Research Article
BibTex RIS Cite

Level Selection Criteria Determining The Importance of Nursing Profession of: Balıkesir University School of Health Case

Year 2016, Faculty of Economics and Administrative Sciences 10th Year Special Issue, 445 - 463, 15.12.2016
https://doi.org/10.31795/baunsobed.662376

Abstract

Choice of profession is among the choices that students assess in a multidimensional way, as it is one of the most important decisions for one’s life. Choice of
nursing as a profession includes various criteria because it, as does the other medicinal
professions, has different qualities from the other professions. Because many criteria and
alternatives are compared together while making the decision, it can be regarded as a multicriteria decision-making problem. Analytical Hierarchy Process (AHP) is commonly used
in tackling with this kind of problems. In this study, the significance levels of the criteria
that first year students in Health College of Balikesir University took into consideration in
occupation choice have been defined.

References

  • Ergün, G. ve Güzel, A. (2016). Sağlık Yüksekokulu Hemşirelik Bölümü İlk ve Son Sınıf Öğrencilerinin Meslek Seçimini Etkileyen Faktörlerin İncelenmesi, International Journal of Human Sciences,13(2016-1), 1272-1284.
  • Evren, R. ve Ülengin, F. J. (1992). Yönetimde Karar Verme. İstanbul, İstanbul Teknik Üniversite Matbaası Dal, Ü., Arifoğlu, B.Ç. ve Razı, G.S. (2009). What Factors Influence Students in Their Choice of Nursing in North Cyprus?, Procedia Social and Behavioral Sciences, 1(2009-1): 1924–1930.
  • Göksu, A. ve Güngör, İ. (2008). Bulanık Analitik Hiyerarşik Proses ve Üniversite Tercih Sıralamasında Uygulanması, Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 13 (2008 -3), 1-26.
  • Kalkım, A., Sağkal, Midilli T., Uğurlu, E., Gülcan, E., (2015). Hemşirelik Öğrencilerinin Meslek Seçimi Ve Etkileyen Değişkenlerin İncelenmesi, UHD Uluslararası Hakemli Hemiırelik Araştırmaları Dergisi, (2015-4), 41-60.
  • Kersten, J., Bakewell, K, ve Meyer, D. (1991). Motivating Factors in a Student’s Choice of Nursing as a Career. Journal of Nursing Education, 30.(1991 - 1), 30-33.
  • Law, W. ve Arthur, D. (2003).What Factors Influence Hong Kong School Students in Their Choice Of a Career in Nursing?, International Journal of Nursing Studies, 40(2003 - 1), 23-32.
  • Önder, E., Önder, G., Kuvat, Ö. ve Taş, N. (2014). Identifying the Importance Level of Factors Influencing the Selection of Nursing as a Career Choice Using AHP: Survey to Compare the Precedence of Private Vocational High School Nursing Students and their Parents, Procedia - Social and Behavioral Sciences , 122(2014 – 3), 398-404.
  • Önler, E. ve Saraçoğlu, G.V. (2010). Hemşirelikte Meslek Seçimi Ölçeğinin Güvenilirlik ve Geçerliliği, DEUHYO ED, 3(2010 - 2), 78-85. Özdemir, M. S. (2002). Bir İşletmede Analitik Hiyerarşi Süreci Kullanılarak Performans Değerlendirme Sistemi Tasarımı, Endüstri Mühendisliği Dergisi, 13(2002 - 2), 2-11.
  • Seçim, H., Sabuncuoğlu,N. , Babadağ, K. , Taşocak, G. ve Atabek, T. (1996). Hemşirelik Esasları. Anadolu Üniversitesi Yayınları No,496, Açıköğretim Fakültesi Yayınları No, 225.
  • Rognstad, M. (2002). Recruitment to and Motivation For Nursing Education and the Nursing Profession, Journal of Nursing Education, 41 (2002 – 7), 321. Saaty, T.L. (1990). How To Make Decision: The Analytic Hierarchy Process, European Journal of Operational Research, 48(1990), 9-26.
  • Saaty, T.L. (2008). Decision Making With the Analytic Hierarchy Process, International Journal of Services Sciences ,1 (2008- 1), 83-98. Sarıkaya, T., ve Khordshid, L. (2009). Üniversite Öğrencilerinin Meslek Seçimini Etkileyen Etmenlerin İncelenmesi: Üniversite Öğrencilerinin Meslek Seçimi, Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(2009-2), 393-423.
  • Şirin, A., Öztürk, R., Bezci, G., Çakar, G. ve Çoban, A. (2008). Hemşirelik Öğrencilerinin Meslek Seçimi ve Mesleği Uygulamaya Yönelik Görüşleri, Dirim Tıp Gazetesi, 83(2008-3), 69-75.
  • Timör, M. (2001). Yöneylem Araştırması ve İşletmecilik Uygulamaları, İstanbul: İ.Ü. Basımevi, Yayın No: 280.
  • Uyguç N. (2003). Cinsiyet, Bireysel Değerler Ve Meslek Seçimi, D.E.Ü.İ.İ.B.F. Dergisi, 18(2003-1), 93-103.
  • Ünal, S., Gürhan N., Saral, E., Özbaş, A. A. (2008). Hemşirelik Öğrencilerinin Sosyodemografik Özellikleri ve Hemşirelik Mesleğini Seçme Nedenleri, İ.Ü.F.N. Hem. Derg, (2008) 16 (2008-63), 179-187.
  • Zencir, G. ve Eşer, İ.(2016). Hemşirelik Öğrencilerinin Hemşirelik Mesleğine Yönelik Tutumları İle Hemşirelik Tercihi Arasındaki İlişki: Türkiye Örneği, Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 9(2016- 2), 30-37.
  • Zysberg, L. ve Berry, D. (2005). Gender and Students’ Vocational Choices in Entering the Field of Nursing, Nursing Outlook, 53(2005 - 4), 193-198.

