurement: Comment on Howell, Breivik, and Wilcox (2007)', Psychological Methods, Cilt 12, Sayı 2, Haziran 2007, s. 229-237.
  • Richard P. Bagozzi, 'Structural Equation Models Are Modelling Tools With Many Ambiguities: Comments Acknowledging The Need For Caution and Humility In Their Use', Journal of Consumer Psychology, Cilt 20, Sayı 2, Nisan 2010, s. 208-214.
  • Richard P. Bagozzi, 'Measurement and Meaning In Information Systems and Organizational Research: Methodological and Philosophical Foundations', MIS Quarterly, Cilt 35, Sayı 2, Haziran 2011, s. 261-292.
  • Richard P. Bagozzi ve Youjae Yi, 'Specification, Evaluation, and Interpretation of Structural Equation Models', Journal of the Academy of Marketing Science, Cilt 40, Sayı 1, Ocak 2012, s. 8-34.
  • Robert F. DeVellis, Scale Development: Theory and Applications, (London: Sage, 2013), s. 199.
  • Roy D. Howell, Einar Breivik ve James B. Wilcox, Reconsidering Formative Measurement, Psychological Methods, Cilt 12, Sayı 2, Temmuz 2007, s. 205-218.
  • Scott B. MacKenzie, Philip M. Podsakoff ve Nathan P. Podsakoff, 'Construct Measurement and Validation Procedures In MIS and Behavioral Research: Integrating New and Existing Techniques', MIS Quarterly, Cilt 35, Sayı 2, Haziran 2011, s. 293-334.
  • Shelby D. Hunt, 'Truth In Marketing Theory and Research', Journal of Marketing, Cilt 54, Sayı 3, Temmuz 1990, s. 1-15.
  • Shelby D. Hunt, Foundations of Marketing Theory: Toward A General Theory of Marketing, (New York: Sharpe, 2002), s. 234.
  • Shelby D. Hunt, 'Explicating The Inductive Realist Model of Theory Generation', AMS Review, Cilt 5, Sayı 1-2, Haziran 2015, s. 20-27.
  • Volkan Doğan, 'Davranışsal ve Sosyal Bilimlerde Yaygınca Sorgulanan 10 Metodolojik Sorunun Cevabı', Pazarlama Teorisi ve Uygulamaları Dergisi, Cilt 3, Sayı 2, Aralık 2017, s. 41-88.
Year 2018, Volume: 16 Issue: 32, 201 - 230, 29.11.2018