HEMŞİRELİK MESLEĞİNİN SEÇİMİNDE KRİTERLERİN ÖNEM DÜZEYLERİNİN BELİRLENMESİ: BALIKESİR ÜNİVERSİTESİ SAĞLIK YÜKSEKOKULU ÖRNEĞİ

Year 2016, Faculty of Economics and Administrative Sciences 10th Year Special Issue, 445 - 463, 15.12.2016
https://doi.org/10.31795/baunsobed.662376

Abstract

Meslek seçimi insan hayatı için en önemli kararlardan biri olması nedeniyle öğrencilerin çok boyutlu olarak değerlendirme yaptığı seçimlerdendir. Hemşirelik mesleği de
diğer sağlık sektörü meslekleri gibi diğer mesleklerden farklı nitelikler barındırdığı için bu
mesleğin seçimi farklı kriterleri içermektedir. Bu seçimin yapılmasında çok sayıda kriter ve
alternatif birlikte kıyaslandığı için çok kriterli karar verme problemi olarak ele alınabilir.
Analitik hiyerarşi Prosesi (AHP) Yöntemi bu tür problemlerin ele alınmasında yaygın olarak kullanılmaktadır. Bu çalışmada Balıkesir Üniversitesi Sağlık Yüksekokulu 1. Sınıf öğrencilerinin meslek seçimlerinde dikkate aldıkları kriterlerin önem düzeyleri belirlenmiştir