Abstract

References

  • Adamantios Diamantopoulos, Petra Riefler ve Katharina P. Roth, 'Advancing Formative Measurement Models', Journal of Business Research, Cilt 61, Sayı 12, Aralık 2008, s. 1203-1218.
  • Adamantios Diamantopoulos, 'Incorporating Formative Measures Into Covariance-Based Structural Equation Models', MIS Quarterly, Cilt 35 Sayı 2, Haziran 2011, s. 335-358.
  • Andrew H. Van de Ven, Engaged Scholarship: A Guide For Organizational and Social Research, (New York: Oxford University Press, 2007), s. 212.
  • Barbara M. Byrne, Structural Equation Modeling with LISREL, PRELIS and SIMPLIS: Basic Concepts, Applications and Programming, (New Jersey: Lawrence Erlbaum Associate, 1998), s. 86.
  • Brian Wansink ve Koert van Ittersum, 'Boundary Research: Tools and Rules To Impact Emerging Fields', Journal of Consumer Behaviour, Cilt 15, Sayı 5, Şubat 2016, s. 396-410.
  • Christian M. Ringle, Marko Sarstedt ve Detmar W. Straub, 'Editor's Comments: A Critical Look At The Use of PLS-SEM In MIS Quarterly', MIS Quarterly, Cilt 36, Sayı 1, Mart 2012, s. 3-14.
  • David Gefen, Edward E. Rigdon ve Detmar Straub, 'Editor's Comments: An Update and Extension To SEM Guidelines For Administrative and Social Science Research', MIS Quarterly, Cilt 35, Sayı 2, Haziran 2011, s. 3-14.
  • Dawn Iacobucci, 'Structural Equations Modeling: Fit Indices, Sample Size, and Advanced Topics', Journal of Consumer Psychology, Cilt 20, Sayı 1, November 2010, s. 90-98.
  • Francisco J. Martínez-López, Juan C. Gázquez-Abad ve Carlos M. P. Sousa, 'Structural Equation Modelling In Marketing and Business Research: Critical Issues and Practical Recommendations', European Journal of Marketing, Cilt 47, Sayı 1/2, 2013, s. 115-152.
  • Frederick Suppe, The Structure of Scientific Theories, (Urbana-Champain: University of Illinois Press, 1977), s. 96.
  • Gibson Burrell ve Gareth Morgan, Sociological Paradigms and Organizational Analysis, (London: Heinemann, 1979), s. 39.
  • Hans Baumgartner ve Christian Homburg, 'Applications of Structural Equation Modeling In Marketing and Consumer Research: A Review', International Journal of Research in Marketing, Cilt 13, Sayı 2, Niasn 1996, s. 139-161.
  • James C. Anderson ve David W. Gerbing, 'Structural Equation Modeling In Practice: A Review and Recommended Two-Step Approach', Psychological Bulletin, Cilt 103, Sayı 3, Mayıs 1988, s. 411-423.
  • Jeffrey R. Edwards ve Richard P. Bagozzi, 'On the nature and direction of relationships between constructs and measures', Psychological Methods, Cilt 5, Sayı 2, Haziran 2000, s. 155-174.
  • Joe F. Hair, Christian M. Ringle, ve Marko Sarstedt, 'PLS-SEM: Indeed a Silver Bullet', Journal of Marketing Theory and Practice, Cilt 19, Sayı 2, Bahar 2011, s. 139-152.
  • Joe F. Hair, G. Thomas M. Hult, Christian Ringle ve Marko Sarstedt, 'A Primer on Partial Least Squares Structural Equation Modeling (PLS-SEM)', (Thousand Oaks: Sage: 2017), s. 156.
  • John W. Cadogan ve Nick Lee, 'Improper Use of Endogenous Formative Variables', Journal of Business Research, Cilt 66, Sayı 2, Şubat 2013, s. 233-241.
  • Jum C. Nunnally, Psychometric Theory, (New York: McGraw-Hill, 1978), s. 324.
  • Karl R. Popper, The Logic of Scientific Discovery, London: Hutchinson, 1959), s. 213.
  • Li-tze Hu ve Peter M. Bentler, 'Cutoff Criteria for Fit Indexes In Covariance Structure Analysis: Conventional Criteria Versus New Alternatives', Structural Equation Modeling: A Multidisciplinary Journal, Cilt 6, Sayı 1, November 2009, s.1-55.
  • Paul Feyerabend, Against Method, (New York: Schocken, 1978), s. 45.
  • Peter M. Bentler, 'Multivariate Analysis with Latent Variables: Causal Modeling', Annual Review of Psychology, Cilt 31, Sayı 1, February 1980, s. 419-456.
  • Rex B. Kline, Principles and Practice of Structural Equation Modeling, (New York: Guilford Press, 1998), s. 345.
  • Richard N. Boyd, 'On The Current Status of The Issue of Scientific Realism', Erkenntnis, Cilt 19, Sayı 1-3, Mayıs 1983, s. 45-90.
  • Richard N. Boyd, 'Realism, Anti-Foundationalism and The Enthusiasm For Natural Kinds', Philosophical Studies, Cilt 61, Sayı 1-2, Şubat 1991, s. 127-148.
  • Richard P. Bagozzi, Causal Models In Marketing, (New York: Wiley Sons, 1980), s. 114.
  • Richard P. Bagozzi, 'A Prospectus For Theory Construction In Marketing', Journal of Marketing, Cilt 48, Sayı 1, Kış 1984, s. 11-29.
  • Richard P. Bagozzi ve Todd F. Heatherton, 'A General Approach To Representing Multifaceted Personality Constructs: Application To State Self‐Esteem', Structural Equation Modeling: A Multidisciplinary Journal, Cit 1, Sayı 1, 1994, s. 35-67.
  • Richard P. Bagozzi, 'On The Meaning of Formative Measurement and How It Differs From Reflective Measurement: Comment on Howell, Breivik, and Wilcox (2007)', Psychological Methods, Cilt 12, Sayı 2, Haziran 2007, s. 229-237.
  • Richard P. Bagozzi, 'Structural Equation Models Are Modelling Tools With Many Ambiguities: Comments Acknowledging The Need For Caution and Humility In Their Use', Journal of Consumer Psychology, Cilt 20, Sayı 2, Nisan 2010, s. 208-214.
  • Richard P. Bagozzi, 'Measurement and Meaning In Information Systems and Organizational Research: Methodological and Philosophical Foundations', MIS Quarterly, Cilt 35, Sayı 2, Haziran 2011, s. 261-292.
  • Richard P. Bagozzi ve Youjae Yi, 'Specification, Evaluation, and Interpretation of Structural Equation Models', Journal of the Academy of Marketing Science, Cilt 40, Sayı 1, Ocak 2012, s. 8-34.
  • Robert F. DeVellis, Scale Development: Theory and Applications, (London: Sage, 2013), s. 199.
  • Roy D. Howell, Einar Breivik ve James B. Wilcox, Reconsidering Formative Measurement, Psychological Methods, Cilt 12, Sayı 2, Temmuz 2007, s. 205-218.
  • Scott B. MacKenzie, Philip M. Podsakoff ve Nathan P. Podsakoff, 'Construct Measurement and Validation Procedures In MIS and Behavioral Research: Integrating New and Existing Techniques', MIS Quarterly, Cilt 35, Sayı 2, Haziran 2011, s. 293-334.
  • Shelby D. Hunt, 'Truth In Marketing Theory and Research', Journal of Marketing, Cilt 54, Sayı 3, Temmuz 1990, s. 1-15.
  • Shelby D. Hunt, Foundations of Marketing Theory: Toward A General Theory of Marketing, (New York: Sharpe, 2002), s. 234.
  • Shelby D. Hunt, 'Explicating The Inductive Realist Model of Theory Generation', AMS Review, Cilt 5, Sayı 1-2, Haziran 2015, s. 20-27.
  • Volkan Doğan, 'Davranışsal ve Sosyal Bilimlerde Yaygınca Sorgulanan 10 Metodolojik Sorunun Cevabı', Pazarlama Teorisi ve Uygulamaları Dergisi, Cilt 3, Sayı 2, Aralık 2017, s. 41-88.
There are 39 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Volkan Dogan

Publication Date November 29, 2018
Submission Date April 18, 2018
Published in Issue Year 2018 Volume: 16 Issue: 32

Cite

APA Dogan, V. (2018). PAZARLAMA ARAŞTIRMACILARININ YAPISAL EŞİTLİK MODELİ ANALİZİ UYGULAMALARI: SORUNLAR VE ÖNERİLER. Yönetim Bilimleri Dergisi, 16(32), 201-230.

Sayın Araştırmacı;

Dergimize gelen yoğun talep nedeniyle Ekim 2024 sayısı için öngörülen kontenjan dolmuştur, gönderilen makaleler ilerleyen sayılarda değerlendirilebilecektir. Bu hususa dikkat ederek yeni makale gönderimi yapmanızı rica ederiz.

Yönetim Bilimler Dergisi Özel Sayı Çağrısı
Yönetim Bilimleri Dergisi 2024 yılının Eylül ayında “Endüstri 4.0 ve Dijitalleşmenin Sosyal Bilimlerde Yansımaları” başlıklı bir özel sayı yayınlayacaktır.
Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Biga İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi tarafından 5-6 Temmuz 2024 tarihlerinde çevrimiçi olarak düzenlenecek olan 4. Uluslararası Sosyal Bilimler Konferansı’nda sunum gerçekleştiren yazarların dergi için ücret yatırmasına gerek olmayıp, dekont yerine Konferans Katılım Belgesini sisteme yüklemeleri yeterli olacaktır.
Gönderilen makalelerin derginin yazım kurallarına uygun olması ve DergiPark sistemi üzerinden sisteme yüklenmesi gerekmektedir. Özel sayı ana başlığı ile ilgisiz makaleler değerlendirmeye alınmayacaktır. Özel sayı için gönderilen makalelerin "Makalemi özel sayıya göndermek istiyorum" kutucuğu işaretlenerek sisteme yüklenmesi gerekmektedir. Özel sayı için gönderilmemiş makalelerin bu sayıya eklenmesi mümkün olmayacaktır.
Özel Sayı Çalışma Takvimi
Gönderim Başlangıcı: 15 Nisan 2024
Son Gönderim Tarihi: 15 Temmuz 2024
Özel Sayı Yayınlanma Tarihi: Eylül 2024

Dergimize göndereceğiniz çalışmalar linkte yer alan taslak dikkate alınarak hazırlanmalıdır. Çalışmanızı aktaracağınız taslak dergi yazım kurallarına göre düzenlenmiştir. Bu yüzden biçimlendirmeyi ve ana başlıkları değiştirmeden çalışmanızı bu taslağa aktarmanız gerekmektedir.
İngilizce Makale Şablonu için tıklayınız...

Saygılarımızla,