References

  • Ergün, G. ve Güzel, A. (2016). Sağlık Yüksekokulu Hemşirelik Bölümü İlk ve Son Sınıf Öğrencilerinin Meslek Seçimini Etkileyen Faktörlerin İncelenmesi, International Journal of Human Sciences,13(2016-1), 1272-1284.
  • Evren, R. ve Ülengin, F. J. (1992). Yönetimde Karar Verme. İstanbul, İstanbul Teknik Üniversite Matbaası Dal, Ü., Arifoğlu, B.Ç. ve Razı, G.S. (2009). What Factors Influence Students in Their Choice of Nursing in North Cyprus?, Procedia Social and Behavioral Sciences, 1(2009-1): 1924–1930.
  • Göksu, A. ve Güngör, İ. (2008). Bulanık Analitik Hiyerarşik Proses ve Üniversite Tercih Sıralamasında Uygulanması, Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 13 (2008 -3), 1-26.
  • Kalkım, A., Sağkal, Midilli T., Uğurlu, E., Gülcan, E., (2015). Hemşirelik Öğrencilerinin Meslek Seçimi Ve Etkileyen Değişkenlerin İncelenmesi, UHD Uluslararası Hakemli Hemiırelik Araştırmaları Dergisi, (2015-4), 41-60.
  • Kersten, J., Bakewell, K, ve Meyer, D. (1991). Motivating Factors in a Student’s Choice of Nursing as a Career. Journal of Nursing Education, 30.(1991 - 1), 30-33.
  • Law, W. ve Arthur, D. (2003).What Factors Influence Hong Kong School Students in Their Choice Of a Career in Nursing?, International Journal of Nursing Studies, 40(2003 - 1), 23-32.
  • Önder, E., Önder, G., Kuvat, Ö. ve Taş, N. (2014). Identifying the Importance Level of Factors Influencing the Selection of Nursing as a Career Choice Using AHP: Survey to Compare the Precedence of Private Vocational High School Nursing Students and their Parents, Procedia - Social and Behavioral Sciences , 122(2014 – 3), 398-404.
  • Önler, E. ve Saraçoğlu, G.V. (2010). Hemşirelikte Meslek Seçimi Ölçeğinin Güvenilirlik ve Geçerliliği, DEUHYO ED, 3(2010 - 2), 78-85. Özdemir, M. S. (2002). Bir İşletmede Analitik Hiyerarşi Süreci Kullanılarak Performans Değerlendirme Sistemi Tasarımı, Endüstri Mühendisliği Dergisi, 13(2002 - 2), 2-11.
  • Seçim, H., Sabuncuoğlu,N. , Babadağ, K. , Taşocak, G. ve Atabek, T. (1996). Hemşirelik Esasları. Anadolu Üniversitesi Yayınları No,496, Açıköğretim Fakültesi Yayınları No, 225.
  • Rognstad, M. (2002). Recruitment to and Motivation For Nursing Education and the Nursing Profession, Journal of Nursing Education, 41 (2002 – 7), 321. Saaty, T.L. (1990). How To Make Decision: The Analytic Hierarchy Process, European Journal of Operational Research, 48(1990), 9-26.
  • Saaty, T.L. (2008). Decision Making With the Analytic Hierarchy Process, International Journal of Services Sciences ,1 (2008- 1), 83-98. Sarıkaya, T., ve Khordshid, L. (2009). Üniversite Öğrencilerinin Meslek Seçimini Etkileyen Etmenlerin İncelenmesi: Üniversite Öğrencilerinin Meslek Seçimi, Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(2009-2), 393-423.
  • Şirin, A., Öztürk, R., Bezci, G., Çakar, G. ve Çoban, A. (2008). Hemşirelik Öğrencilerinin Meslek Seçimi ve Mesleği Uygulamaya Yönelik Görüşleri, Dirim Tıp Gazetesi, 83(2008-3), 69-75.
  • Timör, M. (2001). Yöneylem Araştırması ve İşletmecilik Uygulamaları, İstanbul: İ.Ü. Basımevi, Yayın No: 280.
  • Uyguç N. (2003). Cinsiyet, Bireysel Değerler Ve Meslek Seçimi, D.E.Ü.İ.İ.B.F. Dergisi, 18(2003-1), 93-103.
  • Ünal, S., Gürhan N., Saral, E., Özbaş, A. A. (2008). Hemşirelik Öğrencilerinin Sosyodemografik Özellikleri ve Hemşirelik Mesleğini Seçme Nedenleri, İ.Ü.F.N. Hem. Derg, (2008) 16 (2008-63), 179-187.
  • Zencir, G. ve Eşer, İ.(2016). Hemşirelik Öğrencilerinin Hemşirelik Mesleğine Yönelik Tutumları İle Hemşirelik Tercihi Arasındaki İlişki: Türkiye Örneği, Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 9(2016- 2), 30-37.
  • Zysberg, L. ve Berry, D. (2005). Gender and Students’ Vocational Choices in Entering the Field of Nursing, Nursing Outlook, 53(2005 - 4), 193-198.
There are 17 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Other Fields of Education
Journal Section Research Article
Authors

Özlem Kuvat

Gamze Aytekin This is me

Publication Date December 15, 2016
Submission Date November 2, 2016
Acceptance Date December 9, 2016
Published in Issue Year 2016 Faculty of Economics and Administrative Sciences 10th Year Special Issue

Cite

APA Kuvat, Ö., & Aytekin, G. (2016). HEMŞİRELİK MESLEĞİNİN SEÇİMİNDE KRİTERLERİN ÖNEM DÜZEYLERİNİN BELİRLENMESİ: BALIKESİR ÜNİVERSİTESİ SAĞLIK YÜKSEKOKULU ÖRNEĞİ. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19(36), 445-463. https://doi.org/10.31795/baunsobed.662376

Baun SOBED